Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija 2018 on valittu

Vuoden Kokki 2018 on Kalle Tanner, Villa Störsvik, ja Vuoden Tarjoilija 2018 on Noora Sipilä, ravintola Oras. Finaalit järjestettiin Kisakeittiöissä Gastro Helsinki -messuilla 16.3.2018.
Vuoden Kokki 2018 -kilpailun voittaja on Kalle Tanner, Villa Störsvik. Kuvaaja: Aleksi Tuomola.

Kovatasoisessa kokkikilpailussa toiseksi sijoittui Mikko Kaukonen, Food Camp Finland ja kolmanneksi Sami Sorvoja, ravintola Pöllöwaari. Vuoden Tarjoilija -finaali taistossa toiseksi sijoittui Eveliina Paananen, ravintola Pöllöwaara ja kolmanneksi Chris Angelov, ravintola Savoy. Parhaana assistenttina palkittiin Mikko Kaukosen keittiössä avustanut Justus Lagerblom Perho liiketalousopisto ja tarjoilijapuolella Inka Remes, Perho liiketalousopisto.

Vuoden Kokki 2018 -voiton ratkaisi lautasella harkittu tekeminen

Vuoden Kokki 2018 -finalistit valmistivat yhden lämpimän pääruoan HKScanin lihatuotteista ja yhden jälkiruoan. Jälkiruoan pakolliset raaka-aineet finaalissa olivat Operan suklaat, kahvi ja Valion maito.

- Vuoden Kokki 2018 -kilpailun voittaja Kalle Tanner onnistui tasalaatuisella työskentelyllään sekä pää- että jälkiruuissa, varmistamaan menestyksen kilpailussa. Hienoa että voittajalta löytyi kyky luoda harmooninen makumaailma, kertoo Vuoden Kokki -kilpailun päätuomari Markus Aremo.

Vuoden Tarjoilija 2018 -voittaja tuotti parhaan asiakaskokemuksen

Vuoden Tarjoilija 2018 -kilpailussa mitattiin monipuolisesti kilpailijoiden teknisiä taitoja, mutta tärkein valintaperuste oli kokonaisvaltaisen palvelukokonaisuuden tuottaminen kutsuvieraille.

- Tämä vuoden kilpailun teema, palvelun ja tarinallistamisen yhdistäminen, oli suurimmassa osassa tuomarityöskentelyä. Lisäksi fokuksessa oli Vuoden Tarjoilijan ja Vuoden Kokin saumaton yhteistyö sekä raaka-aineiden alkuperä ja ruokahävikki, kertoo Vuoden Tarjoilija -kilpailun päätuomari Petra Granqvist.

- Voiton ratkaisi se, että Noora Sipilä pystyi kokonaisvaltaisesti hallitsemaan palveluelämyksen. Tänä vuonna kilpailutehtävät olivat aikataulullisesti erityisen haastavia”, kiteyttää Petra Granqvist.

Vuoden Kokki ja Vuoden tarjoilija -kilpailujen järjestäjä on ELO – Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö. Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija -kilpailutoiminta rahoitetaan kokonaan kumppaniyhteistyöllä. Kilpailujen pääkumppanit ovat Wihuri Oy Aarnio Metro-tukku, HKScan, Valio, Metos, MTK ja Messukeskus. Vuoden Tarjoilija -kilpailun pitkäaikainen pääkumppani on Pernod Ricard Finland Oy. Kilpailujen yhteistyökumppaneina ovat myös E. Ahlström, Fredman Group, Pajunen, Arvo Kokkonen, Perho Liiketalousopisto, Nespresso, Aromi, Vitriini, Jubilee, Polar Electro Finland. Kiitos yhetistyökumppaneille arvokkaasta tuesta.

Vuoden Kokki 2018 -finalistit

• Selina Leimu
  • baarissa Mark Roots ja Antti Terho

Erikoispalkinnot:

Paras raaka-aineen hyödyntäjä (MTK)

Ville Korhonen

Paras alkuperän kunnioittaja (MTK)

Eveliina Paananen

HK Lihan taitaja (HKScan)

Mikko Kaukonen

Paras Assistentti

Justus Lagerblom, Perho Liiketalousopisto (Vuoden Kokki)

Inka Remes, Perho Liiketalousopisto (Vuoden Tarjoilija)

Paras Veitsenkäsittelijä (E.Ahlström)

Kim Mustonen

Paras Viiniosaaja (Pernod Ricard Finland)

Chris Angelov

Paras jälkisruoka (Wihuri Oy Aarnio Metro-tukku)

Kalle Tanner

Vuoden Kokki- ja Tarjoilija 2018 -kilpailun kuvat päivittyvät Flickr-sivuille reaaliaikaisesti. Kilpailujen logot löytyvät samasta kansiosta.

Linkki kuvakansioon:

Kirsi Yazan
Projektikoordinaattori
kirsi.yazan@elo-saatio.fi

Haastattelupyynnöt:

Bettina Lindfors
johtaja
040-9209810
bettina.lindfors@elo-saatio.fi
(kumppanuudet, kilpailutoiminta)

Henri Kotkavuori
Vuoden Kokki 2018 -kilpailujohtaja
henrikotka@hotmail.com

Maria Suihkonen
Vuoden Tarjoilija 2018 -kilpailujohtaja
ma.suihkonen@gmail.com

Vuoden Tarjoilija 2018 on Nora Sipilä, ravintola Ora. Kuvaaja: Aleksi Tuomola.