Varman sijoitusten arvo uuteen ennätykseen, tuotto alkuvuonna 1,7 %

Varman sijoitusten tuotto elpyi positiiviseksi vuoden toisella neljänneksellä. Sijoitusten markkina-arvo oli yhtiön historian korkein, ja vakavaraisuus säilyi vahvana.

– Varman sijoitukset toipuivat alkuvuoden markkinamyllerryksestä, eivätkä kauppapolitiikan jännitteet merkittävästi heikentäneet tuottoja. Salkun tehokkaan hajautuksen ansiosta tuotot nousivat 1,7 (4,7) %:iin, sanoo Varman toimitusjohtaja Risto Murto.

Sijoitusten arvo oli kesäkuun lopussa 46,4 (45,0) miljardia euroa, ja vakavaraisuus oli vahva 11,3 (11,5 vuoden alussa) miljardia euroa.

Korkosijoituksia lukuun ottamatta muut omaisuusluokat tuottivat tasaisesti ensimmäisellä vuosipuoliskolla. Erityisen hyvin tuottivat pääomasijoitukset, 7,8 (3,6) %. Hedgerahastojen tulos, 3,4 (3,6) % paransi merkittävästi sijoitusten kokonaistuottoa. Tasaista vahvaa tuottoa toivat myös kiinteistösijoitukset, 2,7 (2,5) %. Osakesijoitusten tuotto oli 3,3 (7,0) %. Varman korkotuotot sen sijaan jäivät negatiivisiksi -1,5 (2,9) %:iin.

–  Alkuvuoden levottomuuden jälkeen osakemarkkina toipui, ja erityisesti USA:n osakkeet toivat hyvää tuottoa. Korkotuottoa painoivat etenkin kehittyvien maiden korkosijoitukset, jotka kärsivät Yhdysvaltain dollarin vahvistumisesta ja poliittisen epävarmuuden lisääntymisestä, kertoo Varman sijoituksista vastaava varatoimitusjohtaja Reima Rytsölä.

Kauppapoliittisten jännitteiden takia noteerattujen osakesijoitusten osuutta salkussa vähennettiin hieman alkuvuonna.

Sijoittaja potee vaihtoehtojen puutetta

Globaali talouskasvu on jatkunut suhteellisen vahvana, vaikka Euroopassa tahti onkin hieman hidastunut. Tämä on tukenut varallisuusarvojen kehitystä, joskin epävarmuuttakin markkinoilla on.

– Euromääräisen sijoittajan arkea leimaa edelleen vaihtoehdottomuus alhaisten korkojen ja suhteellisen kalliiden osakkeiden maailmassa, Reima Rytsölä sanoo.

– Suurin uhka on kytevä kauppasota. Sen sijaan keskuspankkien asteittainen siirtyminen kohti kireämpää rahapolitiikkaa ei näyttäisi ainakaan vielä hermostuttavan markkinaa, sanoo Reima Rytsölä.

Osittaisen vanhuuseläkkeen suosio tasaantui

Varmassa tehtiin kesäkuun loppuun mennessä uusia eläkepäätöksiä 20 % vähemmän kuin viime vuoden vastaavana aikana. Osittaisen vanhuuseläkkeen suosio on tasaantunut viimevuotisesta huipustaan, ja eläke myönnettiin tammi-kesäkuussa 1 024 (viime vuonna vastaavana ajankohtana 1 632) henkilölle.

Varmassa oli kesäkuun lopussa vakuutettuna 550 000 (537 000 vuoden alussa) työntekijää ja yrittäjää sekä 340 000 (342 000 vuoden alussa) eläkkeensaajaa.

Varmaan siirtyi alkuvuonna 20 miljoonaa euroa lisää maksutuloa muista työeläkeyhtiöistä. Asiakastyön ytimessä on työkykyjohtaminen, johon Varma kehittää jatkuvasti välineitä; viimeisimpänä uudet kyselytyökalut työkykyriskien varhaisempaan tunnistamiseen.

Yritysten vastuullisuuskäytäntöjä kansainvälisesti arvioiva EcoVadis on myöntänyt Varmalle kultatason tunnustuksen (CSR Rating Gold). Kesällä valmistuneessa riippumattomassa arvioinnissa Varma sijoittui 5 %:n parhaimmistoon analysoitujen 45 000 yrityksen joukossa.

Suomen talouden riskit tulevat ulkomailta

Suomen talous on elpynyt pitkästä suhdannekuopastaan, ja maailmantalouden veto on auttanut maatamme. Suomen pitää kuitenkin varautua siihen, että maailmantalouden vahva kasvu vähitellen hidastuu.

–  Suomen kannalta merkittävimmät lyhyen aikavälin riskit liittyvät tällä hetkellä kansainväliseen talouteen. Etenkin kaikki vapaan kaupan esteet ovat myrkkyä viennistä riippuvaiselle Suomelle, toteaa Risto Murto.

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla noin 890 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2017 Varman maksutulo oli 4,9 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 5,5 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli kesäkuun 2018 lopussa 46,4 miljardia euroa.

Kutsu medialle: Varman Q1-tulosinfo ti 30.4. klo 9.0018.4.2019 08:52:09 EESTKutsu

Tervetuloa Varman Q1-tulosinfoon tiistaina 30.4.2019 klo 9.00 Helsingin Salmisaareen osoitteeseen Salmisaarenranta 11. Toimitusjohtaja Risto Murto käy läpi katsauskauden tuloksen ja ajankohtaisia talousaiheita. Varman sijoituksista ja markkinoiden näkymistä kertoo sijoituksista vastaava varatoimitusjohtaja Reima Rytsölä. Voit ilmoittautua tilaisuuteen Varman viestintään Marjut Tervolalle puh. 045 673 0120 tai marjut.tervola@varma.fi. Lämpimästi tervetuloa! VARMA Marjut Tervola Viestintäpäällikkö

Chairman Kari Jordan resigns from Varma’s Supervisory Board29.3.2019 12:21:37 EETTiedote

The Chairman of Varma’s Supervisory Board, Kari Jordan, resigned from the Supervisory Board on 28 March 2019, due to his election as a member of the Board of Directors of Nordea Bank Abp on 28 March 2019. According to the Act on Earnings-Related Pension Insurance Companies, the chairman of a supervisory board cannot be a member of a bank’s board of directors. Varma’s Supervisory Board will elect a new Chairman from among its members at its next meeting on 16 May 2019. Further information: Katri Viippola, SVP, Communications, HR and CSR, tel. +358 400 129 500, firstname.lastname@varma.fi