Virolainen muotitalo Baltika tuo suosikkimerkkinsä Montonin Suomeen

Baltian suurin muotitalo, virolainen Baltika Group aloittaa asiakaskuntansa palvelun myös Suomessa. Ensimmäisenä askeleena ovat Monton-brändimyymälät, joissa esitellään selkeästä suunnittelustaan ja korkeasta laadustaan tunnetun Viron suosituimman, erityisesti naisten muotiin erikoistuneen sarjan valikoimia. Monton Iso-Omena avattiin helmikuussa Espoossa ja seuraava myymälä avautuu Helsingin keskustaan. Lisäksi Baltikan kaikki muotibrändit käsittävä andmorefashion.com-verkkokauppa on laajennettu palvelemaan myös suomalaisia asiakkaita.

Montonin suunnittelutiimiiin kuuluu virolaisten ja liettualaisten muotisuunnittelijoiden lisäksi myös suomalainen Minja Penttinen (neljäs vas.). Montonin pääsuunnittelija Hanna Haring (toinen vas.) on  ehdolla Viron muotialan arvostetuimman palkinnon Kuldnõelan, eli Kultaisen neulan saajaksi.
Montonin suunnittelutiimiiin kuuluu virolaisten ja liettualaisten muotisuunnittelijoiden lisäksi myös suomalainen Minja Penttinen (neljäs vas.). Montonin pääsuunnittelija Hanna Haring (toinen vas.) on ehdolla Viron muotialan arvostetuimman palkinnon Kuldnõelan, eli Kultaisen neulan saajaksi.

Viron suurin muotitalo Baltika tunnetaan Monton, Ivo Nikkolo, Mosaic, Bastion ja Baltman -brändeistään, joita suomalaiset matkailijat ovat Viron-matkoiltaan jo vuosikausia ostaneet. Suomessa oman liikkeensä kanssa aloittavalla 15-vuotiaalla Montonilla on Virossa 16 omaa myymälää ja brändiä viedään lisäksi 17 maahan. Montonin ensimmäinen, naistenvaatteisiin erikoistunut nimikkoliike Suomessa avautui Espoon Iso Omena -kauppakeskukseen. Etsinnässä on tämän vuoden aikana liikepaikkoja myös muualta pääkaupunkiseudulta.

”Tarkoituksenamme on olla entistä aktiivisemmin läsnä Suomen markkinoilla niin verkkokauppamme, kuin omien brändimyymälöidemmekin kautta. Näemme, että Montonin kaltaiselle vastuulliselle, lähialueella tuotetulle laadukkaalle, selkeälle ja hintapisteeltäänkin suomalaiskuluttajalle sopivalle vaatemerkille on täällä kysyntää. Suomalaiset ovat jo nyt jokapäiväisiä asiakkaita niin myymälöissämme Virossa, kuin verkkokaupassammekin, joten meillä on valmista asiakaspohjaa, jonka päälle rakentaa henkilökohtaista palvelua myös Suomessa”, kertoo Baltikan konsernijohtaja Meelis Milder ja lisää, että omien liikkeiden lisäksi Montonin valikoimaa löytyy myös tavaratalo Aleksi 13:sta.

Montonin lisäksi kaikkia muitakin Baltikan brändejä myyvä verkkokauppa andmorefashion.com on hiljattain lanseerattu myös suomeksi ja se tarjoaa samat hinnat, kampanjat ja palautusehdot kuin myymälätkin.

Montonin nauttimasta arvostuksesta kertoo se, että brändin pääsuunnittelija Hanna Haring on tänä vuonna ehdolla muotialan arvostetuimman virolaisen Kuldnõel-palkinnon, eli Kultaisen neulan saajaksi. Montonin kahdeksanhenkiseen suunnittelutiimiin kuuluu myös suomalainen Minja Penttinen. Baltikalla koetaan, että Monton istuu muutenkin hyvin Suomeen.

”Vaikka seuraamme tiiviisti kansainvälisiä trendejä, otamme suunnittelussa aina huomioon pohjoisen ulottuvuuden. Se näkyy paitsi materiaalivalinnoissa, myös tyylissämme. Montonin vaatteita leimaa pohjoismaisen pelkistetty eleganssi ja meille on tärkeää, että mallistomme vastaa niin käytettävyydessään, kuin estetiikassaankin pohjoisessa asuvan kuluttajan tarpeisiin”, Montonin Suomen toiminnoista vastaava Marko Vuorinen alleviivaa.

Montonin malliston ydin muodostuu city-lookista, eli elegantin käytännöllisistä, työelämään istuvista vaatekappaleista. Vaikka jo vuonna 1928 perustetulla Baltika Groupilla on pitkät perinteet, eivät Montonin asut kuitenkaan ole liian konservatiivisia. Ajankohtaiset leikkaukset, kuosit ja muut yksityiskohdat tuovat niihin muodikasta särmää. Montonin suunnitteluideologian kulmakiviä ovat rohkeus, itseluottamus ja avoimuus uusille ideoille.

Montonin valikoimissa on naisten ja miesten vaatteiden ohella myös asusteita. Suuri osa niistä paitsi suunnitellaan, myös valmistetaan Virossa.

”Puolet tuotannostamme ommellaan Baltika Groupin omissa tehtaissa Virossa ja loput tulevat vastuullisiksi toimijoiksi varmistamiltamme yhteistyökumppaneiltamme. Eettiset valinnat merkitsevät Baltikalle paljon”, määrittelee Meelis Milder yrityksen linjauksia ja jatkaa, että vastuullisuus on tärkeä osa Baltika Groupin toimintaa: ”Muovipussien sijaan käytämme niin liikkeidemme, kuin verkkokauppammekin pakkausmateriaalina kierrätyspaperia ja kaikkien vaatteidemme raaka-aineiden alkuperä on jäljitettävissä.”

Baltika Group on Baltian suurin muotitalo, jonka kansainvälisiä muotibrändejä ovat Monton, Mosaic, Ivo Nikkolo, Baltman ja Bastion. Baltikalla on 95 omaa brändimyymälää Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Suomessa. Kaikkien viiden muotimerkin kokoelmia voi ostaa myös andmorefashion.com-verkkokaupasta, joka toimittaa tuotteita 44 maahan. Baltika-konserni on listattu NASDAQ OMX Groupiin kuuluvaan Tallinnan pörssiin. Baltika työllistää 1100 muotialan ammattilaista ja yhtiön liikevaihto on 47 MEUR.

Marko Vuorinen, AS Baltika, maajohtaja Suomi, Baltinia Oy
+358449188180, Marko.vuorinen@baltikagroup.com

Mari-Liis Küppar, markkinointi- ja viestintäpäällikkö, AS Baltika
+372 5016903, mari-liis.kyppar@baltikagroup.com

Viestintä ja PR Suomessa, kuvauslainapyynnöt, kuvamateriaali:
+358 400 579 653 , samuel.sorainen@wolfcom.fi

Monton esitteli kesän mallistonsa avantgardistisen leikkisässä näytöksessä Tallinnan muotiviikolla viime perjantaina 23.3.18.
Virolaisen Montonin malliston ydin muodostuu city-lookista, eli käytännöllisistä, hyvin myös työelämään räätälöidyistä vaatekappaleista. Värit ja kuosit tuovat mallistoon särmää. Kuva Tallinn Fashion Weekin näytöksestä 23.3.18
Montonin suunnittutiimi keräsi raikuvat aplodit Tallinn Fashion Week -näytöksen jälkeen. Etualalla Montonin brändijohtaja Pille Lauring.
Nuorekas farkkukangas räätälöitiin syysmallistoon urapukeutumiseen sopivaksi. Denim on yksi malliston keskeisiä materiaaleja. Kuva Tallinn Fashion Weekin näytöksestä 23.3.18
Montonin miestenvaatteille tyypillistä ovat huolitellut yksityiskohdat ja tarkka mitoitus, naisten mallistolle taas pohjoismainen selkeys yhdistettynä feminiiniseen leikittelyyn.
Montonin mallisto koostuu aikaa kestävistä klassikoista, joihin leikkaukset, kuosit ja yksityiskohdat tuovat ajankohtaisuutta.
"Montonin vaatteita leimaa pohjoismaisen pelkistetty eleganssi ja meille on tärkeää, että mallistomme vastaa niin käytettävyydessään kuin estetiikassaankin pohjoisessa asuvan kuluttajan tarpeisiin", kertoo Montonin Suomen toiminnoista vastaava Marko Vuorinen.
Virolaisen Montonin suunnittelun kulmakiviä ovat rohkeus, selkeys sekä kotimaisen tuotannon valitseminen niin laadun kuin eettisyyden kannalta.

Universal Music vahvisti asemaansa Suomen suurimpana musiikkialan yhtiönä19.4.2018 10:30Tiedote

Universal Music on vankistanut asemaansa Suomen suurimpana musiikkialan yhtiönä lähes 33 % markkinaosuudella kokonaismarkkinasta ja 35 % osuudella digitaalisesta markkinasta. Samalla kun fyysisten tallenteiden myynti jatkoi laskuaan neljänneksellä ja myös musiikin download, eli lataukset harvenivat 3 prosenttiin kokonaismarkkinan arvosta, kasvoi äänitemusiikin kokonaiskulutus vuonna 2017 ennätykselliset 8 %. Digitaalisten palveluiden kautta saatava musiikkialan tulo kasvoi yli 20 % ja suoratoisto muodostaakin jo 80 % koko suomalaisen äänitealan arvosta. Universal Music ennustaa suoratoiston vauhdittavan musiikin kulutusta kiihtyvällä tahdilla ja musiikin kulta-aikojen olevan vasta edessä.

