Vuoden Keittiöteko taas haussa

Ammattikeittiöiden toiminnan kehittämiseen ja ruokailijoiden ateriointielämyksen parantamiseen kannustava Vuoden Keittiöteko -kilpailu käynnistyi kolmannen kerran. Kilpailussa etsitään suomalaista keittiötekoa tai -tiimiä, joka luo ravintolaan uusia toimintamalleja, teknologiaa tai palveluita, joilla tuotetaan niin ruoan tekijöille, kuin aterian nauttijoillekin uudenlaista, ennakkoluulotontakin lisäarvoa. Suomalaisen foodtech-yhtiö Fredmanin jakama Vuoden Keittiöteko -palkinnon tarkoitus on kannustaa ravintola- ja suurkeittiöalan toimijoita uudistamaan vanhoja, toimimattomiksi havaittuja toimintamallejaan ja tehostamaan niin ravintolan kuin koko Suomen yhteisten varojen käyttöä mausta ja laadusta tinkimättä.

Vuoden Keittiöteko -voittajat 2017. Vasemmalta: palkinnon ojentanut Kalle Ruuskanen, Fredman Groupin hallituksen puheenjohtaja ja Vuoden Keittiöteko -tuomariston puheenjohtaja Peter Fredman, Vantaan kaupungin ja seurakuntayhtymän Yhteinen pöytä - hankkeen Laura Tuomi (Vantaan kaupunki),  Hanna Kuisma (Vantaan kaupunki), Katri Valve (Vantaan seurakuntayhtymä) ja Esa Laitila (Vantaan kaupunki) ja Suomi100-kunniakirjan saanutta Finnairin suomalaista kouluruokaa esittelevää hanketta koordinoinut Elina Wahlman sekä yleisön suosikki Iiro Toivanen.
Vuoden Keittiöteko -voittajat 2017. Vasemmalta: palkinnon ojentanut Kalle Ruuskanen, Fredman Groupin hallituksen puheenjohtaja ja Vuoden Keittiöteko -tuomariston puheenjohtaja Peter Fredman, Vantaan kaupungin ja seurakuntayhtymän Yhteinen pöytä - hankkeen Laura Tuomi (Vantaan kaupunki), Hanna Kuisma (Vantaan kaupunki), Katri Valve (Vantaan seurakuntayhtymä) ja Esa Laitila (Vantaan kaupunki) ja Suomi100-kunniakirjan saanutta Finnairin suomalaista kouluruokaa esittelevää hanketta koordinoinut Elina Wahlman sekä yleisön suosikki Iiro Toivanen.

Toissa vuonna aloitettu Vuoden Keittiöteko -kilpailu on herättänyt huomiota keittiöiden toimintaan ympäri Suomen. Kisaan saa ilmoittaa vapaasti ehdokkaita, joista keittiöalan ammattilaisista koostuva tuomaristo valitsee voittajan. Ensimmäisenä keittiötekona vuonna 2016 palkittu Sodankylän ruokapalvelut on kuntien ruokapalveluissa näyttänyt esimerkkiä kasvattamalla lähiruoan osuutta tarjonnassaan ja näin edistänyt paikallisten ruoantuottajien pääsyä mukaan kunnan ruokahankintoihin

Viime vuonna Vuoden Keittiöteko -palkinto annettiin Vantaan kaupungin ja Vantaan seurakunnan hallinnoimalle Yhteinen Pöytä -verkostolle, joka on luonut mallin yhteisölliselle ruoka-aputoiminnalle ja hävikkiruoan keskitetylle jakelulle. Konseptia ollaan laajentamassa myös Helsinkiin ja Järvenpäähän ja se pääsi hiljattain Sitran koordinoimalle Kiertotalouden tiekartalle - päämääränään koko Suomi. Vuonna 2017 kisaan otettiin mukaan myös yleisöpalkinto, joka meni ylivoimaisella äänimäärällä Uudessakaupungissa ja Turussa toimivalle ravintoloitsija Iiro Toivaselle. Hän lahjoittaa lounailta myymättä jääneitä annoksia vähävaraisille lapsiperheille.

”Me Fredmanilla haluamme auttaa keittiöammattilaisia tavoittelemaan täydellistä keittiötä ja edistää sellaista suomalaista ruoka-ajattelua, johon kuuluu keitto-osaamisen ja raaka-aineiden lisäksi myös huipputeknologian mahdollistama ensiluokkainen ruokaturvallisuus, vastuullisuus ja kestävät ympäristöarvot. Pyydämmekin kaikkia ilmiantamaan innovaatioita ja ammattikeittiön arkea pienin ja suurin tavoin parantaneita tekoja, jotta voimme taas palkita vuoden keittiöteon ja antaa kannustavia ja inspiroivia esimerkkejä myös muille”, sanoo suomalaisen perheyhtiö Fredman Groupin hallituksen puheenjohtaja Peter Fredman ja jatkaa: ”Suomalaisissa ammattikeittiössä valmistetaan vuosittain noin 850 miljoonaa ateriaa, jotka ovat paitsi turvallisia ja maistuvia, täyttävät lukuisat niille asetetut kriteerit esimerkiksi allergeenien ja kustannusten osalta. Yhtälö on kaikkea muuta kuin helppo toteuttaa ja kilpailun tarkoitus onkin lisätä koko alan arvostusta nostamalla esiin ja palkitsemalla ihmisiä pienten ja suurten keittiötekojen taustalta.

Vuoden Keittiöteko 2018 -kisaan otetaan ehdotuksia vastaan 30.9. saakka osoitteessa www.keittioteko.fi. Yleisöäänestys avataan lokakuussa.

Fredman Group on suomalainen perheyritys, joka tavoittelee täydellistä keittiötä ja taistelee parhaiden makujen puolesta. Yhdistämme tietoa, teknologiaa ja monipuolista ammattitaitoa paremman ruoan puolesta. Olemme ruokaturvallisuuden, omavalvonnan ja keittiöjohtamisen, ammattikeittiöiden korkean hygieniatason turvaamisen ja ruokahävikin vähentämisen taitureita. Asiakkaiden kanssa yhdessä kehitetty digitaalinen Fredman Pro on mukana sadoissa ammattikeittiöissä tehostamassa keittiön johtamista ja omavalvontaa. Fredmanin työvälineet, kuten Carita-liinat, Comple-ateriapalvelujärjestelmä ja Elmukelmu, tunnetaan kaikissa suomalaisissa ammattikeittiöissä. Fredman Group Oy:n liikevaihto tytäryhtiöineen on noin 24 miljoonaa euroa. Konserni työllistää noin 80 henkilöä.

Samuel Sorainen
samuel.sorainen@wolfcom.fi

Vuoden Keittiöteko -kisan finalistit valittu16.10.2018 11:15Tiedote

Ammattikeittiöiden toiminnan kehittämiseen ja ruokailijoiden ateriointielämyksen parantamiseen kannustava Vuoden Keittiöteko valitaan tänä syksynä kolmannen kerran. Kilpailussa etsitään suomalaista keittiötekoa tai -tiimiä, joka luo ravintolaan uusia toimintamalleja, teknologiaa tai palveluita, joista on hyötyä sekä aterioiden valmistajille että niiden nauttijoille. Finaaliin on valittu kymmenen keittiötekoehdokasta Lempäälästä, Helsingistä, Järvenpäästä, Orivedeltä, Porista, Forssasta ja Turusta.

Suomalainen Hellon voitti kansainvälisen palvelumuotoilukilpailun jo kolmatta kertaa12.10.2018 10:13Tiedote

Paremman ruokakauppakokemuksen lapsiperheille suunnitellut palvelumuotoilutoimisto Hellon palkittiin alansa arvostetuimmassa kilpailussa jo kolmatta kertaa pääpalkinnolla. Dublinissa torstaina 11.10. järjestetyn Service Design Global Conferencen tuomaristo valitsi Hellonin irlantilaiselle Musgrave-ruokakauppaketjulle tekemän toteutuksen viime vuoden parhaimmaksi kansainväliseksi palvelumuotoilutyöksi.

Reaktorin ja LEGOn lasten robottikoodikoulu saapuu Helsinki-Vantaan lentoasemalle11.10.2018 13:26Tiedote

Suomalainen design- ja teknologiayritys Reaktor on kehittänyt robottikoodikoulun, jonka avulla lapset voivat tutustua koodaamisen perusteisiin ja merkitykseen helpolla ja hauskalla tavalla. Syyslomaviikonloppuna Helsinki-Vantaan lentoasemalla järjestettävässä koodikoulussa lapset pääsevät Reaktorin kehittämällä applikaatiolla luomaan toimintakäskyjä kahdelle LEGO Boost -robotille. Koodikoulu on avoinna 12.–14.10. kello 14-16 lentoaseman Kainuu loungessa.

Fitzroy Investments taustoittaa päätöstään sijoittaa suomalaiseen ohjelmistoyhtiöön Tecnotreehen3.10.2018 16:47Tiedote

Lontoolainen pääomasijoittaja Fitzroy Investments Limited ja ohjelmistoyhtiö Tecnotree Oyj ovat 18.9.2018 solmineet sitovan sopimuksen Tecnotreehen tehtävästä, enintään 5 miljoonan euron pääomasijoituksesta. Sijoituksen toteutuminen edellytti, että Tecnotreen maanantaina 24.9.2018 kokoontunut ylimääräinen yhtiökokous valitsi uuteen seitsenjäseniseen hallitukseen Fitzroyn nimeämän enemmistön.