Viime vuonna tapahtui vajaa satatuhatta liikennevahinkoa – Lähes puolet parkkipaikoilla

Vuoden 2019 liikennevahingoista 82 prosenttia oli omaisuusvahinkoja ja 18 prosenttia henkilövahinkoja. Henkilövahinkoon johtaneita liikennevahinkoja tapahtui 17 776. Loukkaantuneita oli 23 008 henkilöä, joista 313 sai vakavia vammoja.
– Liikennevahinkojen määrää ei ole saatu merkittävään laskuun. Viime vuonna vahingot vähenivät alle kolmella prosentilla edellisestä vuodesta. Henkilövahinkojen määrässä ei ole tapahtunut suotuisaa kehitystä viimeiseen kymmeneen vuoteen. Viranomaisten valmisteilla oleville liikenneturvallisuusstrategioille ja niiden perusteella tehtäville turvallisuustoimenpiteille on todellakin suuri tarve, OTIn liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari painottaa.
Yleisin liikennevakuutuksesta korvattu vahinko vuonna 2019 oli peruutusvahinko. Liikennevahingoista lähes joka kolmas (30 %) tapahtui peruutettaessa.
– Parkkipaikoilla tapahtuvia kolhuja voi välttää ajamalla parkkiruutuun läpi tai peruuttamalla siihen, sillä poisperuuttamisessa on enemmän riskejä. Lumisella kelillä kannattaa ennen liikkeelle lähtöä puhdistaa lumet ikkunoiden lisäksi myös auton mahdollisten tutkien ja kameroiden edestä, OTIn liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty vinkkaa.
Valtaosa (76 %) vahingoista tapahtui henkilö- tai pakettiautoilla ajaneille, kun tarkastellaan pysäköintialueiden ulkopuolella tapahtuneita vahinkoja.
Mopoilijoiden ja moottoripyöräilijöiden vahingot vähenivät – osuus vakavista vammautumisista silti suuri
Moottoripyöräilijöiden ja mopoilijoiden yksittäisvahingot vähenivät viime vuonna huomattavasti edelliseen vuoteen nähden. Yksittäisvahinko tarkoittaa sitä, ettei vahingossa ollut muita osallisia kuin mopoilija tai moottoripyöräilijä itse ja mahdollisesti heidän kyydissään matkustaneet.
Moottoripyöräilijöiden yksittäisvahinkoja tapahtui 1 459, mikä on noin 300 vähemmän kuin vuonna 2018. Mopoilijoiden yksittäisvahinkoja tapahtui 1 522, mikä on puolestaan lähes 200 vahinkoa vähemmän edeltävään vuoteen nähden.
Toisaalta kolmannes (33 %) liikennevakuutuksesta korvatuista vakavista vammautumisista tapahtui moottoripyöräilijöille ja mopoilijoille. Myös moottorikelkkailijoiden osuus (7 %) vakavasti vammautuneista on korkea kelkkojen määrään nähden. Mopoilijoiden, moottoripyöräilijöiden ja kelkkailijoiden vammautumiset kattoivat kaikkiaan 40 prosenttia liikennevakuutuksesta korvatuista vakavista vammautumisista.
– Mopoissa, moottoripyörissä ja moottorikelkoissa ei ole umpinaista koria ja siihen liittyviä turvalaitteita, kuten esimerkiksi turvavöitä. Siksi näillä ajoneuvoilla tieltä suistuessa tai kaatuessa ollaan hyvin alttiina loukkaantumiselle, kun turvalaitteiden antama suoja puuttuu, Räty huomauttaa.
Vuonna 2019 isoimmat kolaripiikit ajoittuivat tammikuulle
Viime vuonna eniten liikennevahinkoja tapahtui tammikuussa. Tammikuussa oli monta päivää, jolloin liikennevahinkoja tapahtui yli 500. Keskimäärin vahinkoja tapahtui viime vuonna 270 päivässä.
– Viime vuoden tammikuulle osui monta päivää, jolloin liikennevahinkoja oli tuplaten keskivertopäivään verrattuna. Valitettavasti monena noista päivistä myös loukkaantumisia tapahtui keskimääräistä enemmän, Räty kertoo.
Missä kolaroidaan eniten? Tarkastele liikennevahinkoja sähköisessä portaalissa
Vuoden 2019 liikennevahinkotilannetta kuntatasolla on koottu liikennevahinkotilaston kärkikuntaliitteeseen. Lisäksi vuoden 2019 liikennevahinkoaineistoja voi tarkastella OTIn Liikennevahinkoportti-palvelussa, joka sisältää liikennevakuutuksesta korvatut vahingot kaikkiaan kymmeneltä vuodelta. Portaalissa vahinkoja voi tarkastella useasta eri näkökulmasta, esimerkiksi paikkakuntakohtaisesti. Avoin ja maksuton portaali löytyy osoitteesta www.oti.fi/liikennevahinkoportti
Lisätietoja:
Liitteet:OTIn vakuutusyhtiöiden liikennevahinkotilasto 2019 (pdf) sekä kärkikuntaliite (pdf). Liitteestä löytyvät kunnat, joissa tapahtuu yli 250 vahinkoa vuosittain.
- Liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty, 040 922 1365
- Liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari, 050 306 9884
etunimi.sukunimi@oti.fi - Viestintä, 040 450 4700
Onnettomuustietoinstituutti (OTI) tekee työtä ennaltaehkäistäkseen liikenneonnettomuuksia Suomessa. OTI koordinoi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa ja hallinnoi tutkinnasta kerättyä tietoa muiden liikennevahinkotilastojensa lisäksi. Tilastotiedon määrä ja laatu ovat kansainvälisesti ainutlaatuisia. OTI tarjoaa tärkeää tietoa, jolla voidaan vaikuttaa liikenneturvallisuuteen sekä lainsäädännön että käytännön toimenpiteiden tasolla. Instituutti toimii erillisenä yksikkönä Liikennevakuutuskeskuksessa. www.oti.fi
Kuvat

Liitteet
Tietoja julkaisijasta

Itämerenkatu 11-13
00180 Helsinki
Viestintä p. 040 450 4700http://www.oti.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Onnettomuustietoinstituutti
Poliisina onnettomuustutkinnan ytimessä jokainen yksityiskohta ratkaisee26.6.2025 06:20:00 EEST | Uutinen
Henkilöhaastattelu I Kun poliisi kohtaa liikenneonnettomuuden, hän näkee usein vain yhden hetken tapahtumaketjusta. Tutkijalautakuntatyössä näkökulma laajenee. Siinä pureudutaan syihin, seurauksiin ja mahdollisuuksiin estää vastaavat onnettomuudet tulevaisuudessa.
OTI: Mikroliikennelaki parantaa turvallisuutta – seuranta alkaa18.6.2025 06:10:00 EEST | Tiedote
Onnettomuustietoinstituutti tukee 17.6. voimaan tullutta mikroliikennelakia ja pitää sitä tärkeänä askeleena liikenneturvallisuuden parantamisessa. Lain vaikutuksia seurataan, ja OTI:n mukaan jatkossakin on syytä arvioida sääntelyn tarkentamistarpeita.
Veteen suistuneet autot: mitä tutkijalautakunnat kertovat?12.6.2025 11:50:00 EEST | Blogi
Onnettomuudet, joissa autot päätyvät veteen, ovat äärimmäisen vaarallisia, mutta niistä voi selvitä oikeilla ennaltaehkäisy- ja pelastautumistoimilla, kirjoittaa Onnettomuustietoinstituutin liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty.
Ajokortti-ikä takaisin 18 vuoteen15.5.2025 07:15:00 EEST | Uutinen
Henkilöhaastattelu I Oikeuslääkäri Sanna Ahola toivoo etänä tehtyjen ajokorttitarkastusten lopettamista ja ajokortti-iän nostamista takaisin 18 vuoteen. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntajäsenenä hän korostaa, että nuorten kuljettajien riskien arviointi on epävarmaa ja usko omaan kuolemattomuuteen vahva.
Kiinnostus liikenneonnettomuuksien tutkintaan virisi jo lapsuudessa10.4.2025 07:10:00 EEST | Uutinen
Henkilöhaastattelu I Onnettomuustutkintatyö kiinnosti Visa Sarparantaa jo lapsena. Nyt hän työskentelee Kymenlaakson tutkijalautakunnan uutena käyttäytymistiedejäsenenä, ja on tehtävästä silmin nähden innostunut. Siviilityönään hän on työterveys- ja ilmailupsykologi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme