Yli 250 museoalan ammattilaista ja vaikuttajaa Museopäiville Vaasaan

Valtakunnalliset museopäivät järjestetään Vaasassa ensi viikolla 23.–25.5. Yli 250 museoalan ammattilaisen ja vaikuttajan vuotuisilla tapahtumapäivillä kuullaan vaikuttavaa museoasiaa teemalla Euroopan ajankohtaisimmat museot 2030? Ohjelmassa on Vuoden museon palkitseminen, ajankohtaisia puheenvuoroja, keskustelutilaisuuksia sekä Suomen museoliiton 95. vuosikokous.

Vuoden museo 2018 palkitaan

Museopäivät huipentuu torstaina 24.5. Museopalkintogaalaan. Gaalassa palkitaan Vuoden museo 2018. Finalisteja ovat Aineen taidemuseo Torniosta, Muumimuseo ja Pelimuseo Tampereelta, Suomen Ilmailumuseo Vantaalta, EMMA – Espoon modernin taiteen museo sekä Suomen kansallismuseo Helsingistä.

Vuoden museojulkaisu 2018 -finaalissa ovat: Ainolasäätiön Ainola, Suomen kansallismuseon Julkinen ja kätketty Suomi, Hotelli- ja ravintolamuseon Nautinnon nälkä,Espoon modernin taiteen museo EMMAn Rut Bryk – Elämän taide ja Tekniikan museon Tekniikan maa.

Kansainvälisiä näkökulmia tuovat: Jette Sandahl, Berndt Arell ja Miapetra Kumpula-Natri

Tanskalainen Jette Sandahlon museoalan moniosaaja, joka on julkaissut paljon ja ollut pitkään mukana ICOMin ja European Museum Forumin toiminnassa. Hän pohtii puheenvuorossaan museon käsitettä ja tehtävää nykyaikaisessa muuttuvassa yhteiskunnassa.

Useiden taidemuseoiden johtajana ja kulttuurialojen luottamustehtävissä Suomessa ja Ruotsissa toiminut Berndt Arell puhuu uudesta museopolitiikasta Ruotsissa. Mikä suomalaisia ja ruotsalaisia yhdistää ja erottaa? Mikä naapurimme museopoliittisessa keskustelussa juuri nyt on erityisen kiinnostavaa?

Euroopan parlamentin jäsen Miapetra Kumpula-Natrin aihe on Museot ja kulttuuriperintö eurooppalaisessa kontekstissa.Kaupan ja palvelujen kehittämiseen erikoistunut Mikko Tapanainenpuhuu museoiden brändäämisestä aiheella Suomalaiset museot – Loistavin museobrändi Euroopassa 2030?

Media on tervetullut seuraamaan Museopäiviä ja haastattelemaan puhujavieraita ja museoalan päättäjiä. Haastattelupyynnöt kannattaa esittää mahdollisimman ajoissa, jotta niihin voidaan vastata parhaalla mahdollisella tavalla.

Tapahtuman järjestävät Suomen museoliitto, Vaasan kaupunki ja Vaasan kaupungin museot.

Museopäivien ohjelma

Vuoden museo 2018 -finalistien esittelyvideo

Lisätiedot ohjelmasta

Leena Tokila