Vuoden isä Marko Oikarainen: Lapsuus on lyhyt aika

Sosiaali- ja terveysministeriö jakaa Väestöliiton esityksestä vuosittain Vuoden Isä -palkinnon. Tämän vuoden palkinnot jaettiin Helsingissä 10.11.2021. Yksi kolmesta palkitusta isästä on kouvolalainen Marko Oikarainen, 49, jonka perheeseen kuuluvat vaimo Heli sekä kolme lasta, joista nuorimmaiset ovat kaksoset.

Marko Oikarainen on kouvolalainen monikkoisä, joka vaativan aluepäällikön työnsä lisäksi harrastaa ja touhuaa lastensa kanssa. Marko on myös yhdistysaktiivi Kaakon Monikkoperheet ry:ssä ja päiväkodin vanhempainyhdistyksessä. Hänen perheeseensä kuuluvat vaimo Heli, pojat Olli, 7, ja kaksoset Aleksi ja Topias 5 vuotta.

Marko on pitänyt sekä vanhimman lapsen että monikkolasten synnyttyä useamman kuukauden perhevapaat, ja hoitanut lapsiaan ja edistänyt siten omalta osaltaan tasa-arvoa perhe-elämässä. Hän on sovittanut onnistuneesti työtä, vanhemmuutta ja perhe-elämää.

Erityistä Markon ja hänen perheensä osalta on se, että heillä ei ole Kymenlaaksossa perinteistä tukiverkostoa, joka auttaisi arjen tilanteissa. Isovanhemmat asuvat pohjoisessa.

Lasten näkökulma on tärkeä

- Pyrin miettimään asioita myös lasteni näkökulmasta, esimerkiksi kun kaksoset ovat päiväkodissa klo 8-16 ja se on heidän ”työnsä” niin tarvitseeko heidän vielä sen jälkeen harrastaa sitä sun tätä? Jos joku lapsista ei tykkää jostain harrastuksesta, niin lasta ei tarvitse väkisin sinne viedä, Marko Oikarainen pohtii.

-Minulla on ymmärrys siitä, että lapset ovat lapsia. Lapsuus on lyhyt aika. Lapsuudessa rakennetaan vankka pohja tulevaisuudelle. Hassuttelu ja leikillisyys omien lapsien kanssa kuuluvat arkeeni.

Monikkoisyyden erityisyys

Kun perheeseen syntyy vauvoja kerralla enemmän kuin yksi, vanhemmilla riittää runsaasti hoivattavaa. Marko osallistuu aktiivisesti Kaakon Monikkoperheet ry:n toimintaan ja haluaa viedä eteenpäin toiminnallaan mm. monikkoisyyteen liittyviä asioita. Marko on esimerkiksi ollut mukana kehittämässä yhdistyksen monikkoperhevalmennusta tuomalla monikkoisän poikkeuksellisen isyyden näkökulmaa valmennukseen. Marko antaa osallistuvan isyyden esimerkkiä toiminnassa olemalla lastensa kanssa mukana niin vertaisperhetapaamisissa ja tapahtumissa kuin antamalla aktiivisen panoksensa hallitustyöskentelyssä.

-Olemme Suomen Monikkoperheet ry:ssä todella iloisia, että monikkoisyys on tullut huomioiduksi. Järjestö onnittelee kaikkia valituksi tulleita isiä, toiminnanjohtaja Ulla Kumpula Suomen Monikkoperheet ry:stä toteaa.

Suomen Monikkoperheet ry on Suomessa toimivien alueellisten monikkoperheyhdistysten valtakunnallinen kattojärjestö. Järjestö on perustettu vuonna 1995. Toiminnan päätavoitteita ovat kaksos-, kolmos- ja nelosperheistä kertovan tiedon jakaminen, edunvalvonta ja vertaistuki. Järjestön päärahoittaja on Veikkaus. Suomessa toimii tällä hetkellä vapaaehtoisvoimin 16 alueellista monikkoperheyhdistystä, jotka järjestävät tapahtumia ja toimintaa jäsenistölleen omalla toimialueellaan.