Koodia Suomesta ry

Vapise, Pullervo! Nörttejä nettikamerassa - katso osoitteessa norttilive.fi miten koodi syntyy

Nörttilive-tapahtuma tuo suomalaiset koodarit taustalta etualalle jo kolmatta kertaa maanantaina 12.10. Norppaliven innoittama tapahtuma on vähintään yhtä jännittävä kuin esikuvansa, mutta soveltuu myös hiljaisen mietiskelyn taustalle. Suomalainen koodari harvoin pitää meteliä itsestään ja tekemisistään, mutta ilman ohjelmistoalaa yhteiskunta pysähtyisi.

FCG Talent oli mukana Nörttilivessä myös vuonna 2019.

Koodia Suomesta ry järjestää kolmatta kertaa Nörttilive-tapahtuman, jossa kuka tahansa voi seurata ruudultaan koodarien elämää reaaliajassa. Nörttilive-tapahtuma järjestetään Suomalaisen koodin päivänä 12.10. Tavallisesti päivää vietetään nollien ja ykkösten kunniaksi 11.10., mutta koska oikea päivä osuu tänä vuonna viikonlopulle, juhlitaan työn merkeissä vasta maanantaina. Mitä tapahtuu vuonna 2020? Syttyykö avokonttorissa reviiririitoja? Onko kauramaito päihittänyt lehmänmaidon koodarin kahvimukissa? Millaiset toimistoeläimet valvovat työntekoa?

Nörttiliveä pääsee seuraamaan osoitteessa nörttilive.fi tai norttilive.fi. Kamerat aukeavat koodareiden saapuessa työpisteilleen, yleensä 9-10 välillä. Toisin kuin norppien, koodarien kanssa voi tapahtuman aikana harjoittaa myös vuorovaikutusta. Seuraajat ovat tervetulleita chattiin kannustamaan työntekoa ja esittämään kysymyksiä vaikkapa alalle hakeutumisesta tai ohjelmointikielistä.

Mukana Nörttilivessä ovat tänä vuonna Digitoimisto Kooders, Exove, FCG Talent, Fraktio, Hiottu, Jimm's PC-Store ja Sivututka. Maantieteellisesti liikutaan Helsingistä Ouluun ja Turusta Joensuuhun.

Mikä innostaa koodareita lähtemään mukaan Nörttiliveen?
“Sivututkan pienellä WordPress-kehittäjäporukalla olemme nyt toista kertaa Nörttilivessä mukana. Ujoina nörttihenkilöinä haluamme välillä poiketa mukavuusalueelta, johon tämänlainen live-esiintyminen toimii mainiosti”, kertoo Sivututkan Antti Rauhala Oulusta. “Viime kerralla katsojia kertyi ihan mukavasti, joten markkinointivinkkelistäkin katsottuna saattoi jonkinlaista hyötyä olla. Tänä vuonna luvassa on jälleen intensiivistä ruutuun tuijottelua. Feattaamassa saattaa olla myös karvainen viihdyttäjämme Nacho. Toivomme taas kiinnostuneita silmäpareja stalkkaamaan!”

Softa-ala pyörittää Suomea

Ohjelmistoalan liikevaihto vuonna 2018 oli yli 9 miljardia euroa, ja ala työllisti yli 53 000 henkilöä yhteensä lähes 7 000 yrityksessä. (Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriö: Ohjelmistoalan toimialaraportti 2020). Ohjelmistoalan yritykset ovat valtaosin pieniä ja keskisuuria. Myynti, henkilöstön määrä ja vienti ovat viime vuosina kasvaneet reippaasti erityisesti pienissä yrityksissä.

Koodia Suomesta -yhdistys rakentaa suomalaista yhteiskuntaa koodirivi kerrallaan ja liputtaa ohjelmistoalan puolesta. Yhdistys tuo yhteen alan yritykset ja ihmiset konkareista keltanokkiin. Yhdistyksen myöntämän Koodia Suomesta -merkin avulla tunnistaa Suomessa valmistetut ohjelmistotuotteet ja -palvelut.

Hallituksen puheenjohtaja
Janne Kalliola
info@koodiasuomesta.fi

Laura Mänki
viestinta@koodiasuomesta.fi

FCG Talent oli mukana Nörttilivessä myös vuonna 2019.

Koodia Suomesta ry

Koodia Suomesta -yhdistys rakentaa suomalaista yhteiskuntaa ja edistää ohjelmistokehityksen arvostusta Suomessa ja ulkomailla. Yhdistys tuo yhteen kaiken kokoiset ohjelmistoalan yritykset eri puolilla Suomea sekä alan ihmiset ammattilaisista aloittelijoihin. Yhdistyksen myöntämän Koodia Suomesta -merkin avulla tunnistat Suomessa valmistetut ohjelmistotuotteet ja -palvelut.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Koodia Suomesta ry