Vanhemmilla on huoli energiajuomien käytöstä

Vastaamme piloteilla, joista toivomme runsaasti palautetta

Levottomuus, unirytmin häiriintyminen, turha muoti-ilmiö, jota toteutetaan isompien esimerkin innoittamana. Muun muassa tällaisia huolenaiheita Virtain asiakasomistajilla oli lasten ja nuorten energiajuomien käyttöön liittyen.

Pilotoimme 9–12/2018 S-market Virroilla K15-ikärajaa energiajuomien myynnissä. Pilotin aikaisessa kyselyssä 257 asiakasomistajaa kertoi näkemyksensä ja 95 % oli myynnin rajoittamisen kannalla. Virtain asiakasomistajien kanta oli selkeä, K15-ikärajaa jatketaan S-market Virroilla toistaiseksi.

Energiajuomat pulpahtavat julkiseen keskusteluun toistuvasti. – Meillekin tulee säännöllisesti huolestuneita viestejä vanhemmilta ja vanhempainyhdistyksiltä. Asiakkaiden omistamana yrityksenä meidän on tärkeää kuunnella heidän huolenaiheitaan, toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko kertoo.

Toiveisiin vastataan piloteilla Prisma Nokialla sekä S-market Kangasalla ja Ruovedellä

Eri tahot vanhempainyhdistyksistä urheiluseuroihin ovat tehneet omia vetoomuksiaan myynnin rajoittamiseksi tai linjauksia käytön rajoittamiseksi. Toiveisiin vastataan seuraavaksi Prisma Nokialla, S-market Kangasalla ja S-market Ruovedellä, joissa pilotoidaan K15-ikärajaa 18.3.–30.6.

Keräämme näin kokemusta eri paikkakunnilta ja myös suuremmasta Prisma-yksiköstä.
– Asiakasomistajien palaute on erittäin tärkeää. Jokainen voi huikata mielipiteensä myyjälle tai nakutella palautteen S-kanavalla tai somekanavissamme, Mäki-Ullakko kannustaa. Teemme myös uusista piloteista kyselyt.

– Haluamme tehdä yhteistyötä koulujen kanssa, jotta lapset ja nuoret innostuisivat myös syömään mahdollisimman terveellisiä välipaloja. Parhaisiin tuloksiin pääsemme, kun kaupat, koulu ja koti yhdessä tuumin huolehtivat nuorten hyvinvoinnista, Mäki-Ullakko toteaa.

Toisin kuin alkoholi- ja tupakkatuotteita koskevassa lainsäädännössä, elintarvikelainsäädännössä ei ole tällä hetkellä energiajuomien myynnin rajoittamista koskevia säännöksiä. Ministerit Leppä ja Saarikko esittivät THL:n katsauksen perusteella joulukuussa 2018, että ensisijaisesti energiajuomien myyminen alle 15-vuotiaille tulisi kieltää lainsäädännöllisin keinoin ja myyntikielto kirjata seuraavan hallituksen ohjelmaan. – Seuraamme, miten asia kehittyy valtakunnallisesti. Yhteiset pelisäännöt helpottaisivat meitä kaikkia, Mäki-Ullakko summaa.

toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko, 010 7670070

Pirkanmaan Osuuskauppa työllistää ennätysmäärän kesätyöntekijöitä28.5.2020 10:11:44 EESTTiedote

Koronapandemian edetessä kesätyöntekijöiden kohtalo on häilynyt Osuuskaupalla isona kysymysmerkkinä. Pandemiasta huolimatta arki jatkuu kaupalla ja pian myös ravintoloissa niin normaalina kuin mahdollista: vakituiset työntekijät pitävät kesälomia, ja kaupalle keväällä siirtyneistä ravintolapuolen ammattilaisista suurin osa palaa rajoitusten purkamisen myötä takaisin ravintola-alan töihin. Kesän korvalla tilanne näyttää kesätyöntekijöiden kannalta hyvältä. Kevään aikana sovittuja kesätyöpaikkoja ei ole jouduttu perumaan, vaan paikkoja on pystytty tarjoamaan jopa enemmän kuin edellisvuonna.

