Verotuksen tiekartassa suuri mahdollisuus uudistuksiin

Keskuskauppakamarin johtaja Ann-Mari Kemell näkee verotuksen tiekartassa suuren mahdollisuuden uudistaa verojärjestelmää. Kemell pitää tärkeänä, että mahdollisuutta ei tuhlata hienosäätöön. Tiekartan tulee tarjota aitoja uudistuksia, joilla luodaan kasvuedellytyksiä yrityksille ja lisätään kannustimia työntekoon.

Ann-Mari Kemell / Kuva: Mika Levälampi

Hallitus on käynnistämässä verotuksen tiekartan eli pitkän aikavälin suunnitelman valmistelun, jossa etsitään ratkaisuja muun muassa digitalisaation, robotisaation, jakamistalouden, alustatalouden ja kansainvälisen verokilpailun aiheuttamiin haasteisiin. Keskuskauppakamarin verotuksesta vastaava johtaja Ann-Mari Kemell pitää hallituksen käynnistämää hanketta verotuksen tiekartasta erittäin tervetulleena.

“Verojärjestelmän pitkäjäntäinen kehittäminen ja uudistaminen yli hallituskausien on keskeisessä asemassa, kun luodaan yritystoiminnan edellyttämää vakaata toimintaympäristöä. Elinkeinoelämän kannalta oleellista on, että verojärjestelmä on ennakoitava, kansainvälisesti kilpailukykyinen ja että yritysten verotaakka ei kokonaisuudessa ainakaan lisäänny”, Keskuskauppakamarin Suuressa Veropäivässä puhunut Ann-Mari Kemell painottaa.

Kemell pitää tärkeänä, että tiekartassa tarkastellaan myös henkilöiden verotusta. “Verojärjestelmämme suurimpana epäkohtana voidaan pitää ansiotuloverotuksen liian jyrkkää progressiota, joka toimii haittaverona työnteolle. Ankara palkkatulojen verotus ei kannusta ylennyksen vastaanottamiseen, lisätyön tekemiseen tai lisäkoulutuksen hankkimiseen. Se on merkittävä rakenteellinen ongelma, sillä Suomen menestys tulee jatkossakin rakentumaan koulutuksen ja osaamisen varaan”, Kemell sanoo.

Keskuskauppakamarin Suuri Veropäivä järjestettiin Finlandia-talolla Helsingissä 27.9.2017 tänä vuonna jo 30. kerran. Paikalla oli totuttuun tapaan vero-oikeuden keskeiset toimijat ja vaikuttajat.

Ann-Mari Kemell / Kuva: Mika Levälampi
Ann-Mari Kemell - Kuva: Pasi Murto
Ann-Mari Kemell / Kuva: Pasi Murto

Pörssiyhtiöiden hallitukset päättävät jatkossakin toimitusjohtajan palkitsemisesta16.4.2018 13:19Tiedote

Valtiovarainministeriön osakkeenomistajien oikeudet -työryhmä on tänään antanut mietintönsä, joka sisältää muutoksia esimerkiksi institutionaalisten sijoittajien avoimuuteen ja toimitusjohtajan palkitsemiseen. Työryhmän ehdottamilla muutoksilla ei Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaan mukaan olisi merkittäviä vaikutuksia suomalaisiin pörssiyhtiöihin.

EU:n ajama amerikkalaistyylinen ryhmäkanne ei sovi Suomeen13.4.2018 14:17Tiedote

Euroopan komission julkistama Kuluttajat vahvempaan asemaan -lakipaketti sisältää ryhmäkannetta koskevan direktiiviehdotuksen. Ryhmäkanteen toteutuminen komission esittämässä muodossa tekisi tyhjäksi suomalaisen tasapainoisen ryhmäkannesääntelyn ja virkavastuulla tehtävän harkinnan. Ehdotus sisältää Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaan mukaan piirteitä amerikkalaisesta ryhmäkannekäytännöstä, jossa yksityiset tahot voivat tehtailla kanteita.

Kehysriihen päätökset eivät korjaa rakenteellista alijäämää11.4.2018 21:56Tiedote

Hallituksen kehysriihessä päättämät toimet ovat Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemen mukaan oikeansuuntaisia. Työllisyyttä tukevat ratkaisut eivät kuitenkaan riitä nostamaan työllisyysastetta sellaiselle tasolle, että julkisen talouden rakenteellinen alijäämä korjaantuisi. Romakkaniemi on pettynyt, että hallitusohjelman kirjauksesta huolimatta paikallinen sopiminen ei edennyt kehysriihessä.

Keskuskauppakamarin Romakkaniemi kehysriihestä: Vetokratia halvaannuttaa päätöksentekoa3.4.2018 11:35Tiedote

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi perää hallitukselta julkista taloutta tervehdyttäviä päätöksiä kehysriihessä. Talouskasvu on jättänyt varjoonsa sen tosiasian, että julkinen velka kasvaa edelleen ja hyvinvointivaltion tulevaisuuden kannalta välttämättömiä rakenteellisia uudistuksia on edelleen tekemättä. Työllisyysaste on aivan liian alhainen hyvinvointiyhteiskunnan rahoituksen turvaamiseksi.

Sote-uudistus vietävä maaliin - paluu lähtöruutuun olisi surkea vaihtoehto14.3.2018 00:30Tiedote

Ehdotettu sote-uudistus ei ole täydellinen ratkaisu sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämiseksi pitkällä aikavälillä. Uudistuksen toteuttaminen on kuitenkin huomattavasti parempi vaihtoehto kuin sen kaataminen. “Sote-uudistus vie tilannetta parempaan suuntaan nykytilaan verrattuna. Se luo myös hyvän pohjan kehittää palveluiden tuottavuutta ja laatua tulevaisuudessa. Sen takia uudistus on parempi toteuttaa, kuin palata alkuruutuun”, toteaa Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.