Varsinaissuomalaiset organisaatiot sote-uudistuksen linjauksista: “Aito halu kehittää kustannustehokkaita tapoja puuttuu”

Varsinaissuomalaiset hyvinvointi- ja terveysalan toimijat ovat huolissaan hallituksen viime viikolla julkistamista sote-uudistuksen linjauksista. Toimijat pelkäävät, että laadukas ja kustannustehokas hoito ei toteudu nyt esitetyillä toimilla. Toisaalta vastaajat kiittelevät esityksen selkeyttä ja pitävät isoja tavoitteita ja päämääriä hyvinä. Turun kauppakamari kysyi toimijoiden näkemyksiä linjauksista viime viikon lopulla.

Turun kauppakamarin hyvinvointi- ja terveysalan jäsenet pitävät esityksen isoja tavoitteita ja päämääriä hyvinä ja perusteltuina. Erityisesti työterveyden irrottaminen uudistuksesta ja järjestämisvastuun keskittäminen yhteen paikkaan saavat kiitosta. Esitystä kehutaan aikaisempia selkeämmäksi, ja monen mielestä on myös hyvä, että tärkeä asia ylipäänsä etenee.

Suurena huolena toimijoilla kuitenkin on, päästäänkö esityksen keinoilla itse päämäärään eli hyvän ja tasalaatuisen hoidon turvaamiseen kustannustehokkaasti.

Yhtenä laajana kokonaisuutena esityksestä puuttuu valinnanvapauden toteuttaminen, joka ei nyt julkistetussa materiaalissa näy mitenkään. Esimerkiksi palveluseteli-sanaa ei löydy koko esityksestä. Vastaajat muistuttavat, että kolmatta sektoria ja yrityksiä ei voi unohtaa, sillä laaja yhteistyö julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin välillä on välttämätön uudistuksen onnistumiseksi ja hyvän tasalaatuisen hoidon järjestämiseksi kaikille kansalaisille asuinpaikasta riippumatta.

“Vahva julkisen terveydenhuollon monopoli. Valtio jättää piikin auki sote-alueille”, kuvailee esitystä eräs vastaaja.

Myös kustannustehokkuuden tavoittelu loistaa poissaolollaan. Hoitoon pääsyn lisäksi kustannusten laskeminen on ollut koko ajan uudistuksen keskeisenä tavoitteena, mutta nykyisessä esityksessä siihen ei oteta kantaa.

“Aito halu kehittää kustannustehokkaita tapoja vastata kasvavaan palvelutarpeeseen puuttuu. Kolmannen sektorin ja yksityisen puolen sotepalvelutuottajat ovat todella suuren haasteen edessä puntaroidessaan investointeja jatkossa”, toteaa Turun kauppakamarin asiantuntija Miro Laaksonen.

Esityksessä ei näy pyrkimystä toiminnan tehostamiseen ja sitä kautta säästöjen hakemiseen, mikä on alun perin ollut ollut yksi sote-uudistuksen keskeisistä tavoitteista.

“Koska kannustimia julkisen toiminnan tehostamiseksi ei ainakaan vielä ole mainittu, ei näköpiirissä ole myöskään suuria jonotusaikojen lyhenemisiä tai muutakaan tehostumista”, sanoo eräs vastaaja.

Alueen sote-toimijat penäävät pitkäkestoista ja tarkoituksenmukaista ratkaisua, jolla uudistuksen tavoitteet voidaan toteuttaa. Nyt esitetyssä uudistuksessa on jopa uhka eriarvoisuuden kasvuun.

“Yksityisen sektorin palveluiden saatavuutta ollaan rajoittamassa merkittävästi esitetyillä keinoilla. Tämä aiheuttaa nähdäksemme kansalaisten merkittävää kahtiajakoa ja eriarvoisuutta, mikä voi johtaa kansalaisten terveyseroihin. Myös terveyspalveluiden työllistävä vaikutus laskisi. Kuitenkaan julkisen sektorin työvoimapula ei tulisi saamaan apua esitetyillä keinoilla”, summaa eräs vastaaja.

Alueen sote-yritysten ja -organisaatioiden muita kommentteja hallituksen linjauksista:

“Esityksestä ei saa selvyyttä, miten sote-uudistuksessa otetaan huomioon kolmannen sektorin toimijat. Kolmas sektori hoitaa jo nykyisellään mm. kuntouttavan työtoiminnan palvelut sekä muita sosiaalihuollon palveluita. Kolmannella sektorilla on suuri huoli siitä, että palveluiden kilpailutukset ja päätökset menevät maakuntatasolle, ja kaupunkien itsehallinto/itsemääräysoikeus jää pois tai vaillinaiseksi.”

“Miten kannustaa tehokkaampaan ja vähemmän kalliiseen terveydenhuoltoon, jos ainoa palkkio on saatavilla tehottomasta toiminnasta.”

“Valinnanvapaus ei nyt julkistetussa materiaalissa näy oikein mitenkään.”

“Kolmannen sektorin toimijoita on Suomessa huomattavasti enemmän kuin muissa Pohjoismaissa, ja painavin rooli on sosiaalipalveluiden tuottamisessa.”

“Rahaa tuntuu olevan, kun valtio/maakunnat maksaa, mutta kuka silloin lopulta maksaa?”

“Koronan yhteydessä on usein vedottu perustuslakiin ja yksilön vapauteen. Tässä herää kysymys elinkeinovapaudesta, jonka varpaille uudistus talloo vahvasti.”

Varsinaissuomalaiset yritykset odottavat tulevaa vuotta pelonsekaisin tuntein – koronan aiheuttama talouskriisi ei ole helpottanut3.12.2020 00:05:00 EETTiedote

Turun kauppakamarin jäsenyritysten näkemys sekä hallituksen koronaepidemian hoidon että epidemian aiheuttaman talouskriisin hoidon onnistumisesta on parantunut alkusyksystä. Noin kaksi kolmesta vastaajasta arvioi, että hallitus on onnistunut koronapandemian hoidossa hyvin tai melko hyvin. Talouskriisin hoidon suhteen vastaajat ovat kriittisempiä. Runsas puolet vastaajista on sitä mieltä, että sen hoitamisessa hallitus on onnistunut huonosti tai melko huonosti. Tiedot selviävät kauppakamarin tuoreesta kyselystä.

Koronarajoitukset vaikeuttavat yritysten toimintaa – Varsinais-Suomessa matkailuala erityisen hankalassa tilanteessa16.10.2020 11:15:38 EESTTiedote

Matkustus- ja kokoontumisrajoitusten tiukentaminen, ravintoloiden toiminnan lisärajoitukset sekä koulujen ja päiväkotien sulkeminen ovat kauppakamarien kyselyyn vastanneiden yritysten mielestä haitallisimmat toimet, joita hallitus voi tehdä koronaepidemian ehkäisemisen nimissä. Nämä kolme rajoitustoimea saivat kaikista eniten mainintoja, kun yrityksiltä kysyttiin haitallisista rajoituksista. Turun kauppakamarin matkailuvaliokunnan jäsenet muistuttavat, että tapahtumatalot, hotellit ja ravintolat tekevät hartiavoimin töitä sen eteen, että asiakkaiden olisi turvallista käyttää palveluja.

Väyläviraston suppea hankearviointi ei tee oikeutta tunnin junalle9.10.2020 14:34:42 EESTTiedote

Väylävirasto julkisti torstaina 8.10. hankearvioinnin Helsingin ja Turun välisestä nopeasta junayhteydestä. Hankearviointi on ratalain mukainen pakollinen toimenpide. Turun kauppakamarin edunvalvontapäällikkö Olli Hakala arvioi selvityksen antavan liian kapean kuvan kokonaisuudesta. Selvityksessä ei huomioida tunnin junan olennaisia hyötyjä, jotka tulevat esimerkiksi yhtenäisen työssäkäyntialueen ja maankäytön uusien mahdollisuuksien kautta.

Suomen tärkeimmät liikennehankkeet listattu – Varsinais-Suomen alueelta viisi hanketta10.9.2020 00:01:00 EESTTiedote

Kauppakamarit ovat laatineet listan Suomen liikenneverkon tärkeimmistä korjaus- ja kehittämiskohteista. Varsinais-Suomen alueelta mukana ovat Tunnin juna Turusta Helsinkiin, Turun kehätien, valtatie 8:n ja valtatien 9:n parantaminen sekä Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen ja näihin liittyen Kaarinan läntisen ohikulkutien linjaaminen. Kauppakamarit haluavat tukea omalla listauksellaan valtakunnallisesti tehtävää 12-vuotista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa.