Viisi vinkkiä hyvän vuokrasopimuksen laatimiseksi

Loppukesästä eletään jälleen vuokra-asuntomarkkinoiden vilkkainta sesonkia, kun monet opiskelijat etsivät uutta kotia. Tällöin Suomessa laaditaan tuhansia vuokrasopimuksia.

Vuokrasopimus kannattaa laatia aina kirjallisesti. Kuva: Shutterstock

Suomen Vuokranantajien lakimiehen Susanna-Maria Aarnivuon mukaan ”paras tapa hoitaa riitaisuudet on välttää ne kokonaan hyvin laaditulla vuokrasopimuksella”. Ota siis haltuun vinkit hyvän vuokrasopimuksen laatimiseksi.

1. Selkeä

Vuokrasopimuksen tulisi olla selkeä sekä vuokralaiselle että vuokranantajalle. Kannattaa siis sopia vain sellaisista ehdoista, jotka itsekin ymmärtää. Vuokrasopimuksissa suhteellisen yleinen sopimusehto, jonka mukaan vuokrasopimus on ensin määräaikainen ja sen jälkeen toistaiseksi voimassa oleva, on riitatilanteissa epäselvä. Yleisen sopimusoikeudellisen periaatteen mukaan epäselviä sopimusehtoja tulkitaan laatijan vahingoksi, joka on lähes aina vuokranantaja.

Sopimus kannattaa siis laatia selkeästi joko toistaiseksi voimassa olevaksi tai määräaikaiseksi. Yksi mahdollisuus hakea vuokrasuhteeseen pysyvyyttä on sopia toistaiseksi voimassa olevan vuokrasopimuksen irtisanomisajan ensimmäisestä mahdollisesta alkamispäivästä.

1. Reilu

Vuokrasopimuksessa olisi syytä kiinnittää huomiota myös sopimustasapainoon. Mitä enemmän sopimusehdoilla poiketaan vain toisen osapuolen hyväksi sopimuksenvaraisista säännöksistä, sitä vahvemmin poikkeaman pitäisi olla perusteltavissa. Jos esimerkiksi sovitaan irtisanomisajan ensimmäinen mahdollinen alkamisajankohta vasta vuoden päähän, olisi reilua, että tämä ehto sitoo sekä vuokralaista että vuokranantajaa.

Mikäli ennenaikaisen irtisanomisen varalle halutaan ottaa sopimussakko, tulee sen olla kohtuullinen. Kohtuulliseksi sopimussakoksi katsotaan yleensä 1–2 kuukauden vuokraa vastaava summa.

1. Ennakoiva

Sopimussuhteen aikana tapahtuviin muutoksiin, kuten vesimittarien käyttöönottoon, on hyvä varautua ennakolta sopimusehdoin. Myös vuokrasuhteen päättymishetken tilanne kannattaa huomioida jo etukäteen. Vuokralaisten vaihdosta helpottaa yleensä se, että muuttopäiväksi on sovittu vuokrasopimuksen päättymispäivä. Ilman sopimista muuttopäivää koskeva lainsäädäntö voi tulla ikävänä yllätyksenä. Jos muuttopäivästä ei ole erikseen sovittu, asunnon tulee olla täysin tyhjä vasta sopimuksen päättymistä seuraavan arkipäivän jälkeen.

Muuton lähestyessä vuokralaiselle kannattaa lähettää etukäteen tarkemmat loppusiivousohjeet, jotta siivoukselta vaaditusta tasosta ei synny jälkikäteen erimielisyyttä ja vakuus saadaan palautettua mahdollisimman mutkattomasti.

1. Joustava

Vaikka monesta asiasta voidaan sopia vuokrasuhteen aikanakin osapuolten yhteisen tahdon mukaisesti, kannattaa joustovaraa sisällyttää myös vuokrasopimuksen ehtoihin. Esimerkiksi vuokrankorotuksen perusteen voi sitoa johonkin enimmäisprosenttiin. Tällainen ehto tarjoaa vuokranantajalle hyvän liukumavaran vaikkapa sen mukaan, miten hoitovastike tai muu kustannustaso on noussut. Toisaalta hyvästä vuokrasuhteesta voi palkita tekemällä varsin maltillisia korotuksia tai jättämällä ne jopa kokonaan tekemättä.

Kannattaa myös muistaa, että tietyistä asioista ei voida sopia laista poikkeavasti. Esimerkiksi vuokralaisen yhden kuukauden irtisanomisaikaa ei voida pidentää tai vuokrasopimuksen purkuperusteita lisätä.

1. Räätälöity

Sopimusmallit, kuten Suomen Vuokranantajien tarjoamat vuokrasopimukset, kannattaa aina muokata omaan tilanteeseen sopiviksi. Jos vuokrakohde on esimerkiksi ns. allergia-asunto ja vuokralainen haluaa ottaa sinne lemmikin, voidaan tämä sallia vaikkapa sillä ehdolla, että vuokralainen sitoutuu maksamaan huoneiston allergiatasoisen siivouksen vuokrasuhteen päättyessä. Allergiaystävällisyys kannattaa tällöin huomioida kuntoa määriteltäessä.

Vaikka toistaiseksi voimassa oleva sopimus on pätevä suullisenakin, vuokrasopimus kannattaa laatia aina kirjallisesti. Tämä vähentää epäselvyyksiä ja luo pohjan sujuvalle vuokrasuhteelle.

Suomen Vuokranantajat tarjoavat lakineuvontaa ja vuokrasuhteissa tarvittavat asiakirjat jäsenilleen. Katso lisätietoa osoitteesta: https://vuokranantajat.fi/jasenyys/

Vuokrasopimus kannattaa laatia aina kirjallisesti. Kuva: Shutterstock

Suomessa on noin 300 000 asuntoa, joita vuokraavat eteenpäin yksityiset vuokranantajat. Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Teemme vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 21 000 vuokranantajaa.

Rakentamisen määräyksiä jäihin, infrahankkeet järjestykseen, asuntorakentamista ei pidä vaarantaa12.8.2020 07:53:59 EESTTiedote

Yksityisiä vuokranantajia edustava Suomen Vuokranantajat on laatinut laajan ehdotuslistan valtion talousarviokäsittelyyn. Järjestön mukaan koronakriisissä tehtävä elvytys on suunnattava kestävästi kasvua tuottaviin toimiin. Asuntorakentamisen turvaamiseksi järjestö antaa useita konkreettisia toimenpiteitä ja ehdottaa muun muassa, että väestönsuojien rakentamisvelvoite jäädytetään määräajaksi, toimitilojen muutokset asunnoiksi mahdollistetaan ilman kaavakäsittelyä ja valtio rahoittaa infrahankkeita sen perusteella, kuinka paljon ne käynnistävät asuntotuotantoa.

Korona vauhdittaa asuntosijoittamisen alueellisten erojen kasvua – Kaupunkirankingin kärjessä Kuopio4.8.2020 07:00:00 EESTTiedote

Suomen Vuokranantajat ry on julkaissut yhdessä Pellervon taloustutkimuskeskuksen (PTT) kanssa vuosittaisen ennusteen asuntosijoittamisen tuottojen kehityksestä. Ennusteessa arvioidaan vuokrien jatkavan maltillista kasvua. Koronakriisin oletetaan iskevän asuntojen hintakehitykseen loven, josta toivutaan nopeimmin kasvukeskuksissa. Asuntojen arvonnousun notkahdus nostaa keskimääräistä vuokratuottoa, mutta heikentää kokonaistuottoa. Kaupunkirankingin kärkeen nousee välivuoden jälkeen Kuopio.