Wapicen energiapalvelut osaksi Helenin aurinkovoimaloiden valvomoja

Helen ja Wapice ovat aloittaneet yhteistyön, jossa Helenin aurinkovoimaloiden etävalvonta ja hallinta on toteutettu Wapicen IoT-TICKET®-alustalla. Palvelun avulla Helen pystyy seuraamaan ja ohjaamaan aurinkovoimaloita ja niihin liittyvien laitteiden toimintaa eri puolella Suomea. Etävalvontaratkaisu on toteutettu avaimet käteen -periaatteella sisältäen etävalvontalaitteet ja pilvivalvomon.

Helen on yksi Suomen suurimmista energiayhtiöistä, jonka energiaratkaisuja käyttää noin 1,7 miljoonaa suomalaista. Helen tuottaa sähköä, lämpöä ja jäähdytystä kehittäen jatkuvasti tehokkaampia tapoja tuottaa, varastoida ja kierrättää energiaa. Yritys kulkee kohti ilmastoneutraalia tulevaisuutta, jossa aurinkoenergialla on merkittävä rooli.

-Me Helenillä valitsimme Wapicen IoT-TICKETin, sillä se taipuu moneen käyttötarkoitukseen ja on helppo käyttöönottaa uusillakin liiketoiminta-alueilla. Wapice on hyväksi todettu kumppani, jolla on laadukkaita referenssejä teollisuudesta, kertoo Helenin tuoteryhmäpäällikkö Riku Kuikka.

Mielenrauhaa aurinkovoimaloiden omistajille

Aurinkovoimalat tuottavat aurinkosähköä vuosikymmenten ajan, joten niitä on huollettava säännöllisesti, jotta ne toimivat turvallisesti ja tehokkaasti. Reaaliaikainen valvonta luo etenkin mielenrauhaa ja turvallisuutta aurinkovoimalan omistajille. Tämän lisäksi aurinkovoimala voi olla yritykselle merkittävä investointi, jonka tehokas takaisinmaksu halutaan varmistaa – tässä Wapicen valvontaratkaisu on Helenille ehdoton.

-Wapicen IoT-ratkaisun avulla olemme pystyneet tarjoamaan Helenin omille asiakkaille turvallisempia ja laadukkaampia aurinkoenergiaratkaisuja mm. etävalvonnan ja tehokkaiden ylläpitopalveluiden avulla. Olen iloinen, että ”investoi ja unohda” -ajatusmallista on siirrytty ”ylläpidä ja optimoi” -ajatukseen. Tavoitteenamme on, että jatkossa jokaiseen uuteen yritysvoimalaan tulee Wapicen toimittama etävalvontaratkaisu, jatkaa Kuikka.

-Palvelu tuottaa automaattisesti ennusteen tulevasta aurinkosähkön tuotannosta. Valvontaratkaisun avulla Helen tarjoaa asiakkailleen ennustavaa ylläpitoa sekä aurinkosähköjärjestelmien piilevien vikojen tehokkaan korjaamisen, kertoo Wapicen Energiapalveluista vastaava Jyrki Keskinen.

-IoT-TICKETin laajojen liityntämahdollisuuksien ja kattavien rajapintojen ansiosta, jo tuotteen vakio-ominaisuuksilla saatiin rakennettua aurinkovoimalaratkaisu Helenin tarpeisiin, jatkaa Keskinen.

Helen & Wapice
Aurinkovoimaloiden etävalvonta takaa turvallisen ja tehokkaan toiminnan
Siirry videokanavalle

Wapice on vuonna 1999 perustettu suomalainen täyden palvelun ohjelmistoyritys, jonka ratkaisut ovat alan johtavien teollisuusyritysten käytössä ympäri maailmaa. Wapice työllistää ympäri Suomen yli 340 ohjelmisto- ja elektroniikka-asiantuntijaa.

Wapicen energiapalvelut tarjoavat täydellisen avaimet käteen -ratkaisun energiayhtiöille ja heidän asiakkailleen. Älykkäiden ja kattavien energiapalveluiden avulla toteutamme asiakkaan tarpeet aina energian kulutuksen ja tuotannon seurannasta uusiin digitaalisiin palveluihin. Wapicen IoT-TICKET®-ratkaisu on olennainen osa Wapicen energiapalveluja.

Helen Oy

Wapicen IoT osaaminen vei voittoon Microsoftin maailmanlaajuisessa Parner of the Year-kilpailussa11.6.2019 14:41:55 EESTTiedote

Suomalainen ohjelmistotalo Wapice palkittiin Microsoftin maailmanlaajuisessa Partner of the Year -kilpailussa vieden voiton sovellusinnovaatiot kategoriassa. Palkintoja jaettiin useassa kategoriassa ja voittajat valittiin yli 2900 osallistajasta 115 maasta. Wapicen sai tunnustusta IoT-TICKET®-ratkaisusta, joka tarjoaa erinomaisia ja innovatiivisia ratkaisuja IoT-sovellusten nopeaan kehittämiseen.