Jyväskylän yliopisto

Väitös 19.10.2019: Tietokonepelaaminen muovaa identiteettiä, jopa tiedostamattomasti (Kalmanlehto)

Jaa
Johan Kalmanlehto tarkastelee väitöstutkimuksessaan, miten tietokonepelaaminen tuottaa digitaalista identiteettiä. Kalmanlehdon tutkimus avaa näkökulman ihmisenä olemiseen digitaalisten järjestelmien läpitunkemassa maailmassa ja kuvaa pelien vaikutusta pelaajan minuuden rakentumisessa.

Identiteetti on esitys, joka muovautuu läpi elämän kopioidessamme toisia ihmisiä ja ympäröivää kulttuuria. Usein ei kuitenkaan tiedosteta, mikä kaikki identiteettiin vaikuttaa. Erityisesti tietotekniikan merkitys minuuden muovautumisen kannalta voi jäädä pimentoon, koska sen toimintaperiaatteet ovat usein tavallisen käyttäjän tavoittamattomissa

Johan Kalmanlehto tarkastelee taidekasvatuksen väitöskirjassaan tietokonepelaamisen suhdetta minuuden muodostumiseen.

-          Koska tietokonepeliä määrittää pelin ohjelmointi, pelaajan identiteetin osaksi tulevat peliä ja pelaajaa ohjaavat algoritmit. Pelistä ei siis kopioida niinkään esimerkiksi pelihahmon ulkonäköä vaan se, mitä pelaaja voi tehdä ja millä eri tavoilla, Kalmanlehto kertoo.

Algoritmit ohjaavat pelaajaa

Vaikka tietokonepelin näkyvin osa on sen visuaalinen ulkoasu, itse pelaaminen tapahtuu tietokoneen toimintaperiaatteiden ehdoilla. Tietokonepelaaminen ilmentääkin olemassaoloa nyky-yhteiskunnassa, jossa tietokoneiden käyttö on arkipäivää ja algoritmit ohjaavat ihmisten toimintaa, jopa heidän tiedostamattaan.

Pelaaja kopioi erilaisia tapoja tavoitellessaan voittoa. Voittaminen on mahdollista, jos pelaaja mukautuu pelin ohjelmointiin. Paradoksaalisesti pelaaja voi hallita peliä vain alistumalla sille.

-          Pelaamisessa korostuu kamppailu pelin hallinnasta, epäonnistuminen, uudelleen yrittäminen, toiminnan improvisointi ja vuorovaikutus algoritmien kanssa, Kalmanlehto kuvaa.

Jäljittelemällä täytetään tyhjyyttä

Kalmanlehdon tutkimuksen perustana toimii Philippe Lacoue-Labarthen filosofia, jonka keskiössä on itsen tuottaminen toisia jäljittelemällä. Lacoue-Labarthen mukaan yksilöllisen olemassaolon perustana on tyhjyys, joka täytetään jäljittelemällä toisia. Vaikka tämä riistää ihmiseltä mahdollisuuden puhtaasti omaan identiteettiin, se antaa myös vapauden tulla miksi tahansa.

Konkreettisia esimerkkejä tästä ovat sukupuoleen ja syntyperään liittyvät roolit, jotka usein ohjaavat ja rajoittavat ihmisen toimintaa. Vapaus tulla miksi tahansa tarkoittaa toisaalta vapautta kopioida erilaisia olemisen tapoja, toisaalta alttiutta omaksua vaikutteita hallitsemattomasti.

-          Pelit, jotka antavat tilaa pelaajan improvisaatiolle, mahdollistavat toimijuudella leikkimisen ja erilaisten roolien kokeilemisen. Sen sijaan sellaiset pelit, joiden ohjelmointi pakottaa tietynlaiseen toimintaan, ohjaavat pelaajaa suorittamaan ennalta määrättyä algoritmia, Kalmanlehto sanoo.

-          Pelaamisen tutkiminen tällaisesta lähtökohdasta käsin auttaa ymmärtämään, mikä merkitys digitaalisella kulttuurilla on ihmisenä olemisen ja identiteetin muodostumisen kannalta nyky-yhteiskunnassa, hän jatkaa.

Filosofian maisteri Johan Kalmanlehdon taidekasvatuksen väitöskirjan ”Beyond the Figure. The Notion of Mimetic Subject Formation in Philippe Lacoue-Labarthe’s Philosophy and its Relevance to Digital Gameplay” tarkastustilaisuus. Vastaväittäjänä apulaisprofessori Olli Tapio Leino (City University of Hong Kong) ja kustoksena professori Pauline von Bonsdorff (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on suomi.

Aika: 19.10.2019 klo 12–15

Paikka: Jyväskylän yliopisto, Seminaarinmäki S212

Lisätiedot

Johan Kalmanlehto
johan.kalmanlehto@gmail.com
0442771800

Marke Rissanen
Viestintäharjoittelija
marke.s.k.rissanen@jyu.fi
040 831 6228

Johan Kalmanlehto kirjoitti ylioppilaaksi Kalevan lukiosta Tampereella 2006. Filosofian maisteriksi hän valmistui Jyväskylän yliopistosta 2013 kulttuuripolitiikan maisteriohjelmasta pääaineena taidekasvatus. Sivuaineina hän on opiskellut filosofiaa ja kirjallisuustiedettä. Väitöstutkimuksen Kalmanlehto aloitti vuonna 2014.

Väitöskirja on julkaistu verkkojulkaisusarjassa JYU Dissertations numerona 129, Jyväskylä 2019, ISSN 2489-9003, ISBN 978-951-39-7847-1. Julkaisu on luettavissa JYX-julkaisuarkistossa osoitteessa http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7847-1

Avainsanat

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Kirjoitan, koska haluan! -kirjoituskilpailun voittajat on julkaistu25.11.2025 18:00:00 EET | Tiedote

Kirjoitan, koska haluan! -kirjoituskilpailu on päättynyt, ja voittajat on julkistettu Jyväskylän kirjamessuilla. Määräaikaan mennessä saimme aivan loistavia nuorten kirjoituksia sekä 13–16-vuotiaiden että 17–20-vuotiaiden sarjaan. Tavoitteena oli saada mielenkiintoisia kirjoitelmia teemalla “tarinoita nuorilta nuorille” ja siinä onnistuimme kirjoituskilpailun myötä mainiosti. VoiceBooks -kustantamo on tehnyt voittajateoksista äänikirjat ja ne ovat kuunneltavissa LoadMyBook-äänikirjasovelluksen kautta Jyväskylän yliopiston hallinnoimassa Peda.net-ympäristössä.

Väitös: Digitaalisten palveluiden kehittäminen jatkuvana prosessina auttaa parantamaan asiakaskokemusta ja kilpailukykyä25.11.2025 15:30:00 EET | Tiedote

KTM Jenny Elo tutki väitöskirjassaan digitaalisten palveluiden kehittämistä jatkuvana prosessina. Tutkimus auttaa laajentamaan näkökulmaa sisäisten prosessien tehostamisesta kohti ulospäin suuntautuvaa, asiakas- ja arvolähtöistä digipalvelujen uudistamista. Lisäksi se tarjoaa keinoja tarkastella, tukeeko nykyinen organisoituminen jatkuvaa kehittämistä sekä keinoja tunnistaa jännitteitä, jotka vaikuttavat jatkuvuudessa onnistumiseen.

Väitös: Sukupuolittuneet asenteet ja naisten pieni osuus teknologia-alalla heikentävät teknologian laatua ja eettisyyttä25.11.2025 08:00:00 EET | Tiedote

Aila Kronqvist tutki väitöskirjassaan sitä, miten sukupuolittuneet asenteet ja ajattelun vinoumat voivat heikentää teknologian laatua ja eettisyyttä. Tutkimuksen tulokset haastavat käsityksen, jonka mukaan käyttäjätutkimukset ja palaute yksistään edistäisivät teknologian käytettävyyttä eri sukupuolien välillä. Kronqvistin mukaan teknologian suunnitteluun tarvitaan monimuotoisia tiimejä, jotka osaavat käsitellä avoimesti omia ennakkokäsityksiään.

Väitös: Kustannustehokas metsien suojelu vaatii systemaattista suojelusuunnittelua ja monitavoitteista metsien kasvatusta (Hohti)25.11.2025 07:05:00 EET | Tiedote

Jyväskylän yliopiston tuore väitöskirja tarkasteli keinoja parantaa metsäluonnon suojelun kustannustehokkuutta lisäämällä ekologista suunnitelmallisuutta. Tutkimuksessa arvioitiin myös erilaisten metsänkäsittelymenetelmien vaikutuksia ekosysteemipalveluihin sekä paikkatietopohjaisen suojelupriorisoinnin toimivuutta suojeluun sopivien metsäalueiden tunnistamisessa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye