Yksityiselle sosiaalipalvelualalla lakkovaroitus, työnseisaus vaikuttaisi aluksi yksityisiin päiväkoteihin

Monissa yksityisissä päiväkodeissa järjestetään kahden päivän työnseisaus keskiviikkona 7.3.2018, jos alan sopimusneuvotteluissa ei päästä neuvottelutulokseen sitä ennen.

Lukuisten yksityisten päiväkotien toiminta keskeytyy valtakunnallisen työnseisauksen takia kahdeksi päiväksi keskiviikkona 7.3. kello 6.00, jos neuvottelutulokseen ei päästä ennen sitä. Lakko päättyy torstaina 8.3.2018 kello 23.59. Lakko koskee laajasti yksityisiä päiväkoteja eri puolilla maata.

Yksityisen sosiaalipalvelualan allekirjoittajajärjestöt Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL, TSN, Jyty-Pardia-STHL ja Talentia jättivät lakkovaroituksen tänään perjantaina 16.2. kello 12.00. Alan työtaistelu kohdistuu ensimmäisessä vaiheissa yksityisiin päiväkoteihin.

Varoitukseen päädyttiin työnantajan joustamattomuuden takia. Neuvotteluissa ei ole päästy sopimukseen, koska työnantaja ilmoitti torstaina 15.2. yllättäen, että alan neuvotteluita ei jatketa. Järjestöt olisivat olleet valmiita jatkamaan neuvotteluita. Yksityinen sosiaalipalveluala on ollut sopimuksettomassa tilassa 1.2.2018 lähtien.

– Työnantajan jääräpäinen linja on ajanut neuvottelut tilanteeseen, jossa lakkovaroitus on ainoa vaihtoehto. On ikävää, että mahdollisen lakon kärsijöiksi joutuvat viattomat lapsiperheet, sopimustoimitsija Veikko Lehtonen pahoittelee.

Työntekijäpuolen vaatimukset neuvotteluissa ovat kohtuullisia. JHL hakee neuvotteluissa ostovoiman turvaavia palkankorotuksia. Tavoitteena on myös palkkaohjelma, jolla korjataan alan palkkatasoa. Palkat ovat jääneet jälkeen niin kunta- kuin terveyspalvelualastakin. Kyse on yli sadan euron eroista samojen ammattiryhmien palkoissa.

JHL hakee parannusta myös nollasopimusten ja osa-aikatyön ongelmiin, jotka ovat alalla yleisiä. Monet alan yritykset tarjoavat pelkkiä nollasopimuksia silloinkin, kun työnantajalla on pysyvä työvoiman tarve.

– Osalla työntekijöistä voi olla jopa kaksi nollasopimusta saman yritysbrändin alla. Näin kierretään työntekijän työsuhdeturvaa moraalittomalla tavalla, sopimustoimitsija Kalle Honkanen kertoo.

Työnantajaliitto ei ole neuvotteluissa halunnut etsiä ratkaisua matalapalkkaisten ammattilaisten ongelmiin.

– Työnantaja on esittänyt palkkaratkaisua joka on selkeästi alle neuvotteluissa syntyneen yleisen linjan. Vaikuttaakin siltä, että alan yritykset hakevat voittoa työehtoja ja palkkoja polkemalla, Lehtonen ja Honkanen harmittelevat.

Työnseisaukseen osallistuvat kohteet:

Lisätietoja:

sopimustoimitsija Kalle Honkanen 050 406 9313
sopimustoimitsija Veikko Lehtonen 050 318 3598

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n yli 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.