Webinaari: Oikeistopopulismi ja covid-19 Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa

Kalevi Sorsa -säätiö, ruotsalainen Arenagruppen ja saksalainen Friedrich-Ebert-Stiftung (FES) järjestävät web-seminaarin 4.3. klo 12.00 - 13.00, aiheena oikeistopopulismi ja covid-19-pandemia. Paneelikeskusteluun osallistuvat tutkija Niko Hatakka, apulaisprofessori Ann-Cathrine Jungar ja toimittaja Nicholas Potter. Tilaisuus on englanninkielinen.

Webinaari järjestetään torstaina 4.3.2021 klo 12.00 – 13.00. Keskustelua pääsee seuraamaan Kalevi Sorsa -säätiön Facebook-sivuilla:

Linkki Facebook-tapahtumaan

Monissa Euroopan maissa covid-19-pandemia nosti aluksi kansalaisten luottamusta hallituksiin. Pitkittyneiden rajoitustoimien myötä myös turhautuminen ja epäluottamus hallitusten toimia kohtaan on lisääntynyt eri maissa. Eurooppalaisten oikeistopopulististen liikkeiden reaktiot tilanteeseen ovat vaihdelleet maittain. Esimerkiksi Saksassa järjestettiin suuria mielenosoituksia rajoitustoimia vastaan, mutta Suomessa vastaavaa ilmiötä ei ole toistaiseksi nähty. Omana ilmiönään oikeistopopulismin liepeillä leviää harhaanjohtavaa tietoa ja salaliittoteorioita, jotka vaikuttavat pandemiaa koskevaan julkiseen keskusteluun.

Webinaarissa vertaillaan Suomen, Ruotsin ja Saksan kokemuksia. Paneeliin osallistuu kolme puhujaa:

Niko Hatakka, tutkija, Birminghamin yliopisto

Ann-Cathrine Jungar, apulaisprofessori, Södertörnin yliopisto

Nicholas Potter, toimittaja, Belltower News

Ohjelma (kellonajat Suomen aikaa):

12.00 Alkusanat, Mikko Lievonen, Kalevi Sorsa -säätiö

12.05 Suomi, Niko Hatakka

12.15 Ruotsi, Ann-Cathrine Jungar

12.25 Saksa, Nicholas Potter

12.35 Keskustelu, moderoijana Verena Stern

12.55 Yhteenveto, Håkan A. Bengtsson, Arenagruppen

13.00 Webinaari päättyy

Huom. Tilaisuus on englanninkielinen.

Lisätietoja: Mikko Lievonen, 050 - 380 1432, mikko.lievonen@sorsafoundation.fi

Webinaari pohjautuu Friedrich-Ebert-Stiftungin toteuttamaan tutkimushankkeeseen, jossa vertailtiin oikeistopopulististen liikkeiden toimintaa pandemian aikana seitsemässä Euroopan maassa. Webinaariin liittyvät tutkimuspaperit ovat luettavissa täällä:

Mikko Lievonen
tutkija

mikko.lievonen@sorsafoundation.fi
050 - 380 1432

Julkaisu: Suomessa tulisi ottaa aktiivinen ote työajan lyhentämiseen7.7.2021 07:05:00 EEST | Tiedote

Koronakriisi on myllertänyt työelämää tavalla, josta tuskin nähdään suoraa paluuta entiseen. Etätyöt ovat lisääntyneet ja työaikakokeiluja tai suosituksia lyhyemmästä työajasta on aloitettu ainakin Ranskassa ja Espanjassa. Japanin hallitus on esittänyt lakipaketin, joka mahdollistaisi nelipäiväisen työviikon. Viimeisimpänä Islanti teki laajan kokeilun nelipäiväisestä työviikosta. Avaako koronakriisi mahdollisuuden työajan lyhentämiselle myös Suomessa?

Demokratia ja digijätit -webinaari 16.2.202111.2.2021 06:00:00 EET | Kutsu

Taloudessa data on valtaa, ja valta keskittyy voimakkaasti kouralliselle ylikansallisia alustayrityksiä. Millaiset mahdollisuudet julkisella vallalla ja yksityisillä toimijoilla on toimia monopolisoituneessa alustataloudessa demokratiaa, hyvää hallintoa, yksilönvapauksia ja vapaita markkinoita kunnioittaen? Aihetta käsitellään MEP Miapetra Kumpula-Natrin ja Kalevi Sorsa -säätiön tilaisuudessa, jossa pääpuhujana on Werner Stengg, Euroopan komission varapuheenjohtaja Margrethe Vestagerin kabinetin jäsen.