Vilkas Group Oy

Verkkokauppa loikkasi 75% huhti-kesäkuussa: Miljardikasvu tulossa – ”Nousupotentiaalia on vielä paljon”, arvioi ETLA:n Kangasharju

Jaa

Verkkokaupan tilausmäärät hyppäsivät vuoden toisella neljänneksellä ylös peräti 75% viimevuotiseen verrattuna, kertoo 2000 verkkokaupan todellisia myyntilukuja seuraava verkkokauppaindeksi. ”Verkkokauppaan on tulossa miljardikasvu ilman toista korona-aaltoakin”, summaa indeksiä julkaisevan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Uusi taso verkkokaupalle näyttää nyt löytyneen, mutta nousupotentiaalia on vielä paljon”, arvioi ETLA:n toimitusjohtaja Aki Kangasharju.

Lehdistötiedote 7.7.2020

Verkkokaupan tilausmäärät kasvoivat huhti-kesäkuussa ennätystahtia, kertoo tuore verkkokauppaindeksi. Vilkas Groupin tuottama verkkokauppaindeksi on tarkin saatavilla oleva kuvaus suomalaisesta verkkokaupasta perustuen noin 2000 verkkokaupan todellisiin myyntitapahtumiin.

”Valtava määrä uusia asiakkaita löysi koronan myötä verkkokaupat. Digiloikka on todellakin tapahtunut ja sen taloudellinen merkitys on suuri. Euromääräinen kasvu ei ole yhtä suurta kuin tilausmäärien kasvu, mutta 25% euromääräinen lisäys huhti-kesäkuussa merkitsee sitä, että verkkokauppaan on tulossa miljardikasvu ilman toista korona-aaltoakin”, kiteyttää Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski.

Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen ETLA:n toimitusjohtaja Aki Kangasharju pitää verkkokaupan keväistä kasvutarinaa hyvin ymmärrettävänä.

”Korona toi verkkokauppaan huomattavan määrän uusia asiakkaita, jotka ovat aluksi ostaneet pienempiä kertamääriä. Sitten keskimääräiset ostokset ovat alkaneet kasvaa, samalla kun suuri osa näistä uusista tulijoista on jäänyt verkkokauppojen asiakkaiksi”, kuvaa Kangasharju tapahtunutta kehitystä.

Kangasharju arvioi, että verkkokaupalle on löytynyt uusi taso. Todennäköinen toinen korona-aalto lisäisi verkkokauppaa, mutta ei samanlaisella jättiloikalla kuin keväällä.

”Kun toinen aalto luultavasti joka tapauksessa tulee, on kyse enemmän metsäpalojen sammutuksesta kuin totaalisesta lockdownista. Verkkokaupan kasvutrendi jatkuu, mutta yhtä suurta hyppyä ei tule.”

Kustannustehokkuus voi tuoda räjähtävän kasvun

Vähittäiskaupan rakenteen muuttuminen kustannustehokkuuden turvin mahdollistaa vielä koronaloikkaakin suuremman hypyn verkkokauppaan, visioi Kangasharju.

”Verkkokaupan prosentuaalinen kasvu on nyt suurta. Suhteessa vähittäiskaupan kokonaisuuteen verkkokauppa on silti yhä pientä, joten nousupotentiaalia on vielä paljon. Kun verkkokauppa saa kivijalkaa alhaisemmat kustannukset paremmin näkymään alhaisempina hintoina, niin sitten räjähtää”, ennakoi Kangasharju kuluttajien hintatietoisuuden perusteella.

Amazon tulee, mitä tekee Suomi? Myös media vaarassa

Vilkkaan toimitusjohtaja Markku Korkiakoski lisää verkkokauppayhtälöön alan suurimman globaalijätin Amazonin todennäköisen tulon Suomeen, kenties jo syksyllä.

”Jos emme valmistaudu Amazonin tuloon sekä kaupan itsensä että valtion päättäväisin toimin, voi käydä huonosti. Amazonin rasvattu koneisto on kustannusteholtaan valtava, mutta voitot matkaavat maailman rikkaimman miehen Jeff Bezosin taskuun ja Suomeen jää vain rippeitä. Jos Suomen muutenkin riittämättömät markkinointirahat lisäksi alkavat upota Amazoniin, kärsii siitä suomalaisen kaupan ja tuotannon lisäksi yhä pahemmin myös kotimainen laadukas media.”

Korkiakoski iloitsee, että #pelastetaankauppa-kampanja on kirjaimellisesti pelastanut satoja suomalaisia kauppoja verkkokaupan pariin. Paljon on kuitenkin vielä tehtävää.

”On vaara, että näiden satojen uusien verkkokauppiaiden ansiokas työ menee pahimmillaan osin hukkaan. Suomalaisten kuluttajien pitää todella myös löytää niiden tuotteet, mikä edellyttää mittavia panostuksia markkinointiin. Ilman vahvaa markkinointia Amazonia vastaan on kovin vaikea kilpailla. Tässä tarvitsemme kokonaan uusia avauksia ja ennakkoluulotonta otetta ympäri yhteiskunnan”, peräänkuuluttaa Korkiakoski.

