Virolainen muotitalo Baltika tuo suosikkimerkkinsä Montonin Suomeen

Baltian suurin muotitalo, virolainen Baltika Group aloittaa asiakaskuntansa palvelun myös Suomessa. Ensimmäisenä askeleena ovat Monton-brändimyymälät, joissa esitellään selkeästä suunnittelustaan ja korkeasta laadustaan tunnetun Viron suosituimman, erityisesti naisten muotiin erikoistuneen sarjan valikoimia. Monton Iso-Omena avattiin helmikuussa Espoossa ja seuraava myymälä avautuu Helsingin keskustaan. Lisäksi Baltikan kaikki muotibrändit käsittävä andmorefashion.com-verkkokauppa on laajennettu palvelemaan myös suomalaisia asiakkaita.

Montonin suunnittelutiimiiin kuuluu virolaisten ja liettualaisten muotisuunnittelijoiden lisäksi myös suomalainen Minja Penttinen (neljäs vas.). Montonin pääsuunnittelija Hanna Haring (toinen vas.) on  ehdolla Viron muotialan arvostetuimman palkinnon Kuldnõelan, eli Kultaisen neulan saajaksi.
Montonin suunnittelutiimiiin kuuluu virolaisten ja liettualaisten muotisuunnittelijoiden lisäksi myös suomalainen Minja Penttinen (neljäs vas.). Montonin pääsuunnittelija Hanna Haring (toinen vas.) on ehdolla Viron muotialan arvostetuimman palkinnon Kuldnõelan, eli Kultaisen neulan saajaksi.

Viron suurin muotitalo Baltika tunnetaan Monton, Ivo Nikkolo, Mosaic, Bastion ja Baltman -brändeistään, joita suomalaiset matkailijat ovat Viron-matkoiltaan jo vuosikausia ostaneet. Suomessa oman liikkeensä kanssa aloittavalla 15-vuotiaalla Montonilla on Virossa 16 omaa myymälää ja brändiä viedään lisäksi 17 maahan. Montonin ensimmäinen, naistenvaatteisiin erikoistunut nimikkoliike Suomessa avautui Espoon Iso Omena -kauppakeskukseen. Etsinnässä on tämän vuoden aikana liikepaikkoja myös muualta pääkaupunkiseudulta.

”Tarkoituksenamme on olla entistä aktiivisemmin läsnä Suomen markkinoilla niin verkkokauppamme, kuin omien brändimyymälöidemmekin kautta. Näemme, että Montonin kaltaiselle vastuulliselle, lähialueella tuotetulle laadukkaalle, selkeälle ja hintapisteeltäänkin suomalaiskuluttajalle sopivalle vaatemerkille on täällä kysyntää. Suomalaiset ovat jo nyt jokapäiväisiä asiakkaita niin myymälöissämme Virossa, kuin verkkokaupassammekin, joten meillä on valmista asiakaspohjaa, jonka päälle rakentaa henkilökohtaista palvelua myös Suomessa”, kertoo Baltikan konsernijohtaja Meelis Milder ja lisää, että omien liikkeiden lisäksi Montonin valikoimaa löytyy myös tavaratalo Aleksi 13:sta.

Montonin lisäksi kaikkia muitakin Baltikan brändejä myyvä verkkokauppa andmorefashion.com on hiljattain lanseerattu myös suomeksi ja se tarjoaa samat hinnat, kampanjat ja palautusehdot kuin myymälätkin.

Montonin nauttimasta arvostuksesta kertoo se, että brändin pääsuunnittelija Hanna Haring on tänä vuonna ehdolla muotialan arvostetuimman virolaisen Kuldnõel-palkinnon, eli Kultaisen neulan saajaksi. Montonin kahdeksanhenkiseen suunnittelutiimiin kuuluu myös suomalainen Minja Penttinen. Baltikalla koetaan, että Monton istuu muutenkin hyvin Suomeen.

”Vaikka seuraamme tiiviisti kansainvälisiä trendejä, otamme suunnittelussa aina huomioon pohjoisen ulottuvuuden. Se näkyy paitsi materiaalivalinnoissa, myös tyylissämme. Montonin vaatteita leimaa pohjoismaisen pelkistetty eleganssi ja meille on tärkeää, että mallistomme vastaa niin käytettävyydessään, kuin estetiikassaankin pohjoisessa asuvan kuluttajan tarpeisiin”, Montonin Suomen toiminnoista vastaava Marko Vuorinen alleviivaa.

Montonin malliston ydin muodostuu city-lookista, eli elegantin käytännöllisistä, työelämään istuvista vaatekappaleista. Vaikka jo vuonna 1928 perustetulla Baltika Groupilla on pitkät perinteet, eivät Montonin asut kuitenkaan ole liian konservatiivisia. Ajankohtaiset leikkaukset, kuosit ja muut yksityiskohdat tuovat niihin muodikasta särmää. Montonin suunnitteluideologian kulmakiviä ovat rohkeus, itseluottamus ja avoimuus uusille ideoille.

Montonin valikoimissa on naisten ja miesten vaatteiden ohella myös asusteita. Suuri osa niistä paitsi suunnitellaan, myös valmistetaan Virossa.

”Puolet tuotannostamme ommellaan Baltika Groupin omissa tehtaissa Virossa ja loput tulevat vastuullisiksi toimijoiksi varmistamiltamme yhteistyökumppaneiltamme. Eettiset valinnat merkitsevät Baltikalle paljon”, määrittelee Meelis Milder yrityksen linjauksia ja jatkaa, että vastuullisuus on tärkeä osa Baltika Groupin toimintaa: ”Muovipussien sijaan käytämme niin liikkeidemme, kuin verkkokauppammekin pakkausmateriaalina kierrätyspaperia ja kaikkien vaatteidemme raaka-aineiden alkuperä on jäljitettävissä.”

Baltika Group on Baltian suurin muotitalo, jonka kansainvälisiä muotibrändejä ovat Monton, Mosaic, Ivo Nikkolo, Baltman ja Bastion. Baltikalla on 95 omaa brändimyymälää Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Suomessa. Kaikkien viiden muotimerkin kokoelmia voi ostaa myös andmorefashion.com-verkkokaupasta, joka toimittaa tuotteita 44 maahan. Baltika-konserni on listattu NASDAQ OMX Groupiin kuuluvaan Tallinnan pörssiin. Baltika työllistää 1100 muotialan ammattilaista ja yhtiön liikevaihto on 47 MEUR.

Marko Vuorinen, AS Baltika, maajohtaja Suomi, Baltinia Oy
+358449188180, Marko.vuorinen@baltikagroup.com

Mari-Liis Küppar, markkinointi- ja viestintäpäällikkö, AS Baltika
+372 5016903, mari-liis.kyppar@baltikagroup.com

Viestintä ja PR Suomessa, kuvauslainapyynnöt, kuvamateriaali:
+358 400 579 653 , samuel.sorainen@wolfcom.fi

Monton esitteli kesän mallistonsa avantgardistisen leikkisässä näytöksessä Tallinnan muotiviikolla viime perjantaina 23.3.18.
Virolaisen Montonin malliston ydin muodostuu city-lookista, eli käytännöllisistä, hyvin myös työelämään räätälöidyistä vaatekappaleista. Värit ja kuosit tuovat mallistoon särmää. Kuva Tallinn Fashion Weekin näytöksestä 23.3.18
Montonin suunnittutiimi keräsi raikuvat aplodit Tallinn Fashion Week -näytöksen jälkeen. Etualalla Montonin brändijohtaja Pille Lauring.
Nuorekas farkkukangas räätälöitiin syysmallistoon urapukeutumiseen sopivaksi. Denim on yksi malliston keskeisiä materiaaleja. Kuva Tallinn Fashion Weekin näytöksestä 23.3.18
Montonin miestenvaatteille tyypillistä ovat huolitellut yksityiskohdat ja tarkka mitoitus, naisten mallistolle taas pohjoismainen selkeys yhdistettynä feminiiniseen leikittelyyn.
Montonin mallisto koostuu aikaa kestävistä klassikoista, joihin leikkaukset, kuosit ja yksityiskohdat tuovat ajankohtaisuutta.
"Montonin vaatteita leimaa pohjoismaisen pelkistetty eleganssi ja meille on tärkeää, että mallistomme vastaa niin käytettävyydessään kuin estetiikassaankin pohjoisessa asuvan kuluttajan tarpeisiin", kertoo Montonin Suomen toiminnoista vastaava Marko Vuorinen.
Virolaisen Montonin suunnittelun kulmakiviä ovat rohkeus, selkeys sekä kotimaisen tuotannon valitseminen niin laadun kuin eettisyyden kannalta.

UMA coworking-tilan ihmiskokeessa tutkittiin työympäristön merkitystä hyvinvointiin19.3.2019 11:55:46 EETTiedote

Parhaista osaajista käydään kovaa kilpailua, ja siksi yhä useampi työnantaja haluaa tarjota työntekijöilleen joustavan ja innostavan työympäristön. Technopolis vastaa kasvavaan kysyntään laajentamalla yhteisöllisten työtilojen verkostoaan, UMA Workspacea. Työympäristön vaikutusta työntekijöiden hyvinvointiin selvitettiin mittaamalla UMA Workspace -tiloissa työskentelevien henkilöiden stressi- ja palautumistasoja. Testihenkilöt kokivat vähemmän stressiä ja kokivat nukkuvansa paremmin työskenneltyään monipuolisessa työympäristössä.

Kotimainen erälegenda Sasta 50 vuotta – juhlat yhdessä suomalaisten laatumerkkien kanssa28.2.2019 09:59:48 EETTiedote

Suomalainen erävaatemerkki Sasta on pukenut laatutietoisia luonnonystäviä jo 50 vuoden ajan. Juhlavuotensa kunniaksi Sasta julkistaa viisi muiden kotimaisten laatumerkkien kanssa suunniteltua ja valmistettua yhteistuotetta, eli kollaboraatiota. Yhteistyöprojektien tavoitteena on muistuttaa kuluttajia tarveharkintaisia ostoksia tehdessään kotimaisen suunnittelun ja tuoteosaamisen jatkuvuuden tärkeydestä sekä tukea myös muita vastuullisia suomalaisia toimijoita.

Suomalainen Gamesaver valmentamaan Kiinasta jääkiekkomaata20.2.2019 09:46:20 EETTiedote

Suomalainen urheiluvideopalvelu Gamesaver on solminut aiesopimuksen jääkiekon videovalmennus- ja mediapalvelun rakentamisesta Kiinaan. Vuoden 2022 talviolympiakaupungin Zhangjiakoun virallisen kumppanin, ruotsalaisen urheilualan konseptointiin erikoistuneen Sports Republicin kanssa räätälöitävä palvelu tulee tarjoamaan kiinalaisille jääkiekkoharrastajille mm. suomalaisten jääkiekkotähtien parhaita kikkavideoita. Gamesaverin Kiinan-versio integroidaan myös Sports Republicin CoachVision-ohjelmaan palvelemaan ja kehittämään kiinalaisia jääkiekkovalmentajia.

MTV:lle vuosi 2018 oli käännekohta – liikevaihto kasvu-uralle ensimmäistä kertaa kuuteen vuoteen14.2.2019 20:26:28 EETTiedote

Suomen suurimmalle kaupalliselle televisioyhtiölle MTV Oy:lle 2018 oli investointien ja uudistusten vuosi. Vaikka yhtiön tulos oli edelleen tappiollinen, onnistui MTV kääntämään liikevaihdon kasvuun edellisvuodesta, ensimmäistä kertaa kuuteen vuoteen. Tämä käy ilmi MTV:n omistavan ruotsalaisen Bonnier Broadcastingin torstaina julkistamasta tulosraportista.

Super Bowl käyntiin suomalaisen veden voimin30.1.2019 15:19:34 EETTiedote

Suomalainen Vellamo-mineraalivesi on kutsututtu maailman katsotuimpien urheilutapahtumien joukkoon lukeutuvan Super Bowlin avaavan Super Saturday -juhlan viralliseksi vedeksi. Perinteisesti tuhansia VIP-vieraita keräävässä tapahtumassa on mukana useita urheilu- ja viihdemaailman tähtiä ja maailmanluokan huippuesiintyjiä. Vellamon näkyvä mukanaolo tapahtumassa on merkittävä askel heinolalaisen mineraalivesiyhtiön Pohjois-Amerikan markkinoiden avauksessa.

Fredman Group varustaa Bocuse d’Or -joukkueemme Food Tech -osaamisella29.1.2019 08:40:00 EETTiedote

Maailman arvostetuimman kokkikilpailun Bocuse d’Orin kaksipäiväinen finaali alkaa tänään Lyonissa ja Suomen joukkueen tavoitteena kisassa on palkintosija. Kilpailumenestys paitsi tukee kisatiimimme jäsenten uraa, myös korostaa Suomen asemaa gastronomisella maailmankartalla. Keittiöammattilaistemme korkeaa gastronomista tasoa on varmistamassa myös teknologinen huippuosaaminen, jota edustaa kotimaisen Fredman Groupin rakentama älykkäiden keittiöiden johtamiseen tarkoitettu Fredman Food Tech -palvelukokonaisuus.