Verkkokauppa loikkasi 75% huhti-kesäkuussa: Miljardikasvu tulossa – ”Nousupotentiaalia on vielä paljon”, arvioi ETLA:n Kangasharju

Verkkokaupan tilausmäärät hyppäsivät vuoden toisella neljänneksellä ylös peräti 75% viimevuotiseen verrattuna, kertoo 2000 verkkokaupan todellisia myyntilukuja seuraava verkkokauppaindeksi. ”Verkkokauppaan on tulossa miljardikasvu ilman toista korona-aaltoakin”, summaa indeksiä julkaisevan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Uusi taso verkkokaupalle näyttää nyt löytyneen, mutta nousupotentiaalia on vielä paljon”, arvioi ETLA:n toimitusjohtaja Aki Kangasharju.

Lehdistötiedote 7.7.2020

Verkkokaupan tilausmäärät kasvoivat huhti-kesäkuussa ennätystahtia, kertoo tuore verkkokauppaindeksi. Vilkas Groupin tuottama verkkokauppaindeksi on tarkin saatavilla oleva kuvaus suomalaisesta verkkokaupasta perustuen noin 2000 verkkokaupan todellisiin myyntitapahtumiin.

”Valtava määrä uusia asiakkaita löysi koronan myötä verkkokaupat. Digiloikka on todellakin tapahtunut ja sen taloudellinen merkitys on suuri. Euromääräinen kasvu ei ole yhtä suurta kuin tilausmäärien kasvu, mutta 25% euromääräinen lisäys huhti-kesäkuussa merkitsee sitä, että verkkokauppaan on tulossa miljardikasvu ilman toista korona-aaltoakin”, kiteyttää Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski.

Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen ETLA:n toimitusjohtaja Aki Kangasharju pitää verkkokaupan keväistä kasvutarinaa hyvin ymmärrettävänä.

”Korona toi verkkokauppaan huomattavan määrän uusia asiakkaita, jotka ovat aluksi ostaneet pienempiä kertamääriä. Sitten keskimääräiset ostokset ovat alkaneet kasvaa, samalla kun suuri osa näistä uusista tulijoista on jäänyt verkkokauppojen asiakkaiksi”, kuvaa Kangasharju tapahtunutta kehitystä.

Kangasharju arvioi, että verkkokaupalle on löytynyt uusi taso. Todennäköinen toinen korona-aalto lisäisi verkkokauppaa, mutta ei samanlaisella jättiloikalla kuin keväällä.

”Kun toinen aalto luultavasti joka tapauksessa tulee, on kyse enemmän metsäpalojen sammutuksesta kuin totaalisesta lockdownista. Verkkokaupan kasvutrendi jatkuu, mutta yhtä suurta hyppyä ei tule.”

Kustannustehokkuus voi tuoda räjähtävän kasvun

Vähittäiskaupan rakenteen muuttuminen kustannustehokkuuden turvin mahdollistaa vielä koronaloikkaakin suuremman hypyn verkkokauppaan, visioi Kangasharju.

”Verkkokaupan prosentuaalinen kasvu on nyt suurta. Suhteessa vähittäiskaupan kokonaisuuteen verkkokauppa on silti yhä pientä, joten nousupotentiaalia on vielä paljon. Kun verkkokauppa saa kivijalkaa alhaisemmat kustannukset paremmin näkymään alhaisempina hintoina, niin sitten räjähtää”, ennakoi Kangasharju kuluttajien hintatietoisuuden perusteella.

Amazon tulee, mitä tekee Suomi? Myös media vaarassa

Vilkkaan toimitusjohtaja Markku Korkiakoski lisää verkkokauppayhtälöön alan suurimman globaalijätin Amazonin todennäköisen tulon Suomeen, kenties jo syksyllä.

