Verotuksen tiekartassa suuri mahdollisuus uudistuksiin

Keskuskauppakamarin johtaja Ann-Mari Kemell näkee verotuksen tiekartassa suuren mahdollisuuden uudistaa verojärjestelmää. Kemell pitää tärkeänä, että mahdollisuutta ei tuhlata hienosäätöön. Tiekartan tulee tarjota aitoja uudistuksia, joilla luodaan kasvuedellytyksiä yrityksille ja lisätään kannustimia työntekoon.

Ann-Mari Kemell / Kuva: Mika Levälampi

Hallitus on käynnistämässä verotuksen tiekartan eli pitkän aikavälin suunnitelman valmistelun, jossa etsitään ratkaisuja muun muassa digitalisaation, robotisaation, jakamistalouden, alustatalouden ja kansainvälisen verokilpailun aiheuttamiin haasteisiin. Keskuskauppakamarin verotuksesta vastaava johtaja Ann-Mari Kemell pitää hallituksen käynnistämää hanketta verotuksen tiekartasta erittäin tervetulleena.

“Verojärjestelmän pitkäjäntäinen kehittäminen ja uudistaminen yli hallituskausien on keskeisessä asemassa, kun luodaan yritystoiminnan edellyttämää vakaata toimintaympäristöä. Elinkeinoelämän kannalta oleellista on, että verojärjestelmä on ennakoitava, kansainvälisesti kilpailukykyinen ja että yritysten verotaakka ei kokonaisuudessa ainakaan lisäänny”, Keskuskauppakamarin Suuressa Veropäivässä puhunut Ann-Mari Kemell painottaa.

Kemell pitää tärkeänä, että tiekartassa tarkastellaan myös henkilöiden verotusta. “Verojärjestelmämme suurimpana epäkohtana voidaan pitää ansiotuloverotuksen liian jyrkkää progressiota, joka toimii haittaverona työnteolle. Ankara palkkatulojen verotus ei kannusta ylennyksen vastaanottamiseen, lisätyön tekemiseen tai lisäkoulutuksen hankkimiseen. Se on merkittävä rakenteellinen ongelma, sillä Suomen menestys tulee jatkossakin rakentumaan koulutuksen ja osaamisen varaan”, Kemell sanoo.

Keskuskauppakamarin Suuri Veropäivä järjestettiin Finlandia-talolla Helsingissä 27.9.2017 tänä vuonna jo 30. kerran. Paikalla oli totuttuun tapaan vero-oikeuden keskeiset toimijat ja vaikuttajat.

Ann-Mari Kemell / Kuva: Mika Levälampi
Ann-Mari Kemell - Kuva: Pasi Murto
Ann-Mari Kemell / Kuva: Pasi Murto

Vapaakaupan edistäminen Kauppakamarin EU-teesien kärjessä – Yritykset haluavat toimivat markkinat ja lisää kauppasopimuksia24.10.2017 01:00Tiedote

Talouskasvun ja työpaikkojen luominen vapaakaupan ja avoimen markkinatalouden avulla on palautettava Euroopan unionin kärkihankkeeksi. Kauppakamari on listannut yritysten kymmenen keskeisintä seikkaa EU:n kehittämiseksi. “Ideologisen integraation ja keskusjohtoisen suunnitelmatalouden aika näyttää Euroopassa olevan ohi”, arvioi Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Timo Vuori.

Suomen Carita Wallgren-Lindholm kansainväliseen ICC-huippupestiin10.10.2017 15:15Kutsu

Kansainvälinen kauppakamari ICC on nimittänyt 9.10.2017 Sydneyssä pitämässään kokouksessa suomalaisen Carita Wallgren-Lindholmin maailman johtavan kansainvälistä välimiesmenettelyä kehittävän valiokunnan, ICC Commission on Arbitration and ADR, puheenjohtajaksi. Ensimmäisenä naisena ja pohjoismaalaisena tehtävään valittu asianajaja Wallgren-Lindholm aloittaa tehtävässä 1.1.2018. Valinta on vahva tunnustus myös Suomelle työstä tällä alalla.

Johtajat jakavat työpäivänsä nuoren kanssa – jo yli 400 johtajaa mukana Tuhat Nuorta johtajaa hankkeessa30.9.2017 06:00Tiedote

Yritysjohtajat tarttuvat haasteeseen tutustuttaa nuoria johtamistyöhön. Tuhat Nuorta Johtajaa -kampanja tuo päiväksi yhteen johtajan ja 17–24-vuotiaan johtamisesta kiinnostuneen nuoren. Nuori osallistuu johtajan todelliseen työpäivään ja pääsee seuraamaan johtajan arkea – tutkimaan, kokemaan ja oppimaan. Kampanjan järjestävät kauppakamarit, Nuorkauppakamarit ja Yes-verkosto.

Keskuskauppamakamari järjestää mentorointiohjelman naisjohtajille neljättä kertaa29.9.2017 04:00Kutsu

Haku Keskuskauppakamarin suosittuun naisjohtajien mentorointiohjelmaan on avattu. Ohjelma käynnistetään nyt neljättä kertaa aiempien kierrosten positiivisten palautteiden kannustamana. Keskuskauppakamarin selvitysten mukaan naisten osuus pörssiyhtiöiden hallituspaikoista nousi keväällä ennätystasolle, 27 prosenttiin ja suurissa pörssiyhtiöissä 33 prosenttiin. Pörssiyhtiöiden johtoryhmistä 20 prosenttia on naisia, mutta liiketoimintoja johtavista vain 10 prosenttia. Naisten nousua yritysjohtoon Keskuskauppakamari tukee kansainvälisesti palkitulla naisjohtajaohjelmallaan.