Webinaari: Oikeistopopulismi ja covid-19 Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa

Kalevi Sorsa -säätiö, ruotsalainen Arenagruppen ja saksalainen Friedrich-Ebert-Stiftung (FES) järjestävät web-seminaarin 4.3. klo 12.00 - 13.00, aiheena oikeistopopulismi ja covid-19-pandemia. Paneelikeskusteluun osallistuvat tutkija Niko Hatakka, apulaisprofessori Ann-Cathrine Jungar ja toimittaja Nicholas Potter. Tilaisuus on englanninkielinen.

Webinaari järjestetään torstaina 4.3.2021 klo 12.00 – 13.00. Keskustelua pääsee seuraamaan Kalevi Sorsa -säätiön Facebook-sivuilla:

Linkki Facebook-tapahtumaan

Monissa Euroopan maissa covid-19-pandemia nosti aluksi kansalaisten luottamusta hallituksiin. Pitkittyneiden rajoitustoimien myötä myös turhautuminen ja epäluottamus hallitusten toimia kohtaan on lisääntynyt eri maissa. Eurooppalaisten oikeistopopulististen liikkeiden reaktiot tilanteeseen ovat vaihdelleet maittain. Esimerkiksi Saksassa järjestettiin suuria mielenosoituksia rajoitustoimia vastaan, mutta Suomessa vastaavaa ilmiötä ei ole toistaiseksi nähty. Omana ilmiönään oikeistopopulismin liepeillä leviää harhaanjohtavaa tietoa ja salaliittoteorioita, jotka vaikuttavat pandemiaa koskevaan julkiseen keskusteluun.

Webinaarissa vertaillaan Suomen, Ruotsin ja Saksan kokemuksia. Paneeliin osallistuu kolme puhujaa:

Niko Hatakka, tutkija, Birminghamin yliopisto

Ann-Cathrine Jungar, apulaisprofessori, Södertörnin yliopisto

Nicholas Potter, toimittaja, Belltower News

Ohjelma (kellonajat Suomen aikaa):

12.00 Alkusanat, Mikko Lievonen, Kalevi Sorsa -säätiö

12.05 Suomi, Niko Hatakka

12.15 Ruotsi, Ann-Cathrine Jungar

12.25 Saksa, Nicholas Potter

12.35 Keskustelu, moderoijana Verena Stern

12.55 Yhteenveto, Håkan A. Bengtsson, Arenagruppen

13.00 Webinaari päättyy

Huom. Tilaisuus on englanninkielinen.

Lisätietoja: Mikko Lievonen, 050 - 380 1432, mikko.lievonen@sorsafoundation.fi

Webinaari pohjautuu Friedrich-Ebert-Stiftungin toteuttamaan tutkimushankkeeseen, jossa vertailtiin oikeistopopulististen liikkeiden toimintaa pandemian aikana seitsemässä Euroopan maassa. Webinaariin liittyvät tutkimuspaperit ovat luettavissa täällä:

Mikko Lievonen
tutkija