”Jos emme valmistaudu Amazonin tuloon sekä kaupan itsensä että valtion päättäväisin toimin, voi käydä huonosti. Amazonin rasvattu koneisto on kustannusteholtaan valtava, mutta voitot matkaavat maailman rikkaimman miehen Jeff Bezosin taskuun ja Suomeen jää vain rippeitä. Jos Suomen muutenkin riittämättömät markkinointirahat lisäksi alkavat upota Amazoniin, kärsii siitä suomalaisen kaupan ja tuotannon lisäksi yhä pahemmin myös kotimainen laadukas media.”

Korkiakoski iloitsee, että #pelastetaankauppa-kampanja on kirjaimellisesti pelastanut satoja suomalaisia kauppoja verkkokaupan pariin. Paljon on kuitenkin vielä tehtävää.

”On vaara, että näiden satojen uusien verkkokauppiaiden ansiokas työ menee pahimmillaan osin hukkaan. Suomalaisten kuluttajien pitää todella myös löytää niiden tuotteet, mikä edellyttää mittavia panostuksia markkinointiin. Ilman vahvaa markkinointia Amazonia vastaan on kovin vaikea kilpailla. Tässä tarvitsemme kokonaan uusia avauksia ja ennakkoluulotonta otetta ympäri yhteiskunnan”, peräänkuuluttaa Korkiakoski.

#pelastetaankauppa

www.pelastetaankauppa.fi

Aki Kangasharju, toimitusjohtaja, ETLA, 050 5838 5732, aki.kangasharju@etla.fi

Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.

60% koronaloikka: ”Verkkokauppaan tulossa miljardiluokan kasvu” – ETLA:n Kangasharju: ”Vaikutuksessa on paljon pysyvää”3.4.2020 00:01:00 EESTTiedote

Lähes 2000 verkkokaupan myyntiin perustuva verkkokauppaindeksi paljastaa 60% koronapiikin maaliskuussa. ”Kyllä on täysin realistista odottaa, että verkkokauppaan on tulossa miljardiluokan kasvu”, kertoo indeksiä neljännesvuosittain julkaisevan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Seuraavaksi kauppaa voi heiluttaa Amazon. ”Jos Amazon tulee, niin kyllä kauppa tulee olemaan nyt paremmin valmistautunut”, arvioi ETLA:n toimitusjohtaja Aki Kangasharju.

”Myynti putosi 100%” – Jo yli 300 yritystä pelastettu verkkokauppaan ilmaiseksi – #pelastetaankauppa-kampanja ”onnistunut kädenojennus”31.3.2020 05:00:00 EESTTiedote

Viikko sitten alkanut #pelastetaankauppa -kampanja on tuonut jo satoja koronan kuristamia yrityksiä verkkokauppaan. ”Yksikin elinkelpoisena pysyvä yritys on arvokas. Olen iloinen, että suomalaisten yritysten auttamiseksi ideoidaan ja toteutetaan kampanjoita, jotka tuovat nopeaa ja konkreettista apua ja monille jopa pelastusrenkaan”, iloitsee Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Ohjelmisto- ja e-business ry puolestaan arvioi, että yrittäjien nopea loikka verkkokauppaan on lupaava merkki koko Suomen tulevaisuudelle.

Kivijalkakauppiaat ja muut ahdinkoon joutuneet yritykset pääsevät siirtymään verkkokauppaan ilmaiseksi – #pelastetaankauppa-kampanja lähtee liikkeelle24.3.2020 05:00:00 EETTiedote

Verkkokauppa voi olla pelastusrengas koronan kurittamille kivijalkakauppiaille ja monille muille yrittäjille. Suomen johtava verkkokauppatoimittaja Vilkas Group tarjoaa nyt nopeaa apua: Vilkas lupaa, että verkkokaupan voi avata jopa yhdessä päivässä, täysin ilmaiseksi. Ohjelmisto- ja e-business ry kiittää aloitetta ja kannustaa verkkobisneksen muitakin toimijoita kauppaa pelastamaan. Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen kehottaa hädässä olevia yrittäjiä kokeilemaan kaikkia keinoja: ”Verkkokauppa on monelle hyvä mahdollisuus”.