Vuoden Keittiöteko taas haussa

Ammattikeittiöiden toiminnan kehittämiseen ja ruokailijoiden ateriointielämyksen parantamiseen kannustava Vuoden Keittiöteko -kilpailu käynnistyi kolmannen kerran. Kilpailussa etsitään suomalaista keittiötekoa tai -tiimiä, joka luo ravintolaan uusia toimintamalleja, teknologiaa tai palveluita, joilla tuotetaan niin ruoan tekijöille, kuin aterian nauttijoillekin uudenlaista, ennakkoluulotontakin lisäarvoa. Suomalaisen foodtech-yhtiö Fredmanin jakama Vuoden Keittiöteko -palkinnon tarkoitus on kannustaa ravintola- ja suurkeittiöalan toimijoita uudistamaan vanhoja, toimimattomiksi havaittuja toimintamallejaan ja tehostamaan niin ravintolan kuin koko Suomen yhteisten varojen käyttöä mausta ja laadusta tinkimättä.

Vuoden Keittiöteko -voittajat 2017. Vasemmalta: palkinnon ojentanut Kalle Ruuskanen, Fredman Groupin hallituksen puheenjohtaja ja Vuoden Keittiöteko -tuomariston puheenjohtaja Peter Fredman, Vantaan kaupungin ja seurakuntayhtymän Yhteinen pöytä - hankkeen Laura Tuomi (Vantaan kaupunki),  Hanna Kuisma (Vantaan kaupunki), Katri Valve (Vantaan seurakuntayhtymä) ja Esa Laitila (Vantaan kaupunki) ja Suomi100-kunniakirjan saanutta Finnairin suomalaista kouluruokaa esittelevää hanketta koordinoinut Elina Wahlman sekä yleisön suosikki Iiro Toivanen.
Vuoden Keittiöteko -voittajat 2017. Vasemmalta: palkinnon ojentanut Kalle Ruuskanen, Fredman Groupin hallituksen puheenjohtaja ja Vuoden Keittiöteko -tuomariston puheenjohtaja Peter Fredman, Vantaan kaupungin ja seurakuntayhtymän Yhteinen pöytä - hankkeen Laura Tuomi (Vantaan kaupunki), Hanna Kuisma (Vantaan kaupunki), Katri Valve (Vantaan seurakuntayhtymä) ja Esa Laitila (Vantaan kaupunki) ja Suomi100-kunniakirjan saanutta Finnairin suomalaista kouluruokaa esittelevää hanketta koordinoinut Elina Wahlman sekä yleisön suosikki Iiro Toivanen.

Toissa vuonna aloitettu Vuoden Keittiöteko -kilpailu on herättänyt huomiota keittiöiden toimintaan ympäri Suomen. Kisaan saa ilmoittaa vapaasti ehdokkaita, joista keittiöalan ammattilaisista koostuva tuomaristo valitsee voittajan. Ensimmäisenä keittiötekona vuonna 2016 palkittu Sodankylän ruokapalvelut on kuntien ruokapalveluissa näyttänyt esimerkkiä kasvattamalla lähiruoan osuutta tarjonnassaan ja näin edistänyt paikallisten ruoantuottajien pääsyä mukaan kunnan ruokahankintoihin

Viime vuonna Vuoden Keittiöteko -palkinto annettiin Vantaan kaupungin ja Vantaan seurakunnan hallinnoimalle Yhteinen Pöytä -verkostolle, joka on luonut mallin yhteisölliselle ruoka-aputoiminnalle ja hävikkiruoan keskitetylle jakelulle. Konseptia ollaan laajentamassa myös Helsinkiin ja Järvenpäähän ja se pääsi hiljattain Sitran koordinoimalle Kiertotalouden tiekartalle - päämääränään koko Suomi. Vuonna 2017 kisaan otettiin mukaan myös yleisöpalkinto, joka meni ylivoimaisella äänimäärällä Uudessakaupungissa ja Turussa toimivalle ravintoloitsija Iiro Toivaselle. Hän lahjoittaa lounailta myymättä jääneitä annoksia vähävaraisille lapsiperheille.

”Me Fredmanilla haluamme auttaa keittiöammattilaisia tavoittelemaan täydellistä keittiötä ja edistää sellaista suomalaista ruoka-ajattelua, johon kuuluu keitto-osaamisen ja raaka-aineiden lisäksi myös huipputeknologian mahdollistama ensiluokkainen ruokaturvallisuus, vastuullisuus ja kestävät ympäristöarvot. Pyydämmekin kaikkia ilmiantamaan innovaatioita ja ammattikeittiön arkea pienin ja suurin tavoin parantaneita tekoja, jotta voimme taas palkita vuoden keittiöteon ja antaa kannustavia ja inspiroivia esimerkkejä myös muille”, sanoo suomalaisen perheyhtiö Fredman Groupin hallituksen puheenjohtaja Peter Fredman ja jatkaa: ”Suomalaisissa ammattikeittiössä valmistetaan vuosittain noin 850 miljoonaa ateriaa, jotka ovat paitsi turvallisia ja maistuvia, täyttävät lukuisat niille asetetut kriteerit esimerkiksi allergeenien ja kustannusten osalta. Yhtälö on kaikkea muuta kuin helppo toteuttaa ja kilpailun tarkoitus onkin lisätä koko alan arvostusta nostamalla esiin ja palkitsemalla ihmisiä pienten ja suurten keittiötekojen taustalta.

Vuoden Keittiöteko 2018 -kisaan otetaan ehdotuksia vastaan 30.9. saakka osoitteessa www.keittioteko.fi. Yleisöäänestys avataan lokakuussa.

Fredman Group on suomalainen perheyritys, joka tavoittelee täydellistä keittiötä ja taistelee parhaiden makujen puolesta. Yhdistämme tietoa, teknologiaa ja monipuolista ammattitaitoa paremman ruoan puolesta. Olemme ruokaturvallisuuden, omavalvonnan ja keittiöjohtamisen, ammattikeittiöiden korkean hygieniatason turvaamisen ja ruokahävikin vähentämisen taitureita. Asiakkaiden kanssa yhdessä kehitetty digitaalinen Fredman Pro on mukana sadoissa ammattikeittiöissä tehostamassa keittiön johtamista ja omavalvontaa. Fredmanin työvälineet, kuten Carita-liinat, Comple-ateriapalvelujärjestelmä ja Elmukelmu, tunnetaan kaikissa suomalaisissa ammattikeittiöissä. Fredman Group Oy:n liikevaihto tytäryhtiöineen on noin 24 miljoonaa euroa. Konserni työllistää noin 80 henkilöä.

Samuel Sorainen
samuel.sorainen@wolfcom.fi

Susa Valviosta MTV:n markkinointijohtaja6.7.2018 08:31Tiedote

MTV Oy:n mainosrahoitteisen liiketoiminnan markkinointijohtajaksi ja kyseisen liiketoimintaryhmän johtoryhmän jäseneksi on nimitetty 13.8.2018 alkaen Susa Valvio. Valvion vastuulla on jatkossa myös MTV Oy:n yritysviestintä. Valvio siirtyy MTV:lle IBM Suomen markkinointi- ja viestintäjohtajan tehtävästä. Yli 15 vuotta IBM:llä työskennellyt Susa Valvio tuo televisioyhtiöön lisää vahvaa mainostajan ja kuluttajan tuntemusta sekä dataohjautuvan sisällön mahdollisuuksien ymmärrystä. Valvion visiona on vahvistaa MTV:n markkinajohtajan asemaa kasvattamalla kanavan luomista ilmiöistä entistä parempia mahdollisuuksia myös mainostajille.

Suomalaispurjehtija Tapio Lehtinen maailman haastavimmalle purjehdukselle huippukunnossa30.6.2018 13:59Tiedote

Tapio Lehtinen, 60, osallistuu maailman ensimmäisten purjehtijoiden joukossa äärimmäisen haastavaan Golden Globe Race -purjehduskilpailuun. Ranskan Les Sables d’Olonnen satamasta sunnuntaina 1. heinäkuuta starttaava kisa on yksinpurjehdus maapallon ympäri ilman pysähdyksiä tai modernia teknologiaa edustavia apuvälineitä. Kilpailu on järjestetty kerran aikaisemmin, vuosina 1968-1969, jolloin kilpailijoita lähti matkaan yhdeksän, vain yhden saapuessa maaliin. Tapio Lehtinen on valmistautunut kisan tuomien äärimmäisten rasitusten kestämiseen Suomen johtavien urheilulääketieteen ammattilaisten valmennuksessa.

Suomen ensimmäinen MSC:n kestävän kalastuksen sertifikaatti Itämeren silakan ja kilohailin kalastukselle28.6.2018 09:00Tiedote

Silakan ja kilohailin ammattimainen trooli- ja rysäkalastus on ensimmäisenä Suomessa saavuttanut kansainvälisen MSC:n kestävän kalastuksen sertifikaatin. Kalastustoiminta sai hyvät arvosanat kaikilla kolmella MSC:n kestävän kalastuksen osa-alueella. Sertifioinnin johdosta noin 95 % Suomen merialueen saalista täyttää kestävän kalastuksen kriteerit. WWF Suomi onnittelee Suomen Ammattikalastajaliittoa projektin valmistumisesta.

BOY MEETS GIRL® -vaatebrändi Suomeen myös sateenkaaren väreissä27.6.2018 11:44Tiedote

Prisman Minut itseni kanssa -kampanja tuo Helsinki Pride -viikolle rohkeasti kantaaottavan Boy meets Girl® -vaatemerkin. Merkin luoja Stacy Igel saapui Suomeen esittelemään suositusta Pride-mallistostaan Suomen markkinoille suunnitellut t-paidat, jotka jatkavat näkemyksellisen vaatebrändin tasa-arvoa ja rakkautta korostavaa teemaa. Kansainvälisesti Boy meets Girl on edustettuna muotiin erikoistuneissa luksusliikkeissä ja -tavarataloissa, kuten esimerkiksi Macy’s-tavarataloketjussa. Suomessa merkkiä myy yksinoikeudella Prisma.

Tomi Einonen nimitetty MTV:n uutistoiminnan johtoon21.6.2018 09:45Tiedote

Lähes 20-vuotisen uran MTV:n uutistoiminnassa tehnyt Tomi Einonen, 48, on nimitetty MTV Uutisten vastaavaksi päätoimittajaksi ja Mediahub Oy:n toimitusjohtajaksi. Einonen on hoitanut tehtävää virkaatekevänä sen jälkeen, kun Merja Ylä-Anttilan kerrottiin huhtikuussa siirtyvän syksyllä Ylen uudeksi toimitusjohtajaksi. Tomi Einosen visioissa on kehittää uutispalvelu vastaamaan yhä nopeammin digitalisoituvan uutiskulutuksen tarpeita ja samalla huolehtia Suomen arvostetuimpiin kuuluvan uutisbrändin suosion ja laadun jatkuvuudesta.