Vanhemmilla on huoli energiajuomien käytöstä

Vastaamme piloteilla, joista toivomme runsaasti palautetta

Levottomuus, unirytmin häiriintyminen, turha muoti-ilmiö, jota toteutetaan isompien esimerkin innoittamana. Muun muassa tällaisia huolenaiheita Virtain asiakasomistajilla oli lasten ja nuorten energiajuomien käyttöön liittyen.

Pilotoimme 9–12/2018 S-market Virroilla K15-ikärajaa energiajuomien myynnissä. Pilotin aikaisessa kyselyssä 257 asiakasomistajaa kertoi näkemyksensä ja 95 % oli myynnin rajoittamisen kannalla. Virtain asiakasomistajien kanta oli selkeä, K15-ikärajaa jatketaan S-market Virroilla toistaiseksi.

Energiajuomat pulpahtavat julkiseen keskusteluun toistuvasti. – Meillekin tulee säännöllisesti huolestuneita viestejä vanhemmilta ja vanhempainyhdistyksiltä. Asiakkaiden omistamana yrityksenä meidän on tärkeää kuunnella heidän huolenaiheitaan, toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko kertoo.

Toiveisiin vastataan piloteilla Prisma Nokialla sekä S-market Kangasalla ja Ruovedellä

Eri tahot vanhempainyhdistyksistä urheiluseuroihin ovat tehneet omia vetoomuksiaan myynnin rajoittamiseksi tai linjauksia käytön rajoittamiseksi. Toiveisiin vastataan seuraavaksi Prisma Nokialla, S-market Kangasalla ja S-market Ruovedellä, joissa pilotoidaan K15-ikärajaa 18.3.–30.6.

Keräämme näin kokemusta eri paikkakunnilta ja myös suuremmasta Prisma-yksiköstä.
– Asiakasomistajien palaute on erittäin tärkeää. Jokainen voi huikata mielipiteensä myyjälle tai nakutella palautteen S-kanavalla tai somekanavissamme, Mäki-Ullakko kannustaa. Teemme myös uusista piloteista kyselyt.

– Haluamme tehdä yhteistyötä koulujen kanssa, jotta lapset ja nuoret innostuisivat myös syömään mahdollisimman terveellisiä välipaloja. Parhaisiin tuloksiin pääsemme, kun kaupat, koulu ja koti yhdessä tuumin huolehtivat nuorten hyvinvoinnista, Mäki-Ullakko toteaa.

Toisin kuin alkoholi- ja tupakkatuotteita koskevassa lainsäädännössä, elintarvikelainsäädännössä ei ole tällä hetkellä energiajuomien myynnin rajoittamista koskevia säännöksiä. Ministerit Leppä ja Saarikko esittivät THL:n katsauksen perusteella joulukuussa 2018, että ensisijaisesti energiajuomien myyminen alle 15-vuotiaille tulisi kieltää lainsäädännöllisin keinoin ja myyntikielto kirjata seuraavan hallituksen ohjelmaan. – Seuraamme, miten asia kehittyy valtakunnallisesti. Yhteiset pelisäännöt helpottaisivat meitä kaikkia, Mäki-Ullakko summaa.

toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko, 010 7670070