Vuoden 2017 palveluteko -äänestys on avattu

Tänään Vantaalla järjestettävässä palvelumuotoilun ja -tutkimuksen asiantuntijatapahtumassa Service Day:ssä avataan Vuoden 2017 palveluteko -kilpailu. Kuka tahansa voi ehdottaa kilpailuun hyvää suomalaista palvelutekoa tai palveluinnovaatiota.

Oman ehdotuksen vuoden palveluteoksi voi jättää täällä: http://www.servicealliance.fi/tervetuloa/blogi/vuoden-palveluteko-2017/

”Palvelut vaikuttavat jokaisen suomalaisen arkeen ja hyvinvointiin. Vuosittain jaettavilla palkinnoilla Finnish Service Alliance haluaa nostaa esille menestyksekkäitä palvelujen uudistajia sekä korostaa palveluinnovaatioiden merkitystä yhteiskunnalle ja yritysten menestymiselle”, sanoo Leena Alakoski, Finnish Service Alliancen puheenjohtaja.

Samalla käynnistyvät myös vuoden palvelututkielma ja vuoden palveluaiheinen väitöskirja -kilpailut. Viime vuonna vuoden palvelutekona palkittiin Industryhack Oy sekä kunniamaininnalla Yogaia -digipalvelu kuluttajille.

Palvelut pelastavat suomalaisten hyvinvoinnin. Vai pelastavatko?

Service Day -tapahtumassa palvelututkimuksen ja -muotoilun asiantuntijat kokoontuvat pohtimaan Suomen hyvinvointia palveluiden näkökulmasta. Esille nousee erityisesti palveluiden asiakaskeskeisen kehittämisen tärkeys. Mikäli työskentelet palveluiden kehittämisen parissa, vuonna 2017 nämä asiat kannattaa pitää mielessä:

1. Ota asiakkaasi kehittämiseen mukaan. Oletko luomassa uutta strategiaa? Mietitkö uusia tuotteita? Älä luule tietäväsi, mitä asiakkaasi tarvitsevat, vaan ota asiakkaasi mukaan esimerkiksi ideointityöpajoihin.
  2. Älä kehitä turhaa. Varmista asiakkailtasi, että palvelustasi on heille todella hyötyä.
  3. Pidä palveluprosessi mielessäsi. Miltä palvelusi näyttää asiakkaalle ennen, sen aikana ja jälkeen? Piirrä palvelupolku, jotta hahmotat sen kulun ja mahdolliset ongelmakohdat.
  4. Hyödynnä palvelumuotoilun menetelmiä. Kun asiakkaat ja sidosryhmät ovat mukana kehittämisprosessissa, he kertovat samalla toiveistaan ja mieltymyksistään, usein palvelun tarjoajalta näkymättömissä olevista tekijöistä.
  5. Hyödynnä palvelututkimuksen uudenlaisia tapoja, menetelmiä ja työkaluja. Perinteiset teollisen ja tuotantokeskeisen liiketoimintalogiikan lainalaisuudet eivät johda nyky-yrityksiä menestykseen millään toimialalla.
  6. Ole selvillä siitä, mitä organisaatiostasi keskustellaan. Asiakkaiden rooli on muuttunut aktiiviseksi ja he jakavat tietoa toisilleen mm. sosiaalisessa mediassa, joten myös yritysten päättäjien on oltava ajan tasalla tietojen leviämisestä ja jakamisesta.
  7. Yksin ei kannata yrittää. Systeeminen, kokonaisuuksista koostuva ajattelu on tulossa palvelututkimukseen. Suomessa tarvitaan uudenlaisia ekosysteemejä ja arvoverkostoja, joissa palveluita voidaan kehittää yhdessä.

”Sekä yksityisellä että julkisella sektorilla tarvitaan edelleen merkittäviä panostuksia palveluiden kehittämiseen, jotta hyvinvointimme säilyy. Parhaillaan pohditaan esimerkiksi käytännön ratkaisuja siihen, miten potilaan rooli muuttuu lähitulevaisuudessa, miten usein jatkossa mennään lääkäriin, tai miten sairas saa selville, mitä lääkettä ottaa. Nämä palveluratkaisut vaikuttavat jokaisen suomalaisen arkeen, joten palveluiden kehittämiseen todella kannattaa panostaa”, Alakoski toteaa.

Palvelut pelastavat suomalaisten hyvinvoinnin. Vai pelastavatko?

Leena Alakoski puheenjohtaja, Finnish Service Alliance p. 050 5908 999 leena.alakoski@laurea.fi

Torstaina 4.5. järjestetään Vantaalla Service Day 2017 -tapahtuma, joka kokoaa yhteen palvelukehittämisestä kiinnostuneet tutkijat, asiantuntijat ja ammattilaiset keskustelemaan ajankohtaisista palveluja koskevista aiheista. Tapahtuman järjestävät Finnish Service Alliance (FSA), Service Design Network Finland (SDN), Laurea-ammattikorkeakoulu sekä kumppanit Ixonos, palvelumuotoilutoimisto Kuudes, Silverplanet ja Tekes.

Finnish Service Alliance ry: http://www.servicealliance.fi/ Finnish Service Alliance on lokakuussa 2012 perustettu yhdistys, jonka tarkoituksena on edistää suomalaista palvelututkimusta ja lisätä sen soveltamista yrityksissä ja julkisissa organisaatioissa. Yhdistys haluaa vaikuttaa palveluyhteiskunnan kehittymiseen ja parantaa palvelututkimuksen yhteiskunnallista vaikuttavuutta.