Jyväskylän yliopisto

Väitös 12.8.2022: Kotitehtävien pariin patistaminen yhteydessä varhaisnuoren motivaatio-ongelmiin ja heikompaan koulumenestykseen (Tunkkari)

Jaa
Osallistuminen varhaisnuorten kotitehtävien tekemiseen ei ole aina hyödyllistä, selviää Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksella tehdystä väitöskirjasta.
FM Mari Tunkkari väittelee 12.8.2022. Kuva: valokuvaajamestari Reijo Koirikivi / Studio P.S.V.
FM Mari Tunkkari väittelee 12.8.2022. Kuva: valokuvaajamestari Reijo Koirikivi / Studio P.S.V.

FM Mari Tunkkari tutki psykologian väitöskirjassaan äitien kotitehtäviin osallistumisen yhteyttä varhaisnuorten kotitehtävien välttelyyn ja koulumenestykseen nuorten siirtyessä alakoulusta yläkouluun.

Väitöskirjatutkimuksessa ilmeni, että nuoren runsas tehtävien välttely ja heikko koulumenestys olivat riskitekijöitä äidin omasta aloitteesta tapahtuvalle kotitehtävien valvonnalle sekä syyllistävälle ja painostavalle toiminnalle kotitehtävätilanteissa.

– Äidit voivat olla huolissaan nuoren osoittamasta sinnikkyyden puutteesta sekä heikommista arvosanoista ja pyrkivät painostamalla ja syyllistämällä saamaan nuoren tekemään kotitehtävänsä, Tunkkari kertoo.

Väitöstutkimuksessa havaittiin äitien reagoivan osittain eri tavoin nuoren heikompaan koulumenestykseen ja motivaation ongelmiin. Osa äideistä reagoi näihin pulmiin oma-aloitteisesti auttamalla ja valvomalla nuorten kotitehtävien tekemistä, luoden samalla syyllistävää ja painostavaa ilmapiiriä. Osalla äideistä oma-aloitteisen auttamisen ja valvomisen ohella samanlaista syyllistävän ja painostavan ilmapiirin luomista ei tapahtunut.

– Nuorta painostavat ja syyllistävät äidit voivat tulkita, että nuoren motivaation pulmat johtuvat yrityksen puutteesta ja pyrkivät näin ollen painostamalla ja syyllistämällä saamaan nuoren tekemään kotitehtävät ja panostamaan koulunkäyntiin, Tunkkari pohtii.

Syyllistäminen heikentää nuoren motivaatiota ja koulumenestystä

Tutkimuksessa havaittiin, että äidin aloitteesta tapahtuva kotitehtävien valvonta sekä nuoren syyllistäminen ja painostaminen kotitehtävätilanteissa alakoulussa johti heikompaan motivaatioon ja koulumenestykseen yläkoulussa. Vastaavasti tutkimuksessa saatiin myös viitteitä siitä, että nuoren kokemus saamastaan autonomian tuesta kotitehtävätilanteissa voi tukea heidän motivaatiotaan siirryttäessä alakoulusta yläkouluun.

– Kaiken kaikkiaan tutkimuksen tulosten perusteella näyttää siltä, että heikommin koulussa menestyvien ja motivaation pulmia kokevien nuorten äideille tulisi tarjota lisää tietoa ja ohjeistusta, kuinka tukea nuorten koulunkäyntiä ja motivaatiota alakoulusta yläkouluun siirtymän aikana, Tunkkari summaa.

Väitöskirja on osa TIKAPUU – alakoulusta yläkouluun pitkittäistutkimusta, johon osallistui noin 800 keskisuomalaista nuorta sekä heidän vanhempansa ja opettajansa.

Mari Tunkkarin väitöskirja Maternal Homework Involvement: Links to Adolescents’ Task Avoidance and Academic Achievement Across the Transition to Lower Secondary School tarkastetaan perjantaina 12.8.2022 klo 12 Ruusupuistossa RUU D104 Helena-salissa. Vastaväittäjänä toimii professori Julia Jäkel (Oulun yliopisto) ja kustoksena apulaisprofessori Noona Kiuru (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on englanti.

Tilaisuutta on mahdollista seurata verkkovälitteisesti osoitteessa: https://r.jyu.fi/dissertation-tunkkari120822.

Väitöskirja on luettavissa osoitteessa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9346-7

Lisätietoja:

Mari Tunkkari, mari.s.tunkkari@jyu.fi

Mari Tunkkari kirjoitti ylioppilaaksi Oulun Merikosken lukiosta keväällä 2010 ja valmistui Jyväskylän yliopistosta filosofian maisteriksi pääaineena psykologia vuonna 2017. Opintojensa ohella Mari työskenteli TIKAPUU-projektissa, jonka aineistoon hänen väitöskirjatutkimuksensa perustuu.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

viestinnän asiantuntija
Kirke Hassinen
kirke.m.hassinen@jyu.fi
puh. +358 50 462 6920

Kuvat

FM Mari Tunkkari väittelee 12.8.2022. Kuva: valokuvaajamestari Reijo Koirikivi / Studio P.S.V.
FM Mari Tunkkari väittelee 12.8.2022. Kuva: valokuvaajamestari Reijo Koirikivi / Studio P.S.V.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Jyväskylän yliopiston uusi museologian apulaisprofessori Johanna Enqvist näkee museot säröilevää maailmaa korjaavana ja koossapitävänä voimana23.10.2025 08:01:00 EEST | Tiedote

Jyväskylän yliopiston uusi museologian apulaisprofessori Johanna Enqvist näkee museot maailman murtumia korjaavana muutosvoimana. Enqvistin visiossa museot ovat yhteiskunnallisia vaikuttajia, jotka rakentavat siltoja tieteen, taiteen ja moninaisten yhteisöjen välille – ja haastavat samalla vallalla olevia käsityksiä siitä, mikä on muistamisen arvoista. Museologian apulaisprofessuuri on Suomessa ainutlaatuinen: toista vastaavaa tehtävää ei ole, ja tohtoriksi museologian alalta voi väitellä vain Jyväskylässä.

Kolmas toimitus maailmalle – Jyväskylän spektrometrit kiinnostavat kansainvälisesti22.10.2025 07:05:00 EEST | Tiedote

Jyväskylän yliopiston fysiikan laitoksen kiihdytinlaboratoriossa on jälleen valmistunut huipputason rekyylispektrometri, joka toimitettiin Oslon yliopiston tutkimusinstituuttiin. Kyseessä on jo kolmas kokonainen toimitettu laitteisto ohjelmistoineen, asennuksineen ja koulutuksineen. Laitteisto asennettiin tällä kertaa puhdastilaan, jossa piikiekkoja käsitellään suojavarusteet päällä. Tämä toimitus oli vahva osoitus Jyväskylän yliopiston toimittaman järjestelmän suorituskyvystä vaativassa ja tarkasti säädellyssä ympäristössä.

Fysioterapiaa VR-laseissa – Jyväskylän yliopiston tutkijat kehittäneet uutta fysioterapiaa aivoinfarktipotilaille20.10.2025 07:58:00 EEST | Tiedote

Jyväskylän yliopiston tutkijaryhmä on kehittänyt ja testannut uutta virtuaalitodellisuuteen (VR) perustuvaa tapaa tehdä fysioterapiaharjoitteita. Harjoitteet on suunniteltu aivoinfarktista toipuville henkilöille, jotka kärsivät avaruudellisen hahmottamisen häiriöstä. Kyseessä on invalidisoiva tila, joka vaikuttaa huomiokykyyn ja tilan hahmottamiseen toispuoleisesti. Tämä on yksi ensimmäisistä kokeellisista tapaustutkimuksista, joissa kuntoutumista tuetaan lisäämällä virtuaalitodellisuudessa suoritettaviin fysioterapiapohjaisiin harjoitteisiin audiovisuaalisia vihjeitä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye