Väitös 13.11.: Yläkouluun siirtymä on kriittinen vaihe nuorille, joilla on oppimisvaikeuksia (Sainio)
PsM, TM Petra Sainio tutki väitöskirjassaan oppimisvaikeuksien merkitystä oppimiseen liittyvissä tunteissa ja koulusuoriutumisessa alakoulusta yläkouluun siirtymisen vaiheessa. Lisäksi väitöskirjassa pyrittiin lisäämään ymmärrystä opettaja-oppilassuhteen läheisyyden merkityksestä.
– Niillä nuorilla, joilla oli oppimisvaikeuksia, oppimiseen liittyvät tunteet olivat negatiivisempia kuin luokkatovereillaan. Oppimisvaikeuksien tukemisessa olisi tärkeää huomioida myös oppimiseen liittyvät tunteet. Pelkästään taitoharjoittelu ei riitä, vaan nuoria tulisi tukea myös oppimisvaikeuksiin liittyvien negatiivisten tunteiden kanssa selviytymisessä, Sainio painottaa.
Siirtyminen yläkouluun näkyy arvosanoissa ja oppimiseen liittyvissä tunteissa
Alakoulusta yläkouluun siirtymä on yksi merkittävimmistä koulutussiirtymistä suomalaisessa koulujärjestelmässä. Vaikka valtaosalla nuorista siirtyminen alakoulusta yläkouluun sujuu hyvin, liittyy vaiheeseen yleisesti myös koulumotivaation heikkenemistä ja arvosanojen laskua.
Sainio havaitsi väitöstutkimuksessaan myös oppimiseen liittyvien tunteiden olevan siirtymävaiheessa kielteisempiä. Erityinen riski kielteisiin oppimiseen liittyviin tunteisiin ja heikompaan koulusuoriutumiseen on nuorilla, joilla on oppimisvaikeuksia. Oppimisvaikeuksien tunnistaminen ja oikea-aikainen tukeminen olisi erityisen tärkeää niiden nuorten kohdalla, joiden oppimisvaikeudet tulevat esiin vasta 7. luokalla.
Toimiva opettaja-oppilassuhde on tärkeä voimavara yläkoulussa
Väitöstutkimuksessa havaittiin, että läheiseksi koettu ja tukea antava opettajasuhde voi tukea oppilaiden myönteisiä oppimiseen liittyviä tunteita. Vastaavasti heikkolaatuinen opettaja-oppilassuhde näyttää liittyvän kielteisiin oppimiseen liittyviin tunteisiin.
– Läheiseksi koettu opettajasuhde näyttää tukevan myönteisiä oppimiseen liittyviä tunteita kaikilla nuorilla, oppimisvaikeuksista riippumatta. Tulos viittaa siihen, että yksilöllisen tuen lisäksi yläkouluun siirtymässä olisi tärkeää hyödyntää myös koko kouluyhteisöön kohdentuvia tuen muotoja, jotka luovat edellytyksiä laadukkaiden vuorovaikutussuhteiden syntyyn kouluyhteisössä, Sainio summaa.
PsM, TM Petra Sainion psykologian väitöskirjan "The role of learning difficulties in adolescents’ academic emotions and achievement across the transition from primary school to lower secondary school" tarkastustilaisuus järjestetään lauantaina 13.11.2021 kello 12 alkaen, Agoran Auditorio 2:ssa. Vastaväittäjänä toimii professori Niina Junttila (Turun yliopisto) ja kustoksena apulaisprofessori Noona Kiuru (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on suomi.
Julkaisu tulee luettavaksi: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8898-2
Petra Sainio työskentelee tällä hetkellä johtavana psykologina TAYS:issa Psykiatrian toimialueella. Hän on aiemmin työskennellyt psykologina mm. perusterveydenhuollossa ja koulukentällä.
Lisätietoja:
Petra Sainio
petra.sainio@saunalahti.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kirke Hassinen
Viestinnän asiantuntija
kirke.m.hassinen@jyu.fi, puh. 050 462 6920
Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Uudenlainen kulta-nanopartikkeleihin pohjautuva merkintämenetelmä laajentaa merkittävästi solujen kuvaamisen mahdollisuuksia2.12.2025 07:10:00 EET | Tiedote
Yhdysvaltojen ja Jyväskylän yliopiston tutkijoiden välinen uraauurtava kansainvälinen yhteistyö on esitellyt uuden lähestymistavan molekyylien merkitsemiseen ja visualisointiin solujen pinnoilla käyttämällä edistynyttä 3D-elektronimikroskopiaa.
Väitös: Pohjoisten järvien kestävä hoito huomioi lajien väliset vuorovaikutukset ja yksilöiden ruumiinkoon ravintoverkossa (Kangosjärvi)1.12.2025 13:00:00 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopiston uudessa väitöstutkimuksessa selvitettiin, miten ympäristötekijät ja kalayhteisön rakenne muokkaavat pohjoisten järvien ravintoverkkoja sekä lohikalojen ravinnonkäyttöä. Tulokset osoittavat, että kalalajien väliset vuorovaikutukset ja yksilöiden koko vaikuttavat lohikalojen ravintokäyttäytymiseen enemmän kuin järven pinta-ala tai ilmaston lämpötila.
Varhaiskasvatusjärjestelmä toimii, mutta perheiden valinnanvapaus ei aina toteudu (Kuusiholma-Linnamäki)1.12.2025 08:45:29 EET | Tiedote
Suomessa jokaisella lapsella on oikeus päästä varhaiskasvatukseen. Tätä turvaa varhaiskasvatuslaki, jonka avulla pyritään siihen, että palvelut ovat perheille helposti saatavilla. Varhaiskasvatukseen osallistumista tuetaan lisäksi tulosidonnaisilla asiakasmaksuilla sekä sisaralennuksilla, jotta varhaiskasvatus olisi aidosti mahdollinen kaikille lapsille, perheen tilanteesta riippumatta.
Kultananoklustereista uusia muokattavia materiaaleja nanoelektroniikkaan1.12.2025 07:05:00 EET | Tiedote
Kultananoklustereista rakennetut uudet MOF-materiaalit voivat mullistaa nanoelektroniikan. Kansainvälisellä tutkimustyöllä onnistuttiin kehittämään neljä innovatiivista materiaalia, joiden sähkönjohtavuus ja puolijohdemainen käyttäytyminen avaavat uusia mahdollisuuksia elektronisten ominaisuuksien tarkkaan hallintaan.
Oppimisen tuen uudistus muuttaa koulujen arkea – tutkimus selvittää, miten uudistus toteutetaan kunnissa28.11.2025 06:30:00 EET | Tiedote
Esi- ja perusopetuksen oppimisen tukea uudistettiin vuonna 2025, kun aiempi kolmiportainen malli korvattiin ryhmäkohtaisilla ja oppilaskohtaisilla tukitoimilla. Tavoitteena on tarjota tukea aiempaa oikea-aikaisemmin ja matalammalla kynnyksellä, mutta käytännön toteutus ja resurssit vaihtelevat kunnittain. Jyväskylän yliopiston johtama tutkimushanke selvittää nyt, millaiseksi uudistus muotoutuu koulujen arjessa eri puolilla Suomea.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
