Valtionvarainministeriön budjettiesitys viitoittaa tietä kestävään elpymiseen – biotalouteen löydettävä lisää paukkuja

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto (MTK) kantaa huolta valtiontalouden velkaantumisesta, mutta näkee, että tässä tilanteessa elvyttävä budjetti on ainoa vaihtoehto. Hallituksen satsaukset biotalouden mahdollistamaan talouskasvuun ja kestävään elvytykseen jäivät valtionvarainministeriön budjettiesityksessä kuitenkin vajaiksi. Maatalouden äärimmäisen heikko kannattavuus ei kestä minkäänlaisia kustannuksia lisääviä valtion toimia. Näistä on ehdottomasti pidättäydyttävä.

MTK pitää VM:n budjettiesitystä kokonaisuutenaan tasapainoisena ja maltillisena. Valtiontalouden alijäämän kasvu on perusteltua poikkeustilanteessa, jossa koronakriisi talousvaikutuksineen uhkaa hyvinvointivaltion perusteita.

Lisäpanostukset ympäristön ja luonnon monimuotoisuuden suojeluun mm. Metso- ja Helmi -ohjelmien kautta vievät asioita eteenpäin oikealla tavalla. Ilmastopolitiikassa toimet jäivät kuitenkin vajaiksi. Vaikka hallitus esittää määrärahoja ja toimia fossiilitaloudesta pois pääsemiseksi, ei se ota riittävästi huomioon biotalouden koko potentiaalia ilmastonmuutoksen ratkaisijana. MTK muistuttaa, että maa- ja metsätalous ovat ainoita sektoreita, jotka sitovat hiiltä ilmakehästä.

MTK näkee, että metsävähennys tulisi nostaa vastaamaan puuston todellista osuutta metsän hankintamenosta. Puuston osuus metsän hankintamenosta on tyypillisesti 90-95 prosenttia. Näin varmistettaisiin osaltaan se, että biotalouden raaka-aineena puu liikkuisi kaupassa. Puurakentamisen edistämiseen tarvittaisiin selkeämmin riihikuivaa ja sitoutumista tutkimuksen ja viestinnän rinnalle.

MTK pettyi hallituksen vähäisiin määrärahoihin biokaasun lisäämiseksi. Hajautetun biokaasun tuotantoon pitäisi panoksia korottaa vähintään kymmenkertaisiksi esitetystä. Maatilatalouden kehittämisrahastoon (Makera) ei esitetä pääomaa ensi vuodeksi, mikä heikentää mahdollisuuksia biotalouden kehittämiseen.

Luonnonvara- ja biotalouden koulutukseen, tutkimukseen, kehittämiseen ja innovaatiotoimintaan on löydyttävä moninkertaisesti enemmän määrärahoja, jotta ilmastotoimissa päästään toden teolla eteenpäin.

MTK on pettynyt siitä, että maatalouden lomituspalveluja leikataan koronakriisistä huolimatta. Leikkaukset koettelevat työkykyä henkistä jaksamista tiloilla. Hieman korjausta asiaan tuo Välitä viljelijästä – hankkeen jatkorahoitus vuosille 2021-22.

Puheenjohtaja Juha Marttila, 050 341 3167
Toiminnanjohtaja Jyrki Wallin, 050 522 5207

Oman maan ruoka on kriisiajan henkivakuutus – vaikean kesän koettelemat maatalousyrittäjät peräänkuuluttavat vastuullista toimintaa ruokamarkkinoilla22.9.2020 15:29:09 EESTTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n johtokunta ja maaseutunuoret kiittävät kuluttajia lisääntyneestä arvostuksen osoituksesta suomalaista ruokaa ja sen tekijöitä kohtaan. Samaa arvostusta ja vastuullisuutta tarvitsemme myös kaupalta, jotta halpuuttamisella ei lähdetä syömään ruokaketjumme toimintaedellytyksiä. Kotimaisen raaka-aineen suosiminen on myös ravintoloiden ja julkisten hankintojen tekijöiden vastuullisuutta. Myös poliittisten päättäjien tulee kantaa vastuunsa ja tarjota niin taloudellista kuin henkistäkin tukea suomalaisen ruuan tuottajille.

Sade uhkaa viljasatoa – puinnit eivät etene – laatu heikkenee11.9.2020 08:05:03 EESTTiedote

Viljojen kasvukausi on nyt sadonkorjuuvaiheessa, mutta näkymät ovat todella huonot. Suomessa koko kasvukausi on ollut kokonaisuudessaan haasteellinen. Runsaiden sateiden takia sadonkorjuu on nyt monin paikoin täysin pysähdyksissä, ja laatutappioita syntyy, kun sateet hankaloittavat puinteja. Pellot alkavat myös olla pehmeitä. Osa ohran, vehnän ja myös kauran jyvistä on alkanut itää tähkässä. Entuudestaan heikon kannattavuuden kanssa kamppaileva peltokasvisektori on erittäin huolestunut tilanteesta: onko jälleen tulossa heikko vuosi?