Vuoden psykologi: Ikäihmisten elämänkokemus on voimavara

Suomen Psykologiliiton valitsema vuoden psykologi, psykologian tohtori Sirkkaliisa Heimonen haluaa nostaa esiin ikäihmisten elämänkokemuksen voiman ja heidän oman äänensä kuulemisen tärkeyden. Väestön ikääntymisestä ja vanhuudesta keskustellaan julkisuudessa liian usein ongelmakeskeisesti painottaen niistä aiheutuvien kustannusten kasvua.

Suuri osa ikäihmisistä on nykyään toimintakykyisiä ja aktiivisia. He hoitavat lapsenlapsia, harrastavat ja tekevät vapaaehtoistyötä. Heillä on paljon voimavaroja. Ikäihmiset rakentavat itse vanhuuttaan, eivätkä ole pelkkiä toiminnan kohteita.

Vanhuus on yhtä tärkeä elämänvaihe kuin esimerkiksi lapsuus ja nuoruus. Ikääntymisen myötä ihminen kohtaa menetyksiä tai elämänmuutoksia, mutta eletyt vuodet tuovat taitoja, tietoa ja perspektiiviä elämään. Vanhuudessa haavoittuvuus ja elämänkokemus kietoutuvat yhteen ainutlaatuisella tavalla.

Myönteistä lähestymistapaa ja sanastoa tarvitaan ikääntymisen ja vanhuuden tarkasteluun.

”Epäkohdista ja ongelmista keskustelu voi nostaa sinällään esiin kehittämisen kohteet, mutta uskon myönteisen ja ratkaisukeskeisen näkökulman rohkaisevan ja kantavan pitemmälle”, kiteyttää Heimonen.

Ikäinstituutin Vanhuuden Mieli -tutkimus- ja kehittämishanke (RAY 2011–2014) on esimerkki projektista, joka pohjautuu voimavarakeskeiseen lähestymistapaan. Projektin päämääränä on edistää ikäihmisten mielen hyvinvointia. Hankkeessa mielen hyvinvointia tarkastellaan elämän tarkoituksellisuuden kokemuksen sekä elämänmuutoksiin sopeutumisen ja yksilöllisten selviytymiskeinojen valossa. Hanke tuottaa aiheeseen liittyvää tietoa ja kehittää välineitä iäkkäiden ihmisten hyvinvoinnin tukemiseen sekä nostaa esiin iäkkäiden oman äänen ja kokemukset.

”Iäkkäiden ihmisten näkemykset mielen hyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä ja voiman lähteistä nostavat kirkkaasti esiin sen vanhuuden viisauden, josta meillä kaikilla olisi opittavaa. Taidosta olla kiitollinen siitä, mitä elämässä on sekä luottamus siihen, että haasteellisistakin tilanteista voi selvitä”, toteaa vuoden psykologi, Ikäinstituutin toimialapäällikkö Sirkkaliisa Heimonen.

Suomalainen väestö ikääntyy, ja se on myös mahdollisuuksia sisältävä kehityskulku. Ikääntyvän väestön elämänkokemus on suuri voimavara, jonka huomioon ottaminen yhteisöissä ja yhteiskunnassa kannattaa.

Yhteyshenkilöt

toimialapäällikkö Sirkkaliisa Heimonen, 050-550 2312 tai sirkkaliisa.heimonen@ikainstituutti.fi

Ikäinstituuttia ylläpitää Ikäinstituutin säätiö. Säätiö toimii hyvän vanhenemisen puolesta edistämällä toimintakykyisyyttä ja osallisuutta. Ikäinstituutti tuottaa ja välittää tietoa ikääntymisestä ja ikäihmisten elämästä, kehittää ja juurruttaa hyviä toimintatapoja ikäihmisten hyväksi, antaa asiantuntemusta ikäpolitiikan suunnitteluun ja osallistuu yhteiskunnalliseen ikäkeskusteluun. Toimintaa ohjaavat arvot ovat ihmisarvo, vanhuuden erityisyyden arvostus, asiantuntijuus ja avoimuus. www.ikainstituutti.fi