Varsinais-Suomen elinkeinoelämä aloittaa tulevaisuuskuvan rakentamisen

Turun kauppakamari jäsenineen ja sidosryhmineen aloittaa Varsinais-Suomen elinkeinoelämän tulevaisuuskuvan luomisen. Tulevaisuuskuvaa rakennetaan turkulaisen Great Minds Oy:n kanssa, ja tavoitteena on osallistaa mukaan mahdollisimman moni toimija sekä kauppakamarin jäsenistö.

Turun kauppakamarilla on 1900 yritysjäsentä ja liki 500 luottamushenkilöä muun muassa 11 eri valiokunnassa. Turun kauppakamari on myös yksi Suomen suurimmista kauppakamareista. Jäsenyrityksissä työskentelee noin 100 000 työntekijää. (kuva: Niko Sieppi)

”Nyt on aika kutsua koolle alueen elinkeinoelämä miettimään, miten kehitämme entistäkin menestyneempää Varsinais-Suomea”, sanoo Turun kauppakamarin toimitusjohtaja Kaisa Leiwo.

Turun kauppakamarilla on 1900 yritysjäsentä ja liki 500 luottamushenkilöä muun muassa 11 eri valiokunnassa. Turun kauppakamari on myös yksi Suomen suurimmista kauppakamareista. Jäsenyrityksissä työskentelee noin 100 000 työntekijää.

Aktiivinen työ jäsenten yhteisissä tulevaisuuspajoissa alkaa jo helmikuussa, ja tulevaisuuskuva valmistuu loppuvuonna.

”Muuttuvassa maailmassa on tärkeää kyetä ennakoimaan, unelmoimaan ja luomaan haluttua tulevaisuutta”, pohtivat tulevaisuustyössä valmentavat Kirsi Kostia ja Niko Herlin Great Minds Oy:stä.

Tulevaisuuskuvan luomiselle haettiin tietopohjaa valiokuntastartissa, jossa MDI:n johtava asiantuntija Timo Aro kertoi Varsinais-Suomen alueen mahdollisuuksista ja haasteista. Tilaisuuteen osallistui noin 200 valiokuntalaista. Tärkeimmäksi vaikuttamisteemaksi jäsenet nimesivät alueella osaamisen edistämisen.

Lisätietoa aiheesta:

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio.

Kysely Varsinais-Suomen alueen elinkeinoelämälle: Enemmistö alueen yrityksistä uskoo tunnin junan vaikuttavan liiketoimintaan myönteisesti31.1.2023 00:01:00 EET | Tiedote

Embargo 31.1.2023 kello 00.01 // Enemmistö Turun kauppakamarin jäsenistä näkee tunnin junalla olevan toteutuessaan myönteisiä vaikutuksia liiketoimintaan. Joulukuussa toteutettuun kyselyyn vastanneista toimitusjohtajista 60,1 % arvioi, että tunnin juna tulee vaikuttamaan positiivisesti yrityksen liiketoimintaan. Kielteistä vaikutusta yritykselleen povaa kyselyn mukaan vain 4,6 % vastaajista. Kyselyyn vastasi lähes 200 varsinaissuomalaista toimitusjohtajaa.

Kohonneet kustannukset ja palkankorotuspaineet heikentävät yritysten kannattavuutta 20.12.2022 06:00:00 EET | Tiedote

Embargo 20.12. kello 6 // Yritysten arviot suhdannekehityksestä jatkoivat heikkenemistään joulukuussa toteutetussa kauppakamarikyselyssä. Oman toimialansa tunnelmia optimistisina pitää vain vajaa 20 prosenttia vastanneista. Syinä ovat muun muassa kohonneet kustannukset ja palkkojen korotuspaineet, jotka koettelevat yrityksiä. Yli 40 prosenttia arvioi yrityksen kannattavuuden heikkenevän ensi vuonna. Varsinais-Suomen alueella heikkenemistä ennakoi yli 45 prosenttia yrityksistä.

Lähes 90 prosenttia yrityksistä ilmoittaa sähkökatkoista aiheutuvan yritykselle haittaa 15.12.2022 07:00:00 EET | Tiedote

Embargo 15.12.2022 klo 7.00// Mahdolliset kiertävät sähkökatkokset aiheuttavat yrityksille merkittävää haittaa, selviää kauppakamarien tekemästä kyselystä. Liki 89 prosenttia Turun kauppakamarin alueen jäsenyrityksistä kertoi, että kiertävät sähkökatkokset aiheuttavat joko merkittävää tai vähintäänkin hieman haittaa. Yrityksistä 47 prosenttia on varautunut katkoksiin, mutta noin 49 prosenttia ei ole varautunut.