Yli 650 suomalaista haki muotiviikkojen malliksi

Kaikille suomalaisille muotia tarjoava Sokos-tavarataloketju haki kevään muotiviikoilleen malleiksi tavallisia muodista ja esiintymisestä kiinnostuneita kuluttajia. Hakijoita huippumalli Saimi Hoyerin vetämään mallivalmennukseen ilmoittautui yli 650, joista kahdeksan nähdään viikonloppuna Oulun Sokos-tavaratalon estradilla. Hakijoiden suuri määrä ja laaja, 9-73 -vuoden ikäjakauma ilahdutti muotiviikkojen järjestäjät.

Pitkän malliuran tehnyt Saimi Hoyer opettaa Soile Tuorinsuolle (68) kameran edessä elehtimistä ja liikkumista, katseen intensiteettiä ja kuviin luontevasti asettumista. Kuva: Julius Konttinen

Esiintymiskokemus, nuoruuden haave mallin töistä ja hauska elämys olivat muutamia syitä, miksi yli 650 eri ikäluokkia edustavaa suomalaista lähetti hakemuksensa Sokoksen muotiviikkojen malliksi. Mallivalmennukseen ja -kuvauksiin sekä muotinäytökseen valittujen joukossa on miehiä ja naisia kuudelta eri ikäkymmeneltä nuorimman ollessa 19 ja vanhimman 68-vuotias. Osalla mukaan valituista on jonkin verran kokemusta esimerkiksi yksittäisistä mainoskuvauksista, mutta valtaosa haluaa kokea aidot muotikuvaukset ja catwalkilla esiintymisen ensimmäistä kertaa elämässään.

68-vuotias Soile Tuorinsuo on elämänvuosissa malleista kokenein ja esiintymiskokemusta hän on kartuttanut opettajan työssä.

”Lähetin hakemuksen hetken mielijohteesta, sillä pitää olla rohkea ja aikuisenakin kokeilla hauskoja juttuja elämässä. Halusin nimenomaan Saimi Hoyerin valmennukseen ja sainkin häneltä hyviä vinkkejä myös arkipäivään. Osana muotinäytökseen valmistautumista Saimi on esimerkiksi kehottanut minua käyttämään korkokenkiä kotona arkiaskareitakin tehdessä”, kertoo normaalisti tennareissa viihtyvä Soile Tuorinsuo ja jatkaa: ”Oli myös hienoa huomata, että oikeanlaisella opastuksella ja avoimella suhtautumisella kaikki ihmiset on mahdollista saada näyttämään ja tuntemaan itsensä itsevarmoilta malleilta.”

Sokos tarjoaa mukaan valituille malleille huippuammattilaisten tuen muotiviikoille valmistautumiseen. Pitkän malliuran tehnyt Saimi Hoyer opettaa kameran edessä elehtimistä ja liikkumista, katseen intensiteettiä ja kuviin luontevasti asettumista. Mallien valmennus huipentuu lauantaina muotinäytökseen Oulussa. Muotinäytöksen tyylistä vastaavat kauneuden ammattilaiset meikkitaiteilija Mariela Sarkima ja stylisti Sofia Oksanen. Näytös striimataan myös muihin Sokos-tavarataloihin osana Sokoksen muotiviikkojen ohjelmaa.

”Ilahduimme hakemusten määrästä ja hakijoiden moninaisuudesta. On hienoa, että hakijoiden joukossa näyttäytyi laajasti rohkeiden ja esiintymishaluisten suomalaisten kirjo. Valittujen mallien hakemuksissa nousivat esiin halu uusiin kokemuksiin sekä myös kiinnostus muotiin ja oman persoonallisen tyylin löytämiseen ja ilmaisemiseen. On ilo tarjota näille rohkeille malleille kokemus muotimaailman ammattilaisten kanssa työskentelystä sekä catwalkilla esiintymisestä. Uskon, että malliemme saamasta esiintymisvalmennuksesta on paljon hyötyä itse kunkin työssä ja vapaa-ajalla”, sanoo myyntijohtaja Hans Backström Sokokselta.

Ympäri Suomea asiakkaitaan 19 tavaratalossa ja verkkokaupassa palvelevalle Sokokselle muoti on iloinen asia. Tavaratalo tarjoaa muotia kaiken ikäisille ja näköisille ihmisille.

”On luontevaa, että Sokoksen muotiviikon tähtinä toimivat tavalliset suomalaiset ihmiset. Heitä me autamme tavarataloissamme muutenkin löytämään oman, persoonallisen tyylinsä. Omasta ulkonäöstään huolehtiminen on itsensä kunnioittamista ja oman kehon arvostamista”, jatkaa Backström ja lisää, että Sokos aikoo vakiinnuttaa mallihaun osaksi jokavuotisia muotiviikkojaan.

Sokos
Sokos on muodin ja kauneuden tavarataloketju, joka auttaa asiakasta löytämään oman tyylinsä. Sokos-ketjuun kuuluu verkkokauppa sekä 19 monipuolista tavarataloa, jotka sijaitsevat maamme suurimpien kaupunkien ydinkeskustoissa. Ensimmäinen Sokos-tavaratalo avattiin Helsingissä olympiavuonna 1952. Kotimainen asiakasomistajien omistama Sokos on osa S-ryhmää. www.sokos.fi

Saimi Hoyer opettaa catwalk-kävelyä

Hans Backström, myyntijohtaja SOK Vähittäiskauppa
+358 40 5544736, hans.backstrom@sok.fi

Samuel Sorainen, viestintätoimisto Wolfcom Oy

"Osana muotinäytökseen valmistautumista Saimi on esimerkiksi kehottanut minua käyttämään korkokenkiä kotona arkiaskareitakin tehdessä”, kertoo Soile Tuorinsuo. Kuva: Julius Konttinen
"Omasta ulkonäöstään huolehtiminen on itsensä kunnioittamista ja oman kehon arvostamista" , muistuttaa Sokoksen Hans Backström. Kuva: Julius Konttinen
Muotinäytöksen tyylistä vastaavat kauneuden ammattilaiset meikkitaiteilija Mariela Sarkima ja stylisti Sofia Oksanen. Kuva: Julius Konttinen

Heidi Mäkinen on uusi Master of Wine17.9.2019 15:57:01 EESTTiedote

Heidi Mäkinen on neljäntenä suomalaisena suorittanut viinialan kansainvälisesti arvostetuimman Master of Wine -tutkinnon. Kyseessä on korkein ja vaikeimmin saavutettava gastronomiaan liittyvä ammattitutkinto, jonka on suorittanut koulutuslinjan aloittamisvuodesta 1953 lähtien kaikkiaan vain 390 ihmistä 30 maasta. Heidi Mäkinen saa MW-todistuksensa marraskuussa järjestettävässä valmistujaistilaisuudessa yhdessä 13 muun vuonna 2019 tutkinnon suorittaneen viinialan huippuammattilaisen kanssa.

Jävla-hävikkitomaattikastike vastustaa ruokahävikkiä ja koulukiusaamista26.8.2019 15:25:54 EESTTiedote

Maustekastikkeita Lappeenrannassa valmistava Jävla Sås Bolag tuo markkinoille erikoiserän Suomen ensimmäistä hävikkitomaateista valmistettua ruoanlaittokastiketta. Yksilöllinen Jävla Tomaattikastike valmistetaan suomalaisista vähittäiskauppaan kelpaamattomista, standardien vastaisista tomaateista. Jävla-hävikkitomaattikastike muistuttaa konkreettisesti paitsi ruokahävikin vähentämisen tärkeydestä, ottaa yhdenvertaisuutta korostaessaan myös vahvasti kantaa koulukiusaamista vastaan. Kastikkeen tuotto lahjoitetaan Mannerheimin lastensuojeluliitolle koulukiusaamisen vastaiseen työhön.

Helsingin ydinkeskustaan uusi brasserie ja pub Alexanderplats26.8.2019 09:32:14 EESTTiedote

Etelähelsinkiläisen ravintolasuosikin Maxillin ravintoloitsija Alexander Gullichsen avaa syyskuun lopulla Helsingin ydinkeskustaan uuden Alexanderplats-ravintolan. Yksityisessä omistuksessa oleva laadukas ja valoisa brasserie sijaitsee täysin uudessa ravintolatilassa Eteläesplanadilla, palvellen asiakkaitaan kaikkina viikonpäivinä myöhäiseen iltaan saakka. Alexanderplatsin myötä ravintola-alalle tekee paluun Gullichsenin 90-luvulla perustamasta legendaarisesta ravintola Safkasta tuttu Sampo Kantele, joka on uutuusravintolan osakas ja keittiöpäällikkö.

Katumuusikoilta toivottiin ja saatiin rockia17.8.2019 22:28:45 EESTTiedote

Ennätysmäärä musiikinharrastajia ja muusikoita kerääntyi lauantaina Helsingin ydinkeskustaan soittamaan rockia. Rock kuuluu kaduille -tapahtumaan oli ilmoittautunut kymmenittäin yhtyeitä ja yksittäistä soittajia, jotka olivat harjoitelleet muiden rock-biisien lisäksi Metallican Enter Sandman -hitin ja esittivät sitä yhdessä ja erikseen paitsi kitaroilla, myös haitarilla, viuluilla, selloilla, bassolla ja useilla muilla soittimilla.

Reaktor ja Flow Festival istuttavat lähes 12 000 puuta juomapanteilla kerätyillä lahjoituksilla13.8.2019 14:11:49 EESTTiedote

Strategia-, design- ja teknologiayritys Reaktorin kampanjassa tarjottiin kaikille festivaalivieraille helppo ja yksinkertainen keino osallistua ilmastonmuutoksen torjuntaan. Reaktor kehitti ratkaisun, jossa festivaalikävijät pystyivät automatisoiduilla palautuspisteillä lahjoittamaan juomapanttinsa Suomen Luonnonsuojeluliiton metsitysprojektiin Madagascarille. Yhdellä euron pantilla istutetaan yksi puu, joka elinaikanaan sitoo ilmakehästä yhden hiilidioksiditonnin.