Yksityisen opetusalan ja ammatillisten aikuiskoulutuskeskusten sovintoesitys hyväksyttiin, alan lakot peruuntuvat

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ja muut yksityisen opetusalan ja ammatillisten aikuiskoulutuskeskusten henkilöstöä edustavat järjestöt ovat hyväksyneet valtakunnansovittelijan sovintoesityksen. Myös työantajaa edustava Sivistystyöantajat on hyväksynyt esityksen eli alan työriita ratkeaa ja suunnitellut lakot peruuntuvat.

Yksityisen opetusalan ja ammatillisten aikuiskoulutuskeskusten työriita on päättänyt. Alalle suunnitellut lakot peruuntuvat ja ylityö- ja vuoronvaihtokielto päättyvät välittömästi.

Sovittelija Jukka Ahtela teki sovintoesityksen kiistassa perjantaiaamuna 2. maaliskuuta. Sekä henkilöstöä edustavat järjestöt että työnantajaa edustava Sivistystyönantaja hyväksyivät esityksen samana päivänä.

Ehdotuksen sopimuskausi on 1.3.2018–31.3.2020. Lisäksi sopimusta voidaan jatkaa 31.3.2021 asti, jos osapuolet näin haluavat.

Sopimukseen kuuluu palkankorotuksia, joista suuri osa maksetaan yleiskorotuksina.

• 1.5.2018 maksetaan yleiskorotus 1,2%, paikallinen erä 0,3%.
  • 1.5.2019 maksetaan yleiskorotus 1,1 prosenttia, paikallinen erä 0,4.

Sopimukseen korotetaan luottamusmiesten ja työsuojeluvaltuutettujen palkkioita 4 prosentilla.

sopimustoimitsija Erika Mattsson 0400 461 411
sopimustoimitsija Laura Tuominen 050 4092 460

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n yli 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

Ulosmarssi ja mielenilmaus varhaiskasvatuslakia vastaan 25.4. – lakiesityksessä suuria ongelmia20.4.2018 14:20Tiedote

Varhaiskasvatusta koskevan lakiesityksen suurista haasteista johtuen pääkaupunkiseudun (Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen) varhaiskasvattajat julkisella ja yksityisellä sektorilla marssivat ulos työpaikoiltaan keskiviikkona 25.4. klo 12-18. Mielenilmaus lakiesityksen pysäyttämiseksi järjestetään eduskuntatalon edessä klo 13–15.00. Mielenilmaukseen osallistuvat JHL:n, Jytyn, Tehyn, Superin ja Talentian jäsenet.

Parterna godkände förlikningsförslaget för energibranschens, alla strejker återkallas21.3.2018 17:48Tiedote

JHL och Elbranschernas fackförbund har godkänt riksförlikningsmannens förlikningsförslag i arbetstvisten inom el-, energi- ICT- och nätverksbranschen. Även arbetsgivarförbunden Palta och Energiindustrin rf godkände förslaget. Detta löser arbetstvisten inom branschen, vilket betyder att övertids- och skiftbytesförbudet och de planerade strejkerna återkallas med omedelbar verkan.