Vuoden Keittiöteko taas haussa

Ammattikeittiöiden toiminnan kehittämiseen ja ruokailijoiden ateriointielämyksen parantamiseen kannustava Vuoden Keittiöteko -kilpailu käynnistyi kolmannen kerran. Kilpailussa etsitään suomalaista keittiötekoa tai -tiimiä, joka luo ravintolaan uusia toimintamalleja, teknologiaa tai palveluita, joilla tuotetaan niin ruoan tekijöille, kuin aterian nauttijoillekin uudenlaista, ennakkoluulotontakin lisäarvoa. Suomalaisen foodtech-yhtiö Fredmanin jakama Vuoden Keittiöteko -palkinnon tarkoitus on kannustaa ravintola- ja suurkeittiöalan toimijoita uudistamaan vanhoja, toimimattomiksi havaittuja toimintamallejaan ja tehostamaan niin ravintolan kuin koko Suomen yhteisten varojen käyttöä mausta ja laadusta tinkimättä.

Vuoden Keittiöteko -voittajat 2017. Vasemmalta: palkinnon ojentanut Kalle Ruuskanen, Fredman Groupin hallituksen puheenjohtaja ja Vuoden Keittiöteko -tuomariston puheenjohtaja Peter Fredman, Vantaan kaupungin ja seurakuntayhtymän Yhteinen pöytä - hankkeen Laura Tuomi (Vantaan kaupunki),  Hanna Kuisma (Vantaan kaupunki), Katri Valve (Vantaan seurakuntayhtymä) ja Esa Laitila (Vantaan kaupunki) ja Suomi100-kunniakirjan saanutta Finnairin suomalaista kouluruokaa esittelevää hanketta koordinoinut Elina Wahlman sekä yleisön suosikki Iiro Toivanen.
Vuoden Keittiöteko -voittajat 2017. Vasemmalta: palkinnon ojentanut Kalle Ruuskanen, Fredman Groupin hallituksen puheenjohtaja ja Vuoden Keittiöteko -tuomariston puheenjohtaja Peter Fredman, Vantaan kaupungin ja seurakuntayhtymän Yhteinen pöytä - hankkeen Laura Tuomi (Vantaan kaupunki), Hanna Kuisma (Vantaan kaupunki), Katri Valve (Vantaan seurakuntayhtymä) ja Esa Laitila (Vantaan kaupunki) ja Suomi100-kunniakirjan saanutta Finnairin suomalaista kouluruokaa esittelevää hanketta koordinoinut Elina Wahlman sekä yleisön suosikki Iiro Toivanen.

Toissa vuonna aloitettu Vuoden Keittiöteko -kilpailu on herättänyt huomiota keittiöiden toimintaan ympäri Suomen. Kisaan saa ilmoittaa vapaasti ehdokkaita, joista keittiöalan ammattilaisista koostuva tuomaristo valitsee voittajan. Ensimmäisenä keittiötekona vuonna 2016 palkittu Sodankylän ruokapalvelut on kuntien ruokapalveluissa näyttänyt esimerkkiä kasvattamalla lähiruoan osuutta tarjonnassaan ja näin edistänyt paikallisten ruoantuottajien pääsyä mukaan kunnan ruokahankintoihin

Viime vuonna Vuoden Keittiöteko -palkinto annettiin Vantaan kaupungin ja Vantaan seurakunnan hallinnoimalle Yhteinen Pöytä -verkostolle, joka on luonut mallin yhteisölliselle ruoka-aputoiminnalle ja hävikkiruoan keskitetylle jakelulle. Konseptia ollaan laajentamassa myös Helsinkiin ja Järvenpäähän ja se pääsi hiljattain Sitran koordinoimalle Kiertotalouden tiekartalle - päämääränään koko Suomi. Vuonna 2017 kisaan otettiin mukaan myös yleisöpalkinto, joka meni ylivoimaisella äänimäärällä Uudessakaupungissa ja Turussa toimivalle ravintoloitsija Iiro Toivaselle. Hän lahjoittaa lounailta myymättä jääneitä annoksia vähävaraisille lapsiperheille.

”Me Fredmanilla haluamme auttaa keittiöammattilaisia tavoittelemaan täydellistä keittiötä ja edistää sellaista suomalaista ruoka-ajattelua, johon kuuluu keitto-osaamisen ja raaka-aineiden lisäksi myös huipputeknologian mahdollistama ensiluokkainen ruokaturvallisuus, vastuullisuus ja kestävät ympäristöarvot. Pyydämmekin kaikkia ilmiantamaan innovaatioita ja ammattikeittiön arkea pienin ja suurin tavoin parantaneita tekoja, jotta voimme taas palkita vuoden keittiöteon ja antaa kannustavia ja inspiroivia esimerkkejä myös muille”, sanoo suomalaisen perheyhtiö Fredman Groupin hallituksen puheenjohtaja Peter Fredman ja jatkaa: ”Suomalaisissa ammattikeittiössä valmistetaan vuosittain noin 850 miljoonaa ateriaa, jotka ovat paitsi turvallisia ja maistuvia, täyttävät lukuisat niille asetetut kriteerit esimerkiksi allergeenien ja kustannusten osalta. Yhtälö on kaikkea muuta kuin helppo toteuttaa ja kilpailun tarkoitus onkin lisätä koko alan arvostusta nostamalla esiin ja palkitsemalla ihmisiä pienten ja suurten keittiötekojen taustalta.

Vuoden Keittiöteko 2018 -kisaan otetaan ehdotuksia vastaan 30.9. saakka osoitteessa www.keittioteko.fi. Yleisöäänestys avataan lokakuussa.

Fredman Group on suomalainen perheyritys, joka tavoittelee täydellistä keittiötä ja taistelee parhaiden makujen puolesta. Yhdistämme tietoa, teknologiaa ja monipuolista ammattitaitoa paremman ruoan puolesta. Olemme ruokaturvallisuuden, omavalvonnan ja keittiöjohtamisen, ammattikeittiöiden korkean hygieniatason turvaamisen ja ruokahävikin vähentämisen taitureita. Asiakkaiden kanssa yhdessä kehitetty digitaalinen Fredman Pro on mukana sadoissa ammattikeittiöissä tehostamassa keittiön johtamista ja omavalvontaa. Fredmanin työvälineet, kuten Carita-liinat, Comple-ateriapalvelujärjestelmä ja Elmukelmu, tunnetaan kaikissa suomalaisissa ammattikeittiöissä. Fredman Group Oy:n liikevaihto tytäryhtiöineen on noin 24 miljoonaa euroa. Konserni työllistää noin 80 henkilöä.

Samuel Sorainen
samuel.sorainen@wolfcom.fi

Universal Music vahvisti asemaansa Suomen suurimpana musiikkialan yhtiönä19.4.2018 10:30Tiedote

Universal Music on vankistanut asemaansa Suomen suurimpana musiikkialan yhtiönä lähes 33 % markkinaosuudella kokonaismarkkinasta ja 35 % osuudella digitaalisesta markkinasta. Samalla kun fyysisten tallenteiden myynti jatkoi laskuaan neljänneksellä ja myös musiikin download, eli lataukset harvenivat 3 prosenttiin kokonaismarkkinan arvosta, kasvoi äänitemusiikin kokonaiskulutus vuonna 2017 ennätykselliset 8 %. Digitaalisten palveluiden kautta saatava musiikkialan tulo kasvoi yli 20 % ja suoratoisto muodostaakin jo 80 % koko suomalaisen äänitealan arvosta. Universal Music ennustaa suoratoiston vauhdittavan musiikin kulutusta kiihtyvällä tahdilla ja musiikin kulta-aikojen olevan vasta edessä.

MTV Uutisten Merja Ylä-Anttila siirtyy YLE:n toimitusjohtajaksi17.4.2018 09:59Tiedote

Yli 30-vuotisen menestyksekkään uran MTV:n uutistoiminnassa tehnyt vastaava päätoimittaja ja Mediahub Oy:n toimitusjohtaja Merja Ylä-Anttila on valittu Yleisradion toimitusjohtajaksi 1. syyskuuta 2018 alkaen. MTV Uutisten vt. päätoimittajaksi ja Mediahub Oy:n vt. toimitusjohtajaksi on nimitetty uutistuotantojohtaja Tomi Einonen. Ylä-Anttila jatkaa MTV:n palveluksessa elokuun loppuun saakka, tukien siirtymäkauden ajan Einosta uusissa tehtävissään.

Virolainen muotitalo Baltika tuo suosikkimerkkinsä Montonin Suomeen28.3.2018 07:44Tiedote

Baltian suurin muotitalo, virolainen Baltika Group aloittaa asiakaskuntansa palvelun myös Suomessa. Ensimmäisenä askeleena ovat Monton-brändimyymälät, joissa esitellään selkeästä suunnittelustaan ja korkeasta laadustaan tunnetun Viron suosituimman, erityisesti naisten muotiin erikoistuneen sarjan valikoimia. Monton Iso-Omena avattiin helmikuussa Espoossa ja seuraava myymälä avautuu Helsingin keskustaan. Lisäksi Baltikan kaikki muotibrändit käsittävä andmorefashion.com-verkkokauppa on laajennettu palvelemaan myös suomalaisia asiakkaita.

Mikko Mollberg Naughty BRGR -ravintolaketjun uudeksi toimitusjohtajaksi21.3.2018 08:44Tiedote

Burger King ja Wayne’s Coffee -ketjut Suomeen lanseerannut Mikko Mollberg (46) on kutsuttu Naughty BRGR -ravintolaketjun toimitusjohtajaksi ja osakkaaksi. Naughty BRGR:n perustaja Akseli Herlevi perustelee rekrytointia yhtiön voimakkaalla kasvulla ja kansainvälistymissuunnitelmilla. Naughty BRGR Oy:n nykyinen toimitusjohtaja ja osakas Tomi Ruuskanen siirtyy yhtiön päätoimiseksi hallituksen puheenjohtajaksi.

Burgerimies Herlevi laajentaa Naughty BRGR -ravintolaketjunsa Jyväskylään1.3.2018 13:56Tiedote

Suomen ensimmäinen Top Chef ja Subin uuden Burgerimies-TV-sarjan tähti, keittiömestari Akseli Herlevi laajentaa Naughty BRGR-hampurilaisravintoketjunsa Jyväskylään. Burgereihin viime vuosina erikoistunut Herlevi haluaa tarjota Jyväskylän kävelykeskustan keskeisimmälle liikepaikalle avautuvassa ravintolassaan perinteikkään opiskelijakaupungin hinta-laatu -suhteeltaan parhaan burgerielämyksen. Kolmikulmaan avautuva Naughty BRGR Jyväskylä tulee käsittämään myös kaupungin suurimman, täysin anniskeluoikeuksin varustetun aurinkoterassin ruokailumahdollisuuksineen.

Viro vetää matkailukohteena – viime vuodesta ennätyksellinen28.2.2018 12:52Tiedote

Viron matkailu on jo kahdeksatta vuotta tasaisessa kasvussa. Vuodesta 2017 muodostui 2,15 miljoonalla ulkomailta saapuneella matkailijalla ja heidän viettämällään 6,5 miljoonalla hotelliyöllä kaikkien aikojen suosituin*. Virossa nähdään kasvun tekijänä matkailusektorin yhä systemaattisempi yhteistyö maan houkuttelevuuden kasvattamisessa ja uusien matkailupalveluiden kehittämisessä. Myös Viron suurin hotellikompleksi, Tallinnan Original Sokos Hotel Viru teki sisarhotellinsa Solo Sokos Hotel Estorian kanssa kävijäennätyksensä, kasvattaen vuonna 2017 myytyjä huoneita edellisvuoden ennätyksestä lähes 2000:lla.