Yhteistyö edistää potilaiden hyvää hoitoa

Novo Nordisk julkistaa yhdessä muiden Lääketeollisuus ry:n jäsenyritysten kanssa tiedot terveydenhuollon ammattilaisten ja organisaatioiden kanssa tekemästään yhteistyöstä. Julkistuksen tavoitteena on lisätä alan läpinäkyvyyttä luottamuksen ja avoimuuden kasvattamiseksi.

Suuri osa terveydenhuollon ammattilaisten ja organisaatioiden kanssa tehtävästä yhteistyöstä Novo Nordiskilla liittyy diabeteksen hoidon koulutukseen, joko kotimaassa tai kongresseissa ulkomailla. Lääkeyritykset mahdollistavat koulutustilaisuuksien ja tutkimusyhteistyön kautta lääkäreiden ja hoitajien ammattitaidon kehittämisen sekä sitä kautta potilaiden pääsyn uusimpien lääkeinnovaatioiden pariin. Sekä potilas, terveydenhuolto että yhteiskunta hyötyvät yhteistyöstä.

- Me Novo Nordiskilla olemme sitoutuneet diabeteksen hyvän hoidon edistämiseen Suomessa. Diabetes on merkittävä kansansairaus, jonka hoitaminen vaatii sekä potilaalta että lääkäriltä paljon osaamista. Mahdollisuus edistää suomalaista lääkealan tutkimusta ja terveydenhuollon ammattilaisten osaamista diabeteksen hoidosta on meille osa vastuullista yritystoimintaa. On hyvä asia, että tästä yhteistyöstä käydään avointa ja läpinäkyvää keskustelua, toteaa viestintäjohtaja Karoliina Vuopala Novo Nordiskilta.

Suomalaisen lääkärin perustutkintoon kuuluu vain muutama tunti diabeteksen hoidon koulutusta, joten tarve vaativan sairauden hoitamiseen liittyvään täydennyskoulutukseen on suuri. Esimerkiksi Novo Nordiskin NovoAkatemia–koulutuskonsepti kuuluu toimialan arvostetuimpiin ja sen puitteissa tarjottuihin koulutuksiin osallistuu satoja lääkäreitä vuodessa. Kouluttajiksi haluamme tarjota parhaita ja kokeneimpia diabeteksen hoidon osaajia.

Diabetekseen liittyvän tutkimustiedon edistäminen ja saattaminen osaksi hoitokäytäntöjä on meille tärkeää ja siksi myös haluamme osaltamme huolehtia siitä, että suomalaisilla diabetespotilaita hoitavilla lääkäreillä on mahdollisuus osallistua kansainvälisiin kongresseihin ja tuoda osaamista Suomeen ja suomalaisten potilaiden hyväksi.

- Diabetes on vakava pitkäaikaissairaus, joka vaatii paljon myös potilailta. Novo Nordisk haluaa vahvistaa potilaiden sitoutumista omaan hoitoonsa. Tähän tarvitsemme yhteistyötä myös terveydenhoidon ammattilaisten kanssa. Lääkäri saattaa toimia konsulttinamme mm. potilasoppaiden tekemiseen, Vuopala kertoo.

Avainluvut 2015:

NN:ltä korvausta saaneiden terveydenhuollon ammattilaisten lukumäärä ja vastaanottama taloudellisten etuisuuksien yhteissumma

527 henkilöä

322 691 euroa (pl. kliiniset lääketutkimukset)

Julkistamisluvan antaneet

369hlöä (71 %)

Julkistamisesta kieltäytyneet

148 hlöä (29 %)

NN:ltä korvausta saaneiden terveydenhuollon organisaatioiden lukumäärä ja vastaanottama taloudellisten etuisuuksien yhteissumma

10 organisaatiota

80 903 euroa

NN:ltä korvausta saaneiden terveydenhuollon ammattilaisten ja organisaatioiden kokonaismäärä ja kokonaissumma

SUMMA:403 594 euroa

Raportti on kokonaisuudessaan luettavissa verkkosivuillamme osoitteessa:

Lisätietoja:

Viestintä- ja markkinointijohtaja

Karoliina Vuopala

Puh: 050 4320708

kvup@novonordisk.com

Lääketieteellinen johtaja

Tero Saukkonen

Puh: 040 843 3339

tskk@novonordisk.com

Novo Nordisk on globaali lääkealan yritys, jolla on yli 90 vuoden kokemus edelläkävijänä diabeteshoidon kehittämisessä. Tämän työn kautta olemme saaneet kokemusta ja osaamista, jota voimme hyödyntää myös muiden vakavien pitkäaikaissairauksien, kuten hemofilian, kasvuhäiriöiden ja lihavuuden voittamiseksi. Novo Nordiskilla on yli 41 000 työntekijää 75 eri maassa, ja sen tuotteita markkinoidaan yli 180 maassa. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Tanskassa.

Suomen Novo Nordisk aloittaa matkustamisesta aiheutuvien CO₂-päästöjen kompensoinnin yhdessä Taimiteon kanssa osana kunnianhimoista ympäristöstrategiaansa20.11.2019 09:00:00 EETTiedote

Fiasp® hyväksytty Euroopassa diabeteksen hoitoon nuorille ja yli 1-vuotiaille lapsille29.8.2019 10:24:26 EESTTiedote

Bagsværd, Tanska, 22.8.2019 – Novo Nordisk ilmoitti tänään, että Euroopan komissio on hyväksynyt Fiasp®-valmisteen (pikavaikutteinen aspartinsuliini) käyttöaiheen laajentamisen nuorten ja 1-vuotiaiden ja sitä vanhempien lasten diabeteksen hoitoon. Tämä täydentää aiempaa käyttöaihetta, joka kattoi ainoastaan aikuiset. Lapsille ja nuorille Fiasp® suositellaan annettavaksi ennen ateriaa (0–2 minuuttia ennen aterian aloittamista). Fiasp® voidaan antaa myös enintään 20 minuuttia aterian aloittamisen jälkeen (aterianjälkeinen annostelu) tilanteissa, joissa nautittavan ruuan määrä on epävarma. Jos Fiasp® annetaan ilta-aterian jälkeen, yöaikaisen hypoglykemian (matala verensokeri) välttämiseksi suositellaan verensokeritasapainon tarkkaa seurantaa1. --- Viite: 1 Fiasp® valmisteyhteenveto. Päivitetty viimeksi: 07/2019