#pelastetaankauppa

www.pelastetaankauppa.fi

Lisätietoja:

Aki Kangasharju, toimitusjohtaja, ETLA, 050 5838 5732, aki.kangasharju@etla.fi

Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku.korkiakoski@vilkas.fi

Avainsanat

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Vilkas Group Oy
Vilkas Group Oy
Finlaysoninkuja 19
33210 Tampere

0400434244https://www.vilkas.fi/

Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Vilkas Group Oy

”Iso kisa siirtyi verkkoon” – Verkkokauppa ajaa ohi perinteisen 2025 ennakoi verkkokauppaindeksi, Matkahuolto varautuu jo jättikasvuun8.1.2021 08:00:00 EETTiedote

Koronavuosi 2020 on ratkaisevasti nopeuttanut kaupan siirtymistä verkkoon. Yli 2000 suomalaisen verkkokaupan myyntiin perustuva verkkokauppaindeksi kertoo tilausmäärien huikeasta kasvusta. ”Ohi perinteisen kaupan mennään viimeistään 2025”, arvioi verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Joulun hurjasta pakettiruuhkasta hyvin selviytynyt Matkahuolto on samaa mieltä. ”Varaudumme jo täysillä tähän kehitykseen”, kertoo Matkahuollon toimitusjohtaja Janne Jakola.

”Hämeenkatu hehkumaan”: Tampere tähtää Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi – Tukena pormestari, kauppakamari ja valtuutetut21.12.2020 08:00:00 EETTiedote

Tampere aikoo Suomen verkkokaupan veturiksi. ”Meillä on tarvittavat vahvuudet ICT-sektorilla, hyvä sijainti ja tahto luoda lisää elinvoimaa”, kiteyttää pormestari Lauri Lyly. Tampereen kauppakamari on samoilla linjoilla. ”Mikä voisi olla parempi verkkokauppapääkaupunki?”, kysyy apulaisjohtaja Markus Sjölund. ”Hämeenkadun tyhjät liiketilat kertovat, että kivijalka tarvitsee rinnalleen verkkokaupan”, painottaa puolestaan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski, idean isä.

”Kasvuvauhti lyö kaikki ennätykset” – Joulumyynti verkossa helposti tuplaantumassa: Jo Black Weekin verkkomyynti kasvoi 66%2.12.2020 11:00:00 EETTiedote

Uunituoreet tiedot Black Weekistä ennakoivat hurjaa joulumyyntiä verkossa. ”Tiukentuvat koronarajoitukset eivät ehtineet vielä merkittävästi vaikuttaa Black Weekin myyntiin ja silti sen verkkokaupan tilausmäärät kasvoivat 66%. Nyt kun korona pitää ihmiset joulun alla kotona entistä enemmän, niin kyllä kasvuvauhti lyö kaikki ennätykset”, arvioi Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Toiveena on kotimaisen myynnin kasvu. Vilkas seuraa reaaliajassa yli 2000 suomalaisen verkkokaupan todellisia myyntilukuja.

Suomessa lähes 40% verkkokauppiaista miettii palvelun vaihtoa – satojen miljardien maksupalvelumarkkina myllertää maailmalla23.11.2020 14:03:55 EETTiedote

Uunituore tutkimus paljastaa, että Suomessakin muhii maksupalvelumarkkinoiden vallankumous. Lähes 40% verkkokauppiaista on joko jo aktiivisesti vaihtamassa palvelua tai harkitsee uutta palvelua, kertoo Vilkas Groupin laaja tutkimus. Tyytyväisyys palveluntarjoajiin vaihtelee voimakkaasti. Kolmesta suuresta selvästi tyytyväisimmät asiakkaat on Paytraililla, Klarna ja Checkout ovat huomattavasti jäljessä.

Joulumyynti verkossa räjähtämässä! ”Korona ja käyttämättömät rahat luomassa kulutusjuhlan verkkoon”, arvioi ETLA:n Kangasharju8.10.2020 11:30:00 EESTTiedote

Verkkokaupan tilausmäärät kasvoivat heinä-syyskuussa lähes 70%, kertoo yli 2000 verkkokaupan todellista myyntiä seuraava verkkokauppaindeksi. ”Indeksi ennakoi kaikkiaan hurjaa kasvua joulumyyntiin verkossa”, tiivistää indeksiä julkaisevan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Koronan takia on syntynyt patoutunutta kysyntää, kun ei ole voitu kuluttaa esimerkiksi matkoihin. Verkkomyynnin miljardibuumi voi näkyä jopa kauppataseessa saakka”, arvioi ETLA:n toimitusjohtaja Aki Kangasharju.

”Verkkokauppa pelasti ja antoi uskallusta kasvuun” – Yli 500 yritystä verkkoon taikonut #pelastetaankauppa-kampanja ehdolla EU-palkintoon1.10.2020 11:00:00 EESTTiedote

Korona iski Suomeen runsaat puoli vuotta sitten ennenkokemattomalla voimalla. #pelastetaankauppa-kampanja syntyi ennätysvauhtia auttamaan kivijalkakauppiaita ja muita korona-ahdinkoon ajautuneita yrityksiä. ”Yli 500 verkkoon ilmaiseksi pelastettua yritystä ja lähes 1300 yritystä #pelastetaankauppa-portaalissa on melkoinen saavutus”, toteaa Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. #pelastetaankauppa-kampanja on nyt ehdolla EU:n solidaarisuuspalkinnon saajaksi ansioista koronahaittojen torjumisessa.

”Amazon-herätys on todellakin tarpeen” – EU:n selvitettävä Amazonin vaikutukset Suomeen”, perää #pelastetaankauppa-kampanja8.9.2020 00:01:00 EESTTiedote

Suomalaisten yrittäjien, kaupan ja kuluttajien asema on turvattava Amazonin varalta, peräänkuuluttaa #pelastetaankauppa-kampanja. ”Amazon tarjoaa myös mahdollisuuksia, mutta kielteisistä vaikutuksista on saatava pian parempi ymmärrys”, painottaa suomalaisia verkkokauppoja edustavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. On erittäin arvokasta, jos EU voi tuottaa Suomelle lisätietoa ja ehdotuksia suuren digiuudistuksensa yhteydessä, arvioi Korkiakoski. Tärkeä EU-digikuuleminen umpeutuu tänään.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme