Yksityisen opetusalan ja ammatillisten aikuiskoulutuskeskusten sovintoesitys hyväksyttiin, alan lakot peruuntuvat

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ja muut yksityisen opetusalan ja ammatillisten aikuiskoulutuskeskusten henkilöstöä edustavat järjestöt ovat hyväksyneet valtakunnansovittelijan sovintoesityksen. Myös työantajaa edustava Sivistystyöantajat on hyväksynyt esityksen eli alan työriita ratkeaa ja suunnitellut lakot peruuntuvat.

Yksityisen opetusalan ja ammatillisten aikuiskoulutuskeskusten työriita on päättänyt. Alalle suunnitellut lakot peruuntuvat ja ylityö- ja vuoronvaihtokielto päättyvät välittömästi.

Sovittelija Jukka Ahtela teki sovintoesityksen kiistassa perjantaiaamuna 2. maaliskuuta. Sekä henkilöstöä edustavat järjestöt että työnantajaa edustava Sivistystyönantaja hyväksyivät esityksen samana päivänä.

Ehdotuksen sopimuskausi on 1.3.2018–31.3.2020. Lisäksi sopimusta voidaan jatkaa 31.3.2021 asti, jos osapuolet näin haluavat.

Sopimukseen kuuluu palkankorotuksia, joista suuri osa maksetaan yleiskorotuksina.

• 1.5.2018 maksetaan yleiskorotus 1,2%, paikallinen erä 0,3%.
  • 1.5.2019 maksetaan yleiskorotus 1,1 prosenttia, paikallinen erä 0,4.

Sopimukseen korotetaan luottamusmiesten ja työsuojeluvaltuutettujen palkkioita 4 prosentilla.

sopimustoimitsija Erika Mattsson 0400 461 411
sopimustoimitsija Laura Tuominen 050 4092 460

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n yli 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

JHL inleder i oktober ett omfattande övertids- och skiftbytesförbud - om beredningen av uppsägningslagen fortsätter meddelas under hösten om ytterligare åtgärder25.9.2018 12:08Tiedote

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL inleder övertids- och skiftbytesförbud i början av oktober inom nästan alla avtalsbranscher. Förbuden är i kraft tills vidare. Förbundet är också berett på andra stridsåtgärder ifall beredningen av uppsägningslagen fortsätter.

JHL förbereder sig för organisationsmässiga åtgärder mot uppsägningslagen: ”Ett försvagat uppsägningsskydd kan i framtiden gälla alla”11.9.2018 15:03Tiedote

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL förbereder sig för politiska stridsåtgärder med vilka förbundet motsätter sig försvagandet av uppsägningsskyddet. Förbundet har höjt sin organisationsmässiga beredskap. I början av vecka 39, dvs. om ca två veckor, meddelar JHL om noggrannare stridsåtgärder.