YKSITYISEN SEKTORIN TYÖELÄKEINDEKSIN JÄÄDYTYS ON KÄSITTÄMÄTÖN

Maan hallitus päätti kehysriihessään, että kansaneläke ja työeläke-sidonnaiset indeksikorotukset tehdään pääsääntöisesti 0,4 % suuruisena.

Eläkkeensaajien Keskusliiton saaman tiedon mukaan ensi vuoden alussa lainmukaisen kansaneläkeindeksin mukainen korotustaso olisi tämän hetken arvion mukaan 1,6 prosenttia ja työeläkeindeksin 1,5 prosenttia. Todelliset lainmukaiset indeksitasot vahvistuvat vasta lokakuussa. Indeksijäädytyksellä on tarkoitus saada suoraan valtion kassaan yhteensä 150 miljoonan euron säästöt. Kokonaissäästö on vajaa 300 miljoonaa, joka kohdentuu valtion lisäksi yksityisen sektorin ja kuntien eläkkeisiin.

Työeläkeindeksin jäädyttämisellä ei ole vaikutusta valtiontalouteen mitenkään muuten kuin heikentävästi työeläkettä saavien ostovoiman vähetessä. Sen sijaan leikkaus vaikuttaa pysyvästi työeläkkeiden tasoon. Kun aikanaan palataan normaaleihin lakisääteisiin indeksitarkistuksiin, on se eläkkeen lähtötaso, josta korotukset lasketaan, alhaisempi. Tehty indeksijäädytys siis heijastuu eläkkeensaajan tulotasoon koko hänen eliniän. Viimeksi on indeksi jäädytetty 1990-luvulla.

- Pidämme indeksin jäädytystä kokonaisuutenakin erittäin huonona asiana. Käsittämättömänä pidämme sitä, että jäädytys koskee myös yksityisen sektorin työeläkeindeksejä, joita valtio ei rahoita millään tavoin, toteaa Eläkkeensaajien Keskusliiton puheenjohtaja Matti Hellsten.

puheenjohtaja Matti Hellsten, puh. 0400 501 983

toiminnanjohtaja Timo Kokko, puh. 050 441 3830