Väitöstutkimus kokoaa yhteen pedagogisia ratkaisuja kehitysvammaisten oppilaiden opetuksen tueksi
KM Lauri Räty tarkasteli väitöstutkimuksessaan kehitysvammaisten oppilaiden opetukseen liittyviä pedagogisia ratkaisuja. Tarkastelun kohteena olivat kansainvälisiset tutkimusartikkelit, suomalaisten opettajien kirjoittamat oppilaiden henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskevat asiakirjat (HOJKS) sekä yhden perusopetuksen pienryhmän oppituntien videotallenteet.
Kehitysvammaisuus on monimutkainen ja vaikeasti määriteltävissä oleva ilmiö. Noin 10 000 perusopetuksen oppilaan tuen taustalla on eriasteista kehitysvammaisuutta. Nämä oppilaat opiskelevat pääasiassa pienryhmissä, joissa työskentelee opettajan lisäksi koulunkäynninohjaajia.
Opettajien erityispedagogisen osaamisen vahvistaminen on korostunut kehitysehdotuksissa. Kehitysvammaisuuteen liittyvät tutkimus- ja kehittämishankkeet ovat kuitenkin jääneet määrältään vähäisiksi, minkä lisäksi opettajat saattavat kokea tutkimustiedon hyödyntämisen hankalaksi.
KM Lauri Räty kokosi erityispedagogiikan väitöstutkimuksessaan yhteen kehitysvammaisten oppilaiden opetukselle aiemmassa tutkimuksessa esitetyt, laadukkaaseen tutkimusnäyttöön perustuvat käytännöt. Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, miltä kehitysvammaisten oppilaiden opetukseen liittyvä pedagogiikka näyttäytyi tutkimusaineistossa, ja miten ratkaisut vastasivat tutkimusperustaisia menetelmiä. Väitöskirja tarkastetaan Jyväskylän yliopistossa 9.6.2023.
”Tutkimuksessa tuotettua ja koottua tietoa voidaan hyödyntää erityisesti opettajankoulutuksessa, mutta hyötyjä materiaalista saavat varmasti myös muut kehitysvammaisten oppilaiden parissa työskentelevät”, Räty toivoo.
Oppimista ohjaava arviointi oli keskeisessä osassa tutkitussa pedagogiikassa
Väitöstutkimuksessa esitellään laaja kuva opetuksen pedagogisista ratkaisuista. Pedagogiikassa painottuivat keinot, joilla pyrittiin selkeyttämään palautteenantoa ja opetuksen tavoitteiden esittämistä oppilaalle. Tutkimuksessa löydettyjä keskeisiä pedagogisia ratkaisuja olivat esimerkiksi tavoitteiden yksilöllistäminen, opeteltavien taitojen pilkkominen pienempiin osiin, mallintaminen selkeästi kuvien tai videoiden avulla sekä erilaiset teknologia-avusteiset opetuksen keinot. Tarkastellussa tutkimuskirjallisuudessa suositeltiin usein myös sovellettuun käyttäytymisanalyysiin perustuvaa systemaattista opetusta. Väitöstutkimus esittelee myös tapoja, miten oppitunnilla kuvattuja videotallenteita voidaan käyttää oppilaan arvioinnin tukena.
”Tutkimuksessa selvisi, että pedagogiset ratkaisut vastasivat usein periaatteiltaan vuosikymmeniä sitten kirjallisuudessa esitettyjä ratkaisuja. Pedagogisia ratkaisuja kuvattiin usein myös tavalla, joka ei anna riittävän yksityiskohtaista tietoa opetuksen toteuttamiselle”, Räty kuvailee.
Kehitysvammaisten oppilaiden opetukseen liittyen on esitetty kehittämiskohteita esimerkiksi arvioinnin, tutkimusperustaisten menetelmien käytön ja pedagogisen kirjaamisen osalta.
”Kehitysvammaisten oppilaiden opettajalla on laajamittainen työ yksilöllisen opetuksen suunnittelussa ja dokumentoinnissa. Normiohjaus jättää opettajalle myös paljon tulkinnanvaraa. Voisiko opettajan laadukkaampaa pedagogiikan suunnittelua ja kirjaamista tukea vähentämällä kirjaamiseen kohdistuvia velvoitteita sekä tarkemmalla opetuksen tavoitteisiin liittyvällä normiohjauksella”, Räty kysyy.
”Tärkeää on myös muistaa, että kehitysvammaisuus on vain yksi osatekijä tarvittavalle pedagogiikalle, monet hyvän opetuksen ja oppilaan kohtaamisen ominaispiirteet ovat universaaleja”, väittelijä muistuttaa.
KM Lauri Rädyn erityispedagogiikan väitöskirjan "Kehitysvammaisten oppilaiden opetukseen liittyvä pedagogiikka tutkimuksissa, HOJKS-asiakirjoissa ja oppituntien arviointitilanteissa" tarkastustilaisuus järjestetään perjantaina 9.6.2023 kello 12 alkaen Seminaarinmäellä salissa C4.
Vastaväittäjänä toimii professori Minna Puustinen (INSHEA, Ranska) ja kustoksena dosentti Raija Pirttimaa (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on suomi, ja sitä voi seurata osoitteessa https://r.jyu.fi/vaitos-raty090623.
Väitöskirja on luettavissa osoitteessa http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9623-9.
Lisätietoja
Lauri Räty, raty.lauri@outlook.com
Lauri Räty valmistui ylioppilaaksi Iisalmen lyseosta 2006 ja kasvatustieteiden maisteriksi pääaineenaan erityispedagogiikka Jyväskylän yliopistosta vuonna 2013. Työurallaan hän on työskennellyt erilaisissa kehitysvammaisten henkilöiden ohjaajatehtävissä, projektitutkijana opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamassa Vaativan erityisen tuen VETURI-hankkeessa sekä vuodesta 2015 alkaen Jyväskylän kaupungin perusopetuksessa erityisluokanopettajana. Hän on toiminut vaativan erityisen tuen oppilaiden opetukseen liittyen myös asiantuntija- ja koulutustehtävissä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Liisa Harjulaviestintäpäällikkö
Puh:040 805 4403viestinta@jyu.fiJyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Kvanttipäivässä pääsi testaamaan kvanttitietokoneen simulaattoria - tutkijan mukaan kvanttiteknologiaa on 10 vuoden päästä käytössä monessa paikassa19.4.2024 08:00:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopistossa juhlistettiin kansainvälistä kvanttipäivää 12.4. Resonate-tapahtumassa, jossa oli mahdollista tutustua kvanttiteknologian tutkimukseen, testata kvanttitietokoneen simulaattoria ja pelata kvanttifysiikkaa hyödyntäviä pelejä. Informaatioteknologian tiedekunnan professori Teiko Heinosaaren mukaan kvanttiteknologian sovelluksia tullaan näkemään käytössä usealla eri alalla luultavasti seuraavan 10 vuoden aikana.
Jyväskylän yliopisto laajentaa suosittua kauppatieteen koulutustaan – uusi englanninkielinen kandidaattiohjelma hakuun keväällä 202517.4.2024 08:59:58 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu JSBE avaa mahdollisuuden englanninkielisiin kandidaattiopintoihin. Uusi kandidaattiohjelma ”Business Innovation and Sustainability” toteutetaan kokonaan englanniksi. Koulutukseen valittu voi jatkaa opintojaan aina maisterintutkintoon saakka.
Tiedeilta 7.5. Hyvä mieli terveessä kehossa?16.4.2024 09:15:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopiston Tiedeillassa otetaan selvää, miten kehon toiminta vaikuttaa ihmisen aivoihin. Miten liikunta vaikuttaa aivoihin? Miten keho ohjaa oppimista? Mikä on kehoaisti ja miten tarkasti sitä kannattaa kuunnella?
Väitös: Kirkkaampia fluoresoivia väriaineita soluissa tapahtuvien muutosten ja vuorovaikutusten havaitsemiseen16.4.2024 06:35:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopiston kemian alan väitöstutkimuksessa Johanna Alaranta keskittyi tutkimaan fluoresoivia väriaineita, joiden avulla voidaan tutkia erilaisia biologisia kohteita, kuten virusten toimintamekanismeja. Näiden prosessien ymmärtäminen auttaa kehittämään uusia entistä tarkempia ja turvallisempia rokotteita ja lääkkeitä.
Paikallaanolo kuormittaa nuoren sydäntä - Reippaalla ja rasittavalla liikunnalla ehkäistään sydänsairauksia15.4.2024 07:00:00 EEST | Tiedote
Tuoreen suomalaistutkimuksen mukaan runsas paikallaanolo ja vähäinen liikunta lapsuudesta saakka kuormittavat sydäntä nuoruudessa. Korkea sydämen kuormitus ennustaa sydämen vajaatoimintaa ja muita sydänsairauksia. Tulosten valossa erityisesti reippaan ja rasittavan liikunnan lisääminen lapsuudesta alkaen on tärkeää sydämen toimintahäiriöiden ennaltaehkäisemiseksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme