Väitös: Tekoäly voi auttaa parantamaan oppimiskokemusta ja opiskelutuloksia (Heilala)

Oppimisen sanotaan olevan supervoimien supervoima ja paras turva alati muuttuvan maailman haasteita ajatellen. Siksi tutkijat ja opetusalan ammattilaiset ovat viime aikoina kiinnostuneet oppimisanalytiikan mahdollisuuksista.
Oppimisanalytiikan avulla pyritään edistämään oppimista erilaisissa oppimisympäristöissä. Analytiikassa käytetään hyväksi tekoälyn menetelmiä, teknologian mahdollistamaa automaatiota ja monipuolista tiedonkeruuta. Tutkimusperustaisen oppimisanalytiikan avulla voidaan tukea oppijan yksilöllistä oppimisprosessia, edistää opettajan pedagogista päätöksentekoa ja tarjota ajankohtaista tietoa opintohallinnolle sekä opetusohjelmien suunnittelijoille.
– Pelkkä datalähtöisyys ei kuitenkaan riitä. Ihmisten oppimista ei voi analysoida yhtä suoraviivaisesti kuin esimerkiksi bisnesanalytiikassa yrityksen taloustietoja. Siksi tarvitaan monitieteistä lähestymistapaa ja ymmärrystä siitä, miten oppimistieto liitetään oppimisen teorioihin ja käytäntöön, Jyväskylän yliopiston oppimisanalytiikasta väittelevä tietotekniikan ja kasvatustieteen maisteri Ville Heilala toteaa.
Lisää opiskelutyytyväisyyttä ja parempia oppimistuloksia
Heilala tutki ja kehitti väitöskirjatutkimuksessaan opiskelijan toimijuusanalytiikkaa, joka tuo näkyväksi oppijoiden erilaisia oppimiskokemuksia. Opiskelijan toimijuus on moniulotteinen ilmiö ja se muodostuu erilaisista oppimiseen vaikuttavista asioista, kuten minäpystyvyys, kiinnostuneisuus ja opettajan tuki. Toimijuusanalytiikassa lähtökohtana käytettiin Jyväskylän yliopistossa kehitettyä opiskelijan toimijuusmittaria, jonka avulla kerättyä tietoa Heilala analysoi tekoälyn ja laskennallisen psykometriikan avulla.
Heilalan väitöskirjatutkimus osoitti, että opettajat voivat käyttää oppimisanalytiikan tarjoamaa tietoa pedagogisessa päätöksenteossa. Selittävän tekoälyn menetelmillä voidaan saada lisäksi tarkempaa tietoa yksilöllisistä oppimiskokemuksista. Toimijuusanalytiikkaa hyödyntämällä voidaan edistää sekä opiskelutyytyväisyyttä että oppimistuloksia.
– Tarkempi tieto yksilöllisistä oppimiskokemuksista auttaa meitä tukemaan opiskelijoita entistä paremmin kaikilla koulutusasteilla. Sekä oppija että yhteiskunta hyötyvät, kun yksilön oppimisessaan kokema mielekkyys ja elinikäinen oppimiskyky vahvistuvat, Heilala tiivistää.
Heilala selvitti tutkimuksessaan myös oppimisanalytiikan eettisiä ja tietojärjestelmiin liittyviä haasteita.
– Oppijan ja opettajan yksityisyyden kunnioittaminen on oppimisanalytiikan tärkeimpiä lähtökohtia, Heilala painottaa.
Teknologiaa hyödyntäen, mutta oppija ja opettaja keskiössä
Oppimisanalytiikka palvelee ensisijaisesti oppijaa ja opettajaa; oppimisanalytiikka on kuin ikkuna yksilölliseen oppimisprosessiin- ja kokemukseen.
– Oppija ja opettaja ovat edelleen tärkeimmät toimijat oppimisprosessissa. Elinikäinen ja yksilöllinen oppiminen ovat kuitenkin todella oleellisia asioita nopeasti muuttuvassa maailmassa. Siksi oppimista ja opettamista kannattaa edistää hyödyntämällä tieteen ja teknologian uusimpia saavutuksia, Heilala kuvaa oppimisanalytiikan ja -tutkimuksen merkitystä.
