Vindarna fläktar i Ilona Partanens konstverk på byggplatsstaket i Hagalund

Byggplatsen för kvarteret Tuultenristi (Vindarnas kors) i Hagalunds centrum omgärdas av illustratören Ilona Partanens konstverk som beskriver olika vindar. Byggbolaget YIT bygger bostadshus och kontorshus på området. Konstprojektet på byggplatsstaketet är ett samarbetsprojekt mellan YIT och EMMA – Esbo moderna konstmuseum. Målet är att med bildkonstens hjälp pigga upp vardagen för de förbipasserande, och att föra in konsten i det nya området som byggs i Hagalund och föra den närmare invånarna. Efter att verket har visats runt byggplatsen kommer det att införlivas i EMMAs samling och en del av motiven kommer att ses i form av konstverk i de nybyggda bostadshusens trapphus.

Ilona Partanens konstverk på byggplatsen för kvarteret Tuultenristi (Vindarnas kors), 2021. Bild: Paula Virta / EMMA – Esbo moderna konstmuseum

De nya bostadshusen har fått namnen Länsituuli (Västanvind), Etelätuuli (Sunnanvind) och Itätuuli (Östanvind). Utgångspunkten för Ilona Partanens verk har varit att hitta de respektive vindarnas karakteristiska drag, och att framhäva dem med visuella medel. I virvelvindarna i verket förenas såväl landskap och djurskepnader som vardagliga föremål – från hattar till båtar och flaggor. I sitt visuella språk har verket tagit intryck av det närbelägna havet, av folksagor och av mytologier. Verket printas ut på aluminium- och akrylskivor som fästs på det målade byggplatsstaketet.

Ilona Partanen verkar huvudsakligen som illustratör och grafisk designer, men att arbeta med konst i det offentliga rummet är också bekant för henne. Typiskt för hennes konst är den modiga användningen av färger, den måleriska stilen och de organiska formerna. Hennes verk för det offentliga rummet finns till påseende bl.a. i Myrbacka station, utförda tillsammans med kollektivet Multicoloured Dreams. Hon hör också till Grafia rf:s gatukonstgille G-REX.

Partanens verk fortsätter sin livscykel då dess element fogas till EMMAs samling, och de kan i framtiden visas också på andra platser i det offentliga rummet i Esbo. Verket är till sin natur reproducerbart, det vill säga man kan enligt behov göra nya versioner av dess element.

“Samarbetet erbjuder EMMA möjlighet att agera sakkunnig i ett projekt som för ut högklassig bildkonst ur museet, och placerar den mitt bland stadsborna och de förbipasserande. Samtidigt utökar vi EMMAs samlingar genom samarbetet”, gläder sig intendent Henna Paunu som ansvarar för EMMAs samlingar.

YIT:s projekt Tuultenristi (Vindarnas kors) intill Hagalunds metrostation och bussterminal består av två bostadshus i tolv våningar och ett i nio våningar, ett kontorshus i fem våningar och en parkeringsanläggning som betjänar bostadshusen. Byggarbetet på det första huset, Bostads Ab Esbo Itätuuli (Östanvind), inleddes i våras.

EMMA – Esbo moderna konstmuseum ligger i Utställningscentret WeeGee i Hagalund i Esbo. EMMAs konst visas inte bara på museets utställningar utan finns spridd över Esbo stad. En stor del av verken i EMMAs samling är ständigt tillgänglig för alla stadsbor – i stadsbilden runtom i Esbo, som monument i det offentliga rummet och i skolornas, sjukhusens, daghemmens, servicehusens och simhallarnas lokaler. EMMA genomför också mer omfattande projekt för offentlig konst i staden.

Bilder

Följ EMMA – Espoo Museum of Modern Art

Senaste pressmeddelandena från EMMA – Espoo Museum of Modern Art

EMMAn kokoelma saa merkittävän lisäyksen, kun valokuvataiteilija Marjukka Vainion teoksia lahjoitetaan osaksi kokoelmaa29.6.2021 12:00:00 EEST | Tiedote

EMMA – Espoon modernin taiteen museo on vastaanottanut lahjoituksen valokuvataiteilija Marjukka Vainion (1953–2019) perikunnalta. Lahjoitus sisältää yhteensä yli 60 teosta, jotka ajoittuvat 1990-luvulta aina 2010-luvulle saakka. Valokuvateosten lisäksi lahjoituskokoelmaan kuuluu arkistokokonaisuus, joka sisältää muun muassa koevedoksia.

Nya verk i samlingsutställningen Beröring – konstnärsdokumentären Heiskuja om Outi Heiskanen och en omfattande helhet grafikverk visas på EMMA22.6.2021 12:00:00 EEST | Tiedote

Utställningen Beröring som presenterar Saastamoinen stiftelsens samling uppdateras verk för verk och avdelning för avdelning. Avdelningen Människan och naturen har kompletterats med en helhet av Outi Heiskanens konstgrafik och en konstnärsdokumentär som beskriver hennes liv och arbete. Utställningen har också uppdaterats med två interaktiva installationer: Lauri Astalas medieverk Litet spektakel om att mötas och Pors & Raos kinetiska verk som reagerar på ljud.

New work added to the Touch exhibition – Heiskuja, a documentary film about Outi Heiskanen and a selection of her artworks are on display at EMMA22.6.2021 12:00:00 EEST | Press release

Touch presents a curated selection of works from the Saastamoinen Foundation Art Collection. The exhibition is renewed regularly, work by work and section by section. The Human and Nature section has newly been refreshed with a selection of artworks by Outi Heiskanen and a documentary film about her life and art. Two interactive installations have also been added to the display: Lauri Astala’s Small Spectacle about Encountering and Pors & Rao’s sound-interactive kinetic installation.

Uusia teoksia Kosketus-kokoelmanäyttelyssä – Outi Heiskasen taiteilijadokumentti Heiskuja sekä laaja grafiikan kokonaisuus esillä EMMAssa22.6.2021 12:00:00 EEST | Tiedote

Saastamoisen säätiön taidekokoelmaa esittelevä Kosketus-näyttely päivittyy teos teokselta ja osio osiolta. Näyttelyn osioon Ihminen ja luonto on lisätty Outi Heiskasen taidegrafiikkaa sisältävä kokonaisuus sekä hänen elämäänsä ja työskentelyään kuvaava taiteilijadokumentti. Ripustusta on päivitetty lisäksi kahdella vuorovaikutteisella installaatiolla: Lauri Astalan mediateoksella Pieni spektaakkeli kohtaamisesta ja Pors & Raon ääniin reagoivalla kineettisellä teoksella.