MTV Uutisten Merja Ylä-Anttila siirtyy YLE:n toimitusjohtajaksi17.4.2018 09:59Tiedote

Yli 30-vuotisen menestyksekkään uran MTV:n uutistoiminnassa tehnyt vastaava päätoimittaja ja Mediahub Oy:n toimitusjohtaja Merja Ylä-Anttila on valittu Yleisradion toimitusjohtajaksi 1. syyskuuta 2018 alkaen. MTV Uutisten vt. päätoimittajaksi ja Mediahub Oy:n vt. toimitusjohtajaksi on nimitetty uutistuotantojohtaja Tomi Einonen. Ylä-Anttila jatkaa MTV:n palveluksessa elokuun loppuun saakka, tukien siirtymäkauden ajan Einosta uusissa tehtävissään.

Vuoden Keittiöteko taas haussa28.3.2018 09:30Tiedote

Ammattikeittiöiden toiminnan kehittämiseen ja ruokailijoiden ateriointielämyksen parantamiseen kannustava Vuoden Keittiöteko -kilpailu käynnistyi kolmannen kerran. Kilpailussa etsitään suomalaista keittiötekoa tai -tiimiä, joka luo ravintolaan uusia toimintamalleja, teknologiaa tai palveluita, joilla tuotetaan niin ruoan tekijöille, kuin aterian nauttijoillekin uudenlaista, ennakkoluulotontakin lisäarvoa. Suomalaisen foodtech-yhtiö Fredmanin jakama Vuoden Keittiöteko -palkinnon tarkoitus on kannustaa ravintola- ja suurkeittiöalan toimijoita uudistamaan vanhoja, toimimattomiksi havaittuja toimintamallejaan ja tehostamaan niin ravintolan kuin koko Suomen yhteisten varojen käyttöä mausta ja laadusta tinkimättä.

Mikko Mollberg Naughty BRGR -ravintolaketjun uudeksi toimitusjohtajaksi21.3.2018 08:44Tiedote

Burger King ja Wayne’s Coffee -ketjut Suomeen lanseerannut Mikko Mollberg (46) on kutsuttu Naughty BRGR -ravintolaketjun toimitusjohtajaksi ja osakkaaksi. Naughty BRGR:n perustaja Akseli Herlevi perustelee rekrytointia yhtiön voimakkaalla kasvulla ja kansainvälistymissuunnitelmilla. Naughty BRGR Oy:n nykyinen toimitusjohtaja ja osakas Tomi Ruuskanen siirtyy yhtiön päätoimiseksi hallituksen puheenjohtajaksi.

Burgerimies Herlevi laajentaa Naughty BRGR -ravintolaketjunsa Jyväskylään1.3.2018 13:56Tiedote

Suomen ensimmäinen Top Chef ja Subin uuden Burgerimies-TV-sarjan tähti, keittiömestari Akseli Herlevi laajentaa Naughty BRGR-hampurilaisravintoketjunsa Jyväskylään. Burgereihin viime vuosina erikoistunut Herlevi haluaa tarjota Jyväskylän kävelykeskustan keskeisimmälle liikepaikalle avautuvassa ravintolassaan perinteikkään opiskelijakaupungin hinta-laatu -suhteeltaan parhaan burgerielämyksen. Kolmikulmaan avautuva Naughty BRGR Jyväskylä tulee käsittämään myös kaupungin suurimman, täysin anniskeluoikeuksin varustetun aurinkoterassin ruokailumahdollisuuksineen.

Viro vetää matkailukohteena – viime vuodesta ennätyksellinen28.2.2018 12:52Tiedote

Viron matkailu on jo kahdeksatta vuotta tasaisessa kasvussa. Vuodesta 2017 muodostui 2,15 miljoonalla ulkomailta saapuneella matkailijalla ja heidän viettämällään 6,5 miljoonalla hotelliyöllä kaikkien aikojen suosituin*. Virossa nähdään kasvun tekijänä matkailusektorin yhä systemaattisempi yhteistyö maan houkuttelevuuden kasvattamisessa ja uusien matkailupalveluiden kehittämisessä. Myös Viron suurin hotellikompleksi, Tallinnan Original Sokos Hotel Viru teki sisarhotellinsa Solo Sokos Hotel Estorian kanssa kävijäennätyksensä, kasvattaen vuonna 2017 myytyjä huoneita edellisvuoden ennätyksestä lähes 2000:lla.