Väitöskirja on julkaistu Jyväskylän yliopiston JYU Dissertations-sarjassa. ISBN 978-951-39-9121-0. Linkki verkkojulkaisuun: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9121-0
KM, FM Ville Heilalan koulutusteknologian väitöskirjan "Learning Analytics with Learning and Analytics: Advancing Student Agency Analytics" tarkastustilaisuus maanantaina 23.5.2022 klo 12. Vastaväittäjänä professori Dirk Ifenthaler (University of Mannheim, Saksa) ja kustoksena professori Tommi Kärkkäinen (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on englanti.
Yleisö voi seurata väitöstilaisuutta väitössalissa (S212) tai verkkovälitteisesti. Linkki suoraan lähetykseen: https://r.jyu.fi/dissertation-heilala230522
Lisätietoja
Ville Heilala
ville.s.heilala@jyu.fi
Yhteyshenkilöt
Teemu RahikkaViestinnän asiantuntija
Puh:+358 50 469 9377teemu.m.rahikka@jyu.fiKuvat

Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Väitös: Ranskalaisfilosofi Rancièren ajattelu haastaa suomalaisen demokratiakasvatuksen: tavoitteena tasa-arvo ja osallisuus (Hietamäki)21.11.2025 13:00:26 EET | Tiedote
YTM Sari Hietamäki tarkasteli väitöstutkimuksessaan ranskalaisfilosofi Jacques Rancièren ajattelun merkitystä demokratiakasvatukselle. Tutkimukseen kuului filosofian lisäksi etnografista tutkimusta opettajankoulutuksessa ja lukiossa. Tutkimus osoittaa, että demokratiakasvatus hyötyy erilaisista ajattelutavoista myös käytännön opetustyössä ja sen tutkimisessa.
Väitös: Tietotekniikan opetuksen tueksi kehitetty menetelmä auttaa tunnistamaan opiskelijoiden tuen tarpeen varhaisessa vaiheessa21.11.2025 08:00:00 EET | Tiedote
FM Denis Zhidkikh kehitti väitötutkimuksessaan menetelmän, joka yhdistää toisiinsa digitaalisten oppimisympäristöjen keräämän datan ja opiskelijoiden omat kokemukset oppimisestaan. Menetelmä auttaa opetushenkilökuntaa muodostamaan tarkemman kuvan opiskelijan henkilökohtaisista oppimiseen liittyvistä haasteista ja tunnistamaan tuen tarpeen varhaisessa vaiheessa.
Syksyn hakujen 2025 tulokset valmistuivat: Onnittelut kaikille valituille!20.11.2025 12:36:04 EET | Tiedote
Syksyn yhteishaku korkeakouluihin päättyi torstaina 11.9.2025. Jyväskylän yliopistossa tänä syksynä viidessä hakukohteessa tarjolla olleisiin opiskelupaikkoihin pyrki 679 hakijaa. Hakijamäärä nousi vuoden takaisesta 16 prosenttia.
Professori Tuuli Lähdesmäen tutkimuksessa taidehistoria kohtaa sosiologian20.11.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Taidehistorian professori Tuuli Lähdesmäki tutkii millainen rooli taiteen, kulttuurin ja kulttuuriperinnön tutkimuksella on kestävän ja oikeudenmukaisen yhteiskunnan rakentamisessa. Hänen työnsä yhdistää taidehistoriaa ja sosiologian näkökulmia.
Perinnöllinen alttius parempaan lihasvoimaan ennustaa parempaa toimintakykyä ja suojaa sairauksilta ikääntyessä20.11.2025 07:00:00 EET | Tiedote
Lihasvoima on keskeinen osa ihmisen fyysistä toimintakykyä ja terveyttä. Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisessä tiedekunnassa tehdyssä väitöskirjatutkimuksessa selvitettiin uuden genomityökalun avulla, että parempaa lihasvoimaa tukeva geeniperimä ennustaa parempaa toimintakykyä, pienempää riskiä sairastua tyypillisimpiin kansansairauksiin sekä pidempää elinikää. Lisäksi havaittiin, että vapaa-ajan liikunnan merkitys lihasvoiman ylläpitämisessä on erityisen tärkeää heille, joilla on perinnöllinen alttius heikkoon lihasvoimaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
