Oulun yliopisto

Väitös: Kansainvälistyvien yritysten rajallisten resurssien kohdentaminen

Jaa

Väitöstutkimuksessa havaittiin, kuinka pienten ja keskisuurten yritysten resurssien erilainen kohdentaminen saattaa johtaa hyvin erilaiseen kansainväliseen menestymiseen.

Yrityksen johdon ja keskeisimpien toimintojen eli myynnin, markkinoinnin ja tuotekehityksen välille kehittyy ajan kuluessa monisyinen keskinäisten vaikutusten verkosto. Verkostot sisältävät monitahoisia ja vuorovaikutteisia prosesseja, rutiineita ja osaamisia, jotka oikein hyödynnettyinä edesauttavat tiedon hankkimista ja välittämistä, parantavat yrityksen kilpailuetua ja vaikuttavat siten myös myönteisesti yrityksen kansainväliseen menestymiseen. Menestyminen kuitenkin edellyttää, että yrityksen johto ymmärtää toimintojen yhtäläisen tärkeyden.

Työn tulokset antavat olettaa, että sellaiset yritykset, joiden ylin johto aktiivisesti myötävaikuttaa myynnin, markkinoinnin ja tuotekehityksen keskinäisten rakenteiden kehittymiseen, menestyvät muita yrityksiä paremmin kansainvälisillä markkinoilla.

Erityisen tärkeäksi menestystekijäksi tutkimuksessa nousi myynnin, markkinoinnin ja johdon kyvykkyys hankkia, käsitellä ja jalostaa markkinainformaatiota. Vastaavasti resurssien liian vähäinen kohdentaminen myyntiin, markkinointiin tai tuotekehitykseen johti kansainvälisen menestymisen mahdollisuuksien olennaiseen heikkenemiseen, pahimmassa tapauksessa jopa yrityksen konkurssiin. Myös johdon konservatiivinen käsitys toimintojen roolista, esimerkiksi tuotekehityksestä vain tuotteiden ja palveluiden tuottajana, heikensi yrityksen kansainvälisen kasvun edellytyksiä.

Yrityksen kansainvälistyessä toimintojen väliset rakenteet, prosessit ja rutiinit muovautuvat vastaamaan uusia tilanteita. Tämä kehitys on kuitenkin hidasta, mikä merkitsee myös sitä, että toimintojen väliseen dynamiikkaan on kiinnitettävä riittävää huomiota jo varsin varhaisessa vaiheessa.

---

Yhteiskuntatieteiden maisteri Lauri Haapanen väittelee Oulun yliopistossa perjantaina 1.12.2017. Kansainvälisen liiketoiminnan alaan kuuluvan väitöskirjan otsikko on Firms’ resource allocation between R&D and marketing in their international expansion. A functional level analysis (Kansainvälistyvien yritysten rajallisten resurssien allokaatio tuotekehityksen ja markkinoinnin välillä. Funktiotasoon keskittyvä analyysi). Vastaväittäjänä toimii professori Per Servais Linnaeus Universitystä Ruotsista ja kustoksena professori Pia Hurmelinna-Laukkanen. Väitöstilaisuus alkaa Linnanmaalla Arina-salissa (TA105) kello 12.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

lauri.haapanen@oulu.fi
040 508 5448

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Oulun yliopisto
Oulun yliopisto
Pentti Kaiteran katu 1
90570 Oulu

0294 480 000http://www.oulu.fi/yliopisto/

 

Oulun yliopisto
Viestintä, markkinointi ja yhteiskuntasuhteet
PL 8000
90014 Oulun yliopisto
viestintä (@) oulu.fi
0294 484 091

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Oulun yliopisto

Väitös: Uudet anturi- ja kytkinsovellukset joustavan ja venytettävän elektroniikan materiaaleille31.10.2018 23:30Tiedote

Kannettavien ja päälle puettavien laitteiden lisääntyminen arkiympäristössä vauhdittaa meneillään olevan joustavan elektroniikan kehitystä. Tulevaisuudessa odotettavissa oleva vaihe on elastinen elektroniikka eli venytettävät laitteet ja komponentit. Kehitys mahdollistaa täysin ennennäkemättömät ja huomaamattomat ihmiskehoon integroitavat ja päälle puettavat laitteet.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme