Verotuksen tiekartassa suuri mahdollisuus uudistuksiin

Keskuskauppakamarin johtaja Ann-Mari Kemell näkee verotuksen tiekartassa suuren mahdollisuuden uudistaa verojärjestelmää. Kemell pitää tärkeänä, että mahdollisuutta ei tuhlata hienosäätöön. Tiekartan tulee tarjota aitoja uudistuksia, joilla luodaan kasvuedellytyksiä yrityksille ja lisätään kannustimia työntekoon.

Ann-Mari Kemell / Kuva: Mika Levälampi

Hallitus on käynnistämässä verotuksen tiekartan eli pitkän aikavälin suunnitelman valmistelun, jossa etsitään ratkaisuja muun muassa digitalisaation, robotisaation, jakamistalouden, alustatalouden ja kansainvälisen verokilpailun aiheuttamiin haasteisiin. Keskuskauppakamarin verotuksesta vastaava johtaja Ann-Mari Kemell pitää hallituksen käynnistämää hanketta verotuksen tiekartasta erittäin tervetulleena.

“Verojärjestelmän pitkäjäntäinen kehittäminen ja uudistaminen yli hallituskausien on keskeisessä asemassa, kun luodaan yritystoiminnan edellyttämää vakaata toimintaympäristöä. Elinkeinoelämän kannalta oleellista on, että verojärjestelmä on ennakoitava, kansainvälisesti kilpailukykyinen ja että yritysten verotaakka ei kokonaisuudessa ainakaan lisäänny”, Keskuskauppakamarin Suuressa Veropäivässä puhunut Ann-Mari Kemell painottaa.

Kemell pitää tärkeänä, että tiekartassa tarkastellaan myös henkilöiden verotusta. “Verojärjestelmämme suurimpana epäkohtana voidaan pitää ansiotuloverotuksen liian jyrkkää progressiota, joka toimii haittaverona työnteolle. Ankara palkkatulojen verotus ei kannusta ylennyksen vastaanottamiseen, lisätyön tekemiseen tai lisäkoulutuksen hankkimiseen. Se on merkittävä rakenteellinen ongelma, sillä Suomen menestys tulee jatkossakin rakentumaan koulutuksen ja osaamisen varaan”, Kemell sanoo.

Keskuskauppakamarin Suuri Veropäivä järjestettiin Finlandia-talolla Helsingissä 27.9.2017 tänä vuonna jo 30. kerran. Paikalla oli totuttuun tapaan vero-oikeuden keskeiset toimijat ja vaikuttajat.

Ann-Mari Kemell / Kuva: Mika Levälampi
Ann-Mari Kemell - Kuva: Pasi Murto
Ann-Mari Kemell / Kuva: Pasi Murto

Iranin tilanne vaatii yrityksiltä riskienhallintaa4.1.2018 15:20Tiedote

Iranin kasvava epävarmuus vaatii nyt suomalaisyrityksiltä osaavaa riskienhallintaa, toteaa Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n maajohtaja, Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori. “Menestyäkseen yritysten on jatkuvasti otettava huomioon eri maiden muuttuvat poliittiset ja taloudelliset riskit. Markkinoiden jättäminen on aina viimeisin keino reagoida kasvaviin riskeihin. Iranille ei kuitenkaan vielä kannata kääntää selkää, mutta tilannetta on syytä seurata tarkasti", toteaa Vuori.

Keskuskauppakamarin viisi keinoa työllisyysasteen nostamiseksi2.1.2018 10:31Tiedote

Työllisyysasteen nostaminen 75 prosenttiin tulee Keskuskauppakamarin mukaan asettaa Suomen keskeisimmäksi tavoitteeksi vuonna 2018 ja viiden vuoden tähtäimellä 80 prosenttiin. Ilman uudistuksia vanheneva väestö ei pysty tulevaisuudessa pitämään yllä nykyisiin odotuksiin perustuvaa hyvinvointiyhteiskuntaa. Keskuskauppakamari on laatinut listan keskeisistä rakenteellisista toimenpiteistä työllisyysasteen nostamiseksi.

Kauppakamarin vientiasiakirjojen kysyntä kasvaa – Kiina hipoo jo kärkeä2.1.2018 05:00Tiedote

Kauppakamarin alkuperätodistusten kysyntä on tänä vuonna noussut ennätystasolle. Alkuperätodistuksia on myönnetty marraskuun loppuun mennessä yli 64 000 kappaletta. Vastaavin lukuihin ollaan päästy viimeksi vuonna 2013. Kehitys myötäilee tullin vientikaupan tilastoja. Alkuperätodistusten kohdemaiden kärjessä on jo pitkään ollut Venäjä, mutta kakkospaikalla on nyt toista vuotta Kiina. Kauppakamarien todistuksilla sujuvoitetaan suomalaisyritysten vientiä EU:n ulkopuolelle.

Syntyikö tuotteesta tai työn jäljestä riita? Tavarantarkastus ratkaisee riidan yli puolessa tapauksista27.12.2017 05:00Tiedote

Erimielisyydet isojen hankintojen tai työsuoritteiden laadussa eivät ole harvinaisia. Jos neuvottelut ongelmatilanteissa eivät etene tai osapuolilla on hyvin erilaiset käsitykset mahdollisesta virheellisyydestä, voi Keskuskauppakamarin hyväksymästä tavarantarkastajasta (HTT) olla apua. Tavarantarkastuksen asiakkaiden keskuudessa toteutetun kyselyn mukaan 50,5 prosentissa tapauksista tavarantarkastuskertomus johti kiistassa sovintoon, ja oikeudenkäynniltä tai kuluttajariitalautakunnalta vältyttiin.