ELO - Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiöELO - Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiöELO - Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö

Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija 2018 -finalistit valittu - voittajat julkaistaan 16.3 klo 15.30

Kuusi kokki- ja kuusi tarjoilijahuippua ovat selvittäneet tiensä Vuoden Kokki- ja Vuoden Tarjoilija -kilpailujen finaaleihin. Kilpailut käydään Kisakeittiöissä Gastro Helsinki -messuilla ja voittajat palkitaan tänään 16.3 klo 15.30. Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija -kilpailuja järjestetään samanaikaisesti ja täten korostetaan sitä, että ravintolaelämykset luodaan aina yhdessä.

Vuoden Tarjoilija 2018 finalistit. Kuvaaja: Aleksi Tuomola / ELO-säätiö.

Vuoden Tarjoilija -semifinaalissa arvioitiin muun muuassa asiakaspalvelutaitoja, tarjoilutaitoja sekä ruoan ja juoman yhdistämistä. Teknisen osaamisen lisäksi mitattiin kilpailijoiden kykyä yhdistää elämyksellisyys aitoon asiakaskohtaamiseen haastavissakin tilanteissa.

- Tämä vuoden kilpailun teema, palvelun ja tarinallistamisen yhdistäminen, oli suurimmassa osassa tuomarityöskentelyä. Lisäksi fokuksessa oli Vuoden Tarjoilijan ja Vuoden Kokin saumaton yhteistyö sekä raaka-aineiden alkuperä, kertoo Vuoden Tarjoilija -kilpailun päätuomari Petra Granqvist.

Vuoden Tarjoilija 2017 -finaalissa tehtävät painottuvat palvelukokemuksen luomiseen. Finaaliin jatkavat

Vuoden Kokki -semifinalistit valmistivat kilpailussa yhden kasvipainotteisen, suomalaisia raaka-aineita kunnioittavan annoksen. Lautasella oli myös eläinproteiini osana annosta. 12 semifinalistin taso oli tänä vuonna kautta linjan korkea ja tasainen.

- Yllätystehtävän pääraaka-aineet, hummeri ja Prosecco, olivat haastava makuyhdistelmä ja vaikutti siihen että, amuse bouche -annosten esillepanot olivat samantyyppiset. Kilpailijoiden personnaalisuus tuli esille pääruuissa, kertoo kilpailun päätuomari Henry Tikkanen.

Vuoden Kokki finaaliin jatkavat Kalle Tanner, Ville Korhonen, Kim Mustonen, Sami Sorvoja, Mikko Kaukonen, Teemu Boman.

Vuoden Kokki ja Vuoden tarjoilija -kilpailujen järjestäjä on ELO - Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö. Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija -kilpailutoiminta rahoitetaan kokonaan kumppaniyhteistyöllä. Kilpailujen pääkumppanit ovat Wihuri Oy Aarnio Metro-tukku, HKScan, Valio, Metos, MTK ja Messukeskus. Vuoden Tarjoilija -kilpailun pitkäaikainen pääkumppani on Pernod Ricard Finland Oy. Kilpailujen yhteistyökumppaneina ovat myös E. Ahlström, Fredman Group, Pajunen, Arvo Kokkonen, Perho Liiketalousopisto, Nespresso, Aromi, Vitriini, Jubilee, Polar Electro Finland.

Vuoden Kokki 2018 ja Vuoden Tarjoilija 2018 -finaalit käydään 16.3 Kisakeittiöissä Gastro Helsinki -messuilla Helsingissä. Kilpailua voi seurata katsomosta tai suorana striiminä, https://www.youtube.com/watch?v=Jitybf9lhuw

Vuoden Kokki 2018-finaaliin selvittivät tiensä

Aikataulu

16.3 Vuoden Kokki ja Vuoden tarjoilija - kilpailujen finaalit

Halli 6 Kisakeittiöt @gastrohelsinki Messukeskus

Klo 9.00 Vuoden Kokki -finalistit valmistelevat ruokia keittiöissä. Vuoden Tarjoilija -finalistit valmistautuvat kattaus ja tarjoilutilanteeseen.

Klo 10.00 Vuoden Tarjoilija -kilpailijat vastaanottavat asiakkaita ja aloittavat ensimmäiset kisatehtävät. Tarjoilijoiden kilpailusuoritusta voi seurata klo 14.10 saakka.

Klo 11.10-13.00 Vuoden Kokki -finalistien annokset valmistuvat.

Klo 14.10 Kilpailut päättyvät ja pisteiden lasku alkaa.

Klo 15.20 Vuoden Kokki ja Vuoden tarjoilija 2018 Erikoispalkintojen jako

Klo 15.30 Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija 2018 -voittajien julkistus Messukeskuksessa kisa-alueella hallissa 6, Kisakeittiöt.

Vuoden Kokki- ja Tarjoilija 2018 -kilpailun kuvat päivittyvät Flickr-sivuille reaaliaikaisesti. Kilpailujen logot löytyvät samasta kansiosta.

Linkki kuvakansioon:

Vuoden Kokki -Facebook: https://www.facebook.com/vuodenkokki/

Vuoden Kokki -Instagram: https://www.instagram.com/vuodenkokki/

Vuoden Tarjoilja -Facebook: https://www.facebook.com/vuodentarjoilija/

Vuoden Tarjoilija-Instagram: https://www.instagram.com/vuodentarjoilija/

Vuoden Kokki- ja Tarjoilija 2018 -kilpailujen viestinnässä käytetään hashtagejä

#vuodenkokki #vuodentarjoilija #gastrohelsinki

Gastro Helsinki -messujen kotisivut

Kirsi Yazan, Projektikoordinaattori, ELO-säätiö,
050 439 3883, kirsi.yazan@elo-saatio.fi

Haastattelupyynnöt
Bettina Lindfors, johtaja, ELO-säätiö, 040-9209810

bettina.lindfors@elo-saatio.fi (kumppanuudet, kilpailutoiminta)

Henri Kotkavuori, Vuoden Kokki 2018 -kilpailujohtaja,
040 092 0362, henrikotka@hotmail.com

Maria Suihkonen, Vuoden Tarjoilija 2018 -kilpailujohtaja,
044 284 7848, ma.suihkonen@gmail.com

Vuoden Tarjoilija 2018 finalistit. Kuvaaja: Aleksi Tuomola / ELO-säätiö.
Vuoden Kokki 2018 finalistit. Kuvaaja: Aleksi Tuomola / ELO-säätiö.
Vuoden Kokki 2018 -kilpailijat Helsingissä 29.1.2018. Kuva: Aleksi Tuomola / ELO-säätiö.
Vuoden Kokki - ja Tarjoilija 2018 -kilpailijat Helsingissä 29.1.2018. Kuva: Aleksi Tuomola / ELO-säätiö.
Vuoden Tarjoilija 2018 -kilpailijat Helsingissä 29.1.2018. Kuva: Aleksi Tuomola / ELO-säätiö.

Kouluruokapäivä on koko koulun yhteinen, osallistava teemapäivä28.11.2018 09:20Tiedote

Tiedote 28.11.2018. Kouluruokapäivä on joka koulun oma tapahtumakonsepti maksuttomine aineistoineen, jossa tuodaan käsitykset kouluruoasta tälle vuosituhannelle yhdessä tekemällä, maistamalla, ideoimalla ja oivaltamalla. Teemapäivä on tarkoitettu kaikille - oppilaille, opettajille, keittiöhenkilökunnalle ja vanhemmille. Tavoitteena on tutustua niin kouluruokailun historiaan kuin tulevaisuuteen, tarinoihin ja tekijöihin, laajentaa näkökulmia, tarjota mahdollisuuksia vaikuttaa ja juhlistaa suomalaisia saavutuksia yhdessä luoden ruokailoa.

Haku Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija 2019 -suomenmestaruuskilpailuihin on käynnissä!15.11.2018 09:00Tiedote

Päästä luovuutesi valloille ja näytä taitosi! Hae mukaan Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija 2019 -kilpailuihin. Hakuaika on käynnissä 15.11.2018-15.1.2019. Vuoden Kokki -kilpailu on ruoanlaiton ammattilaisten suomenmestaruuskilpailu ja Vuoden Tarjoilija -kilpailu on salipuolen ammattilaisten suomenmestaruuskilpailu. Hallitseva Vuoden Kokki 2018 on Kalle Tanner ja Vuoden Tarjoilija 2018 on Noora Sipilä, joiden edustuskaudet jatkuvat seuraavien voittajien valintaan saakka.

ELO-säätiön ruokakulttuuripalkinto 2018 John Nurmisen Säätiön Lähikalahankkeelle ja ravintola Nollalle12.10.2018 22:00Tiedote

ELO-säätiön Lentävä Lautanen -ruokakulttuuripalkinnot annettiin tänä vuonna kahdelle suomalaisen ruokakulttuurin edelläkävijälle, John Nurmisen Säätiön Lähikalahankkeelle ja ravintola Nollalle. Lähikalahankkeen tavoitteena on edistää kotimaisen ja vajaasti hyödynnetyn särkikalan elintarvikekäyttöä Suomessa. Ravintola Nolla on Pohjoismaiden ensimmäinen todellinen hävikkivapaa ravintola, joka keskittyy parhaaseen paikalliseen luomutuotantoon.