Virtuella besök i Nationalgalleriets museer blir möjliga

I framtiden kan man besöka Ateneum, Kiasma och Konstmuseet Sinebrychoff även virtuellt.

Finlands Nationalgalleri – som består av de tre ovannämnda museerna och Finlands nationella samling av bildkonst – har Finlands 100-årsjubileum till ära inlett ett stort projekt som siktar på att ge konstsamlingen ett större genomslag på webben.

”Vi vill att alla finländare ska få tillgång till vårt lands konstskatter. Redan nu kan man bekanta sig med våra samlingar online, men tanken är att förnya vår webbplats så att den erbjuder starkare upplevelser än förr, både för finländare och för internationella besökare”, konstaterar Riitta Ojanperä, Nationalgalleriets chef för samlingsförvaltning.

Ett experiment för att utvidga sin webbdimension har Nationalgalleriet förverkligat med det finländska företaget Vizor, som har skapat en WebVR-platform som nu möjliggör ett virtuellt besök i huvudsalen på konstmuseet Ateneum.

”Panoramamaterialet från Ateneum skapade vi med bästa möjliga kvalitet och högsta möjliga resolution”, berättar Anna Rosa Lappalainen från Vizor.

Medan huvudsalen på Ateneum och den samlingsutställning som finns utställd i salen filmades som helhet fick Ville Vallgrens ikoniska genombrottsverk Eko särbehandling. Skulpturen har fångats i 3D med 4K-resolution och finns nu på webben för detaljerade studier med eller utan VR-glasögon.

Man kan bekanta sig med både utställningen i Ateneums huvudsal och skulpturen Eko med en vanlig webbläsare på vilken dator som helst. En häftigare upplevelse får man om man har tillgång till Google Cardboard, Samsung Gear VR, Oculus Rift eller HTC Vive.

"Vi tror att det att vi gör samlingen tillgänglig på webben i olika former för det första gör att konstverken når ut till fler, men också att det lockar nya människor till museerna. Om man först får bekanta sig med konst online så vill man ofta också uppleva konstverken på ort och ställe", förklarar chefen för samlingsförvaltning Ojanperä.

Alla sina museer eller alla de utställningar som ordnas kommer Nationalgalleriet ändå inte att lägga upp på webben, åtminstone i det här skedet.

"Nu testar vi olika möjligheter att visa samlingarna och hoppas att vår publik kommer med respons. Om den här typen av satsningar visar sig vara ett fungerande sätt att gå vidare så kanske man i framtiden kan studera de verk som finns i samlingarna virtuellt var som helst och när som helst", säger Riitta Ojanperä.

Besök Konstmuseet Ateneums samlingsutställning: https://www.kansallisgalleria.fi/sv/kokoelmat/virtuaalikierros/

Mer information:

Riitta Ojanperä, chef för samlingsförvaltningen, Finlands Nationalgalleri
tfn 040 572 99 59, riitta.ojanpera@kansallisgalleria.fi
Anna Rosa Lappalainen, COO, Vizor
tfn 040 832 97 94, annarosa@vizor.io

Vivikka Richt
viestintäpäällikkö ‐ informationschef ‐ head of communications
Kansallisgalleria ‐ Finlands Nationalgalleri ‐ Finnish National Gallery
Kaivokatu 2, FI‐00100 Helsinki, Finland
@FinnishNGallery / www.kansallisgalleria.fi

Ateneumin taidemuseo, Nykytaiteen museo Kiasma ja Sinebrychoffin taidemuseo muodostavat Kansallisgallerian. Kansallisgallerian vastuulla on valtion taidekokoelma, jonka ylläpitämisestä huolehtii Kansallisgallerian kokoelmahallintaosasto. Kansallisgalleriaan kuuluu lisäksi Valtion taideteostoimikunta kokoelmineen. www.kansallisgalleria.fi