Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija 2019 on valittu

Vuoden Kokki 2019 on Mikko Kaukonen, Food Camp Finland, Helsinki ja Vuoden Tarjoilija 2019 on Heidi Martikainen, ravintola Farang, Helsinki. Ruoanlaiton ammattilaisten Vuoden Kokki- ja salipuolen ammattilaisten Vuoden Tarjoilija -kilpailujen finaalit käytiin 5.-6.4. Kevätmessuilla.

Vuoden Kokki 2019 on Mikko Kaukonen, Food Camp Finland, Helsinki ja Vuoden Tarjoilija 2019 on Heidi Martikainen, ravintola Farang, Helsinki. Kuvaaja: Santeri Stenvall/ELO-säätiö.

Kovatasoisessa kokkikilpailussa toiseksi sijoittui Lari Helenius, ravintola Olo ja kolmanneksi Johan Kurkela, ravintola Nude. Vuoden Tarjoilija -finaalissa toiseksi sijoittui Christian Angelov, Ravintola Savoy, Helsinki ja kolmanneksi Leeni Hyvärinen, Ravintola Palace, HelsinkiVuoden Kokki parhaana assistenttina palkittiin kokkiopiskelija Claudia Nokkanen, Perho Liiketalousopisto. Vuoden Tarjoilija parhaina assistentteina palkittiin tarjoilijaopiskelijat Nea Kankaanpääja Alexandru Rafael Raiciu, Perho Liiketalousopisto.

- Vuoden Kokki finaalitehtävä oli kaksiosainen ja siinä testattiin finalistien osaamista laaja-alaisesti. Ensimmäinen tehtävä oli valmistaa kolme erilaista ”Street food” annosta 12 hengelle (kasvis-, kala- ja äyriäinen). Toisen tehtävän teemana oli ”Old School”, jossa pääraaka-aineena oli islantilainen karitsa ja se esiteltiin vadilta tuomaristolle. Vuoden Kokki 2019 -kilpailun voittaja Mikko Kaukonen onnistui jokaisessa kilpailutehtävässä, kiteyttää Vuoden Kokki 2019 -kilpailun päätuomari Henry Tikkanen, Vuoden Kokki 2001 ja ravintola Göstan ravintoloitsija.

- Vuoden Tarjoilija 2019 finaalipäivän tehtävät koostuivat baari-, saliruoan valmistus- ja bistrotehtävistä. Finalistien suoritukset olivat erittäin tasaisia, joten kokonaisuudessa korostui myynnin ja suosittelun huomioiminen asiakaspalvelussa suhteessa liikeideaan. Suurimmat erot nousivat tekniikasta, kilpailun ratkaisi asiakaspalvelutaitojen omaksuminen tarjoilijatyöskentelyssä Heidi Martikaisen hyväksi, kertoo Vuoden Tarjoilija 2019 -kilpailun päätuomari Petra Granqvist, Pet Ravintolat Oy:n ravintoloitsija.

Vuoden Kokki 2019 palkittiin Suomen Messusäätiön myöntämällä 10 000 euron apurahalla ja palkinnon ojensi myyntiryhmäpäällikkö Riikka Telin, Messukeskus Helsinki.

Vuoden Tarjoilija 2019 palkittiin MaRa ry:n Henrik Bitten stipendirahaston myöntämällä 10 000 euron apurahalla ja palkinnon ojensi toimitusjohtaja Timo Lappi, Mara ry.

Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija -kilpailut järjestää ELO – Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö yhteistyössä laajan kumppaniverkoston kanssa. Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija -kilpailutoiminnan pääyhteistyökumppaneita ovat HKScan Oyj, Messukeskus, Metos Oy Ab, Valio Oy, Viking Line Abp ja Wihuri Oy Aarnio Metro-tukku. Kilpailujen yhteistyökumppaneita ovat myös Ainoa Winery Oy, Arvo Kokkonen Oy, Aromi-lehti, Astiavuokraus Oy Jubilee, Diversey Suomi Oy, E.Ahlström Oy, Fredman Group Oy, MaRa ry, Meira Oy, MTK ry, NORD-T, Pajunen Oy, Perho Liiketalousopisto, Polar Electro Finland Oy, Puljonki Oy, SLC ry, Vingruppen Finland Oy ja Vitriini-lehti

Vuoden Kokki 2019 -finalistit

1. Mikko Kaukonen, Food Camp Finland, Helsinki, 1243 p Vuoden Kokki 2019
  2. Lari Helenius, Ravintola Olo, Helsinki, 1201 p
  3. Johan Kurkela, Ravintola Nude, Helsinki, 1194 p
  4. Ville Korhonen, Ravintola Savoy, Helsinki, 1102 p
  5. Simo Paalanen, Ravintola Grön, Helsinki, 1093 p
  6. Lasse Lindström, Gastro Bar Sesonki, Järvenpää, 1068 p
  7. Janne Blomqvist, Hotel Lilla Roberts/ Krog Roba, Helsinki, 1039p
  8. Jarkko Pulkkinen, Hotel Ellivuori, Sastamala, 1032 p

Maksimipisteet: 1460 p

Vuoden Tarjoilija 2019 - finalistit

1. Heidi Martikainen, Ravintola Farang, Helsinki, 83,42 p Vuoden Tarjoilija 2019
  2. Christian Angelov, Ravintola Savoy, Helsinki, 83,25 p
  3. Leeni Hyvärinen, Ravintola Palace, Helsinki, 78,98 p
  4. Joona Finni, Ravintola Figaro, Jyväskylä, 78,82 p

Maksimipisteet: 100 p

Vuoden Kokki -finalistien keittiöassistentit, 2. vuosikurssin kokkiopiskelijat, Perho Liiketalousopisto

• Triin Gristsenko
  • Matti Köresaar
  • Riko Myllärinen
  • Noel Nervander
  • Claudia Nokkanen
  • Bablo Tikkanen
  • Tuisku Uski
  • Joni Virtanen

Erikoispalkinnot

Paras Assistentti Vuoden Kokki
Claudia Nokkanen, Perho Liiketalousopisto

Paras Assistentti Vuoden Tarjoilija
Nea Kankaanpääja Alexandru Rafael Raiciu, Perho Liiketalousopisto

Luovin suoritus Vuoden Kokki (Wihuri Oy Aarnio Metro-tukku)
Simo Paalanen,
Ravintola Grön, Helsinki

Luovin suoritus Vuoden Tarjoilija (Wihuri Oy Aarnio Metro-tukku)
, Ravintola Figaro, Jyväskylä

Paras kalankäsittelijä Vuoden Kokki (Arvo Kokkonen Oy)
Johan Kurkela
, Ravintola Nude, Helsinki

Paras kalankäsittelijä Vuoden Tarjoilija (Arvo Kokkonen Oy)
, Ravintola Figaro, Jyväskylä

Kutsuvin kattaus Vuoden Tarjoilija (E.Ahlström Oy)
Christian Angelov
, Ravintola Savoy, Helsinki

Visuaalisin esillepano Vuoden Kokki (E.Ahlström Oy)
Jarkko Pulkkinen,
Hotel Ellivuori, Sastamala

Paras kahviosaaja Vuoden Tarjoilija (Meira Oy)
, Ravintola Figaro, Jyväskylä

Paras kastike Vuoden Kokki (Puljonki Oy)
Johan Kurkela
, Ravintola Nude, Helsinki,

Paras teeosaaja Vuoden Tarjoilija (Nord-T)
Leeni Hyvärinen
, Ravintola Palace, Helsinki

Paras viiniosaaja Vuoden Tarjoilija (Vingruppen Finland Oy)
Heidi Martikainen
, Ravintola Farang, Helsinki

Paras väkeväosaaja Vuoden Tarjoilija (Vingruppen Finland Oy)
Christian Angelov
, Ravintola Savoy, Helsinki

Paras keittiötyöskentely Vuoden Kokki (Metos Oy)
Vuoden Kokki 1-3.palkintosijat

Makumatka Turun saaristoon tutustumaan ruokatuotantoon (MTK ry & SLC r.f.)
Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija 2019 voittajat

Kuvat Vuoden Kokki- ja Tarjoilija 2019 -kilpailijoista ja kilpailuista

Kuvaaja: Santeri Stenvall/ELO-säätiö

Linkit:
Facebook ja Instagram @vuodenkokki #vuodenkokki #ruokakulttuuri
Facebook ja Instagram @vuodentarjoilija #vuodentarjoilija #juomakulttuuri

Bettina Lindfors
johtaja
bettina.lindfors@elo-saatio.fi

Kirsi Yazan
kehityspäällikkö Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija -kilpailutoiminta
kirsi.yazan@elo-saatio.fi

Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija 2019 voitosta kilpailee 16 kokkia ja seitsemän tarjoilijaa Kevätmessuilla 4-6.4.2.4.2019 15:00:00 EESTTiedote

Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija suomenmestaruudesta kilpailee 16 kokkia ja seitsemän tarjoilijaa 4.-6.4.2019 Kevätmessuilla Messukeskuksessa Helsingissä. Yleisö pääsee kilpailupäivinä seuraamaan läheltä ravintola-alan huippuammattilaisten sali- ja keittiötyöskentelyä. Luvassa on korkeatasoiset SM-kilpailut niin rohkeilla tulokkailla kuin innokkailla konkareilla. Kilpailujen järjestäjä on ELO-Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö yhdessä laajan yhteistyökumppaniverkoston kanssa.

Semifinalisterna i Årets Kock och Årets Servitör 2019 är klara – FM-tävlingarna ordnas på Vårmässan i april11.3.2019 16:15:00 EETTiedote

Årets Kock och Årets Servitör -tävlingarna utgör ett utmärkt språngbräde för professionella inom restaurangbranschen i Finland. Genom uttagning valdes 16 deltagare till semifinal i Årets Kock 2019 och sju deltagare till semifinal i Årets Servitör 2019. Bland semifinalisterna finns såväl nya talanger som erfarna deltagare. Årets Kock och Årets Servitör -tävlingarna ordnas den 4-6.4.2019 på Vårmässan i Messukeskus, Helsingfors. Tävlingarna arrangeras av ELO-Stiftelsen tillsammans med ett brett samarbetsnätverk.

Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija 2019 -kilpailujen semifinalistit valittu – kilpailut käydään Kevätmessuilla huhtikuussa11.3.2019 16:15:00 EETTiedote

Vuoden Kokki- ja Vuoden Tarjoilija -kilpailut ovat loistava ponnahduslauta ravintola-alan ammattilaisille Suomessa. Alkukarsinnan kautta valittiin Vuoden Kokki 2019 -semifinaaliin 16 kilpailijaa ja Vuoden Tarjoilija 2019 -semifinaaliin seitsemän kilpailijaa. Luvassa on korkeatasoiset SM-kilpailut niin rohkeilla tulokkailla kuin innokkailla konkareilla, 4-6.4.2019 Kevätmessuilla Messukeskuksessa Helsingissä. Kilpailun järjestäjä on ELO-säätiö yhdessä laajan yhteistyökumppaniverkoston kanssa.