Yksinäisyyden ehkäisy on politiikkaa

Tahdonvastainen yksinäisyys on vakava terveysriski. Yhteiskunta voi kuitenkin ehkäistä sitä.

Joka kymmenes suomalainen kokee olleensa yksinäinen yli vuoden. Yksinäisyyden tunteet voivat korostua kaamoksessa ja joulupyhien alla. Yksinäisistä aikuisista kolmannes on ollut yksinäinen jo lapsena ja puolet heistä on ollut yksinäisiä nuoruudessaan.

Kouluterveyskyselyn 2017 mukaan lasten koettu yksinäisyys on selvästi nähtävissä jo alaluokilla. Jos lapsi jäi koulussa ensimmäisen vuoden aikana ilman ystävyyssuhteita, hän oli todennäköisesti yksinäinen myös tästä eteenpäin.

Yksinolo voi olla vapaaehtoinen ja positiivinen oma valinta, mutta moni kärsii yksinolosta vasten tahtoaan ja kokee yksinäisyyttä. Yksinäisyyteen liittyy voimakkaita häpeän tunteita, ja koettu yksinäisyys voi heikentää tyytyväisyyttä elämään.

Sosiaalisten kontaktien puute altistaa tutkitusti monille terveyden ongelmille, kuten mielen­terveys- ja päihdeon­gelmille, metabolisille häiriöille ja sy­dän- ja veri­suo­ni­tau­deille.

Ehkäistään yksinäisyyttä

Mielenterveyspooli esittää poliittisia toimenpiteitä yksinäisyyden, syrjäytymisen ja erviarvoisuuden ehkäisemiseksi. Yksinäisyyttä voidaan ehkäistä tukemalla yksilöiden sosiaalisia taitoja ja mielenterveystaitoja sekä luomalla puitteita muiden ihmisten kohtaamiseen.

Mielenterveystaitojen opettelu ja opettaminen on otettava osaksi kaikkea lasten ja nuorten kasvatus- ja opetustyötä. Aikuisille tulee tarjota mahdollisuus mielenterveysosaamisen parantamiseen.

Varhaiskasvatusta ja kaikkia koulutusasteita peruskoulusta korkeakouluihin on uudistettava tukemaan paremmin tunnetaitojen ja vuorovaikutuksen kehittymistä sekä ehkäisemään kiusaamista ja syrjään jättämistä.

“Yksinäisyyden ehkäisemiseen tarvitaan riittävä henkilöstömäärä kasvatus- ja koulutustyössä. Tarvitaan saavutettavaa mielenterveyskoulutusta ammattilaisille ja koulutusta perheille vanhemmuuden taitojen vahvistamiseen. Yksinäisyys alkaa tutkitusti jo nuorena, joten on tärkeää panostaa siihen, ettei yksikään lapsi jäisi yksin”, Mielenterveyspoolin puheenjohtaja Pia Hytönen sanoo.

Kunnat voivat ehkäistä yksinäisyyttä tarjoamalla nykyistä kattavammin erilaisia kohtaamispaikkoja ja harrastusmahdollisuuksia, nuorisotaloista monikulttuurikeskuksiin. Lisäksi yksinäisyyden iskiessä on tärkeää estää sen syvenemistä tarjoamalla kriisitukea ja saavutettavat hoitopolut, mikäli yksinäisyyteen liittyy mielenterveyden haasteita.

Yksinäisyyden ehkäisy on politiikkaa

Mielenterveyspoolin muodostavat 24 suomalaista mielenterveysjärjestöä. Poolin tavoitteena on edistää kansalaisten mielenterveyttä ja kohentaa mielenterveyspalveluja tarvitsevien asiakkaiden ja heidän omaistensa asemaa, palvelujen laatua ja henkilöstön työolosuhteita sekä vaikuttaa yhteiskunnassa kansalaisten henkisen hyvinvoinnin parantamiseksi.