Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija suomenmestaruudesta kilpailee 16 kokkia ja seitsemän tarjoilijaa 4.-6.4.2019 Kevätmessuilla Messukeskuksessa Helsingissä. Yleisö pääsee kilpailupäivinä seuraamaan läheltä ravintola-alan huippuammattilaisten sali- ja keittiötyöskentelyä. Luvassa on korkeatasoiset SM-kilpailut niin rohkeilla tulokkailla kuin innokkailla konkareilla. Kilpailujen järjestäjä on ELO-Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö yhdessä laajan yhteistyökumppaniverkoston kanssa.

Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija 2019 voitosta kilpailee 16 kokkia ja seitsemän tarjoilijaa Kevätmessuilla 4-6.4. Kuvasta on poissa semifinalistit Teemu Boman ja Matias Pietarinen. Kuva: Santeri Stenvall/ELO-säätiö.

Vuoden Kokki- ja Vuoden Tarjoilija 2019 -kilpailujen semifinaalit käydään torstaina 4.4. klo 10:00-16:00, ja kaikki finalistit julkistetaan päivän päätteeksi klo 17:00. Vuoden Tarjoilija -kilpailu huipentuu finaaliin perjantaina 5.4. klo 10:00-16:00 ja Vuoden Kokki -kilpailu lauantaina 6.4. klo 10:00-14:00, jonka jälkeen klo 16:00 julkistetaan ja palkitaan kummankin kilpailun voittajat. Vuoden Kokki -kilpailuun osallistuu 16 semifinalistia ja Vuoden Tarjoilija -kilpailuun seitsemän semifinalistia. Lisäksi Vuoden Tarjoilija -kilpailun semifinaalissa nähdään vieraskilpailijana Suvi Minkkinen, Suomen edustaja WorldSkills Kazan 2019.

SM-kilpailut ovat loistava ponnahduslauta ravintola-alan ammattilaisille Suomessa. Vuoden Kokki 2019 kilpailujohtajana toimii keittiömestari ja Vuoden Kokki 2014 Heikki Liekola ja Vuoden Tarjoilija 2019 kilpailujohtajana Vuoden Tarjoilija 2013 Maria Suihkonen.

Vuoden Kokki 2019 -kilpailun päätuomarina toimii Vuoden Kokki 2001 ja ravintola Göstan ravintoloitsija Henry Tikkanen. Vuoden Tarjoilija 2019 -kilpailun päätuomarina toimii Pet Ravintolat Oy:n ravintoloitsija Petra Granqvist. Molempien SM-kilpailujen arvovaltaisessa semifinaalin ja finaalin tuomaristossa nähdään tänä vuonna myös ravintola-alan kansainvälisiä huippunimiä, kuten Vuoden Tarjoilija -kilpailun tuomarina Tiiu Parm, Teie Kelner Oy, Virosta ja Vuoden Kokki -kilpailun tuomarina Henrik Norström, LUX Dag för Dag ja B.A.R, Ruotsista.

Kilpailujen juontajina toimivat aurinkoinen Vuoden Tarjoilija 2018 Noora Sipilä, BasBas & Staff Wine Bar, ja sanavalmis Vuoden Kokki 1996, keittiömestari, yrittäjä Aki Wahlman, Foody Allen Oy.

-  Kilpailut elävät ajassa kehittäen ravintola-alaa kokonaisuutena ja lisäten vuoropuhelua alan ammattilaisten, oppilaitosten, ruokaketjun ja avainsidosryhmien välillä. Kilpailemassa on upea joukko ammattilaisia, joista jokainen laittaa itsensä likoon tuoden oman intohimonsa kilpailuihin toimien esikuvina nuorille. Kilpailut toteutetaan monipuolisen yhteistyökumppaniverkoston kanssa osana suurta yleisötapahtumaa näyttäen millaista keittiö- ja palveluosaamista ravintoloissamme parhaimmillaan on Suomessa. Maineemme ruokamatkailumaana on kovassa kasvussa, iloitsee ELO-säätiön johtaja Bettina Lindfors.

Vuoden Kokki 2019 palkitaan Suomen Messusäätiön myöntämällä 10 000 euron ja Vuoden Tarjoilija 2019 MaRa ry:n Henrik Bitten säätiön myöntämällä 10 000 euron apurahalla, joka on tarkoitettu oman ammattitaidon kehittämistä varten.

Vuoden Kokki 2019 -semifinalistit:

Janne Blomqvist, Hotel Lilla Roberts/ Krog Roba, Helsinki
Teemu Boman, Ravintola Ultima, Helsinki
Jussi Haavisto, Ravintola Muru, Helsinki
Lari Helenius, Ravintola Olo, Helsinki
Mikko Kaukonen, Food Camp Finland, Helsinki
Ville Korhonen, Ravintola Savoy, Helsinki
Johan Kurkela, Ravintola Nude, Helsinki
Mikko Lahtinen, Hotelli Punkaharju, Punkaharju
Lasse Lindström, Gastro Bar Sesonki, Järvenpää
Miikkael Linnakangas, Gastro Bar Sesonki, Järvenpää
Petri Niilola, Viking Line Oy, Helsinki
Simo Paalanen, Ravintola Grön, Helsinki
Jarkko Pulkkinen, Hotel Ellivuori, Sastamala
Anssi Riihimäki, Ravintola Ultima, Helsinki
Simon Selin, Ravintola KUU, Helsinki
Jesse Valkama, Ravintola Nude, Helsinki

Vuoden Tarjoilija 2019 -semifinalistit:

Christian Angelov, Ravintola Savoy, Helsinki
Joona Finni, Ravintola Figaro, Jyväskylä
Leeni Hyvärinen, Ravintola Palace, Helsinki
Henna Kolehmainen, Ravintola C, Tampere
Heidi Martikainen, Ravintola Farang, Helsinki
Matias Pietarinen, HNH Coctail Tmi., Helsinki
Tiia Hänninen, Ravintola Piparkakkutalo, Hämeenlinna
sekä vieraskilpailija Suvi Minkkinen, Suomen edustaja, WorldSkills Kazan 2019

Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija -kilpailut järjestää ELO – Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö yhteistyössä laajan kumppaniverkoston kanssa. Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija -kilpailutoiminnan pääyhteistyökumppaneita ovat HKScan Oyj, Messukeskus, Metos Oy Ab, Valio Oy, Viking Line Abp ja Wihuri Oy Aarnio Metro-tukku.  Kilpailujen yhteistyökumppaneita ovat myös Ainoa Winery Oy, Arvo Kokkonen Oy, Aromi-lehti, Astiavuokraus Oy Jubilee, Diversey Suomi Oy, E.Ahlström Oy, Fredman Group Oy, MaRa ry, Meira Oy, MTK ry, NORD-T, Pajunen Oy, Perho Liiketalousopisto, Polar Electro Finland Oy, Puljonki Oy, SLC ry, Vingruppen Finland Oy ja Vitriini-lehti.

Vuoden Kokki- ja Vuoden Tarjoilija 2019 -kilpailut järjestetään osana Kevätmessujen ohjelmaa Helsingin Messukeskuksessa.

Linkit:
Facebook ja Instagram @vuodenkokki #vuodenkokki #ruokakulttuuri
Facebook ja Instagram @vuodentarjoilija #vuodentarjoilija #juomakulttuuri

Mediahaastattelut, median vierailut Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija -kilpailuissa:

Bettina Lindfors
johtaja, ELO-säätiö
bettina.lindfors@elo-saatio.fi

Lisätietoja Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija 2019 -kilpailuista yleisesti:

Kirsi Yazan
kehityspäällikkö
Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija -kilpailutoiminta
kirsi.yazan@elo-saatio.fi

Semifinalisterna i Årets Kock och Årets Servitör 2019 är klara – FM-tävlingarna ordnas på Vårmässan i april11.3.2019 16:15:00 EETTiedote

Årets Kock och Årets Servitör -tävlingarna utgör ett utmärkt språngbräde för professionella inom restaurangbranschen i Finland. Genom uttagning valdes 16 deltagare till semifinal i Årets Kock 2019 och sju deltagare till semifinal i Årets Servitör 2019. Bland semifinalisterna finns såväl nya talanger som erfarna deltagare. Årets Kock och Årets Servitör -tävlingarna ordnas den 4-6.4.2019 på Vårmässan i Messukeskus, Helsingfors. Tävlingarna arrangeras av ELO-Stiftelsen tillsammans med ett brett samarbetsnätverk.

Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija 2019 -kilpailujen semifinalistit valittu – kilpailut käydään Kevätmessuilla huhtikuussa11.3.2019 16:15:00 EETTiedote

Vuoden Kokki- ja Vuoden Tarjoilija -kilpailut ovat loistava ponnahduslauta ravintola-alan ammattilaisille Suomessa. Alkukarsinnan kautta valittiin Vuoden Kokki 2019 -semifinaaliin 16 kilpailijaa ja Vuoden Tarjoilija 2019 -semifinaaliin seitsemän kilpailijaa. Luvassa on korkeatasoiset SM-kilpailut niin rohkeilla tulokkailla kuin innokkailla konkareilla, 4-6.4.2019 Kevätmessuilla Messukeskuksessa Helsingissä. Kilpailun järjestäjä on ELO-säätiö yhdessä laajan yhteistyökumppaniverkoston kanssa.