Väitös: Improvisaatiopedagogiikalla voidaan tukea kaikenlaisten oppijoiden sosiaalisia taitoja ja valmiuksia kohdata epävarmuuden tunteita
Eeva Siljamäki on tarkastellut väitöstutkimuksessaan improvisaation musiikkikasvatukselle tarjoamia mahdollisuuksia. Hän on pyrkinyt lisäämään ymmärrystä muun muassa siitä, miten leikkimielinen yhdessä improvisointi voi paitsi edesauttaa musiikillista oppimista, myös parantaa elämänlaatua.
Siljamäki havaitsi, että improvisoiva, luova ja sosiaalinen ajattelutapa on opittava taito, joka voi tukea oppimista, hyvinvointia ja yhteistyön rakentumista. Hän toteaa tutkimuksessaan, että musiikinopetuksessa pystyttäisiin tukemaan oppijoiden sosiaalisia taitoja ja pystyvyyttä kohdata epävarmuuksia. Tämä voitaisiin tehdä kehittämällä improvisaation pedagogisia menetelmiä ja tunnistamalla olosuhteita, joita oppijat yksilöllisesti tarvitsevat kehittyäkseen ja oppiakseen.
”Omassa kehossa syntyvällä äänellä ja yhdessä luomiseen keskittymällä voidaan tukea erilaisuuden hyväksymistä ja erilaisten ihmisten huomioonottamista”, Siljamäki kertoo.
Turvallisuuden kokemus ja vuorovaikutuksen laatu tärkeitä yhteistyölle ja yhdessä oppimiselle
Siljamäki tarkasteli, minkälaisia merkityksiä osallistujat antavat kuorotoiminnalle, jota ohjaavat sekä sosiaalisen vuorovaikutuksen laatu että musiikillinen laatu. Hän tarkasteli improvisaatiota kahdessa aikuisten kuorossa, joissa panostettiin erityisesti vuorovaikutukseen ja ilmapiiriin.
Toinen kuoroista oli taideinterventio jännitystä kokeville yliopisto-opiskelijoille. Sen Siljamäki toteutti vuosina 2013–2014 yhteistyössä Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön psykologin ja fysioterapeutin kanssa. Lukuvuoden kestävässä kuoroprojektissa eri alojen yliopisto-opiskelijoille tarjottiin tukea sosiaalisen jännityksen hallintaan. Lopuksi kuorolaiset rohkaistuivat esiintymään kolmen muun kuoron kanssa Musiikkitalossa. Toiseen, täysin improvisoitua musiikkia harjoittelevaan ja esittävään kuoroon Siljamäki osallistui itse tasavertaisena jäsenenä.
Molemmissa kuoroissa ilmapiiriä, yhteistyötä ja luovaa prosessia pidettiin yllä soveltamalla improvisaatioteatterista tuttuja käytäntöjä ja harjoitteita. Osallistujien kokemuksia tarkastellessaan Siljamäki havaitsi, että turvallisuuden kokemus ja vuorovaikutuksen laatu ovat tärkeitä sekä yhteistyön sujumiselle että yhdessä oppimiselle. Siljamäen mukaan etenkin improvisoivaa ajattelutapaa sekä kokonaisvaltaista, kaikenlaiset äänet hyväksyvää ilmaisua voisi lisätä musiikinopetuksessa.
”Oppimisympäristöissä olisi tärkeää rakentaa turvallista ilmapiiriä, jossa ei tarvitse pelätä virheitä. Yhdessä oppimiseen tarvitaan olosuhteet, jotka tukevat jokaisen oppijan osallistumista ja siten myös yhdenvertaisuutta”, Siljamäki kertoo.
Siljamäen tutkimus on osa Taideyliopiston koordinoimaa ArtsEqual-tutkimushanketta (2015–2021). Se tutkii, kuinka taide julkisena palveluna voisi lisätä yhteiskunnallista tasa-arvoa ja hyvinvointia 2020-luvun Suomessa. Väitöskirjan lisäksi tutkimustuloksia on raportoitu kansainvälisesti vertaisarvioiduissa artikkeleissa.
Lisätietoja
Eeva Siljamäki
eeva.siljamaki@uniarts.fi
Eeva Siljamäen väitöstilaisuus 4.6.2021 klo 10
Tapahtuma on katsottavissa maksutta suorana lähetyksenä Youtubessa 4.6.2021 klo 10 alkaen. Linkki suoraan lähetykseen lisätään tälle sivulle viimeistään tuntia ennen tapahtuman alkua.
Väitöskirjan otsikko: Plural possibilities of improvisation in music education: An ecological perspective on choral improvisation and wellbeing
Vastaväittäjä: Prof. Raymond MacDonald (Edinburgh College of Art, The University of Edinburgh, UK)
Väitöskirjan tarkastajat: Prof. Raymond MacDonald (Edinburgh College of Art, The University of Edinburgh, UK), Asst. Prof. Maud Hickey (Center for the Study of Education and the Musical Experience, Northwestern University, USA)
Kustos: prof. Heidi Westerlund (Taideyliopiston Sibelius-Akatemia)
Tilaisuus on englanninkielinen.
Avainsanat
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Taideyliopisto tarjoaa ylintä musiikin, kuvataiteen, esittävien taiteiden sekä kirjoittamisen koulutusta Suomessa. Taideyliopisto on taidealojen koulutuksen ja tutkimuksen kansainvälinen suunnannäyttäjä, joka vahvistaa taidetta yhteiskuntaa uudistavana voimana. Vuonna 2013 perustetun Taideyliopiston muodostavat Kuvataideakatemia, Sibelius-Akatemia ja Teatterikorkeakoulu.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Taideyliopisto
According to new research radio made the famous Finnish composer Jean Sibelius an international media figure10.4.2024 14:07:21 EEST | Press release
New research highlights how, especially in the 1930s, a solid relationship was born between radio and Finland’s most famous composer Jean Sibelius. It had an important effect on the development of broadcast operations as well as on the status of Sibelius and Western classical art music.
Uuden tutkimuksen mukaan radio teki Sibeliuksesta kansainvälisen mediahahmon – umpinaisena pidetty 1930-luku olikin rajoja ylittävän säveltaiteen juhlaa10.4.2024 09:54:00 EEST | Tiedote
1930-luvulla Yleisradion ja Suomen kuuluisimman säveltäjän Jean Sibeliuksen välille syntyi kiinteä suhde, jolla oli merkitystä niin radiotoiminnan kehitykselle kuin Sibeliuksen ja länsimaisen klassisen taidemusiikin asemalle.
Tukikonsertti keräsi yli 40 000 euroa Ukrainan musiikkikoulutuksen hyväksi8.4.2024 14:24:00 EEST | Tiedote
Kapellimestari Dalia Stasevskan aloitteesta järjestetyn konsertin tuotot menevät suoraan ukrainalaisen musiikkikoulutuksen tueksi.
Kuvan Kevät 2024 avautuu yleisölle 4. toukokuuta3.4.2024 09:00:00 EEST | Tiedote
Ennätyksellisen suuri Kuvataideakatemian maisterinäyttely täyttää Taideyliopiston Sörnäisten kampuksen Mylly-rakennuksen sekä ulkotiloja. Näyttelyn teokset käyvät dialogia keskenään ja yleisön kanssa.
Väitöstutkimus: Ellen Thesleff oli kansainvälisempi ja teknisesti taitavampi kuin on ymmärretty25.3.2024 14:19:33 EET | Tiedote
Kuvataiteen maisteri Kukka Paavilaisen tohtorin opinnäyte ”Teoksen äärellä harjaantunut katse” tutkii Ellen Thesleffin käyttämää vedostustekniikkaa. Opinnäyte tarkastetaan Taideyliopiston Kuvataideakatemiassa 6.4.2024.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme