Viime vuonna tapahtui vajaa satatuhatta liikennevahinkoa – Lähes puolet parkkipaikoilla

Vuoden 2019 liikennevahingoista 82 prosenttia oli omaisuusvahinkoja ja 18 prosenttia henkilövahinkoja. Henkilövahinkoon johtaneita liikennevahinkoja tapahtui 17 776. Loukkaantuneita oli 23 008 henkilöä, joista 313 sai vakavia vammoja.
– Liikennevahinkojen määrää ei ole saatu merkittävään laskuun. Viime vuonna vahingot vähenivät alle kolmella prosentilla edellisestä vuodesta. Henkilövahinkojen määrässä ei ole tapahtunut suotuisaa kehitystä viimeiseen kymmeneen vuoteen. Viranomaisten valmisteilla oleville liikenneturvallisuusstrategioille ja niiden perusteella tehtäville turvallisuustoimenpiteille on todellakin suuri tarve, OTIn liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari painottaa.
Yleisin liikennevakuutuksesta korvattu vahinko vuonna 2019 oli peruutusvahinko. Liikennevahingoista lähes joka kolmas (30 %) tapahtui peruutettaessa.
– Parkkipaikoilla tapahtuvia kolhuja voi välttää ajamalla parkkiruutuun läpi tai peruuttamalla siihen, sillä poisperuuttamisessa on enemmän riskejä. Lumisella kelillä kannattaa ennen liikkeelle lähtöä puhdistaa lumet ikkunoiden lisäksi myös auton mahdollisten tutkien ja kameroiden edestä, OTIn liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty vinkkaa.
Valtaosa (76 %) vahingoista tapahtui henkilö- tai pakettiautoilla ajaneille, kun tarkastellaan pysäköintialueiden ulkopuolella tapahtuneita vahinkoja.
Mopoilijoiden ja moottoripyöräilijöiden vahingot vähenivät – osuus vakavista vammautumisista silti suuri
Moottoripyöräilijöiden ja mopoilijoiden yksittäisvahingot vähenivät viime vuonna huomattavasti edelliseen vuoteen nähden. Yksittäisvahinko tarkoittaa sitä, ettei vahingossa ollut muita osallisia kuin mopoilija tai moottoripyöräilijä itse ja mahdollisesti heidän kyydissään matkustaneet.
Moottoripyöräilijöiden yksittäisvahinkoja tapahtui 1 459, mikä on noin 300 vähemmän kuin vuonna 2018. Mopoilijoiden yksittäisvahinkoja tapahtui 1 522, mikä on puolestaan lähes 200 vahinkoa vähemmän edeltävään vuoteen nähden.
Toisaalta kolmannes (33 %) liikennevakuutuksesta korvatuista vakavista vammautumisista tapahtui moottoripyöräilijöille ja mopoilijoille. Myös moottorikelkkailijoiden osuus (7 %) vakavasti vammautuneista on korkea kelkkojen määrään nähden. Mopoilijoiden, moottoripyöräilijöiden ja kelkkailijoiden vammautumiset kattoivat kaikkiaan 40 prosenttia liikennevakuutuksesta korvatuista vakavista vammautumisista.
– Mopoissa, moottoripyörissä ja moottorikelkoissa ei ole umpinaista koria ja siihen liittyviä turvalaitteita, kuten esimerkiksi turvavöitä. Siksi näillä ajoneuvoilla tieltä suistuessa tai kaatuessa ollaan hyvin alttiina loukkaantumiselle, kun turvalaitteiden antama suoja puuttuu, Räty huomauttaa.
Vuonna 2019 isoimmat kolaripiikit ajoittuivat tammikuulle
Viime vuonna eniten liikennevahinkoja tapahtui tammikuussa. Tammikuussa oli monta päivää, jolloin liikennevahinkoja tapahtui yli 500. Keskimäärin vahinkoja tapahtui viime vuonna 270 päivässä.
– Viime vuoden tammikuulle osui monta päivää, jolloin liikennevahinkoja oli tuplaten keskivertopäivään verrattuna. Valitettavasti monena noista päivistä myös loukkaantumisia tapahtui keskimääräistä enemmän, Räty kertoo.
Missä kolaroidaan eniten? Tarkastele liikennevahinkoja sähköisessä portaalissa
Vuoden 2019 liikennevahinkotilannetta kuntatasolla on koottu liikennevahinkotilaston kärkikuntaliitteeseen. Lisäksi vuoden 2019 liikennevahinkoaineistoja voi tarkastella OTIn Liikennevahinkoportti-palvelussa, joka sisältää liikennevakuutuksesta korvatut vahingot kaikkiaan kymmeneltä vuodelta. Portaalissa vahinkoja voi tarkastella useasta eri näkökulmasta, esimerkiksi paikkakuntakohtaisesti. Avoin ja maksuton portaali löytyy osoitteesta www.oti.fi/liikennevahinkoportti
Lisätietoja:
Liitteet:OTIn vakuutusyhtiöiden liikennevahinkotilasto 2019 (pdf) sekä kärkikuntaliite (pdf). Liitteestä löytyvät kunnat, joissa tapahtuu yli 250 vahinkoa vuosittain.
- Liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty, 040 922 1365
- Liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari, 050 306 9884
etunimi.sukunimi@oti.fi - Viestintä, 040 450 4700
Onnettomuustietoinstituutti (OTI) tekee työtä ennaltaehkäistäkseen liikenneonnettomuuksia Suomessa. OTI koordinoi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa ja hallinnoi tutkinnasta kerättyä tietoa muiden liikennevahinkotilastojensa lisäksi. Tilastotiedon määrä ja laatu ovat kansainvälisesti ainutlaatuisia. OTI tarjoaa tärkeää tietoa, jolla voidaan vaikuttaa liikenneturvallisuuteen sekä lainsäädännön että käytännön toimenpiteiden tasolla. Instituutti toimii erillisenä yksikkönä Liikennevakuutuskeskuksessa. www.oti.fi
Kuvat

Liitteet
Tietoja julkaisijasta
OnnettomuustietoinstituuttiItämerenkatu 11-13
00180 Helsinki
Viestintä p. 040 450 4700http://www.oti.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Onnettomuustietoinstituutti
OTIn vuosiraportti 2024: Päihteet, nopeus ja turvavyön puuttuminen korostuvat kuolonkolareissa – nuoret yliedustettuina18.12.2025 07:27:29 EET | Tiedote
Onnettomuustietoinstituutin (OTI) vuosiraportti kokoaa tutkijalautakuntien tiedot kaikista vuoden 2024 kuolemaan johtaneista tieliikenneonnettomuuksista. Raportin mukaan päihteet ja ylinopeus olivat keskeisiä taustatekijöitä kuolemaan johtaneissa moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa. Henkilö- ja pakettiautoissa kuolleista lähes puolet oli ilman turvavyötä. Nuoret kuljettajat olivat moottoriajoneuvo-onnettomuuksien aiheuttajina yliedustettuina.
Liikennevahinkojen määrä laski yhä, korvausmenot 430 miljoonaa euroa16.12.2025 07:44:00 EET | Tiedote
Vuonna 2024 tapahtui yhteensä 88 831 liikennevakuutuskorvauksiin johtanutta vahinkoa. Vahinkomäärä laski prosentilla edellisvuoteen verrattuna ja oli kuusi prosenttia pienempi kuin vuosien 2015–2023 keskiarvo. Korvauksia viime vuonna tapahtuneista liikennevahingoista maksetaan arviolta 430 miljoonaa euroa eli keskimäärin 4 500 euroa vahinkoa kohden.
Mediakutsu: Mitä lasten ja vanhusten onnettomuudet opettavat heikoimmassa asemassa olevista liikenteessä? – tilaisuus Turussa 28.11.13.11.2025 07:47:00 EET | Kutsu
Lasten ja iäkkäiden henkilöiden liikenneonnettomuudet paljastavat, missä järjestelmä pettää ja mitä siitä voidaan oppia. Miten voimme suojella kaikkein haavoittuvimpia tienkäyttäjiä?
Laaja raportti paljastaa: Joka toinen kuolonkolari ajetaan ilman ylinopeutta – nopeus yhä kohtalokas tekijä11.11.2025 07:44:00 EET | Tiedote
Kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa nopeus on kohtalokas tekijä. Joka toisessa tapauksessa onnettomuuden aiheuttanut kuljettaja ei kuitenkaan aja ylinopeutta, mutta usein vauhti on tilanteeseen nähden liian kova.
Ajoterveyden arviointi vaatii muutosta – puolet riskikuljettajista jää piiloon31.10.2025 07:30:00 EET | Tiedote
Moni ajoterveysriski jää tunnistamatta ennen vakavaa onnettomuutta. Onnettomuustietoinstituutin mukaan vastuu ajokyvyn arvioinnista kuuluu terveydenhuollon ohella myös poliisille ja jokaiselle kuljettajalle itselleen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme