Vuoden kaupanteko 2022 -tunnustus Turun Osuuskaupalle

Turun kauppakamarin Kaupan ja palvelun -valiokunta on myöntänyt Turun Osuuskaupalle (TOK) Vuoden kaupanteko -tunnustuksen. Tunnustus jaettiin keskiviikkona 26.1. Kaupan aika 2022 -seminaarin yhteydessä.

TOK palkittiin luovana ja kekseliäänä toimijana Vuoden kaupanteko -tunnustuksella. (Kuva: TOK)

Tunnustus myönnettiin tänä vuonna kaupan alan toimijalle, joka on luovalla ja kekseliäällä tavalla onnistunut edistämään alan houkuttelevuutta työnantajana.

Kaupan ja palvelun -valiokunnan puheenjohtaja Katarina Katajainen kertoo valintapäätökseen vaikuttaneen sen, että koronasta huolimatta TOK on pitänyt esimerkillisesti huolta omista työntekijöistään ja tarjonnut koronan vuoksi vähäisellä käytöllä tai kokonaan suljettuna olleiden hotellien ja ravintoloiden työntekijöille töitä vähittäiskaupan puolelta.

”Monen muun alan tavoin osaavan työvoiman saatavuus kiusaa myös kaupan ja palvelun alan yrityksiä. Uudet, luovat ja innovatiiviset tavat edistää alan houkuttelevuutta ovat avainasemassa, kun kilpailu osaajista kiristyy”, sanoo Katajainen.

”Hyvä työnantajamielikuva on yksi tekijä, johon yritysten on kiinnitettävä huomioita.

TOK luo sekä hyvää työnantajamielikuvaa että toimii vastuullisena työnantajana.”

”Meille päätös tarjota muiden toimialojemme työntekijöille mahdollisuutta työskennellä marketkaupan apuna lähti arvopohjastamme, jota ohjaa vastuullisuus myös työntekijöitämme kohtaan”, kertoo Turun Osuuskaupan toimitusjohtaja Antti Heikkinen.

”Monitoimialayrityksenä meillä on mahdollisuus toimia joustavasti ja olen todella kiitollinen siitä, miten henkilökuntamme on pandemian aikana tehnyt vahvaa yhteistyötä yli tiimi- ja toimialarajojen”.

Turun kauppakamarin Kaupan ja palvelun -valiokunta jakoi tunnustuksen tänä vuonna toista kertaa. Tunnustus jaettiin edellisen kerran vuonna 2019. Tuolloin tunnustus myönnettiin Kauppakeskus Skanssille erityisesti esimerkillisestä ympäristövastuullisuudesta.

Lisätiedot:

Toimitusjohtaja, Antti Heikkinen, puh. 010 764 4003, antti.heikkinen@sok.fi
Kaupan ja palvelun valiokunnan puheenjohtaja Katarina Katajainen, puh. 040 480 2682, katarina.katajainen@nclean.fi

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Jäsenistöön kuuluu noin 1800 varsinaissuomalaista yritystä ja elinkeinoelämän vaikuttajaa.

Lounais-Suomen kauppakamarit selvittivät yritysten varautumista: Lisää yhteistyötä ja tukea yritysten varautumiseen tarvitaan12.5.2022 00:01:00 EEST | Tiedote

Embargo 12.5. kello 00.01// Tapahtumat Ukrainassa ovat nostaneet varautumisen ja huoltovarmuusasiat yritysten agendalle uudella tavalla. Lounaissuomalaiset yritykset toivovat kriiseihin varautumiseen yhteiskunnan ja muiden verkostojen apua. Erityisesti sähkön saannin turvaaminen sekä tietoliikenneyhteyksien varmistaminen herättävät yrityksissä huolta. Myös talousveden ja polttoaineiden jakelun turvaaminen kriisitilanteissa mietityttää alueen yrityksiä.

Vientiasiakirjat kertovat idänkaupan vähentyneen selvästi5.5.2022 00:01:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarien asiakirjatilastot kertovat, että Venäjän Ukrainaan kohdistaman hyökkäyssodan myötä vientiasiakirjojen määrä on pudonnut merkittävästi. Tämä näkyy myös Varsinais-Suomen alueella. Sodan alettua kauppakamarien myöntämien alkuperätodistusten määrä Venäjälle on pudonnut 74 prosenttia ja Ukrainaan 79 prosenttia verrattuna vastaavaan ajankohtaan vuonna 2021. Huhtikuussa alkuperätodistusten määrä Venäjälle putosi 82 % verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan.

Valtion infrainvestointiohjelma on hyvin tehty, mutta rahoitus jää kauas tarpeista – Varsinais-Suomen merkittäviä hankkeita puuttuu väyläverkon investointiohjelmaluonnoksesta2.5.2022 08:58:24 EEST | Tiedote

Väylävirasto on laatinut valtion väyläverkon investointiohjelman vuosille 2023–2030 osana valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman toimeenpanoa. Keskuskauppakamarin mukaan investointiohjelma ansaitsee ison kiitoksen selkeydestä ohjelman lähtökohdille ja valmisteluperiaatteille, mutta sellaisenaan ohjelma ei vastaa tarpeisiin.

Kauppakamarit aloittavat yhteistyön Startup Refugeesin kanssa ukrainalaisten työllistämiseksi11.4.2022 07:17:59 EEST | Tiedote

Turun kauppakamari ja kauppakamarit ympäri Suomen aloittavat yhteistyön maahanmuuttajia, turvapaikanhakijoita ja pakolaisia työllistymään auttavan Startup Refugeesin kanssa. Suomeen on tullut lyhyessä ajassa kymmeniä tuhansia ukrainalaisia, joista moni haluaa työllistyä mahdollisimman pian. Kauppakamarit saattavat yhteen työvoimaa kaipaavia jäsenyrityksiään, työpaikkoja välittävän Startup Refugeesin palvelu sekä työtä kaipaavia ukrainalaisia.