Valtakunnallista Museoviikkoa vietetään ensi viikolla

Museoiden yhteistä tapahtumaviikkoa vietetään 17.-23.5.2021 teemalla Tulevaisuuden museo. Kansainvälistä museopäivää 18.5. vietetään osana Museoviikkoa. Tapahtumaviikon aikana museot järjestävät monenlaista ohjelmaa niin verkossa kuin läsnä.

Valtakunnallista Museoviikkoa vietetään tänä vuonna 23. kertaa. Kevään 2020 tapaan museoiden Museoviikolle järjestämä ohjelma on pääosin virtuaalista ja siihen voi osallistua vaivattomasti kotisohvalta käsin. Luvassa on muun muassa virtuaaliopastuksia, verkkonäyttelyitä ja livestream-luentoja.

Maatalousmuseo Sarka ja Hotelli- ja ravintolamuseo tarjoavat ruoka-aiheisia virtuaaliopastuksia, kun taas Suomen Rautatiemuseon virtuaaliopastuksilla kuullaan entisajan matkustamisesta. Talomuseo Glimsiin, Urheilumuseoon ja Harjamäen sairaalamuseoon voi tutustua verkkonäyttelyissä. Etäluentoja lähetetään livestriiminä niin Tekniikan museosta, Fiskarsin museosta kuin Uudenkaupungin museosta

Muutamissa museoissa järjestetään koronaturvallisesti pienimuotoisia tapahtumia myös läsnä. Wahlbergin museotalo järjestää ulkobingon, kun taas Rauman merimuseon pihalla pääsee säävarauksella joogaamaan. Kansainvälisenä museopäivänä 18.5. Suur-Savon museon ja Haminan kaupunginmuseon näyttelyihin on vapaa pääsy.

Kaikki Museoviikon tapahtumat on koottu Museoviikon tapahtumakalenteriin. Tervetuloa viettämään Museoviikkoa ainutlaatuisten museosisältöjen parissa!

Suomen museoliitto on museoalan keskusjärjestö. Sen 211 yhteisöjäsentä ylläpitävät yli 400 ammattimaisesti hoidettua museokohdetta: kulttuurihistoriallisia museoita, taidemuseoita ja tiedekeskuksia. Museoliitto valvoo museoiden etua, edustaa museoita alan yhteisissä kysymyksissä ja toimii museoiden yhteistyöverkostona.

Finlands lantbruksmuseum Sarka är Årets museum 202128.5.2021 12:22:28 EEST | Tiedote

Museipriserna för år 2021 delades ut 27.5 på Museiprisgalan i Åbo. Titeln Årets museum 2021 fick Finlands lantbruksmuseum Sarka. Priset för Årets museikommunikationsgärning beviljades för marknadsföringen av Helsingfors konstmuseum Ham:s och Helsingfors stadsmuseums utställning Sinnesstämning – Helsingfors 1939-1945. Specialpriset i Årets museum -tävlingen gick till Museiverket. Årets museibutik är Naturcentret Haltias Haltia Shop. Museikortets specialpris gick till Hotell- och restaurangmuseet.

Suomen maatalousmuseo Sarka on Vuoden museo 202127.5.2021 18:54:11 EEST | Tiedote

Vuoden 2021 museopalkinnot jaettiin 27.5. Museopalkintogaalassa Turussa. Vuoden museo 2021 -tittelin sai Suomen maatalousmuseo Sarka. Vuoden museoviestintäteko -palkinto myönnettiin Helsingin taidemuseo HAMin ja Helsingin kaupunginmuseon Mieliala – Helsinki 1939-1945 -näyttelyn markkinoinnille. Vuoden museo -kilpailun Erikoispalkinnon sai Museovirasto. Vuoden museokauppa on Luontokeskus Haltian Haltia Shop. Museokortin erikoispalkinto annettiin Hotelli- ja ravintolamuseolle.