Effortia Oy

Välityspalkkiot ja LKV-pätevyystasot laskusuunnassa

Suomen kiinteistönvälityksen hinnat jatkoivat laskuaan heinä-syyskuun aikana. Asunto-osakkeiden palkkioprosentit ovat jo vuoden mittaisessa laskuputkessa ja nyt myös kiinteistöjen vastaavat luvut ovat kääntyneet samaan suuntaan. Myös kiinteistönvälittäjien keskimääräinen pätevyystaso on laskenut välitysalan henkilömäärän kasvettua kuluvan vuoden aikana.

Kiinteistönvälityshinnat – LKV-pätevyystasot – Suomi
Julkistus: 3/4/2017
Lähde: Välityspalkkiovertailu – Asuntojenmyynti.fi

Linkitä julkistukseen: https://www.asuntojenmyynti.fi/julkistukset.php

Asunto-osakkeiden ammattivälityksen keskiarvopalkkioprosentti laski Suomessa vuoden kolmannella neljänneksellä. Välityspalkkiovertailu asuntojenmyynti.fi:n mukaan kiinteistönvälittäjät pyysivät asunto-osakkeen välityksestä tarkastelujaksolla keskimäärin 4,12% sisältäen arvonlisäveron. Eniten laskua hintoihin syntyi jälleen Oulussa, jossa paikallisten välitysliikkeiden asunto-osakkeiden välityksestä pyydettyjen palkkioprosenttien keskiarvo laski 0,08 prosenttiyksikköä.

Kiinteistöjen välityksen koko maan keskiarvoprosentti laski niin ikään syyskesällä. Välitysliikkeet pyysivät tuolloin omakotitalon välityksestä keskimäärin 4.30% sisältäen arvonlisäveron. Kiinteistöjen välitysprosentit olivat tarkastelujaksolla matalimmillaan Kuopiossa ja korkeimmillaan vastaavasti Hämeenlinnassa. Yleisimmin asuntokaupan velattomasta myyntihinnasta perittävän välityspalkkioprosentin hintahaitari on edellä mainittujen kaupunkien välillä 3,54 - 4,56% sis. alv 24%.

LKV-pätevyydet: Suomen kiinteistönvälitysalan keskimääräinen pätevyystaso on laskenut vuoden 2017 aikana. Asuntokauppaa tekevästä henkilöstöstä 72% oli LKV-kokeen suorittaneita vuoden 2016 lopulla, mutta juuri nyt vastaava luku on 71%. Muutosta selittää välitysalan henkilöstömäärän kasvu kuluvan vuoden aikana.

Ohjeita julkistuksen tulkitsemiseen:

• Asunto-osakkeilla ja kiinteistöillä on ammattimaisessa kiinteistönvälityksessä lain mukaan erikseen omat prosenttinsa. Karkea jako on, että asunto-osakkeita ovat tavanomaisimmin kerrostaloasunnot, rivitalot ja paritalot. Omakotitalot ovat normaalisti kiinteistöjä.
  • Asuntojenmyynti.fi ei vertaile vapaa-ajan asuntojen välityspalkkioita ja siten tässäkään julkistuksessa ei ole kyse vapaa-ajan asuntojen välityshinnoista.
  • Mikäli hinnan kehitys on ollut miinusmerkkistä tarkoittaa tämä, että tarkastelujaksolla hinnat ovat laskeneet ja päinvastoin.
  • Nolla tai viiva taulukossa hintakehitystä mittaavan luvun kohdalla tarkoittaa, etteivät kyseisen kaupungin listahinnat ole kehittyneet tarkastelujaksolla suuntaan tai toiseen.
  • Välitysliikelaki vaati 1.1.2016 alkaen, että jokaisen suomalaisen laillistetun välitystoimipisteen myyntihenkilökunnasta vähintään puolella tuli olla LKV- kokeessa osoitettu ammattipätevyys.
  • Lain noudattamatta jättäminen voi johtaa välitysliikerekisteristä poistamiseen

Tiedotteessa ja palvelun verkkosivuilla esitetyt hintatiedot perustuvat Effortia Oy:n tarjoamaan kuluttajille maksuttomaan kiinteistönvälityksen välityspalkkiovertailuun asuntojenmyynti.fi:hin.

• Palvelu seuraa aluehallintovirastojen valvomien laillistettujen kiinteistönvälitysyritysten lain hintamerkintäasetuksen mukaan julkaisemia kiinteistönvälityksen listahintoja.
  • Palvelusta on löydettävissä ajantasaisesti asunto-osakkeiden ja kiinteistönvälityksen arvonlisäverolliset välityspalkkioprosentit, minipalkkiot, perus- ja mahdolliset asiakirjakulut.
  • Koko maan keskiarvoon vaikuttivat kaikkiaan 164 paikkakuntaa ja niissä hintansa ilmoittavat, syntyvät, toimivat ja lakkaavat välitysyritykset hintoineen.
  • Julkistus löytyy osoitteesta: https://www.asuntojenmyynti.fi/julkistukset.php

Effortia Oy 2261132-0  Lisätietoja: Toimitusjohtaja Ville Lehtinen 0400 811 839

Effortia Oy
Vattuniemenkatu 23

044 768 7322https://www.asuntojenmyynti.fi

Asuntojenmyynti.fi on Effortia Oy:n ylläpitämä puhtaasti suomalainen kiinteistönvälityksen maksuton tietopalvelu. Palvelu seuraa välitysyritysten lain hintamerkintäasetuksen mukaan ilmoittamia välityshintoja sekä välitysliikelain välitystoimipisteiltä edellyttämiä ammattipätevyystasoja.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Effortia Oy