Valtakunnalliset lastensuojelupäivät® Jyväskylässä: Uuden edessä

Valtakunnalliset lastensuojelupäivät® 2021 järjestetään 5.–6.10. Jyväskylän Paviljongilla sekä webinaarina. Toimittajat ovat tervetulleita paikan päälle tai verkon välityksellä. Edellytämme ilmoittautumista etukäteen.

Valtakunnallisten lastensuojelupäivien® teemana on tänä vuonna Uuden edessä. Uuden edessä ovat nyt kaikki lasten kanssa työskentelevät ammattilaiset, joiden on löydettävä parhaat mahdolliset keinot ja käytännöt auttaa lapsia ja nuoria niin, että koronan varjo on heidän elämässään mahdollisimman pieni.

Lasten, nuorten ja perheiden tuen tarve on lisääntynyt koronaepidemian takia. 40 % kunnista on keväällä 2021 arvioinut lastensuojelun asiakkaiden määrän lisääntyneen koronan takia ja jopa 63 % kunnista arvioi lasten mielenterveysongelmien lisääntyneen. Valtakunnalliset lastensuojelupäivät kutsuvat miettimään, miten rakennamme turvallisen tulevaisuuden jokaiselle lapselle ja nuorelle tilanteessa, jossa palveluiden tarve on kasvanut, mutta kuntien talouteen voi kohdistua säästöpaineita.

Lastensuojelupäivillä rakennetaan visiota lastensuojelun tulevaisuudesta ja kuullaan muun muassa nuorten viestejä siitä, millä tavoin ja millä edellytyksillä voimme yhteiskuntana rakentaa parempaa lastensuojelua koronan jälkeen. Valtakunnalliset lastensuojelupäivät® juontaa toimittaja Kimmo Ohtonen. Kuulemme puheenvuoroja muun muassa Sitran tulevaisuusasiantuntija Mikko Dufvalta, A-Klinikan toimitusjohtaja Kaarlo Simojoelta sekä lasten- ja oikeuspsykiatrian erikoislääkäri Liisa Elorannalta Niuvanniemen sairaalasta. Mukana keskusteluissa on lisäksi lastensuojelun sosiaalityöntekijöitä, kokemusvanhempia sekä monia sosiaali- ja terveydenhuoltoalan huippuosaajia.

Tervehdyksensä tarjoavat lisäksi Jyväskylän kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Jukka Hämäläinen, valtiovarainministeri Annika Saarikko (virtuaalisesti) sekä Lastensuojelun Keskusliiton hallituksen pitkäaikainen puheenjohtaja Pentti Arajärvi, joka jättää tehtävänsä vuoden vaihteessa.

Lastensuojelupäivillä myönnetään tänä vuonna Lastensuojelun viestinnällinen teko -palkinto. Palkinnon myöntämisen perusteena oli viestiminen lastensuojelusta innovatiivisesti ja rohkeasti, omilla kasvoillaan ja ennakkoluuloja murtaen.

Varmistamme kaikin keinoin, että osallistuminen tapahtumaamme on turvallista kaikille. Huolehdimme tarkasti osallistujien terveysturvallisuudesta ja noudatamme voimassa olevia viranomaisohjeita. Olemme pienentäneet tapahtuman osallistujamääriä ja mahdollistaneet osallistumisen myös verkon välityksellä. THL:n riskiluokituksen mukaisesti tapahtuma sijoittuu pienen riskin tapahtumaksi.

Toimittajat ovat tervetulleita paikan päälle tai verkon välityksellä. Autamme mielellämme haastattelujen sopimisessa puhujien kanssa.

Lisätietoja ja ilmoittautumiset: johtaja (viestintä ja vaikuttaminen) Juuli Hurskainen, juuli.hurskainen@lskl.fi, p. 050 3533480, tai erityisasiantuntija Eliisa Jämsén, eliisa.jamsen@lskl.fi, p. 040 708 5845.

Lastensuojelun Keskusliitto on keskusjärjestö, joka edistää toiminnallaan lapsen oikeuksien toteutumista sekä kehittää lastensuojelun laatua. Keskusliitto järjestää vuosittain Valtakunnalliset lastensuojelupäivät, jotka on tarkoitettu erityisesti lasten kanssa työskenteleville ammattilaisille.