Vilkas Group Oy

Verkkokauppa loikkasi 75% huhti-kesäkuussa: Miljardikasvu tulossa – ”Nousupotentiaalia on vielä paljon”, arvioi ETLA:n Kangasharju

Jaa
Verkkokaupan tilausmäärät hyppäsivät vuoden toisella neljänneksellä ylös peräti 75% viimevuotiseen verrattuna, kertoo 2000 verkkokaupan todellisia myyntilukuja seuraava verkkokauppaindeksi. ”Verkkokauppaan on tulossa miljardikasvu ilman toista korona-aaltoakin”, summaa indeksiä julkaisevan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Uusi taso verkkokaupalle näyttää nyt löytyneen, mutta nousupotentiaalia on vielä paljon”, arvioi ETLA:n toimitusjohtaja Aki Kangasharju.

Lehdistötiedote 7.7.2020

Verkkokaupan tilausmäärät kasvoivat huhti-kesäkuussa ennätystahtia, kertoo tuore verkkokauppaindeksi. Vilkas Groupin tuottama verkkokauppaindeksi on tarkin saatavilla oleva kuvaus suomalaisesta verkkokaupasta perustuen noin 2000 verkkokaupan todellisiin myyntitapahtumiin.

”Valtava määrä uusia asiakkaita löysi koronan myötä verkkokaupat. Digiloikka on todellakin tapahtunut ja sen taloudellinen merkitys on suuri. Euromääräinen kasvu ei ole yhtä suurta kuin tilausmäärien kasvu, mutta 25% euromääräinen lisäys huhti-kesäkuussa merkitsee sitä, että verkkokauppaan on tulossa miljardikasvu ilman toista korona-aaltoakin”, kiteyttää Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski.

Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen ETLA:n toimitusjohtaja Aki Kangasharju pitää verkkokaupan keväistä kasvutarinaa hyvin ymmärrettävänä.

”Korona toi verkkokauppaan huomattavan määrän uusia asiakkaita, jotka ovat aluksi ostaneet pienempiä kertamääriä. Sitten keskimääräiset ostokset ovat alkaneet kasvaa, samalla kun suuri osa näistä uusista tulijoista on jäänyt verkkokauppojen asiakkaiksi”, kuvaa Kangasharju tapahtunutta kehitystä.

Kangasharju arvioi, että verkkokaupalle on löytynyt uusi taso. Todennäköinen toinen korona-aalto lisäisi verkkokauppaa, mutta ei samanlaisella jättiloikalla kuin keväällä.

”Kun toinen aalto luultavasti joka tapauksessa tulee, on kyse enemmän metsäpalojen sammutuksesta kuin totaalisesta lockdownista. Verkkokaupan kasvutrendi jatkuu, mutta yhtä suurta hyppyä ei tule.”

Kustannustehokkuus voi tuoda räjähtävän kasvun

Vähittäiskaupan rakenteen muuttuminen kustannustehokkuuden turvin mahdollistaa vielä koronaloikkaakin suuremman hypyn verkkokauppaan, visioi Kangasharju.

”Verkkokaupan prosentuaalinen kasvu on nyt suurta. Suhteessa vähittäiskaupan kokonaisuuteen verkkokauppa on silti yhä pientä, joten nousupotentiaalia on vielä paljon. Kun verkkokauppa saa kivijalkaa alhaisemmat kustannukset paremmin näkymään alhaisempina hintoina, niin sitten räjähtää”, ennakoi Kangasharju kuluttajien hintatietoisuuden perusteella.

Amazon tulee, mitä tekee Suomi? Myös media vaarassa

Vilkkaan toimitusjohtaja Markku Korkiakoski lisää verkkokauppayhtälöön alan suurimman globaalijätin Amazonin todennäköisen tulon Suomeen, kenties jo syksyllä.

”Jos emme valmistaudu Amazonin tuloon sekä kaupan itsensä että valtion päättäväisin toimin, voi käydä huonosti. Amazonin rasvattu koneisto on kustannusteholtaan valtava, mutta voitot matkaavat maailman rikkaimman miehen Jeff Bezosin taskuun ja Suomeen jää vain rippeitä. Jos Suomen muutenkin riittämättömät markkinointirahat lisäksi alkavat upota Amazoniin, kärsii siitä suomalaisen kaupan ja tuotannon lisäksi yhä pahemmin myös kotimainen laadukas media.”

Korkiakoski iloitsee, että #pelastetaankauppa-kampanja on kirjaimellisesti pelastanut satoja suomalaisia kauppoja verkkokaupan pariin. Paljon on kuitenkin vielä tehtävää.

”On vaara, että näiden satojen uusien verkkokauppiaiden ansiokas työ menee pahimmillaan osin hukkaan. Suomalaisten kuluttajien pitää todella myös löytää niiden tuotteet, mikä edellyttää mittavia panostuksia markkinointiin. Ilman vahvaa markkinointia Amazonia vastaan on kovin vaikea kilpailla. Tässä tarvitsemme kokonaan uusia avauksia ja ennakkoluulotonta otetta ympäri yhteiskunnan”, peräänkuuluttaa Korkiakoski.

#pelastetaankauppa

www.pelastetaankauppa.fi

Lisätietoja:

Aki Kangasharju, toimitusjohtaja, ETLA, 050 5838 5732, aki.kangasharju@etla.fi

Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku.korkiakoski@vilkas.fi

Avainsanat

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Vilkas Group Oy
Vilkas Group Oy
Finlaysoninkuja 19
33210 Tampere

0400434244https://www.vilkas.fi/

Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Vilkas Group Oy

Kauppasota uhkaa verkkokaupan lupaavaa kasvua: ”EU:n sisämarkkina saatava nyt kuntoon” – MobilePay tähtää jo ohi Applen ja Googlen30.4.2025 10:00:17 EEST | Tiedote

Uunituore Verkkokauppaindeksi kertoo suomalaisen verkkokaupan 12 prosentin kasvusta. Jo kolmatta kvartaalia jatkunut kasvu on kuitenkin vaarassa. ”Kun ostovoima viimein kohentuu, kauppasota uhkaa vetää maton kaupan kasvulta. EU:n sisämarkkina on nyt saatava kuntoon ja maksaminen on avain”, lataa Verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Markku Korkiakoski. Lupaavaa ratkaisua EU-maksamiseen tarjoaa hurjasti kasvava MobilePay, joka tähyää jo ohi Applen ja Googlen.

”Pelätty ALV-nosto ei katkaissut nousua” – Taloudelle rohkaiseva merkki kotimaisesta verkkokaupasta: ”Sesonki jopa yli odotusten”28.1.2025 12:26:01 EET | Tiedote

Verkkokauppa on kasvanut 8 prosenttia huolimatta arvonlisäveron nousemisesta, kertoo 2000 suomalaisen verkkokaupan todellista myyntiä seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Tämä on erinomainen uutinen, talouden suunta on ylöspäin. Edes pelätty ALV-nosto ei katkaissut nousua”, kuvaa Verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Markku Korkiakoski. Matkahuollon mittarit kertovat samaa, mutta katse on eteenpäin: ”Nyt jännitämme, riittävätkö ostovoima ja ostohalu kasvuun vielä vuoden alkuneljänneksellä”, pohtii Matkahuollon johtaja Kati Nevalainen.

”Tämä on paras joululahja koko Suomelle!” – Verkkokauppa kasvuun kahden vuoden syöksykierteen jälkeen: ”Talouden nousu on nyt totta”18.10.2024 09:02:40 EEST | Tiedote

Verkkokaupan jyrkkä alamäki on viimein ohi. Noin 2000 suomalaisen verkkokaupan todellista myyntiä seuraava Verkkokauppaindeksi kertoo, että verkkokaupan euromääräinen myynti on nyt 7 prosentin kasvussa. ”Verkkokauppaindeksi on myös koko talouden mittari. Siksi tämä on suuri uutinen: talouden nousu on nyt totta”, iloitsee Verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Markku Korkiakoski. Myös Matkahuolto valaa uskoa kotimaisen verkkokaupan ja talouden valoisampaan tulevaisuuteen: ”Yli puolet suomalaisista aikoo ostaa lahjoja kotimaisista verkkokaupoista”, kertoo Matkahuollon johtaja Kati Nevalainen.

”Ei 7 %, ei edes 70 %, vaan 7-kertainen säästö”: Vilkas Group tähtää johtoasemaan AI-palveluissa verkkokauppiaille, kumppanina Microsoft28.8.2024 09:30:00 EEST | Tiedote

Vilkas Group esittelee tänään uudet tekoälypalvelunsa verkkokauppiaille. ”Olemme yhdistäneet AI-teknologioita tuottamaan verkkokauppiaille erittäin konkreettisia hyötyjä asiakaspalvelussa ja markkinoinnissa”, kiteyttää Vilkkaan toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Palveluita siivittää uunituore yhteistyö Microsoftin kanssa. ”Tukemalla Vilkasta voimme tuoda tekoälytyökalujen hyötyjä laajalle joukolle suomalaisia verkkokauppoja ja yrittäjiä”, perustelee Microsoftin kumppanuuksista Suomessa vastaava johtaja Veli Myllylä.

”Ruotsista voisi ottaa mallia” – Rakentamisen syöksy näkyy kaikkialla taloudessa: Verkkokauppa putosi jälleen rakentamisen seurannaisena18.7.2024 10:30:21 EEST | Tiedote

Verkkokauppa on vastoin odotuksia jälleen notkahtanut yli 30 prosenttia, kertoo uunituore verkkokauppaindeksi. ”Verkkokaupan kehitys koronasta alkaen korreloi vahvasti rakentamisen suhdanteiden kanssa”, vertaa indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Rakennusteollisuus RT:n toimitusjohtaja Aleksi Randell pitää yhteyttä selvänä. ”Rakentamisen paino Suomen talousvaikeuksissa on suuri. Sen vaikutus kauppaan ja palveluihin on valtava, verkkokauppaan yhtä lailla”, tiivistää Randell.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye