Wolfcom

Vuoden ravintola on helsinkiläinen Grön

Suomen Gastronomien Seura on myöntänyt Vuoden ravintola 2017 -tunnustuksen helsinkiläiselle ravintola Grönille. Vuoden ravintola -valinnasta 32 vuoden ajan vastanneet gastronomit perustelevat valintaansa Grönin rohkeudella, yllätyksellisyydellä ja laadukkuudella.
Grön on Vuoden Ravintola 2017. Grönin keittiömestari Toni Kostian ja Lauri Kähkönen vastaanottivat arvonimen Suomen Gastronomien Seura ry:n puheenjohtaja Kim Palhusilta. Kuva: Pekka Mustonen

Helsingin Albertinkadulla sijaitsevan ravintolan sielu, maamme hallitseva Vuoden kokki Toni Kostian on onnistunut rakentamaan kokonaisuuden, josta asiakkaan on helppo nauttia. Ravintolan persoonallinen, Suomen luonnosta ammentava tyyli vakuutti seuramme jäsenet jo ensikäynneillä vuoden 2015 marraskuussa. Tasalaatuisuus kuulostaa tässä yhteydessä latteudelta, mutta pitää paikkansa: jokainen ravintolan tarjoilema ateria on yhtä kohottava!

Omintakeinen ja tyylikäs

Reilun vuoden toiminta-aikanaan Grön on vakiinnuttanut villit raaka-aineet osaksi päivittäistä menua. Toni Kostian tiimeineen huolehtii, että kasvukauden satoa riittää hyödynnettäväksi eri tavoin säilöttynä läpi talven.

- Grönissä kulkee punaisena lankana makujen rohkea yhdistely. Grön on tässä ajassa, mutta kuitenkin erilainen kuin muut ravintolakarttamme tulokkaat. Se onnistuu yllättämään yhä uudelleen yhdistelmillä, joissa ei ole kikkailun makua, vaan päällimmäiseksi jää tunne tyylikkyydestä ja laadukkuudesta, Suomen Gastronomien Seuran puheenjohtaja Kim Palhus ylistää.

Annokset saavat hämmästelemään aikaa ja paikkaa. Olemmeko Suomessa, onko tämä nyt? Keittiö loihtii perinteisiä makuja aivan uudella tavalla, mutta lapsuuden tuoksumuistoja kutkutellen.

- Jokaisessa annoksessa oli oma koukkunsa ja vahva yllättävyys. Annoksissa oli paljon vastakkainasettelua – tuoretta ja säilöttyä, raakaa ja kypsää, hapanta ja makeaa, pilkottua ja soseutettua ilman, että ne sortuisivat kuitenkaan yliyrittämiseen, kuvailee Vuoden ravintola -raati.

Vuoden ravintola jo 32 vuotta

Arvostetun Vuoden ravintola -tunnustuksen saavuttaakseen ravintolan tulee tarjota hyvää ja omaleimaista ruokaa sekä erinomaista palvelua, joka saa asiakkaan tuntemaan itsensä arvostetuksi. Vuoden ravintolalla on myös hyvä hinta-laatusuhde ja sen toiminta on pitkäjänteistä, tasalaatuista ja varmaa.

Maamme vanhin ruokaseura, Suomen Gastronomien Seura ry, on myöntänyt Vuoden ravintola -tunnustuksen ansioituneille ravintoloille vuodesta 1985 lähtien. Ravintola Grön on 27. tunnustuksen saanut ravintola. Ruokakulttuuria vaaliva seura perustettiin vuonna 1945 ja siihen kuuluu noin 300 jäsentä.

Suomen Gastronomien Seura ry:n Vuoden ravintola -tunnustukset

kim.palhus@gastronomit.fi

Samuel Sorainen
samuel.sorainen@wolfcom.fi

Suomen Gastronomien Seura on myöntänyt Vuoden ravintola 2017 -tunnustuksen helsinkiläiselle ravintola Grönille. Kuva: Pekka  Mustonen
Suomen Gastronomien Seura on myöntänyt Vuoden ravintola 2017 -tunnustuksen helsinkiläiselle ravintola Grönille. Kuva: Pekka Mustonen
Vuoden Ravintola 2017 keittiömestari Toni Kostian on myös hallitseva Vuoden Kokki. Kuva: Pekka Mustonen
Grönin Lauri Kähkönen ja Toni Kostian vastaanottivat Vuoden Ravintola -arvonimen Suomen Gastronomien Seuran puheenjohtaja Kim Palhusilta.
Grön onnistuu yllättämään yhä uudelleen yhdistelmillä, joissa ei ole kikkailun makua, vaan päällimmäiseksi jää tunne tyylikkyydestä ja laadukkuudesta, Suomen Gastronomien Seuran puheenjohtaja Kim Palhus ylistää. Kuva: Grön
Ravintola Grönin yrttiseinä.

Wolfcom
Korkeavuorenkatu 1 B 11

+358400579653http://www.wolfcom.fi/

Suomen Gastronomien Seura ry on vuonna 1945 perustettu Suomen vanhin, yleisesti arvostettu ruokaseura, johon kuuluu nykyisin yli 300 jäsentä. Seuran perusti sodan jälkeen seitsemän hengen ryhmä elvyttämään ja nostamaan Suomen ruokahuoltoa, elintarvikkeiden laatua ja ruokakulttuuria yleensä. Elintarviketeollisuus, ravintola-ala ja Suomen Kulttuurirahasto lähtivät mukaan toimintaan heti alusta.

Seura vaalii edelleen samoja arvoja; hyvää ruuanlaittotaitoa sekä ravintola- ja tapakulttuuria. Yhdistyksen tärkeänä tehtävänä on seurata aktiivisesti kansainvälistä ruokamaailmaa, siellä käytävää keskustelua ja alan kehitystä. Tätä tietoa ja osaamista käytetään soveltuvassa määrin toiminnassa ja myös yhteydenpito ravitsemusalan tutkimuslaitoksiin ja oppilaitoksiin on tiivistä. Seuran tavoitteena on suomalaisten kuluttajien ruuanvalmistustaidon kehittäminen, ruokakulttuurin nostaminen ansaitsemaansa arvoon ja sen kansainvälisen tunnettuuden lisääminen.

Lue lisää julkaisijalta Wolfcom

Näyttelijä Peter Franzénille uusi rooli juoma-alalla25.4.2024 12:22:27 EEST | Tiedote

Vuosi sitten esitelty suomalainen Lingoncello-käsityölikööri panostaa kansainvälistymiseen näyttelijätähti Peter Franzénin avulla. Lingoncello kuuluu kansainvälisessä kasvussa olevaan cello-juomien kategoriaan, jonka tunnetuin edustaja on italialainen limoncello. Suomessa keksitty ja kotimaisista puolukoista valmistettu likööri haastaa markkinaa pohjoisen tyylikkyydellä, laadulla ja ainutlaatuisella maulla. Suomen kansainvälisesti menestyneimpiin kuuluva näyttelijä Peter Franzén tulee vauhdittamaan Lingoncellon koti- ja kansainvälistä kasvua liittymällä juoman innovoineen Mother’s Milk Beveragesin osakkaaksi. Yhtiö on kehittänyt myös kulttimainetta nauttivan Puolustuslaitos-juomaperheen.

Keväisiä elämyksiä Virossa10.4.2024 13:00:41 EEST | Tiedote

Keväällä luonto herää eloon ja ensimmäiset auringonsäteet kutsuvat ulkoilmaan pitkän ja pimeän talven jälkeen. Muuttolinnut palaavat pohjoiseen etsimään kumppania ja pesäpaikkaa tositarkoituksella. Keväisin myös viherpeukaloa syyhyttää päästä työntämään sormensa multaan ja seuraamaan uuden kasvun ihmettä. Mutta ennen varsinaisen kevään tuloa Viron alavat suomaat käyvät läpi niin kutsutun viidennen vuodenajan, joka on täynnä luonnonihmeitä. Kokosimme vinkkejä ainutlaatuisiin luontoelämyksiin keväisessä Virossa.

Menevä sähköisti Tampereen taksimarkkinan Tesloilla ja 5€ kyydeillä4.4.2024 10:00:12 EEST | Tiedote

Kotimainen Menevä taksipalvelu aloitti toiminnan Tampereella ja toi kaupungin katukuvaan sähköautoista koostuvan taksilaivueen. 12 Teslan voimin Tampereella huhtikuun 4. aloittanut Suomen suurin taksialan yhtiö on uusi vaihtoehto vähäpäästöistä ja laadukasta kyytiä arvostavalle matkustajalle. Menevän voi helpoiten tilata sovelluksella, jossa Tampereen kyytien kiinteät hinnat alkavat viidestä eurosta ja ovat kiireisimpäänkin aikaan kaupungin keskustan alueen taksitolppia edullisempi.