Varhainen tuki uusperheiden avuksi – StepApp-toiminta käynnistyy Kangasalla

Kangasala tarjoaa kaupunkilaisilleen uutena palveluna maksutonta ja uusperheiden hyvinvointia edistävää valmennusta. Valmennuksesta uusperheet saavat vertaistukea, tietoa ja konkreettisia työkaluja arkeensa Kangasalan koulutettujen StepApp-valmentajien ohjauksessa.

Kangasalan uusperheasiantuntijoiksi koulutettiin syksyllä 2021 kuusi StepApp-valmentajaa ja ensimmäinen valmennusryhmä Kangasalla on 6.4- 4.5.2022. Ryhmästä saa lisätietoa ja voi ilmoittautua oheisen linkin kauttaHuom! Tähän valmennukseen voivat ilmoittautua uusperheet, jotka asuvat Kangasalan yhteistoiminta-alueella sekäTampereen, Lempäälän, Ylöjärven ja Nokian alueella asuvat.

”Haluamme tukea perheitä ja tarjota palveluja, jotka auttavat selviytymään nykyisistä perhe-elämän haasteista. Uusperheet elävät usein tilanteessa, jossa on paljon ristiriitoja, erilaisia kasvatuskulttuureja, toimintatapoja sekä niiden tuomia arjen pulmia. ”Yhteistä säveltä” toimia vanhempina voi olla vaikea löytää ristiriitojen paineessa. Valmennus auttaa uusperheitä ennaltaehkäisemään ongelmia perheessä tai ratkomaan jo syntyneitä haasteita, vahvistamaan perheen vuorovaikutustaitoja, arjen hallintaa sekä ongelmanratkaisutaitoja ”, Kangasalan kaupungin hyvinvointikoordinaattori Maija Mäkinen kertoo.

StepApp-valmennus tarjoaa vertaistukea ja tietoa

Maksutonta valmennusta ohjaa koulutettu työpari, joilla on StepApp-valmentajan pätevyys. Kaikilla valmentajilla on sosiaali-, terveys- tai kasvatusalan ammattipätevyys.

”Tutkimukset ja kokemustieto osoittavat, että uusperheiden haasteet liittyvät tavallisimmin bonusvanhemmuuteen, lasten ja nuorten sopeutumiseen uuteen perheeseen, perheenjäsenten välisiin suhteisiin, ex-elämään, sekä parisuhteeseen. Näihin teemoihin StepApp-valmennuksessa etsitään ratkaisuja.”  Suomen Uusperheiden Liiton uusperheneuvoja ja StepApp-toiminnan asiantuntija Elisa Jyllikoski kertoo.

Valmennuksessa perheet saavat käyttöönsä uusperheille kehitetyn StepApp-mobiilisovelluksen, jota koko perhe voi käyttää valmennuksen ohessa, ja sen avulla myös lapset ja nuoret pääsevät mukaan valmennukseen.

Perheet hyötyvät valmennuksesta

Valmennuksen hyötyjä on arvioitu Stepping-tutkimuksessa, joka on toteutettu yhteistyössä Turun yliopiston hoitotieteen laitoksen kanssa. Soveltuvuustutkimuksen alustavien tulosten mukaan 94% valmennukseen osallistuneista aikuisista koki hyötyvänsä valmennuksesta.Osallistujat kertoivat saaneensa vertaistuen lisäksi uutta ymmärrystä ja tietoa uusperhedynamiikasta. Lisäksi valmennus tarjosi käytännön vinkkejä, ideoita sekä työkaluja uusperhe-elämään.

Myös valmennusta osana oleva StepApp-sovellus koettiin hyödylliseksi. Soveltuvuustutkimuksen mukaan 97% uusperheen aikuisista käytti sovellusta valmennuksen aikana. Erityisesti sovelluksen kyselyt, harjoitukset ja vinkit saivat aikuisilta kiitosta. Lapset ja nuoret pitivät erityisesti sovelluksen tehtävistä, kyselyistä ja videoista. Lisäksi sovelluksen käyttö herätteli lapsia ja nuoria pohtimaan, lisäsi tietoa sekä antoi mahdollisuuden keskustella asioista perheessä.

Suomen Uusperheiden Liiton StepApp-toiminnan päätavoitteena on uusperheiden kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistäminen, ongelmien ennaltaehkäisy sekä oikea-aikaisen tuen tarjoaminen. StepApp-konsepti käsittää StepApp-valmennuksen® uusperheille, StepApp-valmentajakoulutuksen sote-alan ammattilaisille sekä StepApp-sovelluksen, joka on suunnattu ammattilaisille ja StepApp-valmennukseen osallistuville uusperheille. StepApp-toiminta jatkaa Stepping-hankkeessa (2018-2021) aloitettua työtä tarjoamalla StepApp-valmennuksia uusperheille sekä vahvistamalla uusperheosaamista yhdessä kuntien ammattilaisten kanssa.

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Videossa uusperheelliset ja asiantuntijat kertovat uusperhe-elämästä sekä uudesta valmennuksesta uusperheille.Siirry videokanavalle

Suomen Uusperheiden Liitto ry:n StepApp-toiminta jatkaa Stepping-hankkeessa (2018-2021) aloitettua työtä. Hankkeessa kehitettiin haastavissa tilanteissa eläville uusperheille suunnattu mobiiliavusteinen StepApp-valmennus®. Valmennusta suositellaan uuspareille, jotka kaipaavat tietoa uusperheen eri vaiheista ja lisää ymmärrystä uusperhedynamiikasta. Valmennus tähtää uusperheen hyvinvoinnin edistämiseen ja perheen toimivuuteen. Lisäksi hankkeessa kehitetään uusperheitä työssään kohtaaville ammattilaisille suunnattu StepApp-valmentajakoulutus.

Hankkeen keskeinen arvo on ollut yhdessä kehittäminen. Palvelun kehittämisessä on ollut alusta asti mukana niin uusperheitä työssään kohtaavia ammattilaisia kuin uusperheiden aikuisia, lapsia ja nuoria.

StepApp-toiminnassa sekä ammattilaisten että uusperheiden näkökulmat ja ajatukset tarjoavat aineksia yhteiseen tutkimuksen-, kehittämisen- ja oppimisen polkuihin. Asiakkaiden ja ammattilaisten tarpeisiin vastaaminen, uusperheiden haasteiden tunnistaminen ja ratkaisujen löytäminen on mahdollista yhdessä tekemisen ja yhteisen ymmärryksen saavuttamisen kautta.

StepApp-toiminnan keskeisinä ydinkumppaneina kuntakumppanien lisäksi ovat Opintokeskus Sivis ja Turun Yliopiston tutkimusohjelma Connected Health UTU (Gamification for Health Promotion) sekä hankkeen rahoittaja STEA.

Suomen Uusperheiden Liitto jakoi vuoden 2021 Uusperheteko -palkinnon3.12.2021 07:00:00 EET | Tiedote

Lasten- ja nuortenkirjailija Tittamari Marttisen kirjoittama ja kuvittaja Johanna Ilanderin kuvittama lastenkirja valittiin Suomen Uusperheiden Liiton (Supli) Vuoden Uusperheteoksi. Huomionosoituksella palkitaan vuosittain tekoja, jotka ovat tuoneet uusperheitä koskettavia teemoja näkyväksi, tukeneet tai edesauttaneet uusperheiden hyvinvointia tai vahvistaneet uusperheiden asemaa yhteiskunnassa.

Supli 25 vuotta uusperheiden asialla - Hulda Leinon päivä Suomen Uusperheiden Liiton toiminnanjohtajana4.3.2021 00:00:00 EET | Tiedote