Väitös 12.8.2022: Kotitehtävien pariin patistaminen yhteydessä varhaisnuoren motivaatio-ongelmiin ja heikompaan koulumenestykseen (Tunkkari)

FM Mari Tunkkari tutki psykologian väitöskirjassaan äitien kotitehtäviin osallistumisen yhteyttä varhaisnuorten kotitehtävien välttelyyn ja koulumenestykseen nuorten siirtyessä alakoulusta yläkouluun.
Väitöskirjatutkimuksessa ilmeni, että nuoren runsas tehtävien välttely ja heikko koulumenestys olivat riskitekijöitä äidin omasta aloitteesta tapahtuvalle kotitehtävien valvonnalle sekä syyllistävälle ja painostavalle toiminnalle kotitehtävätilanteissa.
– Äidit voivat olla huolissaan nuoren osoittamasta sinnikkyyden puutteesta sekä heikommista arvosanoista ja pyrkivät painostamalla ja syyllistämällä saamaan nuoren tekemään kotitehtävänsä, Tunkkari kertoo.
Väitöstutkimuksessa havaittiin äitien reagoivan osittain eri tavoin nuoren heikompaan koulumenestykseen ja motivaation ongelmiin. Osa äideistä reagoi näihin pulmiin oma-aloitteisesti auttamalla ja valvomalla nuorten kotitehtävien tekemistä, luoden samalla syyllistävää ja painostavaa ilmapiiriä. Osalla äideistä oma-aloitteisen auttamisen ja valvomisen ohella samanlaista syyllistävän ja painostavan ilmapiirin luomista ei tapahtunut.
– Nuorta painostavat ja syyllistävät äidit voivat tulkita, että nuoren motivaation pulmat johtuvat yrityksen puutteesta ja pyrkivät näin ollen painostamalla ja syyllistämällä saamaan nuoren tekemään kotitehtävät ja panostamaan koulunkäyntiin, Tunkkari pohtii.
Syyllistäminen heikentää nuoren motivaatiota ja koulumenestystä
Tutkimuksessa havaittiin, että äidin aloitteesta tapahtuva kotitehtävien valvonta sekä nuoren syyllistäminen ja painostaminen kotitehtävätilanteissa alakoulussa johti heikompaan motivaatioon ja koulumenestykseen yläkoulussa. Vastaavasti tutkimuksessa saatiin myös viitteitä siitä, että nuoren kokemus saamastaan autonomian tuesta kotitehtävätilanteissa voi tukea heidän motivaatiotaan siirryttäessä alakoulusta yläkouluun.
– Kaiken kaikkiaan tutkimuksen tulosten perusteella näyttää siltä, että heikommin koulussa menestyvien ja motivaation pulmia kokevien nuorten äideille tulisi tarjota lisää tietoa ja ohjeistusta, kuinka tukea nuorten koulunkäyntiä ja motivaatiota alakoulusta yläkouluun siirtymän aikana, Tunkkari summaa.
Väitöskirja on osa TIKAPUU – alakoulusta yläkouluun pitkittäistutkimusta, johon osallistui noin 800 keskisuomalaista nuorta sekä heidän vanhempansa ja opettajansa.
Mari Tunkkarin väitöskirja Maternal Homework Involvement: Links to Adolescents’ Task Avoidance and Academic Achievement Across the Transition to Lower Secondary School tarkastetaan perjantaina 12.8.2022 klo 12 Ruusupuistossa RUU D104 Helena-salissa. Vastaväittäjänä toimii professori Julia Jäkel (Oulun yliopisto) ja kustoksena apulaisprofessori Noona Kiuru (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on englanti.
Tilaisuutta on mahdollista seurata verkkovälitteisesti osoitteessa: https://r.jyu.fi/dissertation-tunkkari120822.
Väitöskirja on luettavissa osoitteessa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9346-7.
Lisätietoja:
Mari Tunkkari, mari.s.tunkkari@jyu.fi
Mari Tunkkari kirjoitti ylioppilaaksi Oulun Merikosken lukiosta keväällä 2010 ja valmistui Jyväskylän yliopistosta filosofian maisteriksi pääaineena psykologia vuonna 2017. Opintojensa ohella Mari työskenteli TIKAPUU-projektissa, jonka aineistoon hänen väitöskirjatutkimuksensa perustuu.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
viestinnän asiantuntija
Kirke Hassinen
kirke.m.hassinen@jyu.fi
puh. +358 50 462 6920
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Ionien kierrätys avaa tien raskaimpien alkuaineiden tutkimukseen27.11.2025 07:05:00 EET | Tiedote
Euroopan hiukkasfysiikan tutkimuskeskuksen (CERN) ISOLDE-laitoksen tutkijat ovat kehittäneet sähköstaattisen loukun ja lasereiden yhdistelmään perustuvan mittausmenetelmän, mikä voi auttaa selvittämään harvinaisimpien ja vähiten tunnettujen alkuaineiden kemiallisia ominaisuuksia. Myös Jyväskylän yliopiston fysiikan laitoksen tutkija Mikael Reponen on ollut mukana laitteiston valmistelussa.
Arto Hautala on Jyväskylän yliopiston uusi ja Suomen ainoa fysioterapian professori27.11.2025 06:30:00 EET | Tiedote
Arto Hautala aloitti 1.11.2025 fysioterapian ja kuntoutuksen professorina Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisessä tiedekunnassa. Professuuri on tällä hetkellä alan ainoa Suomessa.Julkaistu 26.11.2025
Kiertotalous varmistaa kriittisten metallien saatavuuden – Tutkijoiden video kertoo, kuinka jätteestä syntyy seuraavan sukupolven materiaaleja26.11.2025 07:05:00 EET | Tiedote
Kiertotalous tarjoaa ratkaisuja kriittisten metallien saatavuuden turvaamiseen. Uudella videolla Jyväskylän ja Turun yliopiston asiantuntijat kertovat, miten teollisuuden jäte- ja sivuvirroista voidaan kierrättää arvokkaita metalleja hyödyntämällä innovatiivista 3D-filtteriteknologiaa sekä yhdisteitä, joita käytetään talteenotossa ja uusien materiaalien valmistuksessa.
Väitös: Yhteisöohjautuvuus mahdollistaa tiimin joustavan toiminnan yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi (Keronen)26.11.2025 07:05:00 EET | Tiedote
Yhteisöohjautuvuudella voidaan tukea työntekijöiden motivaatiota ja hyvinvointia sekä organisaation tavoitteita kestävällä tavalla. Tämä edellyttää yksilöiden aloitteellisuutta ja aktiivisuutta sekä yhteisöllisiä työn tekemisen tapoja. Jyväskylän yliopistossa tarkastettavassa väitöskirjassa avataan, miten yhteisöohjautuvuus rakentuu työntekijöiden välillä ja miten yhteisöohjautuvuutta tuetaan työssä tapahtuvissa oppimistilanteissa lähijohtamisen keinoin.
Kirjoitan, koska haluan! -kirjoituskilpailun voittajat on julkaistu25.11.2025 18:00:00 EET | Tiedote
Kirjoitan, koska haluan! -kirjoituskilpailu on päättynyt, ja voittajat on julkistettu Jyväskylän kirjamessuilla. Määräaikaan mennessä saimme aivan loistavia nuorten kirjoituksia sekä 13–16-vuotiaiden että 17–20-vuotiaiden sarjaan. Tavoitteena oli saada mielenkiintoisia kirjoitelmia teemalla “tarinoita nuorilta nuorille” ja siinä onnistuimme kirjoituskilpailun myötä mainiosti. VoiceBooks -kustantamo on tehnyt voittajateoksista äänikirjat ja ne ovat kuunneltavissa LoadMyBook-äänikirjasovelluksen kautta Jyväskylän yliopiston hallinnoimassa Peda.net-ympäristössä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
