Väitös 12.8.2022: Kotitehtävien pariin patistaminen yhteydessä varhaisnuoren motivaatio-ongelmiin ja heikompaan koulumenestykseen (Tunkkari)

FM Mari Tunkkari tutki psykologian väitöskirjassaan äitien kotitehtäviin osallistumisen yhteyttä varhaisnuorten kotitehtävien välttelyyn ja koulumenestykseen nuorten siirtyessä alakoulusta yläkouluun.
Väitöskirjatutkimuksessa ilmeni, että nuoren runsas tehtävien välttely ja heikko koulumenestys olivat riskitekijöitä äidin omasta aloitteesta tapahtuvalle kotitehtävien valvonnalle sekä syyllistävälle ja painostavalle toiminnalle kotitehtävätilanteissa.
– Äidit voivat olla huolissaan nuoren osoittamasta sinnikkyyden puutteesta sekä heikommista arvosanoista ja pyrkivät painostamalla ja syyllistämällä saamaan nuoren tekemään kotitehtävänsä, Tunkkari kertoo.
Väitöstutkimuksessa havaittiin äitien reagoivan osittain eri tavoin nuoren heikompaan koulumenestykseen ja motivaation ongelmiin. Osa äideistä reagoi näihin pulmiin oma-aloitteisesti auttamalla ja valvomalla nuorten kotitehtävien tekemistä, luoden samalla syyllistävää ja painostavaa ilmapiiriä. Osalla äideistä oma-aloitteisen auttamisen ja valvomisen ohella samanlaista syyllistävän ja painostavan ilmapiirin luomista ei tapahtunut.
– Nuorta painostavat ja syyllistävät äidit voivat tulkita, että nuoren motivaation pulmat johtuvat yrityksen puutteesta ja pyrkivät näin ollen painostamalla ja syyllistämällä saamaan nuoren tekemään kotitehtävät ja panostamaan koulunkäyntiin, Tunkkari pohtii.
Syyllistäminen heikentää nuoren motivaatiota ja koulumenestystä
Tutkimuksessa havaittiin, että äidin aloitteesta tapahtuva kotitehtävien valvonta sekä nuoren syyllistäminen ja painostaminen kotitehtävätilanteissa alakoulussa johti heikompaan motivaatioon ja koulumenestykseen yläkoulussa. Vastaavasti tutkimuksessa saatiin myös viitteitä siitä, että nuoren kokemus saamastaan autonomian tuesta kotitehtävätilanteissa voi tukea heidän motivaatiotaan siirryttäessä alakoulusta yläkouluun.
– Kaiken kaikkiaan tutkimuksen tulosten perusteella näyttää siltä, että heikommin koulussa menestyvien ja motivaation pulmia kokevien nuorten äideille tulisi tarjota lisää tietoa ja ohjeistusta, kuinka tukea nuorten koulunkäyntiä ja motivaatiota alakoulusta yläkouluun siirtymän aikana, Tunkkari summaa.
Väitöskirja on osa TIKAPUU – alakoulusta yläkouluun pitkittäistutkimusta, johon osallistui noin 800 keskisuomalaista nuorta sekä heidän vanhempansa ja opettajansa.
Mari Tunkkarin väitöskirja Maternal Homework Involvement: Links to Adolescents’ Task Avoidance and Academic Achievement Across the Transition to Lower Secondary School tarkastetaan perjantaina 12.8.2022 klo 12 Ruusupuistossa RUU D104 Helena-salissa. Vastaväittäjänä toimii professori Julia Jäkel (Oulun yliopisto) ja kustoksena apulaisprofessori Noona Kiuru (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on englanti.
Tilaisuutta on mahdollista seurata verkkovälitteisesti osoitteessa: https://r.jyu.fi/dissertation-tunkkari120822.
Väitöskirja on luettavissa osoitteessa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9346-7.
Lisätietoja:
Mari Tunkkari, mari.s.tunkkari@jyu.fi
Mari Tunkkari kirjoitti ylioppilaaksi Oulun Merikosken lukiosta keväällä 2010 ja valmistui Jyväskylän yliopistosta filosofian maisteriksi pääaineena psykologia vuonna 2017. Opintojensa ohella Mari työskenteli TIKAPUU-projektissa, jonka aineistoon hänen väitöskirjatutkimuksensa perustuu.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
viestinnän asiantuntija
Kirke Hassinen
kirke.m.hassinen@jyu.fi
puh. +358 50 462 6920
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Digitaalisia ratkaisuja iäkkäiden kuntoutukseen ja terveydenhuoltoon - Timo Hinrichs liikuntalääketieteen professoriksi6.11.2025 07:00:00 EET | Tiedote
Lääkäri Timo Hinrichs aloitti 1.10.2025 Jyväskylän yliopiston liikunta- ja urheilulääketieteen professorina, vahvistaen alan tutkimusta ja koulutusta. Hinrichs tutkii liikunnan ja fyysisen aktiivisuuden merkitystä terveyden ylläpitämisessä, kuntoutuksen tukemisessa ja elämänlaadun edistämisessä. Hänen tutkimuksensa keskiössä on digitaalisten ratkaisujen hyödyntäminen ja käyttöönotto iäkkäiden liikkuvuuden ja terveyden tukemisessa.
Väitöstutkimus: ikääntyneet oppivat digitaitoja parhaiten vertaisiltaan, ei kiireessä läheisten opastamana6.11.2025 06:59:00 EET | Tiedote
FM Viivi Korpela tarkastelee yhteiskuntapolitiikan väitöskirjassaan ikääntyneiden digiosallisuutta, arjen digitaitojen oppimista ja Keski-Suomen hyvinvointialueen digipalveluita. Tulosten mukaan läheisten antama digituki ei aina johda oppimiseen, kun taas vertaisohjauksessa taidot ja osallisuuden tunne vahvistuvat. Lisäksi tutkimus osoittaa, että Keski-Suomen hyvinvointialueen digipalvelut jäävät usein irrallisiksi ikääntyneiden käyttäjien arjesta. Tutkimus haastaa pohtimaan, kenen ehdoilla digitaalista yhteiskuntaa rakennetaan.
Kahdelle JYU:n hankkeelle rahoitusta Suomen Akatemialta tutkimustulosten hyödyntämiseen5.11.2025 15:03:07 EET | Tiedote
Suomen Akatemia on myöntänyt vuoden 2025 Tutkimuksen hyödyntämisen rahoitushaussa yhteensä 9,7 miljoonaa euroa 27 hankkeelle. Jyväskylän yliopistossa rahoitusta sai kaksi hanketta.
Mistä avoimen korkeakoulutuksen kentällä nyt puhutaan? Kehittäjät kohtaavat Jyväskylässä5.11.2025 11:48:00 EET | Tiedote
Miten työelämän osaamista kehitetään tulevaisuudessa? Miten avoin koulutus voi toimia taloudellisesti? Miten avoimia koulutustuotteita kehitetään Euroopassa? Avoimen korkeakoulutuksen päivät tuovat Jyväskylään 12.–13.11.2025 kolmisensataa avointen yliopistojen ja avointen ammattikorkeakoulujen kehittäjää pohtimaan koulutuksen tulevaisuutta.
Oppimisen johtamisessa työntekijöiden motivaatio ja tavoitteet tulee linkittää organisaation strategiaan5.11.2025 08:42:47 EET | Tiedote
Oppimisen johtaminen on prosessi, jossa tulee huomioida niin työntekijöiden motivaatio ja yhteisöllinen oppiminen kuin organisaation laajemmat tavoitteet ja strategia. Uudessa tutkimuksessa kartoitettiin esihenkilöiden käsityksiä oppimisen johtamisesta sairaalaorganisaatiossa ja teknologia-alan organisaatiossa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
