Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija 2019 -finalistit valittu - voittajat julkistetaan 6.4. klo 16:00 Kevätmessuilla. Kuvaaja: Santeri Stenvall/ ELO-säätiö

-      Vuoden Tarjoilija 2019 -semifinalistien taso oli erittäin tasainen ja kilpailijat yllättivät korkeatasoisella palvelulla. Monipuolisissa kilpailutehtävissä korostui tekninen osaaminen. Finaaliin pääsivät ne kilpailijat, jotka osasivat parhaiten yhdistää tekniseen osaamiseen onnistuneen palvelukokemuksen, kertoo Vuoden Tarjoilija -kilpailun päätuomari Petra Granqvist, Pet Ravintolat Oy:n ravintoloitsija.

-      Vuoden Kokki 2019 -semifinaali oli tasokas ja erittäin tasainen kilpailu. Semifinalistit valmistivat 16 hengelle ennakkotehtävän mukaisen annoksen kahdessa tunnissa. Kilpailijoiden tehtäväanto oli hyvin vapaamuotoinen, mistä syystä nähtiin erilaisia ja monipuolisesti valmistettuja annoksia. Tuomariston mielestä kaikki onnistuivat hyvin omassa suorituksessaan. Vuoden Kokki 2019 -finalisteja odottaa vaativat tehtävät johon tarvitaan monialaista osaamista, kiteyttää Vuoden Kokki -kilpailun päätuomari Henry Tikkanen, Vuoden Kokki 2001 ja ravintola Göstan ravintoloitsija.

Vuoden Kokki 2019 – finalistit:

1. Lasse Lindström, Gastro Bar Sesonki, Järvenpää, 823 p
2Mikko Kaukonen, Food Camp Finland, Helsinki, 821 p
3. Johan Kurkela, Ravintola Nude, Helsinki, 820 p
4. Simo Paalanen, Ravintola Grön, Helsinki, 819 p
5. Jarkko Pulkkinen, Hotel Ellivuori, Sastamala, 793 p
6. Janne Blomqvist, Hotel Lilla Roberts/ Krog Roba, Helsinki, 781 p
7. Lari Helenius, Ravintola Olo, Helsinki, 762 p
8. Ville Korhonen, Ravintola Savoy, Helsinki, 755 p

Maksimipisteet: 960 p

Vuoden Tarjoilija 2019 -finalistit:

1. Christian Angelov, Ravintola Savoy, Helsinki, 82,41 p
  2. Joona Finni, Ravintola Figaro, Jyväskylä, 75,05 p
  3. Heidi Martikainen, Ravintola Farang, Helsinki, 73,04 p
  4. Leeni Hyvärinen, Ravintola Palace, Helsinki, 71,22 p

Maksimipisteet: 100 p

Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija -kilpailut järjestää ELO – Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö yhteistyössä laajan kumppaniverkoston kanssa. Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija -kilpailutoiminnan pääyhteistyökumppaneita ovat HKScan Oyj, Messukeskus, Metos Oy Ab, Valio Oy, Viking Line Abp ja Wihuri Oy Aarnio Metro-tukku.  Kilpailujen yhteistyökumppaneita ovat myös Ainoa Winery Oy, Arvo Kokkonen Oy, Aromi-lehti, Astiavuokraus Oy Jubilee, Diversey Suomi Oy, E.Ahlström Oy, Fredman Group Oy, MaRa ry, Meira Oy, MTK ry, NORD-T, Pajunen Oy, Perho Liiketalousopisto, Polar Electro Finland Oy, Puljonki Oy, SLC ry, Vingruppen Finland Oy ja Vitriini-lehti.

Vuoden Kokki- ja Vuoden Tarjoilija 2019 -kilpailut järjestetään osana Kevätmessujen ohjelmaa Helsingin Messukeskuksessa.

Erikoispalkinnot

Vuoden Tarjoilija 2019 - Valio Yleisön suosikki

Henna Kolehmainen, Ravintola C, Tampere

Vuoden Kokki 2019 - Valio Yleisön suosikki

Petri Niilola, Viking Line Abp, Helsinki

Vuoden Kokki 2019 – HK Lihantaitaja (HKScan)

Lasse Lindström, Gastro Bar Sesonki, Järvenpää

Vuoden Kokki 2019 – Paras ruokahävikin vähentäjä (Viking Line Abp)
Mikko Kaukonen, Food Camp Finland, Helsinki

Vuoden Tarjoilija 2019 – Elämyksellisin palvelu (Viking Line Abp)
Tiia Hänninen, Piparkakkutalo, Hämeenlinna

Linkki kuvakansioon: https://www.flickr.com/photos/elosaatio/albums/72157690288872953
K
uvaaja: Santeri Stenvall/ELO-säätiö

Linkit:
Facebook ja Instagram @vuodenkokki #vuodenkokki #ruokakulttuuri
Facebook ja Instagram @vuodentarjoilija #vuodentarjoilija #juomakulttuuri

Median haastattelut ja vierailut Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija 2019 -kilpailuissa:
Bettina Lindfors
johtaja
bettina.lindfors@elo-saatio.fi

Lisätietoja Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija 2019 -kilpailuista yleisesti:
Kirsi Yazan
kehityspäällikkö Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija -kilpailutoiminta
kirsi.yazan@elo-saatio.fi

00320 Helsinki

Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija 2019 voitosta kilpailee 16 kokkia ja seitsemän tarjoilijaa Kevätmessuilla 4-6.4.2.4.2019 15:00:00 EESTTiedote

Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija suomenmestaruudesta kilpailee 16 kokkia ja seitsemän tarjoilijaa 4.-6.4.2019 Kevätmessuilla Messukeskuksessa Helsingissä. Yleisö pääsee kilpailupäivinä seuraamaan läheltä ravintola-alan huippuammattilaisten sali- ja keittiötyöskentelyä. Luvassa on korkeatasoiset SM-kilpailut niin rohkeilla tulokkailla kuin innokkailla konkareilla. Kilpailujen järjestäjä on ELO-Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö yhdessä laajan yhteistyökumppaniverkoston kanssa.

Semifinalisterna i Årets Kock och Årets Servitör 2019 är klara – FM-tävlingarna ordnas på Vårmässan i april11.3.2019 16:15:00 EETTiedote

Årets Kock och Årets Servitör -tävlingarna utgör ett utmärkt språngbräde för professionella inom restaurangbranschen i Finland. Genom uttagning valdes 16 deltagare till semifinal i Årets Kock 2019 och sju deltagare till semifinal i Årets Servitör 2019. Bland semifinalisterna finns såväl nya talanger som erfarna deltagare. Årets Kock och Årets Servitör -tävlingarna ordnas den 4-6.4.2019 på Vårmässan i Messukeskus, Helsingfors. Tävlingarna arrangeras av ELO-Stiftelsen tillsammans med ett brett samarbetsnätverk.

Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija 2019 -kilpailujen semifinalistit valittu – kilpailut käydään Kevätmessuilla huhtikuussa11.3.2019 16:15:00 EETTiedote

Vuoden Kokki- ja Vuoden Tarjoilija -kilpailut ovat loistava ponnahduslauta ravintola-alan ammattilaisille Suomessa. Alkukarsinnan kautta valittiin Vuoden Kokki 2019 -semifinaaliin 16 kilpailijaa ja Vuoden Tarjoilija 2019 -semifinaaliin seitsemän kilpailijaa. Luvassa on korkeatasoiset SM-kilpailut niin rohkeilla tulokkailla kuin innokkailla konkareilla, 4-6.4.2019 Kevätmessuilla Messukeskuksessa Helsingissä. Kilpailun järjestäjä on ELO-säätiö yhdessä laajan yhteistyökumppaniverkoston kanssa.