Viiveitä Finentry-koronatestituloksien välittymisessä Oulun seudulla

Suomeen maahantulijat ohjataan käyttämään Finentry-palvelua osoitteessa www.finentry.fi koronatestin ajanvaraukseen. Palvelu opastaa ajanvarauksen tekemisessä.

Oulun seudulla Finentryn kautta tehty ajanvaraus ohjautuu Pihlajalinnan Isokadun ja Rehapoliksen koronanäytteenottopisteisiin. Näissä pisteissä koronatesteissä käyneiden maahantulijoiden koronatestitulosten saamisessa on ilmennyt satunnaisia viiveitä viikoilla 28- 30.

Viiveet johtuivat Finentry-palvelussa olleesta ohjelmointivirheestä, jonka ohjelmiston tekninen toteuttaja HUS Tietohallinto on korjannut 27.7.2021. Finentry-palvelu pahoittelee virheestä aiheutunutta haittaa.

Ongelma ei ole koskettanut muita Pihlajalinnan koronanäytteissä käyneitä asiakkaita eikä muualla Suomessa Finentry-näytteenottopisteissä käyneitä asiakkaita.

Mikäli maahantulija ei ole saanut Finentry-palvelusta testitulosta 48 tunnin kuluessa näytteenotosta, hän voi olla yhteydessä numeroon 09 471 80918 arkisin klo 11.30- 15.30 välisenä aikana tai tarvittaessa varata uuden ajan koronanäytteenottoon Finentry-palvelun kautta.

Lisätietoja: finentry@hus.fi

Operationer för att rengöra lungartärerna startar på nytt på HUS27.9.2021 10:07:31 EEST | Tiedote

Operationer för att rengöra lungartärerna, dvs. endarterektomi, har inletts vid HUS efter några års paus. Lärdom hämtades från utlandet och nu utför två hjärtkirurger vid Mejlans operationerna. En operation för att rengöra lungartärerna är den primära behandlingsmetoden för operationsdugliga patienter i fall där en akut blodpropp i lungorna inte löses upp utan omvandlas till en kronisk ärrförändring som förtränger lungartärerna.

Keuhkovaltimoiden puhdistusleikkaukset käynnistyneet uudelleen HUSissa27.9.2021 10:04:21 EEST | Tiedote

Keuhkovaltimoiden puhdistusleikkaukset ovat käynnistyneet HUSissa muutaman vuoden tauon jälkeen. Oppia on haettu ulkomailta ja nyt leikkauksia tekee Meilahdessa kaksi sydänkirurgia. Keuhkovaltimoiden puhdistusleikkaus on ensisijainen hoitokeino leikkaukseen soveltuville potilaille silloin, kun akuutti keuhkoveritulppa ei liukene, vaan muuttuu keuhkovaltimoita ahtauttavaksi krooniseksi arpimuutokseksi.