ELO - Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiöELO - Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiöELO - Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö

Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija valitaan Gastro Helsinki -messuilla 15-16.3.2018

Tänä vuonna Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija -kilpailut käydään 15-16.3.2018 Halli 6 Kisakeittiöissä Gastro Helsinki -messuilla. Odotettavissa on korkeatasoinen kisa, jossa on mukana sekä konkareita että uusia kasvoja. Voittajat ovat selvillä iltapäivällä 16.3.2018 klo 15.30. Vuoden Kokki- ja Vuoden Tarjoilija -kilpailut ovat loistava ponnahduslauta ravintola-alan ammattilaisille.
Vuoden Kokki - ja Tarjoilija 2018 -kilpailijat Helsingissä 29.1.2018. Kuva: Aleksi Tuomola / ELO-säätiö.

Vuoden Kokki -kilpailua on järjestetty vuodesta 1995. Arvostetun tittelin ovat vuosien aikana voittaneet mmPekka Terävä, Aki Wahlman, Markus Aremo, Matti Jämsén, Eero Vottonen ja Erik Mansikka. Nyt valittava Vuoden Kokki on järjestyksessä kahdeskymmenes. Vuoden Tarjoilija-kilpailua on järjestetty vuodesta 2013. Nyt valitaan 6. Vuoden Tarjoilija.

Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiön, ELO-säätiön, järjestämissä kilpailuissa kahdestatoista kilpailujen semifinalistista valitaan kuusi jatkoon finaaliin. Finaali kilpaillaan perjantaina ja kilpailujen voittajat julistetaan Gastro Helsinki -messujen huipennuksena perjantaina klo 15.30. Tänä vuonna Vuoden Kokki-kilpailun johtajana toimii Vuoden Kokki 2011 Henri Kotkavuori ja Vuoden Tarjoilija-kilpailun johtaja on ensimmäinen, vuonna 2013 valittu Vuoden Tarjoilija Maria Suihkonen

Vaatimustaso kova - kotimaisuus, kasvipainotteisuus ja tarinallistaminen keskiössä

- Tulemme näkemään kunnianhimoisia ammattilaisia kilpailemassa kovimmassa kotimaisessa kokkikilpailussa. Tämän vuoden tehtävissä kasvipainotteisuus korostuu, lautasella on myös eläinproteiini osana annosta. Hävikkiin tullaan kiinnittämään huomiota kuten aiempinakin vuosina ja tänä vuonna sen merkitystä korostetaan entisestään, kertoo Vuoden Kokki 2018 -kilpailun kilpailujohtaja Henri Kotkavuori.

- Kilpailussa on mukavasti mukana kisaajia myös maakunnista Helsingin lisäksi. Taso on kova -teknisten suoritusten lisäksi tullaan näkemään asiakaskohtaamisia, joissa tarinallisuus on tärkeässä osassa unohtamatta saumatonta yhteistyötä Vuoden Kokki -kilpailijoiden kanssa, kiteyttä Vuoden Tarjoilija 2018 -kilpailun kilpailujohtaja Maria Suihkonen.

Gastro Helsinki -messuilla ratkotaan myös kouluruokailun suomenmestaruus. Continental Foods ja ELO-säätiön Parempaa kouluruoka-kilpailun finalistijoukkueet Helsingistä, Joensuusta, Mäntsälästä, Oulusta ja Sodankylästä valtaavat kisakeittiöt 14.3.

Vuoden Kokki – ja Vuoden Tarjoilija sekä Parempaa kouluruokaa-kilpailut ovat tärkeä osa Gastro Helsinki -ammattilaismessujen ohjelmaa.

- On selvää, että ravintola-alan tärkeimmät kilpailut käydään alan merkittävimmässä tapahtumassa. Gastro Helsinki on ollut Vuoden Kokin yhteistyökumppani kisojen alusta asti ja yhdessä pystymme tarjoamaan alan ammattilaisille huippuelämyksiä ja kisaan osallistujille kannustavimman yleisön ja kollegoiden tuen, sanoo Gastro Helsingin tiedottaja Johanna Suni.

Tiivis kumppaniyhteistyö mahdollistaa kilpailut

Vuoden Kokki- ja Vuoden Tarjoilija -kilpailut ovat loistava ponnahduslauta ravintola-alan ammattilaisille. Kehitämme kilpailuja vahvassa yhteistyössä voittajien, kilpailuorganisaation, alan oppilaitosten ja yhteistyökumppaneiden kanssa.  Yhteisenä tavoitteena on kasvattaa Suomen maine ruokamatkailumaana sekä nuorten kiinnostusta ravintola-alaa kohtaan Suomessa, painottaa ELO-säätiön toimitusjohtaja Bettina Lindfors.

Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija -kilpailutoiminta rahoitetaan kokonaan kumppaniyhteistyöllä. Kilpailujen pääkumppanit ovat Wihuri Oy Aarnio Metro-tukku, HKScan, Valio, Metos, MTK ja Messukeskus. Vuoden Tarjoilija -kilpailun pitkäaikainen pääkumppani on Pernod Ricard Finland Oy. Kilpailujen yhteistyökumppaneina ovat myös E. Ahlström, Fredman Group, Pajunen, Arvo Kokkonen, Perho Liiketalousopisto, Nespresso, Aromi, Vitriini, Jubilee, Polar Electro Finland.

Vuoden Tarjoilija -kilpailun voittaja saa Henrik Bitten rahaston myöntämän 10 000 euron apurahan oman ammattitaidon kehittämistä varten.

- Vuoden Kokki -kilpailun pääpalkinnon, 10 000 euron apurahan oman ammattitaidon kehittämistä varten, lahjoittaa Suomen Messusäätiö, joka haluaa tukea suomalaista huippuosaamista ja kannustaa kehittämään ravintola-alaa entisestään, kertoo Messukeskuksen toimitusjohtaja Anni Vepsäläinen.

Sen lisäksi kilpailuissa parhaiten pärjänneet saavat yhteistyökumppaneiden myöntämiä erikoispalkintoja.

Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija -kilpailujen aikataulu

15.3. Semifinaalit, Halli 6 Kisakeittiöt

9.00 Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija -kilpailut täydessä ovat vauhdissa. Jo neljäs Vuoden Kokki -kilpailija nostaa ensimmäistä annosta. Vuoden Tarjoilija -kilpailijat tarjoilevat annoksia kutsuvieraspöytiin.

- Juontajina toimivat Aki Wahlman ja Ulla Häkkinen.

9.00-14.40 Vuoden Kokki -kilpailijoiden annokset valmistuvat. Tarjoilijoiden kilpailusuoritusta voi seurata klo 15.45 saakka.

Klo 15.45 Kilpailut päättyvät ja pisteiden lasku on käynnissä.

Klo 16.30 Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija -kilpailuiden finalistien julkistus

Klo 16.45 Finaalitehtävien julkistus

16.3 Finaalit, Halli 6 Kisakeittiöt

Klo 9.00 Vuoden Kokki -finalistit valmistelevat ruokia keittiöissä. Vuoden Tarjoilija -finalistit valmistautuvat kattaus ja tarjoilutilanteeseen.

Klo 10.00 Vuoden Tarjoilija -kilpailijat vastaanottavat asiakkaita ja aloittavat ensimmäiset kisatehtävät. Tarjoilijoiden kilpailusuoritusta voi seurata klo 14.10 saakka.

Klo 11.10-13.00 Vuoden Kokki -finalistien annokset valmistuvat.

Klo 14.10 Kilpailut päättyvät ja pisteiden lasku alkaa.

Klo 15.20 Vuoden Kokki ja Vuoden tarjoilija 2018 Erikoispalkintojen jako

Klo 15.30 Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija 2018 -voittajien julkistus Messukeskuksessa kisa-alueella hallissa 6, Kisakeittiöt.

VUODEN KOKKI 2018 -semifinalistit

- Noora Sipilä, Ravintola Ora, Helsinki
- Heidi Taskinen, Finnjävel, Helsinki

Kuvat semifinalisteista löytyvät täältä

Vuoden Kokki- ja Tarjoilija 2018 -kilpailun kuvat päivittyvät Flickr-sivuille reaaliaikaisesti. Voitte käyttää kaikkia kuvia omassa viestinnässänne. Kilpailulogot löytyvät samasta kansiosta.

Linkki kuvakansioon:

Vuoden Kokki -Facebook: https://www.facebook.com/vuodenkokki/

Vuoden Kokki -Instagram: https://www.instagram.com/vuodenkokki/

Vuoden Tarjoilja -Facebook: https://www.facebook.com/vuodentarjoilija/

Vuoden Tarjoilija-Instagram: https://www.instagram.com/vuodentarjoilija/

Vuoden Kokki- ja Tarjoilija 2018 -kilpailujen viestinnässä käytetään hashtagejä

#vuodenkokki #vuodentarjoilija #gastrohelsinki

Gastro Helsinki -messujen kotisivut

Kirsi Yazan, Projektikoordinaattori, ELO-säätiö,
050 439 3883, kirsi.yazan@elo-saatio.fi
Haastattelupyynnöt

Bettina Lindfors, johtaja, ELO-säätiö, 040-9209810
bettina.lindfors@elo-saatio.fi (kumppanuudet, kilpailutoiminta)

Henri Kotkavuori, Vuoden Kokki 2018 -kilpailujohtaja,
040 092 0362, henrikotka@hotmail.com

Maria Suihkonen, Vuoden Tarjoilija 2018 -kilpailujohtaja,
044 284 7848, ma.suihkonen@gmail.com

Vuoden Tarjoilija 2018 -kilpailijat Helsingissä 29.1.2018. Kuva: Aleksi Tuomola / ELO-säätiö.
Vuoden Kokki 2018 -kilpailijat Helsingissä 29.1.2018. Kuva: Aleksi Tuomola / ELO-säätiö.