Korona kasvatti ruoan verkkokaupan kapasiteetin kolminkertaiseksi ja synnytti ketteriä kokeiluja uusista keräily- ja noutopalveluista11.5.2020 12:50:07 EESTTiedote

Maaliskuussa Suomeen levinnyt koronavirus aikaisti Pirkanmaan Osuuskaupalla ruoan verkkokaupan alkuperäisiä laajentamisaikatauluja, ja alle kahdeksassa viikossa kapasiteetti saatiin kolminkertaistettua. Uusien Prisma Kauppakassi -noutopisteiden lisäksi perustettiin ripeästi myös kokonaan uusia, parhaillaan testivaiheessa olevia ruoan keräily- ja kotiinkuljetuspalveluita.

Yli 45 000 äänesti Pirkanmaan Osuuskaupan edustajiston vaaleissa – verkkoäänestäminen kasvoi hurjasti17.4.2020 19:37:23 EESTTiedote

Pirkanmaan Osuuskaupan vaaleissa annettiin 45 204 ääntä, mikä on 18 873 enemmän kuin edellisissä vaaleissa. Äänestysaktiivisuus nousi 14,4 prosentista 22,5 prosenttiin. Edustajistoon valittiin yhteensä 60 ehdokasta, joiden tehtävänä on toimia äänitorvena osuuskaupan johdon suuntaan ja huolehtia, että osuuskaupan palveluita ja etuja kehitetään omistajien toiveita kuunnellen.

Pirkanmaan Osuuskaupassa sopeutetaan toimintaa koronaviruksen vaikutusten vuoksi24.3.2020 16:24:11 EETTiedote

COVID-19-koronaviruspandemia vaikuttaa tällä hetkellä erityisesti matkailu- ja ravitsemistoimialaan Suomessa. Kysyntä ja asiakasmäärät ovat hotelleissa ja ravintoloissa vähentyneet merkittävästi, ja arvio on, että tilanne tulee vaikeutumaan edelleen. Pirkanmaan Osuuskauppa on tästä johtuen päättänyt sopeuttamistoimenpiteenä sulkea toistaiseksi ravintola Puiston sekä anniskeluravintolat Hovipojan, Public Cornerin, Kivenheiton ja Tiikerihain keskiviikosta 25.3. alkaen. Ravintoloiden uudelleenavaamisen edellytyksiä tarkastellaan koronavirusepidemian vaikutusten selkiytyessä. Suljettavien ravintoloiden työntekijöille pyritään tarjoamaan töitä Osuuskaupan muista toimipisteistä. Ravintoloiden tuoretuotteet lahjoitetaan ViaDian ruoka-aputyöhön. − Ravintolatyön vähenemisestä huolimatta esimerkiksi ruokakaupoissamme saattaa esiintyä enenevässä määrin työvoimapulaa. Tämä voisi johtua tilanteesta, jossa iso osa henkilöstöä joutuisi karanteeniin, sairastuisi yhtäaikaisesti tai jäisi kotiin esimerk

#Paikallistoiveet puntariin – äänestäminen Pirkanmaan Osuuskaupan edustajistovaaleissa alkaa24.3.2020 07:55:00 EETTiedote

Pirkanmaalaisten ruokahuollon takaava verkosto, paikallisten seurojen ja yhdistysten tukeminen, arkea helpottava ruoan verkkokauppa ja laaja palveluvalikoima – osuuskauppa näkyy jo nyt monella tavalla jäsentensä arjessa. Mitä muuta osuuskaupan jäsenet odottavat omalta kaupaltaan? Se selviää nyt, kun äänestys Pirkanmaan Osuuskaupan edustajiston vaaleissa alkaa, ja jäsenet pääsevät valitsemaan heitä eniten puhuttelevat ehdokkaat.