Vuoden Keittiöteko taas haussa

Ammattikeittiöiden toiminnan kehittämiseen ja ruokailijoiden ateriointielämyksen parantamiseen kannustava Vuoden Keittiöteko -kilpailu käynnistyi kolmannen kerran. Kilpailussa etsitään suomalaista keittiötekoa tai -tiimiä, joka luo ravintolaan uusia toimintamalleja, teknologiaa tai palveluita, joilla tuotetaan niin ruoan tekijöille, kuin aterian nauttijoillekin uudenlaista, ennakkoluulotontakin lisäarvoa. Suomalaisen foodtech-yhtiö Fredmanin jakama Vuoden Keittiöteko -palkinnon tarkoitus on kannustaa ravintola- ja suurkeittiöalan toimijoita uudistamaan vanhoja, toimimattomiksi havaittuja toimintamallejaan ja tehostamaan niin ravintolan kuin koko Suomen yhteisten varojen käyttöä mausta ja laadusta tinkimättä.

Vuoden Keittiöteko -voittajat 2017. Vasemmalta: palkinnon ojentanut Kalle Ruuskanen, Fredman Groupin hallituksen puheenjohtaja ja Vuoden Keittiöteko -tuomariston puheenjohtaja Peter Fredman, Vantaan kaupungin ja seurakuntayhtymän Yhteinen pöytä - hankkeen Laura Tuomi (Vantaan kaupunki),  Hanna Kuisma (Vantaan kaupunki), Katri Valve (Vantaan seurakuntayhtymä) ja Esa Laitila (Vantaan kaupunki) ja Suomi100-kunniakirjan saanutta Finnairin suomalaista kouluruokaa esittelevää hanketta koordinoinut Elina Wahlman sekä yleisön suosikki Iiro Toivanen.
Vuoden Keittiöteko -voittajat 2017. Vasemmalta: palkinnon ojentanut Kalle Ruuskanen, Fredman Groupin hallituksen puheenjohtaja ja Vuoden Keittiöteko -tuomariston puheenjohtaja Peter Fredman, Vantaan kaupungin ja seurakuntayhtymän Yhteinen pöytä - hankkeen Laura Tuomi (Vantaan kaupunki), Hanna Kuisma (Vantaan kaupunki), Katri Valve (Vantaan seurakuntayhtymä) ja Esa Laitila (Vantaan kaupunki) ja Suomi100-kunniakirjan saanutta Finnairin suomalaista kouluruokaa esittelevää hanketta koordinoinut Elina Wahlman sekä yleisön suosikki Iiro Toivanen.

Toissa vuonna aloitettu Vuoden Keittiöteko -kilpailu on herättänyt huomiota keittiöiden toimintaan ympäri Suomen. Kisaan saa ilmoittaa vapaasti ehdokkaita, joista keittiöalan ammattilaisista koostuva tuomaristo valitsee voittajan. Ensimmäisenä keittiötekona vuonna 2016 palkittu Sodankylän ruokapalvelut on kuntien ruokapalveluissa näyttänyt esimerkkiä kasvattamalla lähiruoan osuutta tarjonnassaan ja näin edistänyt paikallisten ruoantuottajien pääsyä mukaan kunnan ruokahankintoihin

Viime vuonna Vuoden Keittiöteko -palkinto annettiin Vantaan kaupungin ja Vantaan seurakunnan hallinnoimalle Yhteinen Pöytä -verkostolle, joka on luonut mallin yhteisölliselle ruoka-aputoiminnalle ja hävikkiruoan keskitetylle jakelulle. Konseptia ollaan laajentamassa myös Helsinkiin ja Järvenpäähän ja se pääsi hiljattain Sitran koordinoimalle Kiertotalouden tiekartalle - päämääränään koko Suomi. Vuonna 2017 kisaan otettiin mukaan myös yleisöpalkinto, joka meni ylivoimaisella äänimäärällä Uudessakaupungissa ja Turussa toimivalle ravintoloitsija Iiro Toivaselle. Hän lahjoittaa lounailta myymättä jääneitä annoksia vähävaraisille lapsiperheille.

”Me Fredmanilla haluamme auttaa keittiöammattilaisia tavoittelemaan täydellistä keittiötä ja edistää sellaista suomalaista ruoka-ajattelua, johon kuuluu keitto-osaamisen ja raaka-aineiden lisäksi myös huipputeknologian mahdollistama ensiluokkainen ruokaturvallisuus, vastuullisuus ja kestävät ympäristöarvot. Pyydämmekin kaikkia ilmiantamaan innovaatioita ja ammattikeittiön arkea pienin ja suurin tavoin parantaneita tekoja, jotta voimme taas palkita vuoden keittiöteon ja antaa kannustavia ja inspiroivia esimerkkejä myös muille”, sanoo suomalaisen perheyhtiö Fredman Groupin hallituksen puheenjohtaja Peter Fredman ja jatkaa: ”Suomalaisissa ammattikeittiössä valmistetaan vuosittain noin 850 miljoonaa ateriaa, jotka ovat paitsi turvallisia ja maistuvia, täyttävät lukuisat niille asetetut kriteerit esimerkiksi allergeenien ja kustannusten osalta. Yhtälö on kaikkea muuta kuin helppo toteuttaa ja kilpailun tarkoitus onkin lisätä koko alan arvostusta nostamalla esiin ja palkitsemalla ihmisiä pienten ja suurten keittiötekojen taustalta.

Vuoden Keittiöteko 2018 -kisaan otetaan ehdotuksia vastaan 30.9. saakka osoitteessa www.keittioteko.fi. Yleisöäänestys avataan lokakuussa.

Fredman Group on suomalainen perheyritys, joka tavoittelee täydellistä keittiötä ja taistelee parhaiden makujen puolesta. Yhdistämme tietoa, teknologiaa ja monipuolista ammattitaitoa paremman ruoan puolesta. Olemme ruokaturvallisuuden, omavalvonnan ja keittiöjohtamisen, ammattikeittiöiden korkean hygieniatason turvaamisen ja ruokahävikin vähentämisen taitureita. Asiakkaiden kanssa yhdessä kehitetty digitaalinen Fredman Pro on mukana sadoissa ammattikeittiöissä tehostamassa keittiön johtamista ja omavalvontaa. Fredmanin työvälineet, kuten Carita-liinat, Comple-ateriapalvelujärjestelmä ja Elmukelmu, tunnetaan kaikissa suomalaisissa ammattikeittiöissä. Fredman Group Oy:n liikevaihto tytäryhtiöineen on noin 24 miljoonaa euroa. Konserni työllistää noin 80 henkilöä.

Samuel Sorainen
samuel.sorainen@wolfcom.fi

MTV:lle vuosi 2018 oli käännekohta – liikevaihto kasvu-uralle ensimmäistä kertaa kuuteen vuoteen14.2.2019 20:26:28Tiedote

Suomen suurimmalle kaupalliselle televisioyhtiölle MTV Oy:lle 2018 oli investointien ja uudistusten vuosi. Vaikka yhtiön tulos oli edelleen tappiollinen, onnistui MTV kääntämään liikevaihdon kasvuun edellisvuodesta, ensimmäistä kertaa kuuteen vuoteen. Tämä käy ilmi MTV:n omistavan ruotsalaisen Bonnier Broadcastingin torstaina julkistamasta tulosraportista.

Super Bowl käyntiin suomalaisen veden voimin30.1.2019 15:19:34Tiedote

Suomalainen Vellamo-mineraalivesi on kutsututtu maailman katsotuimpien urheilutapahtumien joukkoon lukeutuvan Super Bowlin avaavan Super Saturday -juhlan viralliseksi vedeksi. Perinteisesti tuhansia VIP-vieraita keräävässä tapahtumassa on mukana useita urheilu- ja viihdemaailman tähtiä ja maailmanluokan huippuesiintyjiä. Vellamon näkyvä mukanaolo tapahtumassa on merkittävä askel heinolalaisen mineraalivesiyhtiön Pohjois-Amerikan markkinoiden avauksessa.

Fredman Group varustaa Bocuse d’Or -joukkueemme Food Tech -osaamisella29.1.2019 08:40:00Tiedote

Maailman arvostetuimman kokkikilpailun Bocuse d’Orin kaksipäiväinen finaali alkaa tänään Lyonissa ja Suomen joukkueen tavoitteena kisassa on palkintosija. Kilpailumenestys paitsi tukee kisatiimimme jäsenten uraa, myös korostaa Suomen asemaa gastronomisella maailmankartalla. Keittiöammattilaistemme korkeaa gastronomista tasoa on varmistamassa myös teknologinen huippuosaaminen, jota edustaa kotimaisen Fredman Groupin rakentama älykkäiden keittiöiden johtamiseen tarkoitettu Fredman Food Tech -palvelukokonaisuus.