Vankilavirkailijain liiton jäsenkysely: Vankilatyössä riskitekijät ja henkilökunnan huoli turvallisuudesta kasvussa

Vankilavirkailijain liiton jäsenkyselyyn vastanneista kolmasosa on kokenut työssään väkivaltaa tai uhkailua. Yksintyöskentely, vankien kuljettaminen yksin sekä henkilöresurssien puute huolettivat vastaajia. Alalta poistumista on suunnitellut 64 % vastaajista.

Suomen Kyselytutkimus Oy toteutti Vankilavirkailijain Liiton jäsenkyselyn helmikuussa 2021. Kyselyyn vastasi 780 henkilöä ja vastausprosentti oli 58,3 %.

Vastauksissa nousi selkeästi esille, että vankilatyössä suoran uhkailun ja väkivallan kohteena on ollut vastaajista noin kolmasosa. Yksintyöskentelyn riskit nousivat vahvasti myös esille. Vankilan ulkopuolelle suuntautuvat kuljetustehtävät yksin vangin kanssa muodostavat korkean työturvallisuusriskin. Tarkastustoimintaan käytettävää aikaa ei ole riittävästi. Vastauksissa työympäristön koki turvalliseksi useampi vastaaja, mutta työnantajan panostusta turvallisuuteen arvosteltiin hyvin voimakkaasti ja kriittisesti.

Henkilökunnan jaksaminen on heikentynyt ja alalta poistumista on suunnitellut peräti 64 % vastaajista. Työuupumus nousi vastauksissa esille vahvasti. Lepoaikojen muuttaminen vaikutti työvuoroihin heikentävästi ja keskitettyä työvuorosuunnittelua ei nähty aina toimivaksi. Lisäksi henkilöstöresurssien riittämättömyys työtehtävien hoitamiseen nähtiin suurena ongelmana. Perehdytystä ja koulutusta perusarkeen pidettiin riittävällä tasolla useammassa vastauksessa sekä myös työvälineitä.

Rikosseuraamuslaitoksen me-henki on kateissa. Työkaverit arvostavat, mutta johto ei. Mielipiteitä ei uskalleta tuoda esille, koska johdon puolelta tulee helposti painostusta. Avoimissa palautteissa nousi esille Rikosseuraamuslaitoksen pelottelukulttuuri ja johtaminen, mikä on heikolla tasolla useassa yksikössä. Huolestuttava asia.

Kokonaisuudessa jäsenkysely osoittaa henkilökunnan huolen vankiloissa ja johdon välinpitämättömyyden varsinkin henkilöstön jaksamisen sekä turvallisuuden puolelta.

Tiedotteen liitteenä jäsenkyselyn tulokset sekä poimintoja avoimista vastauksista.

Lisätietoja: puheenjohtaja / pääluottamusmies Antti Santamäki, Vankilavirkailijain Liitto VVL r.y, 050 390 2289

Vankilavirkailijain liitto VVL on Julkisten- ja hyvinvointialojen liitto JHL:n yhteisöjäsenliitto. VVL toimii rikosseuraamusalalla työskentelevien edunvalvojana.

JHL motsätter sig kraftigt skrotandet av avtalssystemet: ”Om arbetsgivarna försöker pressa ner inkomstnivån genom att överföra avtalen till lokal eller till och med arbetstagarnivå, kommer vi inte att stå bredvid och se på.”25.3.2021 13:42:51 EET | Tiedote

Teknologiindustrins beslut att lösgöra sig från kollektivavtalen sätter hela det finländska arbetsmarknadssystemet i gungning, säger Päivi Niemi-Laine, ordförande för Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL. Inkommande höst inleds en ny avtalsomgång som kan bli stormig.

JHL vastustaa jyrkästi sopimusjärjestelmän romuttamista: ”Jos työnantajat yrittävät polkea tulotasoa siirtämällä sopimisen vain paikalliselle, jopa työntekijätasolle, emme jää toimettomiksi”25.3.2021 11:39:46 EET | Tiedote

Teknologiateollisuuden päätös irtautua työehtosopimuksista horjuttaa koko suomalaista työmarkkinajärjestelmää, julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine jyrähtää. Ensi syksyllä käynnistyy uusi sopimusneuvottelukierros, josta voi tulla myrskyisä.