Ville Kurtti ehdolla SONKin puheenjohtajaksi

Jos liittokokous päättää, että olen heidän luottamuksensa arvoinen johtamaan SONKia voin luvata vain parhaani ja toimia aatteen palolla liikkeemme parhaaksi liittohallituksen kanssa yhdessä. Rohkaisen myös kaikkia kiinnostuneita lähtemään ehdolle liittohallituksen eri tehtäviin.

Ville Kurtti

Mietin pitkään omaa päätöstäni oman tulevaisuuteni suhteen SONKissa.Tämä vuosi varapuheenjohtajana on opettanut paljon ja olen päässyt tekemään monia asioita, joita en ole ennen tehnyt. Olen keskittynyt erityisesti poliittiseen vaikuttamiseen ja edunvalvontaa. Suurimpana projektina oli viime kuussa ollut puoluekokous, jossa saimme SONKin joukkueena edistettyä hyvin tavotteitamme, tosin valitettavasti yksi tärkeimmistä alotteista jäi hyväksymättä. Tämän lisäksi olen päässyt työskentelemään muun muassa tavoiteohjelman ja kannanottojen parissa sekä edustamaan kansainvälisilläkin areenoilla.

Liittohallituksen kanssa on ollut ilo työskennellä ja erityisesti Heidi puheenjohtajana, Silja varapuheenjohtajatoverina ja Neea toimistolla ovat olleet mahtavia työtovereita, minkä takia päätös oli tällä kertaa erityisen vaikea. Heidi on tehnyt puheenjohtajana hienoa työtä, varsinkin kun korona on tehnyt tästä vuodesta erityisen haastavan.

Olen kuitenkin pitkällisen mietinnän jälkeen päättänyt hakea teidän luottamusta SONKin puheenjohtajaksi. Tänä vuonna olen todennut, että haluan tehdä entistä enemmän SONKin hyväksi ja näen pystyväni siihen vain voimalla antaa SONKille täyden huomioni ja osaamiseni puheenjohtajana. Lisäksi koen nyt olevan itselleni henkilökohtaisesti paras aika, koska valmistun opinnoistani mahdollisesti jo ensi vuonna ja koen tämän viimeiseksi mahdollisuuksekseni hakea puheenjohtajaksi ja antamaan täyden huomioni ja osaamiseni liikkeen hyväksi.

Tänä vuonna olemme saavuttaneet paljon ja olleet aktiivisia erityisesti sosialidemokraattisen liikkeen sisällä. Ensi vuonna meidän tulisi olla entistä aktiivisempi ja näkyvämpi vaikuttaja myös opiskelijaliikkeessä, kampuksilla ja laajemmin yhteiskunnassa, minkä lisäksi meidän tulee tietysti saada kaikki irti pääministeripuolueen opiskelijajärjestön asemasta. SONKin tulee olla aktiivinen ja näyttävä poliittinen vaikuttaja, joka ei pelkästään reagoi muiden kannanottoihin ja ympäristön tapahtumiin vaan myös aloittaa keskusteluja ja tuo uusia esityksiä. Liikkeen sisällä meidän tulee aina olla mukana niissä paikoissa, joissa meille tärkeistä asioista päätetään ja uskaltaa olla myös julkisesti eri mieltä puolueen ja hallituksen kanssa.

Ensi vuoden tärkeitä vaikuttamisen paikkoja ovat muun muassa kuntavaalit, edustajistovaalit ja jatkuva työ sosiaaliturvan uudistuksen kanssa. Meidän tulisi olla myös entistä aktiivisemmin yhteydessä SDP:n kansanedustajiin ja keskeisiin päättäjiin erityisesti sivistysvaliokunnan ja sosiaaliturvauudistus -komitean jäseniin. Meidän tulee myös varmistaa pysyvä edustus takaisin puoluehallitukseen sekä puolueen uusiin työryhmiin. Meidän tuleekin toiminnallamme ja avauksillamme todistaa myös SDP:lle, että olemme ansainneet asemamme sosialidemokraattisen liikkeen koulutuspoliittisena asiantuntijaorganisaationa, joka myös välittää opiskelijoiden näkemykset ajankohtaisiin asioihin.

Edustajistovaaleissa toivoisin yhteistyön jatkuvan Demarinuorten kanssa. Ensi vuoden edustajistovaalit tulevat olemaan tätäkin vuotta suurempi urakka. Lähtötilanteemme monissa yliopistoissa ei ole hyvä ja poliittisten listojen yleinen tilanne ammattikorkeakouluissa haastava, minkä takia työtä pitää tehdä liiton ja osastojen tasolla jatkuvasti kampuksilla ja somessa. Osastot tarvitsevat tukea ja koulutusta myös poliittiseen työhön muun muassa kannanottojen ja viestinnän kehittämisessä.

Järjestöllisellä puolella näenkin osastojen tukemisen ja elävöittämisen erityisen tärkeänä. TOSYn puheenjohtajana olen saanut ensikäden kokemusta siitä, kuinka haastavaa osaston ylläpitäminen ja uusien toimijoiden löytäminen voi olla. Mielestäni tärkeimpiä asioita onkin panostaa jäsenhankintaan ja uusien jäsenten paremmin mukaanottaessa. Heidi on tehnyt tänä vuonna hienoa työtä jäsenpolun kanssa, minkä käytännön toteuttaminen hyvin on todella tärkeää. Lisäksi meidän tulee pystyä osallistamaan poliittisessa valmistelussa ja vaikuttamisessa yhä laajemmin jäsenistöämme.

Ville Kurtti

Demariopiskelijat vaatii: Opiskelijakunnille julkinen perusrahoitus!15.1.2021 13:00:47 EETTiedote

Ammattikorkeakoulujen opiskelijakuntien perusrahoitusta koskeva keskustelu sai viime syksynä taas paikan parrasvaloista, kun 26.10.2020 Turun ammattikorkeakoulun opiskelijakunta (TUO) ilmoitti eroavansa Suomen opiskelijakuntien liitosta (SAMOK). Syyksi Turun ammattikorkeakoulun opiskelijakunta ilmoitti opiskelijakunnan rahoitukseen liittyvät ongelmat, sekä haasteet opiskelijakunnan toiminnan turvaamisessa. TUO:n julkilausumassa kerrotaan opiskelijakuntien vaikeasta taloustilanteesta esimerkiksi seuraavasti: ”nykyisellä taloustilanteella Opiskelijakunta TUO joutuu punnitsemaan vakavasti, kuinka lain määrittämät tehtävät hoidetaan parhaalla mahdollisella tavalla.” Turun ammattikorkeakoulun opiskelijakunnan esittämät huolet muuttuneesta toimintaympäristöstä, sekä opiskelijoiden edunvalvonnan heikkenemisestä tulee ottaa vakavasti. Opiskelijakuntien haastava taloudellinen tilanne ja rahoituksellinen epävarmuus aiheuttavat Suomessa koko ajan kasvavaa eriarvoisuutta opiskelijakuntien ja sitä

Sosialidemokraattiset opiskelijat - SONK ry:n liittohallitus on järjestäytynyt11.1.2021 17:44:34 EETTiedote

Sosialidemokraattiset Opiskelijat SONK ry:n liittohallitus kokoontui etänä viikonloppuna 9.-10.1. suunnittelemaan järjestön tulevaa toimintaa sekä järjestäytymiskokoukseen. Liiton puheenjohtajana aloittaa Ville Kurtti. ”Alkanutta vuotta tulee varmasti yhä monin tavoin määrittelemään korona ja sen vaikutukset. Tämän takia on tärkeää, että aktiivinen opiskelijaliike pitää esillä erityisesti opiskelijoiden toimeentulon haasteita sekä hyvinvointiin panostamista. Lisäksi kuntavaaleissa myös opiskelijoiden ääni tulee saada kuuluviin, erityisesti korkeakoulukaupungeissa.” Kurtti toteaa. ”Tämä vuosi tulee varmasti suurelta osin kulumaan viime vuoden tavoin poikkeuksellisissa oloissa, mutta viime vuodesta paljon oppineena uskon, että tänä vuonna tulemme löytämään entistä enemmän uudenlaisia tapahtumia ja tapoja osallistaa jäseniämme entistä paremmin. Uskon liittohallituksen uuden vastuujaon antavan myös liittohallituksen jäsenille entistä enemmän mahdollisuuksia vaikuttaa ja osallistua toiminna

Ville Kurtti Demariopiskelijoiden puheenjohtajaksi4.11.2020 11:32:49 EETTiedote

Sosialidemokraattiset Opiskelijat – SONK ry:n 53. liittokokous järjestettiin viikonloppuna etäyhteydellä. Liittokokous valitsi tänään sunnuntaina 1.11. puheenjohtajakseen Ville Kurtin Turusta. Kuluvana vuonna järjestön varapuheenjohtajana toiminut Ville Kurtti valittiin tehtävään yksimielisesti. “Olen erittäin kiitollinen liittokokoukselta saamastani luottamuksesta ja vastuusta. Ensi vuonna puheenjohtajana haluan kehittää SONKista entistä rohkeamman, aloitteellisemman ja näkyvämmän poliittisen vaikuttajan sekä panostaa paikallisten toimijoiden tukemiseen erityisesti edustajistovaaleissa.” “Koronakriisin vaikutukset tulevat näkymään vielä pitkään myös opiskelijoilla ja korkeakouluissa. Erityisesti huolena on opiskelijoiden mielenterveys ja jaksaminen näinä haastavina aikoina. Myös opetuksen laatu ja lähiopetuksen tulevaisuus mietittyvät opiskelijakentällä. Koronan lisäksi jatkuvat myös huolet opiskelijoiden toimeentulosta sekä opiskelijakuntien riittävästä rahoituksesta. Muun muassa näi

Tiedote: Heidi Miettinen hakee jatkokautta SONKin puheenjohtajana21.9.2020 15:09:10 EESTTiedote

Syksyllä 2019 kun pohdin uskaltaako hakea SONKin puheenjohtajaksi, en todella olisi voinut arvata mitä kaikkea vuosi toisi tullessaan. SONKissa olen uskaltanut haastaa itseäni myös aiemmin, asettunut mukavuusalueeni ulkopuolelle ja oppinut valtavasti niin politiikasta, järjestöstä kuin itsestänikin. Puheenjohtajan työ, alkaneet sosionomiopinnot ja koronaepidemian mukaan tuomat muutokset ovat ajoittain kuormittaneet mutta enemmän on jäänyt harmittamaan mitä kaikkea emme ole päässeet SONKissa tekemään. Vuosi 2020 on ollut poikkeuksellinen ja haastava vallitsevan koronatilanteen takia emmekä ole päässeet toteuttamaan kaikkia suunniteltuja tapahtumia ja uudistuksia. Toisaalta on hyvä että se on pakottanut meidät myös SONKissa etsimään ja kokeilemaan uusia toimintatapoja, esimerkiksi etätapahtumien muodossa tai kokoamaan osastotoimijoitamme etänä toteutettaville osastokahveille vaihtamaan kuulumisia ja hyviä käytänteitä. Ensi vuonna SONK hyväksyy uuden strategiansa ja haluan tarjota myös tä

SONK lähtee edustajistovaaleihin arvot edellä18.9.2020 14:21:59 EESTTiedote

Tänä syksynä edustajistovaalit käydään Tampereen ja Helsingin ylioppilaskunnissa sekä kaikissa opiskelijakunnissa. SONK on laatinut valtakunnalliset edustajistovaaliteemat ja ne julkaistiin 18.9.2020 Facebook Livessä. Vaaliteemat ovat rakentuneet sosialidemokraattisten perusarvojen ympärille: tasa-arvo, solidaarisuus ja vapaus. SONK pitää tärkeänä että vaaliteemat edistävät feminismiä sekä antirasismia. Valtakunnallisen vaalikampanjan sloganiksi valikoitui tämän takia “Arvosi edustettuna”.

Demarinuorten ja SONKin julkilausuma SDP:n 46. puoluekokoukselle: Emme halua uutta kadotettua sukupolvea!20.8.2020 09:59:54 EESTTiedote

Demarinuoret ja SONK haluavat muistuttaa puoluetta nuorten syrjäytymisestä ja eriarvoisuudesta etenkin nyt, kun puolue on hallitusvastuussa. Globaali koronakriisi on heikentänyt nuorten työllisyyttä ja toimeentuloa entisestään. Haluamme, että yhteiskuntaa jälleenrakennettaessa Suomi ehkäisee nuorten syrjäytymistä ja puuttuu jo syrjäytyneiden tilanteisiin. Haluamme myös, että Suomi panostaa osaamiseen ja houkuttelee kansainvälisesti lisää osaajia, tutkijoita ja työntekijöitä. Velkaantuminen, työttömyys ja välivuodet merkitsevät nuoren kohdalla erityistä syrjäytymisvaaraa. Emme voi jatkuvasti paikkailla järjestelmän epäkohtia, vaan meidän täytyy pureutua nuorten arkeen kokonaisvaltaisemmin. “Ammattia vailla olevan ja velkaantuneen nuoren opiskelu ei saisi missään tapauksessa estää pääsyä velkajärjestelyyn. Nuorten velkaongelmiin on puututtava kokonaisvaltaisesti sekä järjestelmätason muutoksin että talousosaamista kasvattamalla”, toteaa SONKin puheenjohtaja Heidi Miettinen. Demarinuoret