Varsinaissuomalaiset yritykset odottavat tulevaa vuotta pelonsekaisin tuntein – koronan aiheuttama talouskriisi ei ole helpottanut

Turun kauppakamarin jäsenyritysten näkemys sekä hallituksen koronaepidemian hoidon että epidemian aiheuttaman talouskriisin hoidon onnistumisesta on parantunut alkusyksystä. Noin kaksi kolmesta vastaajasta arvioi, että hallitus on onnistunut koronapandemian hoidossa hyvin tai melko hyvin. Talouskriisin hoidon suhteen vastaajat ovat kriittisempiä. Runsas puolet vastaajista on sitä mieltä, että sen hoitamisessa hallitus on onnistunut huonosti tai melko huonosti. Tiedot selviävät kauppakamarin tuoreesta kyselystä.

Turun kauppakamarin jäsenet toteavat, että rajoituksia ei tulisi enää kiristää, vaan suojaustoimia tulisi tehostaa. Moni vastaaja kritisoi rajoitusten kohdentumista rajusti tiettyihin toimialoihin, mitä ei kuitenkaan ole huomioitu tukia jaettaessa. Rajoitusten sijaan suojaustoimia olisi voinut tehostaa nopeammin ja vaikuttavammin.

”Vastauksissa korostuu pelko siitä, että ensi keväästä on tulossa kuluvaa vuotta haasteellisempi. Vaikka rokote saataisiinkin käyttöön, niin yritysten tilauskirjat, kassat ja taseet ovat tyhjenemässä ja niiden palauttaminen vie aikaa. Lisäksi monet yritykset ovat siirtäneet maksuja ja velvoitteita ensi vuodelle, mutta tilanne ei silloin ole välttämättä yhtään tätä vuotta parempi”, sanoo Turun kauppakamarin toimitusjohtaja Kaisa Leiwo.

Kyselyn perusteella yrityskentän talous ja odotukset oman tilanteensa kehittymisestä ovat pysyneet vakaina, joskin huonoina jo useamman kuukauden ajan. Varsinaissuomalaisista yrityksistä noin viidennes kokee konkurssiriskin nousseen merkittävästi, mikä on hieman pienempi osuus kuin koko maassa keskimäärin.

Jopa kolme neljästä varsinaissuomalaisesta yrityksestä odottaa kuitenkin koronaepidemian vaikuttavan liikevaihtoonsa negatiivisesti seuraavan kahden kuukauden aikana. Runsas 40 prosenttia odottaa joutuvansa jossakin määrin lomautusten tai irtisanomisten tielle seuraavan kahden kuukauden aikana.

”Nämä luvut ovat huolestuttavia ja toivon, että päättäjät suhtautuvat niihin vakavasti ja kääntävät jokaisen kiven lomautusten ja irtisanomisten estämiseksi”, Leiwo toteaa.

Vastaajat esittävät suoraa palkkatukea yhtenä ratkaisuna työpaikkojen säilyttämiseksi pahimman kriisin yli.

Vientiyritykset erityisissä vaikeuksissa

Erityisesti matkustusrajoitukset ja niistä johtuvat työntekijöiden liikkumisvaikeudet ovat haitanneet vientiyritysten toimintaa. Kun asiakastapaamisia ei voida hoitaa kasvokkain, on uusien tilausten ja sopimusten saaminen ollut erityisen hankalaa. Monen vientiyrityksen tilauskanta on tällä hetkellä olematon tai pelottavan pieni. Kuten eräs vastaaja toteaa: ”Teollisissa yrityksissä pahin on vielä edessä. Tilauskirjat ovat tyhjiä eikä parempaa ole näkyvissä.”

Mikäli tilanne ei pikaisesti muutu, on edessä lomautuksia ja irtisanomisia. Tekemistä ei yksinkertaisesti ole, jos uusia tilauksia ja sopimuksia ei päästä neuvottelemaan kasvokkain. Eräs vastaaja ehdottaakin yhtenä ratkaisuna: ”Osa ensimmäisistä rokotteista voitaisiin suunnata vientiyrityksille siten, että esimerkiksi viisi prosenttia vientiyrityksen henkilöstöstä saisi mahdollisimman nopeasti rokotteen. Saisimme näin myynti- ja projektityöntekijöitä asiakkaiden luokse ja turvattua sen, että talous toipuu mahdollisimman ripeästi.”

Kauppakamarien kysely tehtiin 1.12.2020. Kyselyyn vastasi 284 Turun kauppakamarin jäsenyritystä. Vastauksia kertyi kaikilta toimialoilta ja kaiken kokoisista yrityksistä.  Aiemmat vastaavanlaiset kyselyt on toteutettu 16.-17.3, 30.3, 20.4, 4.5, 18.5, 1.6., 23.6., 2.9. ja 8.10.

Koronarajoitukset vaikeuttavat yritysten toimintaa – Varsinais-Suomessa matkailuala erityisen hankalassa tilanteessa16.10.2020 11:15:38 EESTTiedote

Matkustus- ja kokoontumisrajoitusten tiukentaminen, ravintoloiden toiminnan lisärajoitukset sekä koulujen ja päiväkotien sulkeminen ovat kauppakamarien kyselyyn vastanneiden yritysten mielestä haitallisimmat toimet, joita hallitus voi tehdä koronaepidemian ehkäisemisen nimissä. Nämä kolme rajoitustoimea saivat kaikista eniten mainintoja, kun yrityksiltä kysyttiin haitallisista rajoituksista. Turun kauppakamarin matkailuvaliokunnan jäsenet muistuttavat, että tapahtumatalot, hotellit ja ravintolat tekevät hartiavoimin töitä sen eteen, että asiakkaiden olisi turvallista käyttää palveluja.

Väyläviraston suppea hankearviointi ei tee oikeutta tunnin junalle9.10.2020 14:34:42 EESTTiedote

Väylävirasto julkisti torstaina 8.10. hankearvioinnin Helsingin ja Turun välisestä nopeasta junayhteydestä. Hankearviointi on ratalain mukainen pakollinen toimenpide. Turun kauppakamarin edunvalvontapäällikkö Olli Hakala arvioi selvityksen antavan liian kapean kuvan kokonaisuudesta. Selvityksessä ei huomioida tunnin junan olennaisia hyötyjä, jotka tulevat esimerkiksi yhtenäisen työssäkäyntialueen ja maankäytön uusien mahdollisuuksien kautta.

Suomen tärkeimmät liikennehankkeet listattu – Varsinais-Suomen alueelta viisi hanketta10.9.2020 00:01:00 EESTTiedote

Kauppakamarit ovat laatineet listan Suomen liikenneverkon tärkeimmistä korjaus- ja kehittämiskohteista. Varsinais-Suomen alueelta mukana ovat Tunnin juna Turusta Helsinkiin, Turun kehätien, valtatie 8:n ja valtatien 9:n parantaminen sekä Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen ja näihin liittyen Kaarinan läntisen ohikulkutien linjaaminen. Kauppakamarit haluavat tukea omalla listauksellaan valtakunnallisesti tehtävää 12-vuotista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa.