Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija 2019 -kilpailujen semifinalistit valittu – kilpailut käydään Kevätmessuilla huhtikuussa

Vuoden Kokki- ja Vuoden Tarjoilija -kilpailut ovat loistava ponnahduslauta ravintola-alan ammattilaisille Suomessa. Alkukarsinnan kautta valittiin Vuoden Kokki 2019 -semifinaaliin 16 kilpailijaa ja Vuoden Tarjoilija 2019 -semifinaaliin seitsemän kilpailijaa. Luvassa on korkeatasoiset SM-kilpailut niin rohkeilla tulokkailla kuin innokkailla konkareilla, 4-6.4.2019 Kevätmessuilla Messukeskuksessa Helsingissä. Kilpailun järjestäjä on ELO-säätiö yhdessä laajan yhteistyökumppaniverkoston kanssa.

Vuoden Kokki 2019 ja Vuoden Tarjoilija 2019 semifinalistit kilpailevat 4.-6.2019 Kevätmessuilla Messukeskuksessa. Kuvasta on poissa semifinalistit Teemu Boman ja Matias Pietarinen. Kuva: Santeri Stenvall/ELO-säätiö.

Ruoanlaiton ammattilaisten Vuoden Kokki- ja salipuolen ammattilaisten Vuoden Tarjoilija -kilpailujen semifinaalit käydään Kevätmessujen avajaispäivänä torstaina 4.4. Tarjoilijakilpailu huipentuu perjantaina 5.4. ja kokkikilpailu lauantaina 6.4. järjestettäviin finaaleihin. Lauantain päätteeksi julistetaan ja palkitaan kummankin kilpailun voittajat. Vuoden Kokki 2019 palkitaan Suomen Messusäätiön myöntämällä 10 000 euron ja Vuoden Tarjoilija 2019 MaRa ry:n Henrik Bitten stipendirahaston myöntämällä 10 000 euron apurahalla.

- Tänä vuonna saimme 33 korkeatasoista hakemusta, joista semifinaaliin tuomaroitiin 15 kilpailijaa ja yksi valittiin jatkoon villikorttikilpailun kautta sosiaalisessa mediassa. Semifinaalissa kokit toteuttavat karsinta-annoksensa kilpailukeittiöissä yleisön edessä suuren paineen alla. Finaalitehtävässä mitataan kilpailijoiden ammattiosaamista ja kädentaitoja monipuolisemmin ja laajemmin kuin koskaan aikaisemmin, kertoo kilpailujohtaja Heikki Liekola, keittiömestari ja Vuoden Kokki 2014.

- Vuoden Tarjoilija -kilpailu on poikkeuksellinen verrattuna aikaisempiin vuosiin siten, että olemme uudistaneet konseptia. Upeat yhteistyökumppanimme tuotteineen vaikuttavat osaltaan kilpailun yksityiskohtiin. Tulemme huomioimaan kestävän gastronomian lisäksi erityisesti työelämälähtöisyyttä kilpailutehtävissä, painottaa kilpailujohtaja Maria Suihkonen, Vuoden Tarjoilija 2013.

Vuoden Kokki 2019 -kilpailun päätuomarina toimii Vuoden Kokki 2001 ja ravintola Göstan ravintoloitsija Henry Tikkanen. Vuoden Tarjoilija 2019 -kilpailun päätuomarina toimii Pet Ravintolat Oy:n ravintoloitsija Petra Granqvist. Molempien SM-kilpailujen arvovaltaisessa semifinaalin ja finaalin tuomaristossa nähdään tänä vuonna myös ravintola-alan kansainvälisiä huippunimiä.

- Kilpailut elävät ajassa kehittäen ravintola-alaa kokonaisuutena ja lisäten vuoropuhelua alan ammattilaisten, oppilaitosten, ruokaketjun ja avainsidosryhmien välillä. Kilpailemassa on upea joukko ammattilaisia, joista jokainen laittaa itsensä likoon tuoden oman intohimonsa kilpailuihin ja toimien esikuvina nuorille. Kilpailut toteutetaan monipuolisen yhteistyökumppaniverkoston kanssa osana suurta yleisötapahtumaa näyttäen millaista keittiö- ja palveluosaamista ravintoloissamme parhaimmillaan on Suomessa. Maineemme ruokamatkailumaana on kovassa kasvussa, iloitsee ELO-säätiön johtaja Bettina Lindfors.

Kilpailut järjestää ELO – Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö yhteistyössä laajan kumppaniverkoston kanssa. Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija kilpailutoiminnan pääyhteistyökumppaneita ovat Messukeskus, Metos Oy Ab, HKScan Oyj, Valio Oy, Viking Line Oy ja Wihuri Oy Aarnio Metro-tukku.  Kilpailujen yhteistyökumppaneita ovat myös Ainoa Winery Oy, Arvo Kokkonen Oy, Aromi-lehti, Astiavuokraus Oy Jubilee, Diversey, E.Ahlström Oy, Fredman Group Oy, MaRa ry, Meira, MTK ry, NORD-T, Pajunen Oy, Perho Liiketalousopisto, Polar Electro Finland, Puljonki Oy, SLC ry, Vingruppen Finland ja Vitriini-lehti.

VUODEN KOKKI 2019 -semifinalistit

- Heidi Martikainen, Ravintola Farang, Helsinki
- Matias Pietarinen, HNH Coctail Tmi., Helsinki
- Tiia Hänninen, Ravintola Piparkakkutalo, Hämeenlinna

Kuvat Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija semifinalisteista, https://www.flickr.com/photos/elosaatio/albums/72157690288872953

Vuoden Kokki www.vuodenkokki.fi

Facebook ja Instagram @vuodenkokki #vuodenkokki #ruokakulttuuri

Vuoden Tarjoilija www.vuodentarjoilija.fi
Facebook ja Instagram @vuodentarjoilija #vuodentarjoilija #juomakulttuuri

ELO-säätiö, www.elo-saatio.fi

Kevätmessut, www.kevätmessut.fi

Lisätietoja, haastattelupyynnöt:

Kirsi Yazan, kehityspäällikkö,
Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija -kilpailutoiminta, ELO-säätiö,
050 439 3883, kirsi.yazan@elo-saatio.fi

Vuoden Kokki 2019 semifinalistit, kuvasta poissa Teemu Boman. Kuva: Santeri Stenvall/ELO-säätiö.
Vuoden Tarjoilija 2019 semifinalistit, kuvasta poissa Matias Pietarinen. Kuva: Santeri Stenvall/ELO-säätiö.

Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija 2019 voitosta kilpailee 16 kokkia ja seitsemän tarjoilijaa Kevätmessuilla 4-6.4.2.4.2019 15:00:00 EESTTiedote

Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija suomenmestaruudesta kilpailee 16 kokkia ja seitsemän tarjoilijaa 4.-6.4.2019 Kevätmessuilla Messukeskuksessa Helsingissä. Yleisö pääsee kilpailupäivinä seuraamaan läheltä ravintola-alan huippuammattilaisten sali- ja keittiötyöskentelyä. Luvassa on korkeatasoiset SM-kilpailut niin rohkeilla tulokkailla kuin innokkailla konkareilla. Kilpailujen järjestäjä on ELO-Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö yhdessä laajan yhteistyökumppaniverkoston kanssa.

Semifinalisterna i Årets Kock och Årets Servitör 2019 är klara – FM-tävlingarna ordnas på Vårmässan i april11.3.2019 16:15:00 EETTiedote

Årets Kock och Årets Servitör -tävlingarna utgör ett utmärkt språngbräde för professionella inom restaurangbranschen i Finland. Genom uttagning valdes 16 deltagare till semifinal i Årets Kock 2019 och sju deltagare till semifinal i Årets Servitör 2019. Bland semifinalisterna finns såväl nya talanger som erfarna deltagare. Årets Kock och Årets Servitör -tävlingarna ordnas den 4-6.4.2019 på Vårmässan i Messukeskus, Helsingfors. Tävlingarna arrangeras av ELO-Stiftelsen tillsammans med ett brett samarbetsnätverk.